Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Peter Wagner Ob. Spätburgunder 2022

Biodynamiskt odlat o spontanjäst på bourgognefat o mognadslagrad helt utan svavel,
buteljerad ofiltrerad.


Parfymerad doft o druvtypisk med extremt mycket by-burgundiska vibbar och fin intensitet.
Hade jag blivit serverad blint hade jag gissat Volnay.

Munnen inleds med lätt stjälkiga drag och otroligt eleganta fatnyanser med lätt silkiga tanniner
Kroppen är lätt med hög syra och fin mineralite och längd.
Toner av örter, mosade jordgubbar, varma hallon, jord och fallna löv och vulkanisk lerjord.
Mycket fräsch väldigt silkigt och elegant vin väldigt välpolerat och snyggt, läskande och gott.

Men elefanten i rummet blir ändå prisbilden.
för visst har man betalat absurda priset för lätta upplevelser ifrån Bourgogne.
Detta gör ju att man söker efter "prisvärd pinot" på andra platser, men det är inte utan att man ändå känner sig lite lurad.
Instagram Fomo har här fått mig att betala 500spänn för denna upplevelse som ändå eloge till Jim på Winescout som gör ett duktigt jobb att hypea upp sina viner.
för visst den är bättre än många regional viner ifrån bourgogne men så himla imponerande är det ändå inte på mig
20240926_202256.jpg
 

Boletus

Medlem
Jag gillade tydligen vinet 2008 iaf!

Det är dock inte samma vin - Cuvée des Vieux Ceps har högre andel Tannat. Jag har också druckit det för tio år sen, och gillade det skarpt. Dock aldrig prövat bascuveen, som är den som finns i "mogen" årgång på bolaget nu. Men har köpt en flaska.
 

Attachments

  • IMG_20240927_085500.jpg
    IMG_20240927_085500.jpg
    32,1 KB · Visningar: 55

pinoten

Medlem
IMG_5391.jpeg

Nicolas Rossignol Bourgogne Pinot Noir 2020
Öppnade den igår för ett smakprov. Initialt var den lite för parfymig och kraftig men den lugnade ner sig efter en stund. Idag till pastan på bilden så funkade det jättebra. Mogna körsbär, mörka bär, viol, ek, parfym, ganska kraftig för en PN. Ca 88-90p. Har en till som jag sparar något år eller två och sen Volnay 19 och 20 från samma producent som också får vänta lite, kanske 19 nästa år...
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ombesiktigar ett par av favoriterna från förraförra veckans släpp:
navaherreros arina.jpg

Då:
"92038 Navaherreros Garnacha 2022 209 kr 6000 flaskor
N: Lingon, hallon, sten, rosor och stall.
M: Hallon, lingon, sten, stall och timjan. Lätt och fräscht med sval frukt och bra balans. Bra årgång av det här vinet 89-91p"

Det mesta stämmer. Det finns en hel del jordgubb också. Bra tryck i frukten. Drack 2017 Navaherreros i veckan och den här är klart bättre. Kan mäta sig med Carriel del Rey (även om jag inte har testat 2022 än). 91p

Då:
"92456 'a Rina Etna Rosso 2022 231 kr 11400 flaskor
N: Körsbär, hallon, sten och kanel.
M: Smultron, hallon, körsbär och sten. Svalt, lätt och stenigt med pigg frukt och bra syra. 89-91p"

Klart mer gummi, sten, damm och blod än jag upplevde på provningen. Kan kanske bero på att flaskan där hade varit öppen längre och det är helt klart att det här vinet vinner på "vädring". Mindre generöst och mer krävande än Navaherreros, men fortfarande ett mycket bra vin. Jag kan tänka mig att det här kommer bäst till sin rätt med mat som är lite bränd, typ grillat sidfläsk. 90p
 

KimHartman

Medlem
IMG_1242.jpeg


2010 Pierre Gonon St. Joseph

Decanted one hour prior to tasting. In retrospect I realize that is an absolute minimum: with more air this grew quite a bit over the evening. In the fruit department you will find grapefruits, blueberries, black cherries, and sweet raspberry jam. I also took notes of licorice, violets, olives, black pepper, bacon, stone, and warm sand. It is incredibly rich on the palate, matched by distinct acids and plenty of tannins. There is so much life left. The fruit is bright and almost youthful, and the minerality is just crazy. This is going nowhere! It must be the most slowly developing vintage of the Gonon St. Joseph I have ever tasted. Would not be surprised if it is still going strong in five or even ten years from now. For those about to open a bottle – I salute you!

