Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vingubben

Medlem
Jaså haha, var det förväntningarna på Gonon allmänt eller Gonon 14?

Jag har alltid höga förväntningar på Gonon i allmänhet, och nästan alltid infrias dom.

Jag tror jag har druckit alla årgångar av Gonon de senaste femton åren med undantag för 2015 som jag aldrig lyckats lägga vantarna på. Av dessa upplever jag 2014 som det svagaste kortet följt av 2011. Jag har fortfarande fem flaskor kvar i källaren och varje gång jag provar tänker jag att jag skall sälja resterande flaskor, men ångrar mig och hoppas att lite mer lagring ger susen. Kanske dags att öppna en flaska?

Boletus

Medlem
Jag har alltid höga förväntningar på Gonon i allmänhet, och nästan alltid infrias dom.

Jag tror jag har druckit alla årgångar av Gonon de senaste femton åren med undantag för 2015 som jag aldrig lyckats lägga vantarna på. Av dessa upplever jag 2014 som det svagaste kortet följt av 2011. Jag har fortfarande fem flaskor kvar i källaren och varje gång jag provar tänker jag att jag skall sälja resterande flaskor, men ångrar mig och hoppas att lite mer lagring ger susen. Kanske dags att öppna en flaska?
Drack av en händelse Gonon St Joseph 2015 (Le Bon Canon's sista flaska) i fredags och den var spektakulärt bra. Jag är inte så enormt förtjust i röda från norra Rhone men den var verkligen knasgod.

Last edited:

KimHartman

Medlem
Otroligt bra analys av vinet, har druckit 2014 3 gånger tidigare och jag gillar det varje gång.
Jag tenderar att föredra de svalare Clape årgångarna (2021 kommer vara magiskt), vad är din erfarenhet som Vän av Clape, föredrar du denna stil eller är du mer för de ”varmare”?
Tack!

När det gäller Clape gillar jag alla årgångar. 😊

Stenigheten/mineraliteten man ibland hittar i Cornas tror jag aldrig jag upplevt i andra röda viner. Den kommer till sin rätt i de slankare/svalare årgångarna, som tex nämnda 2014. Men – får jag väl ändå säga – jag är svag för röda viner med en tydlig och ren frukt. Frukten måste inte alls dominera på något sätt, men jag har svårt att tycka att röda viner är riktigt bra om jag måste leta efter frukten eller om den känns alltför omogen. Därför väljer jag hellre rejälare, rikare, och i viss mån ”varmare”, årgångar som 2015. Utöver Clapes utmärkta Cornas och Cornas Renaissance var även deras ”enklare” Côtes du Rhône superbra just 2015.

KimHartman

Medlem

Drack en 2014 i somras som var kanon. Klart bättre än för några år sen är min upplevelse.

Synd att du missat 2015. Den har varit jättefin hela vägen sen den släpptes!

pinoten

Medlem
IMG_5427.jpeg

Burn Cottage Moonlight Race Pinot Noir 2020
Eftersom att det dyker upp lite Burn Cottage vid månadsskiftet så tänkte jag passa på att prova denna. Öppnades igår, initialt som stöd till matlagningen så var den lite spretig, ganska tunn, mycket trä i eftersmaken. Hade dock läst av andra att den behöver en stunds luftning så jag fyllde på glaset en halvtimme innan maten. Den hade definitivt bättrat sig och var mer i balans men det är idag som den verkligen skiner. Röd frukt, hallon, jordgubbar, smultron. Blommor, viol, höstlöv och väl integrerade tanniner, inget spår av det träiga som kändes av först. Ganska finstämd och stilen går mot Chambolle och till viss del Volnay och med tanke på priserna där så är den helt klart prisvärd. 90-92p.

