Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

mackan92

Medlem
Kuhling Gillot Hipping 2020
Stenkross, vit persika, clementin, mogen ananas och svag antydan till petroleum. Knivskarp men extremt precis syra som famnar om hela vinet perfekt i min värld. Vibrerande lång eftersmak som aldrig tar slut.

En av de bättre GGs jag druckit på ett tag, 2020 visar upp sig väl redan nu - åtminstone Hipping!
95p

1729433794185.png

JonasBo

Medlem
462537954_563292192816755_9057229412778466066_n.jpg

1. Cava 1+1=3 Rosé är rätt bra bascava. Röda bär, kanske en hint av blodgrape.
  2. Walter Salvano Verduno Pelaverga lite pruttig vid öppning, vilket försvann med luft. Klassiska Pelaverganoter med vitpeppar, små röda bär, trevlig syra och lagom längd.
  3. Hunter SB Marlborogh 2023. Nässlor, tropiska frukter. Hygglig, men inte som man hoppar av stolen.
  4. Monterustico Dogliani Dolcetto, rätt meh. Tunn på frukten. Eken fanns där men inte superintegrerad. Rätt trist på längden också.
  5. Ca del Baio Barbarersco Vallegrande 2018 vaknade till liv igår efter att ha coravinats två dagar under veckan. RÖda bär, pigg syra, nypon, lite etanol på doften. Fina tanniner.
  6. Crystallum Pinot Noir Peter Max 2020 ohotad vinnare för mig. Hade allt man vill ha i ett vin. Jordgubb, körsbär, lite körsbärskärnor. HInt av ek. Supertrevlig längd. Blir till att fylla på i källaren.

matage

Medlem
Det blev ett test på DeLoach Russian River Chardonnay -22 nu över två dagar.

Äpple, krusbär, smöriga, popcorn (jellybeanvarianten?) med en oväntad arom av engelsk sötlakrits och noter av vitpeppar.
Väldigt påtagliga fat! Vinet känns lite klumpigt/endimensionellt och jag tycker det saknar spänst och nerv.
Det finns en syra där bakom men som aldrig riktigt kommer fram och lyfter..
Man ska nog _verkligen_ vara sugen på smörig jänkarchard på riktigt för att detta ska passa gommen..

Ingen aning om det kommer växa till sig över tid men jag tar inga chanser.
Nöjer mig därför med denna enda flaska och har istället rådet från följt @katho27 och lagt en PI-förfrågan på Seven Springs.

Last edited:

KimHartman

Medlem
Visa bifogad bild 33017

What was intended to be a mini-horizontal (Tre Tine 2012 and Brunate 2012) became a mini-vertical (Tre Tine 2012 and Tre Tine 2013) due to an invasion from the dreaded family of chemicals spearheaded by 2,4,6-trichloroanisole.

2012 Giuseppe Rinaldi Barolo Brunate
#¤!?!?&$%&&@! DOH! Very badly corked. Could smell it immediately after pulling the cork. Poured directly into the sink without passing either a glass or a carafe. Why today? Why this wine? Why me?

2012 Giuseppe Rinaldi Barolo Tre Tine
Decanted two hours prior to tasting. The beautiful red fruit – including sweet cherries and strawberries – is mixed with oranges and banana peel. The fruit cocktail is contrasted by organic notes of leather, wood, mushroom, and hay. Tannins and acids are pronounced but at the same time smooth. Impeccable balance, showing very well!
94 p

2013 Giuseppe Rinaldi Barolo Tre Tine
Decanted two hours prior to tasting. It needed more, really, but this bottle was a replacement. Dark cherries, plums, mint, tea, smoked paprika. Highly structured, but tannins are ripe and almost sandy. Not as fruit-forward as the 2012, but the fruit is deeper, cooler, and richer, supporting the wine from the base. Very good, but still young with room for improvement. In my opinion the “lesser” 2012 comes out as the winner, albeit with a small margin.
93 p

Uppdatering:

Idag dracks rester från gårdagen. Klantig som jag var råkade jag fylla på ett glas som redan hade 2012 i sig med vin från 2013-flaskan. Det blev ungefär lika delar i glaset. Turligt nog visade det sig vara ett genidrag.

Kombinationen av tolvans fina röda frukt (och de nästan lite exotiska tonerna av bananskal och apelsin) med strukturen och kraften hos tretton var a match made in heaven. Riktigt bra blev det. KimHartman: ”I am 95 points on this Cuvée 2012.5!”

När jag insåg hur bra det faktiskt blev (93/2 + 94/2 = 95) bestämde jag mig för att blanda det som var kvar också. För mig är det en helt galen grej; långt utanför regelboken, saknar motstycke. Helgerån eller rationell kreativitet? Vem vet, men Rinaldi Barolo Tre Tine Cuvée 2012.5 kommer jag aldrig att glömma.

