Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
IMG_6453.jpeg

2012 Château Malartic-Lagravière

Njöt denna senast för drygt en månad sedan, men minnesbilden behövde bättras på så då blir det en ny flaska ikväll.

Verkligen snyggt fatad! Och det är de sekundära aromerna som utmärker sig tydligast här. Den saknar kraften och intensiteten hos en stor årgång men inte säkert att den ger mindre njutning för det. Nej, härlig komplex bordeauxkaraktär i en mycket trevlig drickfas.

På tallriken lite senare blir det oxfilé, rödvinssås och potatismedaljonger.
Perfect match!:cigarr:
 

KimHartman

Medlem
IMG_1215.jpeg


2011 Domaine Auguste Clape Cornas

Decanted two hours prior to tasting. Overripe strawberries, tart cherries, bitter grapefruit, salty licorice, tarragon, leather, wood. Ridiculous amount of stone, in particular on the palate. Lots of animal and gamey notes but nothing unclean at all. Fruit is a bit shy initially, requires some more air to come around. Tannins has softened a bit but acidity still firmly in place. Very savory-driven profile, would be slightly concerned regarding the amount of fruit for long-term cellaring.

93 p
 

KimHartman

Medlem
IMG_1219.jpeg


2014 Keller Abtserde GG

Two hours of air prior to tasting. Lemon, grapefruit, pineapple, a whiff of passion fruit. Mint, tobacco, and some spicy notes. Fully packed with stone and salinity. Very clean and pure, like a clear high note. A distinct mouthwatering acidity marks the end of the long finish. It is just a touch restrained still and may gain additional power with another year or two in the cellar. Very, very good!

95 p
 

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Kunde inte hålla fingrarna borta längre så jag öppnade en Les Jardin d'Edina 2922 (från Olivier Rivière, fransman som är känd, bland annat, för att göra vin i burgundisk stil i Rioja). Direkt ur flaskan så är är tanken omedelbart att den måste kylas ett snäpp eller två från de posttropiska temperaturer som fortfarande hänger kvar i Skåne. 100 procent merlot enligt information, cement och gamla ekfat, ingen "industrijäst" och odling och vinmakning ska vara biodynamisk (om jag inte missminner mig). Väldigt, väldigt ung och outvecklad. Kompakt och nästan blåsvart i färgen. Näsan är, förvånande nog, stinn med blåbär och mörk frukt och en liten ton av vad jag – inte negativt – kallar för "papp" (som i kartong). Jag hittar det i unga, slutna viner, inte oofta från Bx. Och detta är slutet. Smaken är även den sluten. Viss fruktsötma, bärigt. Men det som dominerar omedelbums är hårda, unga tanniner och – vilket kunde anas av de 14.5 procenten – en eftersmak som domineras av eldighet från alkoholen. Det här är ett vin som kommer behöva ligga till sig men det kommer sannolikt att växa och mogna väldigt bra. Det har frukt och struktur för att hantera den höga alkoholhalten. (Detta är från det första glaset som hälldes upp tämligen nyligen, Ska låta det stå i flaskan, hälla upp ett glas till och sedan låta resten stå till imorgon för att se hur det myser till sig).

Edit: Tanninferno! Syra! Alkohol (Det river. Men på ett skönt sätt).
 