Pontus

Medlem
20241012_184704.jpg

2010 Casanova di Neri Tenuta Nouva. Brunello när den är som absolut bäst! Doft av mörk frukt, plommon, björnklister och rosor. Utan tvekan årets sniff! Fortfarande bra tryck i frukten, hög syra och finkornig struktur. Underbar komplexitet i eftersmaken och en liten beska som får munnen att vattnas efter mer. Tror inte den blir bättre (i min gom). 98.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
PXL_20241011_160752630.PORTRAIT.jpg

2021 Tapada de Villar, Alentejo, Portugal, 89p
Fantastiskt vin. Varmt klimat men utan överdriven värme i leveransen. Perfekt pizzavin med en prislapp som ger mig skuldkänslor och ångest över att den är samma som fabriks-boxar...

2014 Aurelien Verdet Gevrey-Chambertin, 73p
Stor nos av gott snitt inklusive korumpa.
I munnen faller det ihop som en pösig soufflé utan ägg. Syrorna dominerar på ett osunt sätt: fyrkantiga skarpa, kartiga och utan hänsyn till det övriga ekipaget...

1976 Jos. Christoffel Jr. (Christoffel-Prüm) Erdener Treppchen Riesling Auslese **, 98p
Men dra mig hela vägen baklänges längs en modelljärnväg. Det här är så nördigt underbart att det är svårt att beskriva med andra ord än att det är lite för lätt för att jag skall vilja ge det 100p. Men, om jag hade föredragit elegansen idag, hade jag nog gett det 100 poäng. Riesling från Mosel behöver många år för att öppna upp sina hemligheter. Visst är de charmiga som unga, men det är med viss ålder som de leverar profundheter...

Denna helg blev det en 2019 Cartology (Alheit Vineyards). Normalt ett av mina favoritviner. Dock litet besviken över hur pass trött den var med bara 5 år på nacken. Vissa viner är helt enkelt bättre att dricka på frukten (och eken). Ska spara en flaska några år till och se om det gör skillnad (dvs testa hypotesen att den går igenom någon sorts tunnel just nu). Idag (med litet smörfrästa kammusslor och en enkel salsa på selleri, gurka, avocado, gul lök, citron, morot, och till huvudrätt halstrad tonfisk med kokt potatis och en sås på creme fraîche, cartology, lök, habanero, dill och citron) föll den litet platt: 87 poäng.

Sebran

Medlem
Denna helg blev det en 2019 Cartology (Alheit Vineyards). Normalt ett av mina favoritviner. Dock litet besviken över hur pass trött den var med bara 5 år på nacken. Vissa viner är helt enkelt bättre att dricka på frukten (och eken). Ska spara en flaska några år till och se om det gör skillnad (dvs testa hypotesen att den går igenom någon sorts tunnel just nu). Idag (med litet smörfrästa kammusslor och en enkel salsa på selleri, gurka, avocado, gul lök, citron, morot, och till huvudrätt halstrad tonfisk med kokt potatis och en sås på creme fraîche, cartology, lök, habanero, dill och citron) föll den litet platt: 87 poäng.

Jag drack den för drygt ett år sedan och tyckte redan då att den verkade rätt trött och blev lite besviken.

Angående norra Rhône så är jag väldigt nyfiken på att utforska årgången 2021. Det var ju en ovanligt sval årgång och många viner har en alkoholhalt på 12-13% t.ex Clape Cornas och Gonon. Av det jag läst mig till verkar många viner dricka riktigt bra redan nu. Någon som har testat nåt från 2021 än?

1000029132.jpg
1000029141.jpg

Viñedos de Alcohuaz "Tococo" 2020

85% Syrah (vingård 1800 möh) och 15% Petite Sirah (2200 möh) från de chilenska Anderna

Spännande vin och lite utav en ögonöppnare vad folk menar med "svarta oliver" när det kommer till Syrah, slog mig som en blixt från klar himmel vid första sniff. Violer, björnbär, hästsadel, kaffesump; silkeslent i munnen i en fräsch men fruktig stil utan överdrifter på 13%

Kommer definitivt hålla ögonen öppna efter mer från producenten

KimHartman

Medlem
IMG_1801.jpeg

2016 Le Macchiole Paleo Rosso

Decanted three hours prior to tasting. Blackcurrant, lingonberries, strawberries. Sweet licorice, green pepper, thyme, grape seeds, wood, and a discrete stoniness. Concentrated, but not heavy at all. Tannins are very smooth at this stage, there is almost a silky mouthfeel to it. Some development but still plenty of juicy cool fruit. A lot of varietal typicity shines through the warmer climate profile. Based on this sample, I am convinced it is performing close to peak at the moment. Drink now or in the next five years.

