Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1. Farrside By Farr Pinot Noir 2014 (20p)
Blåbär, tobaksblad. Helt inne på en bdx från vänstra stranden. Blev helt ställd av avslöjandet.

2. Renato Corino Barolo Riserva 2011 (10p)
Russin björnbär, skogshallon, lite längre bak hittade jag etanol, nypon lakritsrot, örtighet som alla checkar av vingårsläget Rocche dell'Annuziata. I övrigt inga tydliga nebbiolomarkörer.
RIktigt snyggt vin i helt rätt fas, enligt mig. Mitt bidrag till denna flight som uppskattades av deltagarna. Kul!

3. Ducru-Beaucaillou St. Julien 2003 (19p)
Örtigt, lite chark, vilket ledde mig in på syrah från Rhone. Ålderstoner och lite spritig. Låste in på Norra Rhone till slut.

4. Penfolds Grange Shiraz 1996 (21p)
Körsbär, örter, spritigt. Jag var i södra Rhone och letade. Blev förvånad över avtäckningen. Helt klart så har detta vin lång tid kvar. Minst 20 år iaf.
Hur kom ni fram til poängen?
 

Fredrik L

Medlem
Denna helg blev det en 2019 Cartology (Alheit Vineyards). Normalt ett av mina favoritviner. Dock litet besviken över hur pass trött den var med bara 5 år på nacken. Vissa viner är helt enkelt bättre att dricka på frukten (och eken). Ska spara en flaska några år till och se om det gör skillnad (dvs testa hypotesen att den går igenom någon sorts tunnel just nu). Idag (med litet smörfrästa kammusslor och en enkel salsa på selleri, gurka, avocado, gul lök, citron, morot, och till huvudrätt halstrad tonfisk med kokt potatis och en sås på creme fraîche, cartology, lök, habanero, dill och citron) föll den litet platt: 87 poäng.
Trist att höra! Köpte just två flaskor mot bakgrund att den dracks bra för något pr sedan när jag senast provade den.
 

MartinBz

Medlem
Trist att höra! Köpte just två flaskor mot bakgrund att den dracks bra för något pr sedan när jag senast provade den.
Av ren nyfikenhet så var jag tvungen att öppna en flaska igår, då jag läste att vinet skulle vara trött och passerat sin peak. Min uppfattning var inte alls densamma! Jag tyckte att det fortfarande fanns liv i den, syran var frisk och frukten var fortfarande där. Passade utmärkt till en bit getost. Vet inte om min smak/mina preferenser är annorlunda än Omara Khayyams, eller om det är fråga om hur olika flaskor har åldrats.
 

matage

Medlem
Denna helg blev det en 2019 Cartology (Alheit Vineyards). Normalt ett av mina favoritviner. Dock litet besviken över hur pass trött den var med bara 5 år på nacken. Vissa viner är helt enkelt bättre att dricka på frukten (och eken). Ska spara en flaska några år till och se om det gör skillnad (dvs testa hypotesen att den går igenom någon sorts tunnel just nu). Idag (med litet smörfrästa kammusslor och en enkel salsa på selleri, gurka, avocado, gul lök, citron, morot, och till huvudrätt halstrad tonfisk med kokt potatis och en sås på creme fraîche, cartology, lök, habanero, dill och citron) föll den litet platt: 87 poäng.
Nu blir jag ju lite oroad över min(a) 2016...
 
Av ren nyfikenhet så var jag tvungen att öppna en flaska igår, då jag läste att vinet skulle vara trött och passerat sin peak. Min uppfattning var inte alls densamma! Jag tyckte att det fortfarande fanns liv i den, syran var frisk och frukten var fortfarande där. Passade utmärkt till en bit getost. Vet inte om min smak/mina preferenser är annorlunda än Omara Khayyams, eller om det är fråga om hur olika flaskor har åldrats.
Knäppte en flaska för 2 veckor sedan och den presterade suveränt över 3 dagar till flertalet ändamål såsom som matlagarvin (inte att förväxlas med matlagningsvin), schnitzel och en bit ost

Kändes harmonisk och generös
 
Visa bifogad bild 32969

2021 Tapada de Villar, Alentejo, Portugal, 89p
Fantastiskt vin. Varmt klimat men utan överdriven värme i leveransen. Perfekt pizzavin med en prislapp som ger mig skuldkänslor och ångest över att den är samma som fabriks-boxar...