95 p
 
Visa bifogad bild 32888

2010 Pierre Gonon St. Joseph

Decanted one hour prior to tasting. In retrospect I realize that is an absolute minimum: with more air this grew quite a bit over the evening. In the fruit department you will find grapefruits, blueberries, black cherries, and sweet raspberry jam. I also took notes of licorice, violets, olives, black pepper, bacon, stone, and warm sand. It is incredibly rich on the palate, matched by distinct acids and plenty of tannins. There is so much life left. The fruit is bright and almost youthful, and the minerality is just crazy. This is going nowhere! It must be the most slowly developing vintage of the Gonon St. Joseph I have ever tasted. Would not be surprised if it is still going strong in five or even ten years from now. For those about to open a bottle – I salute you!

95 p
Vinet som fick mig att förstå Gonons storhet
 
2024 års största vin besvikelse

CFE hör till de bättre av Alsace enligt mig och druckit åtskilliga flaskor av olika årgångar o ålder.
Oftast med stor till mycket stor behållning men 2008 har jag inte riktigt blivit vän med men detta var nog den sämsta flaskan av hela lådan.
Årgång har alltid haft en extrem syra men vid 16 års ålder börjar den bli mindre påtaglig tyvärr saknar vinet helt smaken av sötare och exotisk frukt dom brukar finnas.
Det blir istället tomt,man känner kvalitet men inget händer liksom,pyspunka och 89-90 poäng.
Får blir att trösta sig med en Rameys till torsken ikväll
 

Attachments

  • 20240929_141023.jpg
    20240929_141023.jpg
    55,5 KB · Visningar: 106

LeChat

Medlem
IMG_6508.jpeg

2015 Il Poggione Brunello di Montalcino

Dubbeldekanterar så att den kommer i form lite snabbare. (Jag tycker att aromerna kommer mera till sin rätt och att vinets kropp växer till sig en aning, vilket jag kan tycka är en fördel då den har en så pass framträdande syra.)

Gillar Il Poggione och deras 2015 är inget undantag. Vild och vacker, och med fin komplexitet. Årgången bjuder på smaskig, lite söt frukt men hålls samtidigt på plats av en stringent syra som skär igenom på ett aptitligt sätt.

Tror att denna kommer bli fin till kvällens hembakade pizza innehållande köttfärs med vitlök, bacon, lök och röd paprika.
 
Last edited:

Boletus

Medlem
Visa bifogad bild 32897
2015 Il Poggione Brunello di Montalcino

Dubbeldekanterar så att den kommer i form lite snabbare. (Jag tycker att aromerna kommer mera till sin rätt och att vinets kropp växer till sig en aning, vilket jag kan tycka är en fördel då den har en så pass framträdande syra.)

Gillar Il Poggione och deras 2015 är inget undantag. Vild och vacker, och med fin komplexitet. Årgången bjuder på smaskig, lite söt frukt men hålls samtidigt på plats av en stringent syra som skär genom på ett aptitligt sätt.

Tror att denna kommer bli fin till kvällens hembakade pizza innehållande köttfärs med vitlök, bacon, lök och röd paprika.
Älskar den och årgången är finfin.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 32780
2000 Château Croque Michotte

Det var ett tag sedan jag drack denna och när jag provar den nu igen så stämmer inte riktigt minnesbilden med verkligheten. Att den skulle vara riktigt god visar sig stämma bra med förväntningarna men vinets karaktär är en annan än jag minns den.

Torr claret men med bra intensitet i frukten. Lite old school med bra sälta och lagom med stalltoner. Känns mer som typ St. Estephe än St. Emilion tror jag. Smaskigt!

På tallriken kommer det bli grillad ryggbiff med vitlökssmör. Smaskigt!
Jag har en flaska kvar... Hoppas att några timmars vädring gör också den till en fantastisk upplevelse.

Stilenlig kakelugn (?) i fonden.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gårdagens BYOB med @Carinasomm , @Carlssonsklister , @Gradin , @MagnusH70 , @MarkusJ , @mnor , @Patrik Sellin , @petterkalle , @shouldkick och @vintomas . Temat var Rhône och Rhônekopior. Jämn och hög kvalitet på både viner och sällskap.
Visa bifogad bild 32790
Flight 1:
2020 West Wines Viognier 0 röster
2019 J.L. Chave Sélection Hermitage Blanche 4 röster
2019 Pierre Gonon St. Joseph Blanc Les Oliviers 5 röster
2015 Delas Frères Condrieu La Galopine 1 röst

