Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

IsKr

Medlem
Von winning forster Ungeheuer 2019

Det första man ser är den vackra blekgula färgen när man häller ner det i glaset. Doften är härlig och fyllig och det doftar av mogen citrus, lemoncurd, vita blommor, liten antydan till honung och flinta. I munnen så händer det mycket och den har en härlig munnkänsla som är lite lätt oljig/krämig och koncentrerad. Vinet har bra kropp och syran bär upp vinet bra om än att syran inte känns skyhög. Det smakar av mogen söt citrus, lite ananas, flinta, granny smith och en gnutta ektoner. Det bästa vita jag druckit i år iaf.

Trediberri barolo comune di la morra 2018

Här doftar det av surkörsbär, tjära, nästan en liten ton av smörkola och hallon. I munnen återkommer doftmarkörerna och stadiga tanniner tillkommer
IMG-20240913-WA0002.jpg
 

KimHartman

Medlem
IMG_1227.jpeg


2015 Sine Qua Non Syrah Trouver l'Arene

Two hours of air prior to tasting, should have given it at least two more. Raspberry jam, peppermint, espresso, salty licorice, charcoal, earth, a hint of ginger. Unfortunately very hot (15.5%), makes it come across as unbalanced. I doubt it has enough fruit for extended cellaring so don’t wait too long. Based on the only other SQN I had before (2014 of this wine), this was actually lacking a bit of the extreme power I was expecting: powerful for sure, but still it is more of “normal” wine. At one point I made an association to the Syrahs from Clarendon Hills (Liandra, Astralis). Anyone should be flattered by that!

92 p


2015 Domaine Auguste Clape Cornas

Five hours of air prior to tasting. Blackcurrants, blueberries, grapefruit, stone, earth, barnyard, leather, iron, grilled meat. Full-bodied, fresh, with grippy tannins. There is something self-evident about this wine. It is pure class, with a clear sense of place. Has so many good years ahead! Drink now with a long decant or hold.

95 p
 

Pontus

Medlem
2013 Tout Près By Farr. Tyvärr sista flaskan av denna årgången som jag verkligen gillat. Komplex doft av jordgubbar, kokt rödbeta, lite multna löv och tobak. Härligt inbjudande rödfruktig smak med hög syra och finfin komplexitet. Möljligen ytterligare potential, snäppet bättre dag två. 96(+).
 

Akimchik

Medlem
IMG_4085.jpeg

IMG_4086.jpeg

Instegs guigal och d’Ampuis öppnade och druckna i 3 dagar för att se vad vi jobbar med. Jättegott. Man märker verkligen varför den ena kostar 9 ggr mer iaf i södra Frankrike (kommer ej ihåg prisskillnaden på bolaget). Väldigt goda båda två, näsan blir väl omhändertagen i båda fall men munnen mest i det ena.

d’Ampuis levererar på alla cylindrar, dag 3 är vi i en väldigt rund fas men vi har fortfarande ordentligt med frukt. Snyggt, sexigt, förföriskt, leker mellan det feminina och det maskulina. Längden är härlig och det är snyggt komponerat. Choklad, rök, vanilj, björnbär och svarta vinbär. Klart för tidigt men dag 3 visar den ändå bra klass. Färgen är förförisk. 93?

Standard flaskan är lite mer anonym, kantig, hård. Väldigt bra näsa med lite rök, bacon och peppar. Dag 1 dag 3 lite spillerill här men bra. 88?
 

pinoten

Medlem
Var på provning av Comte Georges de Vogue's 2022:eek:r igår.
IMG_5352_2.jpg

Vänster till höger (längst till höger Champagne Thienot):
Chambolle Musigny 2022, Musigny Vielles Vignes 2022, Bonnes Mares 2022, Bonnes Mares 2004

Har inte druckit något av dem tidigare men vad jag har läst så har man tidigare tyckt att de inte når upp till den kvalité som deras vingårdslägen borde ge förutsättningar för. Sedan vintage 2021 har de dock en ny vinmakare, Jean Lupatelli, så vi får se om de lyckas höja kvalitén. Jag har noll tidigare erfarenhet av Chambolle Grand Cru så någon annan får avgöra det :) Han har i alla fall sedan han tog över introducerat en andel whole bunch cluster, i denna årgång 50%. Ingen punch down behövde göras, utan endast pump over då extraheringen skötte sig själv.

