I helgen så provtryckte jag en flaska av nyinköpt Chateau Haut-Maillet 2019, Pomerol. Bra år och rimligt prissatt Pomerol är alltid värd en chansning.
80% merlot och 20% cabarnet franc samt 15% alkoholhalt är det enda som jag med 100% säkerhet kan om vinet (står på baksidan) sedan ger olika hemsidorna olika information om hur mycket ny ek (30% eller 100%) som användes samt hur länge (15-24mån). The Wine Cellar Insider påstår att även malolaktiska fermenteringen skedde när den låg på eken, något som jag gillar överlag.
Den fick 15min lutning innan jag drack över 3h ackompanjerad av en oxfilé.
Doften är dämpad, ren, driven av mogen frukt som vinbär och plommon; något som förstärks under de tre timmarna. I tillägg så känner man av vaniljtonerna från eken i bakgrunden. Överlag en positiv start.
Smaken är ren, fruktdriven först men fortsatt återhållsam. Det kommer smaker som går i ton med doften samt att jag känner cabarnet francs gröna toner ligga kvar i slutet, utan att störa för den delen, och det avtar ju mer luft vinet får. Tanninerna är sammetslena och finkorniga, som sig bör för den här druvblandningen. Med mer luft så växer vinet. Frukten är mogen och syran ligger kvar och förhöjer vinet. Eken är inte överdrivet påtaglig (och det gäller även för alkoholhalt trots de höga 15%. Ingen brett eller annan old school Bordeaux stil, men inte heller supermodern med överdriven fruktextrahering.
Överlag så är det ett mycket bra vin, särskilt när man tar in vindistrikt och pris i beaktning. Kommer att vinna på lagring då de gröna tonerna från cabarnet franc kommer att integreras och frukten från merlot träder fram mer.
Ett typ av vin jag gillar att ha i källaren helt enkelt då det inte kostar skjortan och en flaska eller två kan öppnas spontant. Jag köpte tre förra gången och har redan lagt en beställning på tre till. Om inte finewines tömmer lagret omgående så köper jag nog några till i framtiden
http://www.finewines.se/threads/de-senaste-vininkoepen-diskussioner-och-tips.2034/post-201519