2014 Aurelien Verdet Gevrey-Chambertin, 73p
Stor nos av gott snitt inklusive korumpa.
I munnen faller det ihop som en pösig soufflé utan ägg. Syrorna dominerar på ett osunt sätt: fyrkantiga skarpa, kartiga och utan hänsyn till det övriga ekipaget...

1976 Jos. Christoffel Jr. (Christoffel-Prüm) Erdener Treppchen Riesling Auslese **, 98p
Men dra mig hela vägen baklänges längs en modelljärnväg. Det här är så nördigt underbart att det är svårt att beskriva med andra ord än att det är lite för lätt för att jag skall vilja ge det 100p. Men, om jag hade föredragit elegansen idag, hade jag nog gett det 100 poäng. Riesling från Mosel behöver många år för att öppna upp sina hemligheter. Visst är de charmiga som unga, men det är med viss ålder som de leverar profundheter...
Christoffel från 70-talet är bland det bästa (söt) riesling kan erbjuda. Det är otroligt komplexa smaker. Kommer fortfarande ihåg en 75:a som jag drack för 10 år sedan som om att det var igår.
 
Nu blir jag ju lite oroad över min(a) 2016...
Jag provade en 2016 Cartology för ett par år sedan och tyckte den behövde mer tid i källaren. Provade en 2019 Broom Ridge för ett år sedan och tyckte att den borde ligga till sig. Har druckit 2015 Cartology typ en per år sedan release och den är toppen med ålder. Men tyckte inte att 2019 cartology nådde samma höjder på långt när. Kan ju vara flaskvariation på de 2019 som jag köpte (via SB nu i höst).

När jag kollar på de Alheit-viner som jag gett högst poäng och i förhållande till när jag druckit dem är det dock:
2015 Radio Lazarus (dracks 2018) - 95 poäng
2015 Cartology (dracks 2018, 2018, 2017, 2022) - 94-93 poäng
2014 Cartology (dracks 2016) - 93 poäng
2017 Fire by Night (dracks 2020) - 93 poäng

Tycker det har funnits ganska mycket oomph tidigt i de flesta Alheit-vinerna. Kanske är jag mer ny-ek-gnagare än jag vill kännas vid. Och varför chansa när det är så bra så tidigt efter release...?
I källaren har jag Magnetic North, Broom Ridge och cartology från ett par olika årgångar. Ska bli spännande att följa.
 
Last edited:

Drucket

Medlem
Vi provar riesling, Großes Gewächs från Weingut Keller, “Tysklands DRC”. Årgången är 2011.

keller_gg_2011.jpeg


2011 Weingut Keller Kirchspiel Riesling Großes Gewächs

Näsan: Mogen grapefrukt, gröna fräscha örter och gula blommor, och en antydan av tropisk frukt. En storslagen rieslingdoft med begynnande mognadstoner.
Munnen: Jösses! Här sätter vi ribban för kvällen: knivskarp syra, klar frukt, bredd och skärpa på en gång, med en elegant mineralitet, helt harmoniskt, långt avslut.
Och det här var ett av de “enklare” vinerna i uppställningen?
94p

2011 Weingut Keller Hubacker Riesling Großes Gewächs

Hmm, en stänk av målarfärg här, mer parfymerad än Kirchspiel. Lite volatil syra? Det luftar bort, men doften vill aldrig riktigt ta sig.
Ännu större intensitet i smaken, lite mer gröna toner, men har inte hittat fram till samma harmoni som föregående vin.

2011 Weingut Keller Hipping Riesling Großes Gewächs

Här tillkommer mer bivax och nötter, stenfrukt, gula blommor och en efterlängtad oljefläck. En komplex och underbar doft som fortsätter utvecklas länge i glaset.
En extremt viril syra stadgar upp en kraftfull mineraltät smak med massor med yppig frukt, en arkitektonisk struktur men med finess; ett långt avslut med en pepprig bitterhet. Helt strålande! Känns som Hipping har mognat lite mer än syskonen. Kvällens favorit!
96p

2011 Weingut Keller Abts E® Riesling Großes Gewächs

Den ymniga citrusen finns här med, men här tillkommer även en en välgräddad pajkant, nästan något rostat, fantastiska skira vita blommor, honung och lite tobak. Svårt att ta näsan från glaset här.
Fylligare än föregående viner, en mångbottnad smak med sylvass syra och massor med mineral, i den oändliga eftersmaken finns en greppande zestbitterhet av grapefrukt. Så gott nu, men med mer potential i framtiden.
95+p

2011 Weingut Keller Morstein Riesling Großes Gewächs

Helt sluten. Mina anteckningar säger endast “honungsmelon?”, och två timmar i glaset hjälpte föga.
Smaken är knuten och stum. Vet inte riktigt vad som har hänt här, men förhoppningsvis kommer tiden att lösa upp knuten.