Kunde inte hålla fingrarna borta längre så jag öppnade en Les Jardin d'Edina 2922 (från Olivier Rivière, fransman som är känd, bland annat, för att göra vin i burgundisk stil i Rioja). Direkt ur flaskan så är är tanken omedelbart att den måste kylas ett snäpp eller två från de posttropiska temperaturer som fortfarande hänger kvar i Skåne. 100 procent merlot enligt information, cement och gamla ekfat, ingen "industrijäst" och odling och vinmakning ska vara biodynamisk (om jag inte missminner mig). Väldigt, väldigt ung och outvecklad. Kompakt och nästan blåsvart i färgen. Näsan är, förvånande nog, stinn med blåbär och mörk frukt och en liten ton av vad jag – inte negativt – kallar för "papp" (som i kartong). Jag hittar det i unga, slutna viner, inte oofta från Bx. Och detta är slutet. Smaken är även den sluten. Viss fruktsötma, bärigt. Men det som dominerar omedelbums är hårda, unga tanniner och – vilket kunde anas av de 14.5 procenten – en eftersmak som domineras av eldighet från alkoholen. Det här är ett vin som kommer behöva ligga till sig men det kommer sannolikt att växa och mogna väldigt bra. Det har frukt och struktur för att hantera den höga alkoholhalten. (Detta är från det första glaset som hälldes upp tämligen nyligen, Ska låta det stå i flaskan, hälla upp ett glas till och sedan låta resten stå till imorgon för att se hur det myser till sig).

Edit: Tanninferno! Syra! Alkohol (Det river. Men på ett skönt sätt).
One for the team, mange tak! Keep us posted. Jag stuvar in mitt sixpack litet längre in i vinkällaren (eller ja, min gamla mors källarförråd).
 
Kunde inte hålla fingrarna borta längre så jag öppnade en Les Jardin d'Edina 2022 (från Olivier Rivièr)
Högg två flaskor från hyllan förut när jag hämtade ut mina David & Nadia, hade väl kanske hoppats på en mer drickfärdigt generös historia (många som kanske känner igen sig i att strama lagringskrävande rödviner är allt annat än en bristvara hemma...)
 

mackan92

Medlem
1726048380922.jpeg


Ornellaia 2013

Väldigt intensiv på näsan med mörka bär, svart peppar, trä och en hel del örter. Komplext och otroligt intressant näsa men fortfarande i sin ungdom!

Munnen domineras av intensiv mörk frukt - björnbär, mörka körsbär, svartpeppar samt julkryddor men det som sticker ut är örtigheten i vinet. Komplext och lång eftersmak och trevlig bekantskap men känns fortfarande ungdomligt utan att vara "för ungt". Ska bli kul att testa det om några år igen!

Ps, passade perfekt med entrecote och river anklever on-topp! Såsen fanns i glaset!
 

Drucket

Medlem
Det var lite diskussioner här på forumet om vad som skiljer Rabaja-bas från Rabaja i Barbaresco när 2019 Cascina Luisin Rabaja-Bas släpptes för några månader sedan. Vad jag lyckats utröna är Rabaja-bas en hyfsat ny avstyckning från Rabaja, och består av de äldsta vinstockarna i Rabaja. 2019 var första årgången för Rabaja-bas (åtminstone från Luisin).

Källor https://panachesweden.se/viner/barbaresco-rabaja-bas/
och denna video:

Hur som helst, hur smakar vinet? Spoiler: Det är strålande bra!

2019 Cascina Luisin Barbaresco Vecchie Viti Rabajà-bas

Doften bjuder på nyponrosor, en gudomlig salmiak, bigarråer, palsternacka, lite tjära och en grillad grytstek. En underbar nebbioloparfym!
Vinet är ungt, men redan så elegant, i munnen en ljusstråle av slankt skinande ung röd frukt, höga syror i givakt, finkorniga tanniner som bjuder på ett rejält motstånd (mat hjälper), avslutas med en perfekt formad saftig svans. Vackert!
Ett vin som presterar högt över sin prisklass. Det här går att dricka nu, men har säkerligen en uppsida med ett halvdussin år i källaren.
93-94p (med potential för mer med lagring).

lusin_rabaja_bas_2019.jpeg
 
Last edited:

MrMedoc

Medlem
Det var lite diskussioner här på forumet om vad som skiljer Rabaja-bas från Rabaja i Barbaresco när 2019 Cascina Luisin Rabaja-Bas släpptes för några månader sedan. Vad jag lyckats utröna är Rabaja-bas en hyfsat ny avstyckning från Rabaja, och består av de äldsta vinstockarna i Rabaja. 2019 var första årgången för Rabaja-bas (åtminstone från Luisin).