Visa bifogad bild 32791

Flight 2:
2016 Creation Wines Grenache Sumac 0 röster
2016 E. Guigal St. Joseph Vignes de L'Hospice 4 röster
2011 Domaine Giraud Châteauneuf-du-Pape Cuvée les Grenaches de Pierre 3 röster
2016 Joan D'Anguera Montsant Vi de Darmós Vinya de la Glòria 0 röster
2015 Alain Graillot Crozes-Hermitage 2 röster
2019 Melville Syrah Estate 1 röst

Visa bifogad bild 32792
Flight 3:
2018 E. Guigal St. Joseph Vignes de L'Hospice 3 röster
2018 Penfolds Shiraz St. Henri 3 röster
1967 Jean Pierre Brotte Châteauneuf-du-Pape Vaucluse 0 röster
2021 Penfolds Bin 138 Shiraz Grenache Mataro 0 röster
2018 François Villard Côte-Rôtie Le Gallet Blanc 2 röster
2014 E. Guigal St. Joseph Vignes de L'Hospice 2 röster
Visa bifogad bild 32793
Flight 4:
2016 Pax Syrah Castelli-Knight Ranch 4 röster
2003 Delas Frères Hermitage Les Bessards 1 röst
2014 Reyneke Shiraz Reserve 2 röster
2017 Rotem & Mounir Saouma Châteauneuf-du-Pape Arioso 2 röster
2020 Domaine Auguste Clape Cornas Renaissance 1 röst
Lyckades ni lista ut vilka i sällskapet som var kopiorna? 🥸
...fö känns det ren öken att ha missat denna magnifika provning... Pga Gävle jobb...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Peter Wagner Ob. Spätburgunder 2022

Biodynamiskt odlat o spontanjäst på bourgognefat o mognadslagrad helt utan svavel,
buteljerad ofiltrerad.


Parfymerad doft o druvtypisk med extremt mycket by-burgundiska vibbar och fin intensitet.
Hade jag blivit serverad blint hade jag gissat Volnay.

Munnen inleds med lätt stjälkiga drag och otroligt eleganta fatnyanser med lätt silkiga tanniner
Kroppen är lätt med hög syra och fin mineralite och längd.
Toner av örter, mosade jordgubbar, varma hallon, jord och fallna löv och vulkanisk lerjord.
Mycket fräsch väldigt silkigt och elegant vin väldigt välpolerat och snyggt, läskande och gott.

Men elefanten i rummet blir ändå prisbilden.
för visst har man betalat absurda priset för lätta upplevelser ifrån Bourgogne.
Detta gör ju att man söker efter "prisvärd pinot" på andra platser, men det är inte utan att man ändå känner sig lite lurad.
Instagram Fomo har här fått mig att betala 500spänn för denna upplevelse som ändå eloge till Jim på Winescout som gör ett duktigt jobb att hypea upp sina viner.
för visst den är bättre än många regional viner ifrån bourgogne men så himla imponerande är det ändå inte på mig
Visa bifogad bild 32875
Hurwen.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har haft förmånen att dricka ett gäng riktigt trevliga viner. Tyvärr missade jag Rhône-provningen hos @Patrik Sellin pga jobb (Huh) men fick mig till livs både 2010 Calon Ségur och 1970 VCC (min flaska) i London. Cote-Rotie var också bra.

PXL_20240915_140027986.jpg


Och vad kan klättra upp för ens njutningsfyllda ryggrad på ett bättre sätt än en riktigt bra Moscatel de Setubal, med liten begynnande ålder. På väg mot 100…

PXL_20240915_161343749.jpg


'10 Chantegrive var död, '12 var på sin topp. Pouilly Fumé var fortfarande både ung och underbar.

PXL_20240915_193529104.NIGHT.jpg


Ost i UK är fina grejjer!
PXL_20240915_153237730.jpg


Har avnjutit en enastående 10-årig Tawny som buteljerades 1985 - bäst redan efter 6 veckor under kork.

PXL_20240928_161052075.jpg


Och en magisk '76 Mosel Riesling Auslese.
Jädrar anåda i min skjutlåda!
98p

00796c76-7a7e-4ae4-94cf-c3681b2db5bc.jpg


Mest av allt har jag dock druckit Grasparossa med bubblor och rosa Cava.

PXL_20240928_153218606.jpg


En Cava Rosé som ger mig mer njutning än Champoo Rosé av alla typer jag hitintills provat. De röda bären är kristallklara och allt är perfekt balanserat!!!

PXL_20240820_162513189_Original.jpeg


De underliga toasts som är utan Vegemite är hustruns...
Château Rombeau Phi I mitt hjärta ❤️

PXL_20240926_111023503.jpg


PXL_20240926_034804164.jpg

PXL_20240927_014255182.jpg


En Crozes-Hermitage som lyckades vara både spännande och endimensionell på samma gång.
PXL_20240929_104632915.jpg


Ett japanskt vin som smakade kartiga röda vinbär och försökte smälta mina tänder... Medan '20 Les Barboires är ett av de bästa Muscadetter jag någonsin druckit. En flaska kvar. 98p med massor uppsida!