The Wall

Medlem
Uppdatering:

Idag dracks rester från gårdagen. Klantig som jag var råkade jag fylla på ett glas som redan hade 2012 i sig med vin från 2013-flaskan. Det blev ungefär lika delar i glaset. Turligt nog visade det sig vara ett genidrag.

Kombinationen av tolvans fina röda frukt (och de nästan lite exotiska tonerna av bananskal och apelsin) med strukturen och kraften hos tretton var a match made in heaven. Riktigt bra blev det. KimHartman: ”I am 95 points on this Cuvée 2012.5!”

När jag insåg hur bra det faktiskt blev (93/2 + 94/2 = 95) bestämde jag mig för att blanda det som var kvar också. För mig är det en helt galen grej; långt utanför regelboken, saknar motstycke. Helgerån eller rationell kreativitet? Vem vet, men Rinaldi Barolo Tre Tine Cuvée 2012.5 kommer jag aldrig att glömma.
”Det är genom klantighet som underverk sker”, som mina föräldrar svarade på min fråga hur jag blev till.

The Wall

Medlem
2022 Au Bon Climat Santa Barbara County Pinot noir

Trångt om tid och tillfällig torka på inspirationsfronten medförde att det blev butiksgrillad kyckling och butikslagad potatissallad, helt ok ändå och jag kom på att vi har en nyligen införskaffad flaska någonstans…. I (kall)garaget tillsammans med en flock vita viner som inte korkades upp i helgen. Nåja, med 14 grader imorse och 17 grader i eftermiddags lär vinet inte vara för varmt eller galet för svalt.
Adjöss med korken och rakt ner i…

Veritas NWPN; röda bär, främst mogna hallon och lite mogna jordgubbar, lite mineral, lite torkade örter (vilka? Timjan och oregano visar det sig), lite smörkola. Kommer brända toner så småningom, tänk eneträ som man bränner med förstoringsglas och solens hjälp.

Mun; första intrycket mogna röda bär och bara allmänt gott, men intrycket förbyts lite senare till viss beska med lingonanstrukna potatisskal. 13,5%.

Zalto Neb/Bou; märkligt nog lite mer dämpade intryck och mer harmoni än i Veritas; brukar ju vara Z som normalt och helt obarmhärtigt avslöjar alla beståndsdelar i vinet. Kanske att smörkola och alkohol tar över lite mer och röda bären får stå tillbaka något. Något senare kryper förstoringsglasbrända eneträet fram även här. Fin doft!

Mun; tydligare alkohol, beska och potatisskal i eftersmaken än i Veritas. Lite småvresig och obalanserad, likt ett nyvaket fyllo på tunnelbanan.

Vinet fungerade helt ok till maten, varken dikeskörning eller nyårsfyrverkerier, men på egen hand börjar man nästan fundera på rödvinssåser som kan passa till anka och Felton Road.

IMG_6105.jpeg

Sniffa ur Zalto, drick ur Veritas, men gör det fort innan såsgudarna förverkligar dina tankar.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Måndag med revbensspjäll och zinfandel:
Lytton 2012.jpg

2012 Ridge Lytton Springs: tobak, läder, björnbär, rök och vanilj. Moget med tung, koncentrerad frukt och integrerade tanniner. Polerat och elegant. Flera årgångar av Lytton har varit ganska bråkiga som unga, men det här har släppt alla sådana tendenser. Mitt i fönstret och jag tvivlar på att det kan bli mycket bättre än så här. 93p

The Wall

Medlem
Måndag med revbensspjäll och zinfandel:
Visa bifogad bild 33040
2012 Ridge Lytton Springs: tobak, läder, björnbär, rök och vanilj. Moget med tung, koncentrerad frukt och integrerade tanniner. Polerat och elegant. Flera årgångar av Lytton har varit ganska bråkiga som unga, men det här har släppt alla sådana tendenser. Mitt i fönstret och jag tvivlar på att det kan bli mycket bättre än så här. 93p

Ridge Zinfandel brukar ge rikligt med belöning till tålamod.

Lennart

Medlem
I helgen så provtryckte jag en flaska av nyinköpt Chateau Haut-Maillet 2019, Pomerol. Bra år och rimligt prissatt Pomerol är alltid värd en chansning.

80% merlot och 20% cabarnet franc samt 15% alkoholhalt är det enda som jag med 100% säkerhet kan om vinet (står på baksidan) sedan ger olika hemsidorna olika information om hur mycket ny ek (30% eller 100%) som användes samt hur länge (15-24mån). The Wine Cellar Insider påstår att även malolaktiska fermenteringen skedde när den låg på eken, något som jag gillar överlag.

Den fick 15min lutning innan jag drack över 3h ackompanjerad av en oxfilé.

Doften är dämpad, ren, driven av mogen frukt som vinbär och plommon; något som förstärks under de tre timmarna. I tillägg så känner man av vaniljtonerna från eken i bakgrunden. Överlag en positiv start.