Källor https://panachesweden.se/viner/barbaresco-rabaja-bas/
och denna video:

Hur som helst, hur smakar vinet? Spoiler: Det är strålande bra!

2019 Cascina Luisin Barbaresco Vecchie Viti Rabajà-bas

Doften bjuder på nyponrosor, en gudomlig salmiak, bigarråer, palsternacka, lite tjära och en grillad grytstek. En underbar nebbioloparfym!
Vinet är ungt, men redan så elegant, i munnen en ljusstråle av slankt skinande ung röd frukt, höga syror i givakt, finkorniga tanniner som bjuder på ett rejält motstånd (mat hjälper), avslutas med en perfekt formad saftig svans. Vackert!
Ett vin som presterar högt över sin prisklass. Det här går att dricka nu, men har säkerligen en uppsida med ett halvdussin år i källaren.
93-94p (med potential för mer med lagring).

Visa bifogad bild 32771
Tackar!
Var precis och hämtade två flaskor på PK-huset idag.
 
IMG_4875.jpeg


Hösten är här! Och med den Adelsheim Breaking Ground PN 2019 och gudarnas mat – knäckemacka med prästost.

Den har den där nya-världen-pinot-noir-typiska lätt gröna, syrliga körsbärsdoften – med en finstämd kryddighet.

Smaken är slank och elegant, ja nästan lite tunn. Mörka, mogna körsbär, men inte på det fylliga sättt (som sagt). Inte heller direkt nån grön smak, som doften skvallrade om. Fina tanniner och syra. Inte särskilt komplex, men passar egentligen ganska bra till knäckis och snäll ost. Tvek dock om jag kommer slänga mig över nya årgångar. Back to Burgundy!
 
2019 Cascina Luisin Barbaresco Vecchie Viti Rabajà-bas

Doften bjuder på nyponrosor, en gudomlig salmiak, bigarråer, palsternacka, lite tjära och en grillad grytstek. En underbar nebbioloparfym!
Vinet är ungt, men redan så elegant, i munnen en ljusstråle av slankt skinande ung röd frukt, höga syror i givakt, finkorniga tanniner som bjuder på ett rejält motstånd (mat hjälper), avslutas med en perfekt formad saftig svans. Vackert!
Ett vin som presterar högt över sin prisklass. Det här går att dricka nu, men har säkerligen en uppsida med ett halvdussin år i källaren.
93-94p (med potential för mer med lagring).
Suveränt! Själv köpte jag bara den vanliga Rabajan, hade kunnat vara en intressant stilstudie för någon att jämföra
 

LeChat

Medlem
IMG_6458.jpeg

2000 Château Croque Michotte

Det var ett tag sedan jag drack denna och när jag provar den nu igen så stämmer inte riktigt minnesbilden med verkligheten. Att den skulle vara riktigt god visar sig stämma bra med förväntningarna men vinets karaktär är en annan än jag minns den.

Torr claret men med bra intensitet i frukten. Lite old school med bra sälta och lagom med stalltoner. Känns mer som typ St. Estephe än St. Emilion tror jag. Smaskigt!

På tallriken kommer det bli grillad ryggbiff med vitlökssmör. Smaskigt!
 

pinoten

Medlem
IMG_5345.jpeg

Domaine Cordier et Fils Vire Clesse 2020
Den här var god, en liten dos citron, tillagade äpplen, en mix av stenfrukter och en liten ton av grape på slutet. Bra syra och en hint av eklagringen.

Öppnade en Cordier Saint-Veran VV 2020 när den här var slut och den hamnade definitivt i bakvattnet.

