Som ersättning för noter kan du få lite personliga reflektioner från provningen, kanske eg ger mer än att lista olika frukter och grönsaker
.
Ken Forrester gör jäkligt bra grejer och för mig är FMC ff bästa chenin jag testat utanför Loiredalen
Chardonnay och Chenin Blanc borde inte vara förväxlingsdruvor, men i SA tycker jag ofta att de kan vara svåra att separera när inte syra blir en avskiljande faktor och vinmakningen ibland efterliknar burgundisk stil även för chenin. Flera av oss mixade de bättre chenins’en för chard.
Oklart om det var flaskvariation, men Alheit Nautical Dawn 19 underpresterade hårt mot förväntan. ND 21 var mycket mer öppen, tillgänglig och spelklar. Magnetic North 19 skåpade också ut ND helt.
Syrah är för mig mer intressant, precist och strukturellt intressant i Rhone än SA
Crystallum fortsätter att övertyga. Har ganska mycket hemma och har varit på flera provningar där de levererat mkt bra. Intressant uttryck av Pinot framförallt. Prisvärda chard dessutom.
SA erbjuder många olika terroirer och druvor så här finns något för alla, även om det gör störst intryck på mig är PN, CB o CH.
Mycket kompetens finns och känns som att man fortsätter att pusha gränserna, kanske med lite hjälp av klimatet och internationella investeringar. Var inte så många år sedan (under covid) de nästan inte fick exporterat något alls och nästan gick under. Det finns en stor bredd på duktiga producenter och många representerade i Sverige
Gillar man maximalistiskt stil var Bouchard Finlaysson 16 riktigt bra, hög volym men bra balans.
Gillar man mer finesse och elegans var Crystallum o Alheit MN riktigt fina. Generellt hög nivå, inget var subpar, men olika stilar. Det gör jag gärna om