Det jag kan säga var dock att alla 2022 var mycket goda och faktiskt drickbara redan nu (med disclaimer för att jag har en dragning mot fruktighet). Alla hade silkiga och inte alls jobbiga tanniner trots ungdomen. Musigny var dominerad av röd och finstämd frukt och man hade utan problem kunnat pimpla i sig hela flaskan utan tilltugg. Bonnes Mares var mycket mer in-your-face-frukt och en dragning mot mörka bär. Tror den behöver lite tid för frukten att dämpa sig, var dock mycket gott. Standard-Chambollen var också bra men som förväntat lite kortare och kantigare. Jag skulle dock mer än gärna dricka en sådan varje vecka :)

Den enda som jag tyckte var lite tråkig var Bonnes Mares 2004. Det var inte så mycket kvar av den, borde kanske ha druckits för 5 år sedan då 2004 inte var den bästa årgången.
 

Akimchik

Medlem
IMG_4106.jpeg

Från Frankrike till Italien, på plats i Barolo. Första kvällen igår och det var leverans. Favo vingårds läge men från okänd producent för mig men väldigt gott! Klassiska Barolo toner och kul att få erfarenhet av 2019 som jag druckit otroligt lite utav! Ungt men gott, bra frukt, mycket sura röda bär och rosor. Körsbärskärna och en tydlig syra. Väldigt bra längd på detta. Sjukt att det är så tillgängligt redan. Ska vara här några dagar till så om folk har tips på vad man ej får missa så är jag tacksam. 92 poäng ungefär
 

LeChat

Medlem
IMG_6469.jpeg

2019 K Vintners Syrah Motor City Kitty Oldfield-Boushey Vineyard

Privatimporterade denna för ca 2 år sedan, och det känns som att ett par år av extra kärlek på flaska har gjort den gott. För det är gott! Parfymerad doft av oliver, bacon och något blommigt. I munnen tillkommer peppar och lite lakrits. Det är lagom fylligt och har en läskande syra. Ganska komplext och välsmakande kvalitetsvin med en ganska så snygg finish.
Kommer passa bra till kvällens grilltallrik med fläskkarré, röd paprika, tzatziki & pommes.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 32817
2019 K Vintners Syrah Motor City Kitty Oldfield-Boushey Vineyard

Privatimporterade denna för ca 2 år sedan, och det känns som att ett par år av extra kärlek på flaska har gjort den gott. För det är gott! Parfymerad doft av oliver, bacon och något blommigt. I munnen tillkommer peppar och lite lakrits. Det är lagom fylligt och har en läskande syra. Ganska komplext och välsmakande kvalitetsvin med en ganska så snygg finish.
Kommer passa bra till kvällens grilltallrik med fläskkarré, röd paprika, tzatziki & pommes.
Hur är den röda paprikan hanterad? Marinerad (och i så fall i vad/vilken kryddblandning) och grillad eller rå eller ugnsstekt?
Det här är Nerds R Us, man kan inte bara skriva ”röd paprika” utan detaljer ;)
 
IMG_4092.jpeg


För vad det är värt, en kort rapport från en rookie om...

2021 Domaine Chanson Beaune 1er Cru Teurons

Doftar hallon, annan röd frukt, och Läkerol.
I munnen detsamma, med ett liten trevlig bitterhet mot slutet och ett uns av..... sichuanpeppar? Fina kaniner.
Slankt och friskt.
Jag utgår från att frukten vad det lider kan ge plats för toner av ytterligare annat, men detta är väldigt gott som det är.
 
Toppen