Öppnades igår och provades till Poulet au Vinaigre, funkade bra och idag ännu bättre till rödtunga med gräddig citron/vitvinssås.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens BYOB med @Carinasomm , @Carlssonsklister , @Gradin , @MagnusH70 , @MarkusJ , @mnor , @Patrik Sellin , @petterkalle , @shouldkick och @vintomas . Temat var Rhône och Rhônekopior. Jämn och hög kvalitet på både viner och sällskap.
Flight 1.jpg

Flight 1:
2020 West Wines Viognier 0 röster
2019 J.L. Chave Sélection Hermitage Blanche 4 röster
2019 Pierre Gonon St. Joseph Blanc Les Oliviers 5 röster
2015 Delas Frères Condrieu La Galopine 1 röst

Flight 2.jpg

Flight 2:
2016 Creation Wines Grenache Sumac 0 röster
2016 E. Guigal St. Joseph Vignes de L'Hospice 4 röster
2011 Domaine Giraud Châteauneuf-du-Pape Cuvée les Grenaches de Pierre 3 röster
2016 Joan D'Anguera Montsant Vi de Darmós Vinya de la Glòria 0 röster
2015 Alain Graillot Crozes-Hermitage 2 röster
2019 Melville Syrah Estate 1 röst

Flight 3.jpg

Flight 3:
2018 E. Guigal St. Joseph Vignes de L'Hospice 3 röster
2018 Penfolds Shiraz St. Henri 3 röster
1967 Jean Pierre Brotte Châteauneuf-du-Pape Vaucluse 0 röster
2021 Penfolds Bin 138 Shiraz Grenache Mataro 0 röster
2018 François Villard Côte-Rôtie Le Gallet Blanc 2 röster
2014 E. Guigal St. Joseph Vignes de L'Hospice 2 röster
Flight 4.jpg

Flight 4:
2016 Pax Syrah Castelli-Knight Ranch 4 röster
2003 Delas Frères Hermitage Les Bessards 1 röst
2014 Reyneke Shiraz Reserve 2 röster
2017 Rotem & Mounir Saouma Châteauneuf-du-Pape Arioso 2 röster
2020 Domaine Auguste Clape Cornas Renaissance 1 röst
 

JonasBo

Medlem
Gårdagens BYOB med @Carinasomm , @Carlssonsklister , @Gradin , @MagnusH70 , @MarkusJ , @mnor , @Patrik Sellin , @petterkalle , @shouldkick och @vintomas . Temat var Rhône och Rhônekopior. Jämn och hög kvalitet på både viner och sällskap.
Visa bifogad bild 32790
Flight 1:
2020 West Wines Viognier 0 röster
2019 J.L. Chave Sélection Hermitage Blanche 4 röster
2019 Pierre Gonon St. Joseph Blanc Les Oliviers 5 röster
2015 Delas Frères Condrieu La Galopine 1 röst


Flight 2:
2016 Creation Wines Grenache Sumac 0 röster
2016 E. Guigal St. Joseph Vignes de L'Hospice 4 röster
2011 Domaine Giraud Châteauneuf-du-Pape Cuvée les Grenaches de Pierre 3 röster
2016 Joan D'Anguera Montsant Vi de Darmós Vinya de la Glòria 0 röster
2015 Alain Graillot Crozes-Hermitage 2 röster
2019 Melville Syrah Estate 1 röst


Flight 3:
2018 E. Guigal St. Joseph Vignes de L'Hospice 3 röster
2018 Penfolds Shiraz St. Henri 3 röster
1967 Jean Pierre Brotte Châteauneuf-du-Pape Vaucluse 0 röster
2021 Penfolds Bin 138 Shiraz Grenache Mataro 0 röster
2018 François Villard Côte-Rôtie Le Gallet Blanc 2 röster
2014 E. Guigal St. Joseph Vignes de L'Hospice 2 röster

Flight 4:
2016 Pax Syrah Castelli-Knight Ranch 4 röster
2003 Delas Frères Hermitage Les Bessards 1 röst
2014 Reyneke Shiraz Reserve 2 röster
2017 Rotem & Mounir Saouma Châteauneuf-du-Pape Arioso 2 röster
2020 Domaine Auguste Clape Cornas Renaissance 1 röst
Kul med tre årgångar av L'Hospice. Upplevdes de lika till stilen?
 
Toppen