94 p

Le Macc
Visa bifogad bild 32972

Decanted three hours prior to tasting. Blackcurrant, lingonberries, strawberries. Sweet licorice, green pepper, thyme, grape seeds, wood, and a discrete stoniness. Concentrated, but not heavy at all. Tannins are very smooth at this stage, there is almost a silky mouthfeel to it. Some development but still plenty of juicy cool fruit. A lot of varietal typicity shines through the warmer climate profile. Based on this sample, I am convinced it is performing close to peak at the moment. Drink now or in the next five years.

94 p
paleo rosso
Om jag hade varit manusförfattare för Drops of God hade detta vin varit ett av 12

KimHartman

Medlem
Visa bifogad bild 32970Visa bifogad bild 32971

85% Syrah (vingård 1800 möh) och 15% Petite Sirah (2200 möh) från de chilenska Anderna

Spännande vin och lite utav en ögonöppnare vad folk menar med "svarta oliver" när det kommer till Syrah, slog mig som en blixt från klar himmel vid första sniff. Violer, björnbär, hästsadel, kaffesump; silkeslent i munnen i en fräsch men fruktig stil utan överdrifter på 13%

Första bilden: Är detta sista etappen fram till Galt's Gulch söderifrån? Bakom bergen i bakgrunden, är det där dalen ligger?

pinoten

Medlem

Tococo är definitivt kul, kommer ihåg att jag tyckte det var en ovanlig Syrah. Andra flaskan var tyvärr korkskadad. Har även druckit storebror RHU men den var obetydligt bättre så jag köper hellre en Tococo. Har en 2018 som har fått mogna ett tag.

JonasBo

Medlem

Höstsalongen – BYOB hos @LeroyHilarious

Fyra flighter (bubbel, stilla vita, stilla röda, och slutligen söta viner) samt ett inledande välkomstbubbel.
Sju deltagare: Undertecknad, @LeroyHilarious @LarsW @Crist(al)ian 77 @feskhandlarn @Gladekocken @Ekdahl

IMG_20241013_115826.jpg

Flight 1 Bubbel
Med reservation att fel termer används pga inte så kunnig om champagne.

1. Launois Pere & Fils Special Club 2006 (17p)
Gyllene färg, på doften röda äpplen och viss reduktion. På smaken äppelcider, vaniljkola-fudge.
Totalvinnare i flighten.

2. Jacques Selosse Initial Deg 2010/05 (17p)
Gyllene färg, om minnet inte sviker, mer grumligt än 1, på doften reduktion och röda äpplen. På smaken äppelcider, vaniljkola-fudge.
Tvåa i flighten trots lika ranking, men föll förmodligen på min femma. Gruppen gillade dessa men jag har inte riktigt samma smakprofil ;)

3. Charles Heidsiek Blanc des MIllenaires 2007 BdB (20p)
Piggt, gröna äpplen fylligt, finstämig ek. Gissade BdB

4. Penet-Chardonnet BdB (19p)
Ljus, doft av godispåse och ek som framträder mer och mer. Smak av gröna äpplen och fizzypop. Gissade BdB
Min favorit i flighten

5. André Jacquart BdB 2009 magnum (32p)
Gröna äpplen, viss oxidation, fizzypop, en del kropp och trevlig längd. Gissade BdB
Rankat som tvåa för mig i denna flight. Övriga gruppen upplevde att detta vin hade viss defekt och det kom därmed på jumboplats

IMG_20241013_120010.jpg

Flight 2 Vita viner
Väldigt jämn flight med flera överraskningar.