.
PXL_20241001_023428119~2.jpg


Innan sonens bröllop hann vi med Dom Alfonso nära Sorrento. Sedan pappa don Alfonso blev gammal har sonen tappat till 2 stjärnor. Matmässigt når det de levereade till oss inte ens bas-standard (med Tokyomått mätt). Obalanserade smaker, för mycket salt, fettigt, för sött, fula uppläggningar, tumavtryck på tallriken, för trist... Billigaste vinet €70…
PXL_20240905_174146546.jpg


Vad vi drack hos Don Alfonso:

Soave var helt underbar. Syrah var platt… Zusammen: €200. Hah-ha! Som om jag föddes varje minut :vägg:

PXL_20240905_191514600.jpg


Har också hunnit med att vara lite nischad.
Azerbajdzjanskt vin av granatäpplen. Det måste man ju prova. Trots att jag (som sett etiketten) tycker det är solklart granatäpple, ingen av de 16 sommelierer och nördar som provat det blint, med vetskapen att det inte var jäst av druvor, har gissat rätt. Men alla har sagt: ”Jamen, NUUUUUU känner jag det tydligt!”

Vinet från Alentejo var också oförskämt bra för prislappen!

PXL_20240921_045114702.jpg
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Testar en, för mig, ny druva: Odesa Black:
odesa black.jpg

Villa Tinta Odesa Black VIP, 2019: Doft med blåbär, viol, svarta vinbär, möbelpolish, läder och massor av ek. I smaken finns blåbär, kaffe, tobak, muskot och även här en hel del ek. Svalt med hög syra och mörk frukt. Blint hade jag nog tagit det för en argentinsk malbec. Om man klarar av ekade viner är det här helt ok. Kul vin hursomhelst. 87p
 

MartinBz

Medlem
1727809028290.png

Kunde inte hålla mig. Från Caviste-lådan som kom för ett par veckor sedan. Buondonnos Chianti Classico -22 (Casavecchia alla Piazza). Säkerligen för ung.
Precis vad man kan förvänta sig av en Chianti Classico, på ett bra sätt. På näsan är det körsbär, andra röda bär, te och kanske några örter, kanske lite lavendel - det påminner om varma grusvägar i Toscana. På tungan är det dammiga tanniner, hög syra och körsbär återkommer här också. Mår säkert bra av att vänta, men vem har tålamod? Passade utmärkt till en spaghetti amatriciana!
 
2024 års största vin besvikelse

CFE hör till de bättre av Alsace enligt mig och druckit åtskilliga flaskor av olika årgångar o ålder.
Oftast med stor till mycket stor behållning men 2008 har jag inte riktigt blivit vän med men detta var nog den sämsta flaskan av hela lådan.
Årgång har alltid haft en extrem syra men vid 16 års ålder börjar den bli mindre påtaglig tyvärr saknar vinet helt smaken av sötare och exotisk frukt dom brukar finnas.
Det blir istället tomt,man känner kvalitet men inget händer liksom,pyspunka och 89-90 poäng.
Får blir att trösta sig med en Rameys till torsken ikväll
Tråkigt. Jag har tyvärr sett en hel del andra som säger samma sak om Frédéric Émile 2008. Samtidigt fick den ju bra ratings av flera av de större skribenterna. Jag har privat en hel låda 2008 som än så länge är orörd, får se hur jag gör med den.
 

LeChat

Medlem
IMG_6513.jpeg

2019 Lucien Le Moine Bourgogne

Onsdagen bjöd på helstekt kyckling i ugn med lite klassiska tillbehör. Le Moine gör inte bort sig men känns fortfarande lite ung och med inte helt integrerade fat. För tillfället känns den även lite all over the place. Ett par år till kan nog göra den mer fokuserad och även förbättra smakupplevelsen.

Förmodligen bättre redan imorgon kväll så sparar hälften.
 

Per Stade

Lege artis
Chablis med lite ålder hör ju inte till vanligheterna på vårt kära bolag.
Och när den kostar 179:- så är det ju nästan gratis.
Självklart borde priset gjort att jag hade dragit öronen åt mig.
Det här vinet kan inte ha lagrats rätt.
Det måste ha stått på någon hylla hos Pelican.
Mörkt gult som ett urinprov och totalt utan frukt.
Smakar bara unket.
Tveksam om det ens duger till att göra sås på.


IMG_0183.jpeg
 
Toppen