Smaken är ren, fruktdriven först men fortsatt återhållsam. Det kommer smaker som går i ton med doften samt att jag känner cabarnet francs gröna toner ligga kvar i slutet, utan att störa för den delen, och det avtar ju mer luft vinet får. Tanninerna är sammetslena och finkorniga, som sig bör för den här druvblandningen. Med mer luft så växer vinet. Frukten är mogen och syran ligger kvar och förhöjer vinet. Eken är inte överdrivet påtaglig (och det gäller även för alkoholhalt trots de höga 15%. Ingen brett eller annan old school Bordeaux stil, men inte heller supermodern med överdriven fruktextrahering.

Överlag så är det ett mycket bra vin, särskilt när man tar in vindistrikt och pris i beaktning. Kommer att vinna på lagring då de gröna tonerna från cabarnet franc kommer att integreras och frukten från merlot träder fram mer.

Ett typ av vin jag gillar att ha i källaren helt enkelt då det inte kostar skjortan och en flaska eller två kan öppnas spontant. Jag köpte tre förra gången och har redan lagt en beställning på tre till. Om inte finewines tömmer lagret omgående så köper jag nog några till i framtiden

http://www.finewines.se/threads/de-senaste-vininkoepen-diskussioner-och-tips.2034/post-201519
Jag tackar för recensionen och passar på att tipsa eventuellt intresserade om att detta vin finns på kampanj hos PW just nu för 259 kr, klickade just hem en låda. Även årgång 2020 finns för 249 kr.

IsKr

Medlem
Drack Domaine Rougeot meursault sous la velle 2019 i söndags till ugnsbakad torskrygg med mandelpotatispure, vitvinssås med fänkål och en fänkålssallad.
När det väl hälls ner i glaset så lägger man direkt märke till den vackra guldgula färgen. När näsan åker ner i glaset så möts man av tydliga fattoner, tropiska frukter, bakat äpple och lätta toner av citrus. I munnen är det fylligt och kraftigt med mer eller mindre samma smaker som i doften. Det funkar överraskande bra till maten, kanske bra att det serverades svalt initialt. I det stora hela ett härligt vin som trots all kraft klarar hålla en balans. När jag och min fru dricker ett sista glas dag två så märks det ändå att vinet har 14%, då slår alkoholhettan igenom lite, men till maten märktes det inte.

The Wall

Medlem

LeChat

Medlem
IMG_6570.jpeg

2016 Domaine Charles Audoin Marsannay Les Longeroies

En lite behagligt kärv bourgogne med angenäm tanninstruktur. Frukten med framträdande röda bär är frisk men samtidigt något söt och med begynnande mognad.
Trots något enkel ursprung så är det ju synd att kalla den för enkel. Snarare ganska komplex med intressanta och välsmakande aromer. Kvällens varma mackor är dock mindre komplexa. Men goda!

Vingubben

Medlem
IMG_5873.jpeg

Clos I Terrasses, Laurel 2017

Väldigt mörk frukt, mestadels slånbär och blåbär. Örtigt med framförallt timjan samt lite lätt salmiak. Finns också en hel del ektoner som smälter in fint. Ordentligt med kropp och tanniner som hanterar alkoholen (15%) på ett bra sätt, så sammantaget balanserat. Power men inte helt utan finess. 92p

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Inspirerad av förra veckans BYON så beställde jag ett sexpack Mabalel 2023. Är den liga bra som 2020? Är den för ung för att dricka?
mabalel.jpg

2023 Crystallum Pinot Noir Mabalel: Läder, vanilj, svart te, hallon, körsbär, jordgubb, tobak och apelsin. Mycket snyggt med fin koncentration, hög syra och integrerade tanniner. Väldigt likt hur jag upplevde 2020 och definitivt inget barnarov. Kanske lite svulstigt, men ack så gott. Mer USA än Frankrike i stilen. 95p

LarsW

Medlem
Guigal St. Joseph Lieu-Dit 2017

Vingodis!

Härlig doft. Julkryddor, röda vinbär och körsbär. Ek, babeque och svarta oliver.

Slank och sval smak. Känns inte som 14.5%. Läcker frukt. Rökig och köttig. Ekad på rätt sätt. Fina tanniner och lagom syra. Bra eftersmak.

Klarade en kraftig kötträtt utan problem.

Ser att jag köpte denna från Dansken för snart 2 år sen för 375 kr. Uppenbarligen ett av de bättre köp jag gjort de sista åren.
Kryssar i alla boxar utan att överdriva. Drack denna över 2 dagar och vetteusan om det kommer bli bättre med mer tid. Kommer i vilket fall som helst bli svårt att hålla fingrarna borta från de (alltför få) återstående flaskorna.

94p

thumbnail_20241026_123343.jpg

Toppen