2011 Weingut Keller Riesling G-Max

Och så det mytomspunna G-Max. Extremt liten produktion, en flaska kostar som en begagnad bil, ett vin som inte får kallas Großes Gewächs då Keller inte avslöjar var druvorna odlas.

Doften av en picknick på en klövertäckt sommaräng. På filten finns en citronkaka garnerad med de finaste nötter. En fantastiskt fin elegant doft.
En sagolik intensitet, helt munfyllande, syran står som en silverlans mitt i ett kalkstensbrott, ett crescendo av omslingrande djupa smaker och mineraltoner. En otrolig munkänsla, det är nästan för mycket, och man anar att här finns en hårt spänd stålfjäder, något oförlöst. G-Max 2011 har mycket kvar att ge med mer tid i källaren. Men en upplevelse redan nu!
Elegans, balans och styrka, ett vin som lever upp till sitt rykte.
95++p

Trots 13 år i flaskan är de flesta av dessa viner fortfarande unga, några kanske för unga. Gemensamt för dem alla är en glödande intensitet kombinerad med en elegans och vitalitet som man bara hittar i de allra bästa vinerna. Världsklass!
 
Last edited:
IMG_5125.jpeg


Burgers & Bordeaux, eller kanske Burgers & Beaucaillou? Hade en slatt Ducru-Beaucaillou 2003 kvar efter provningen i helgen, det var dags att dricka upp så här tre dagar senare. Onekligen ganska flådigt för en tisdag med burgare.

Doften har nu mattats av något med mjuka cedertoner och lite sötlakrits. Elegant stil med fin frukt och ett lätt alkoholbett trots bara 13 %. Frukten tonar dock bort lite snabbare än häromkvällen och lämnar tanninstrukturen kvar efter sig. Inte riktigt samma energi som när korken drogs. Men, vad f*n är det att gnälla om? Rätt gott till protein, fett och kolhydrater trots allt!

93p i lördags, 91 idag.
(Bild från lördagens 2h-dekantering)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är de där upplevelserna, som jag alltid jagar efter och så sällan upplever.
...kom just att tänka på (kl 05 på morgonen) att det kanske mer är som med den första kyssen och den 2874:e kyssen. Den senare är förmodligen bättre, men den första öppnade upp ett helt nytt Universum...
 
Last edited:

KimHartman

Medlem

Inte ssk innovativt då det ju hade precis den karaktären :)

Har du uppnått den insikten som en konsekvens av att du ej tänkt igenom dina handlingar? Det förhåller sig nämligen såhär:

"If you don't think through your actions, you will end up in cows. And you can not expect to live a good life in cows!"
(Svensk föreläsare som försatte ett fullt auditorioum i djupa bryderier pga att hon inte riktigt visste hur man uttalar ordet 'chaos' på engelska.)
 
Visa bifogad bild 32986

Burgers & Bordeaux, eller kanske Burgers & Beaucaillou? Hade en slatt Ducru-Beaucaillou 2003 kvar efter provningen i helgen, det var dags att dricka upp så här tre dagar senare. Onekligen ganska flådigt för en tisdag med burgare.

Doften har nu mattats av något med mjuka cedertoner och lite sötlakrits. Elegant stil med fin frukt och ett lätt alkoholbett trots bara 13 %. Frukten tonar dock bort lite snabbare än häromkvällen och lämnar tanninstrukturen kvar efter sig. Inte riktigt samma energi som när korken drogs. Men, vad f*n är det att gnälla om? Rätt gott till protein, fett och kolhydrater trots allt!

93p i lördags, 91 idag.
(Bild från lördagens 2h-dekantering)
Snygg karaff, vad är det för skapelse?
 
Toppen