1. Brouchard Pere et Fils Corton-Charlemagne 2010 (13p)
Doft av godis, finstämd ek. Syran inte så hög, bra frukt som kommer fram. Rätt inne på vit bougogne med lite ålder.

2. Chateau Pape Clement 2013 (18p)
Färgen är gyllene, doft av äpple och tropisk frukt. Druvblend och tydlig ek; Vit Rioja?

3. Rèis Darthona Timorasso 2021 (17p)
Gröna äpplen, passionsfrukt, bra struktur och fyllighet. Bra och trevlig längd.

4. Klagshamn Inkognito MV bas 2010? (22p)
Nässlor, "kattkiss", örter, tropisk frukt, ek. SB från nya världen?
Kvällens överraskning för mig.

IMG_20241013_120032.jpg

Flight 3 Röda viner
Ytterligare en flight med riktigt bra viner där Barolon placerades som etta, sedan väldigt jämnt.

1. Farrside By Farr Pinot Noir 2014 (20p)
Blåbär, tobaksblad. Helt inne på en bdx från vänstra stranden. Blev helt ställd av avslöjandet.

2. Renato Corino Barolo Riserva 2011 (10p)
Russin björnbär, skogshallon, lite längre bak hittade jag etanol, nypon lakritsrot, örtighet som alla checkar av vingårsläget Rocche dell'Annuziata. I övrigt inga tydliga nebbiolomarkörer.
RIktigt snyggt vin i helt rätt fas, enligt mig. Mitt bidrag till denna flight som uppskattades av deltagarna. Kul!

3. Ducru-Beaucaillou St. Julien 2003 (19p)
Örtigt, lite chark, vilket ledde mig in på syrah från Rhone. Ålderstoner och lite spritig. Låste in på Norra Rhone till slut.

4. Penfolds Grange Shiraz 1996 (21p)
Körsbär, örter, spritigt. Jag var i södra Rhone och letade. Blev förvånad över avtäckningen. Helt klart så har detta vin lång tid kvar. Minst 20 år iaf.

IMG_20241013_120049.jpg

Flight 4 Söta
Sista flighten med två söta vita viner. Har inte antecknad rankingen här.

1. Domaine Zind Humbrecht Brand Riesling 1989
Grumligt, guldfärgat. På doften torkad aprikos, bra längd med lite beska.

2. Le Mont Vouvray Moelleux 1996
Guldfärgat, men klart. Russin, torkad aprikos. Komplex smak. Större längd med lite beska.

StefanAkiko

Visa bifogad bild 32972

94 p
Paleo tillhör våra största favoriter. Skoj att du också gillade den 🥳
Har druckit 10 årgångar av Paleo, och några av årgångarna har jag druckit mycket av. Tex var mitt förwsta möte med detta vin en låda 2008 som tog slut på kort tid...
Personligen tycker jag att Paleo är ett rätt typiskt italienskt rödtjut ur aspekten att druvkaraktären är i princip bortpolerad. Trots att jag erbjudit Paleo till ett större gäng erfarna provare, har ännu ingen prickat druvan blint.
Den yngsta jag druckit är 2013 och den enda årgången jag inte fallit pladask för.
Årets äldsta Paleo-plopp var 2003 (98p och fortfarande väldigt ung). Blint hade jag nog varit i säng med CS på denna...
Har således inte druckit 2016 ännu, och den kan ju råka vara ett helt annat djur. Har tre flaskor av denna årgång, men inga planer på att öppna någon av dem i närtid.

Mycket fin och innovativ porträttbild. Me like!

Last edited:

StefanAkiko

Förutom ditt användande av denna term nu och 17:e januari 2014 förekommer "korumpa" här på forumet endast 5:e september 2014 av användare Mats.

Så ett grattis är nog ändå på sin plats för en innovativ sensorisk association!
Inte ssk innovativt då det ju hade precis den karaktären :)

Toppen