Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

baum

Medlem

IMG_0888.jpeg

Ferdinando Principiano Serralunga d'Alba Barolo 2018​

Brukar tycka att det här är ett habilt vin, men denna flaska överraskade! Stor näsa av rosor och körsbär, tanninerna var fint integrerade och vinet hade ett långt avslut. Klart den bästa Barolo av Principiano jag druckit.

KimHartman

Medlem
IMG_1312.jpeg

2010 Poggio di Sotto Brunello

Decanted one hour prior to tasting. Leather, earth, salt, iron, a whiff of cherries. Very dark, barely no fruit, not really dead but no real life. Drinkable but not what it is supposed to be. It does not have any type of common flaw; definitely not corked, no oxidation, no reduction, and no signs of microorganisms. I guess it is just an old tired bottle that did not make it this far. Will put it in the fridge overnight and hope for a miracle.

86 p

Sjukt irriterande att denna inte levererade. Har druckit mycket Poggio di Sotto genom åren – främst deras Rosso – och såg mycket fram emot denna flaska. Faktiskt min allra sista Poggio di Sotto i källaren, och förmodligen den sista någonsin då jag har permanent köpstopp för överskådlig framtid.

Nåja. Jag byter snabbt in en reserv: ett säkert kort i en yngre klass.

2020 Giuseppe Rinaldi Langhe Nebbiolo

Popped and poured. Red currants, blood orange, raspberries, rhubarb, violets, roses, and some spicy notes. Slender, lively, youthfully charming. Light, just a little tannic bite at the end. Works well when slightly chilled. This is not the strongest vintage of Rinaldi’s Langhe Nebbiolo, but it sure is a lot of fun to drink nonetheless!

92 p

Slutet gott, Rinaldi gott.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagen mini-BYOB med @Fredrik L , @Lennart @Carinasomm , @mnor och @Patrik Sellin . Temat var "00".
Flight 1.jpg

Flight 1:
2002 Diebolt-Vallois Champagne Grand Cru Fleur de Passion Brut: 2 röster
2004 Perrier-Jouët Champagne Belle Epoque 2 röster
2008 Henriot Champagne Brut Millésimé: 0 röster
2002 Gosset Champagne Célebris 1 röst
2009 Billecart-Salmon Champagne Brut Millésimé 0 röster
Väldigt bra champagner generellt, förutom Billecart-Salmon som var hopplöst akterseglad. Henriot är fortfarande väldigt ung, men har framtiden för sig.

Flight 2.jpg

Flight 2:
2009 Château La Croix du Casse 2 röster
2005 Domaine du Crampilh Madiran Vieilles Vignes 3 röster
2008 Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Pajè 0 röster
2008 Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Muncagota 0 röster
2009 Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Muncagota 0 röster
Det började med två tanninrika viner och sedan kom det tre som var sju resor värre ;). Frankrike sopar banan med Italien. Förra BYOBen var det 3 Vignes de L'Hospice och nu 3 Produttori. Alla i gruppen tänker ganska lika.

Otroligt roligt tema och vi kommer att ta det nästa gång också.

Weingut Abraham 2019 Upupa Rot
An elegant red wine from Alto Adige, from old rooted Schiava/Vernatsch with a tiny bit of Pinot Noir blended in. Structurally this somewhat of an oxymoron as it has the color and the aromatic expression of a lighter red wine, but finishes with a very grippy tannic structure.

The nose is open with red berries, but also some nice floral and spicy complexity. In the palate it is more savoury, complex, finishing with some ammonium chloride (salmiak salt) and anise in a fresh, grippy, sandpapery ending. Very much a food wine, and hard to tell what's the best drinking window on these, but it was delish and intriguing at 5 yrs from the vintage.

1730629757464.png

KimHartman

Medlem
2010 Poggio di Sotto Brunello

Decanted one hour prior to tasting. Leather, earth, salt, iron, a whiff of cherries. Very dark, barely no fruit, not really dead but no real life. Drinkable but not what it is supposed to be. It does not have any type of common flaw; definitely not corked, no oxidation, no reduction, and no signs of microorganisms. I guess it is just an old tired bottle that did not make it this far. Will put it in the fridge overnight and hope for a miracle.

86 p

Sjukt irriterande att denna inte levererade. Har druckit mycket Poggio di Sotto genom åren – främst deras Rosso – och såg mycket fram emot denna flaska. Faktiskt min allra sista Poggio di Sotto i källaren, och förmodligen den sista någonsin då jag har permanent köpstopp för överskådlig framtid.
Update on the second day:

Yesterday, after about an hour and a half in the decanter, the wine minus one glass was poured back into the bottle and left in the fridge overnight. Today, some 24 h later, I re-tasted it. Unbelievable! What was then stern and tired has turned into open and lively. The leather, earth, and iron is now accompanied by cherries, oranges, flowers, and cinnamon. A beautiful Brunello with just the right amount of development. Truly a remarkable and unexpected transformation. Don’t know what happened but I am glad it did happen. I am upgrading from 86 to 93 points.

In the past I have had many wines coming alive on the second day, but this has to be one of the most extreme examples. Almost poured it down the drain, but finally decided to give it a second chance on the next day. I suppose this is both the rewarding and annoying part of aging wine. Anything can happen.

If you have my bottle in your cellar, let it rest 5+ years and/or double decant for 24 h. If you have another bottle (more likely), you have to figure out the appropriate action yourself. Best of luck!

Helt otroligt! Detta såg jag inte komma... :D

Jesper L

Medlem
Joseph Drouhin Vosne-Romanée 2013

Maffigt i näsan med lite stall, örter i form av fänkål, jordgubbar och en härlig skitighet.
I munnen är det lite ruffigt och opolerat men vinet växte och tillsammans med salsiccia pastan passade det riktigt bra! Inköpt på finlandsfärja för 329kr. Bra köp!

1730659464937.jpeg

Vingubben

Medlem
IMG_5910.jpeg

Levet, Côte-Rôti, Améthyste 2017

Dracks över två dagar, inte för att jag ville, utanför att det var så trist och stängt första dagen. Notena är från dag två. Jordigt och lite stalligt på nosen. Mörk frukt, svampbuljong, grova tanniner och alkoholgenomslag trots beskedliga 13%. Saknar balans och frukten känns stum men osäker på om det är i en tunnel eller bara ett mediokert vin för sin prislapp. Hoppas på det första och glömmer bort resterande flaskor i minst tre år. 86p

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Update on the second day:

Yesterday, after about an hour and a half in the decanter, the wine minus one glass was poured back into the bottle and left in the fridge overnight. Today, some 24 h later, I re-tasted it. Unbelievable! What was then stern and tired has turned into open and lively. The leather, earth, and iron is now accompanied by cherries, oranges, flowers, and cinnamon. A beautiful Brunello with just the right amount of development. Truly a remarkable and unexpected transformation. Don’t know what happened but I am glad it did happen. I am upgrading from 86 to 93 points.

In the past I have had many wines coming alive on the second day, but this has to be one of the most extreme examples. Almost poured it down the drain, but finally decided to give it a second chance on the next day. I suppose this is both the rewarding and annoying part of aging wine. Anything can happen.

If you have my bottle in your cellar, let it rest 5+ years and/or double decant for 24 h. If you have another bottle (more likely), you have to figure out the appropriate action yourself. Best of luck!

Helt otroligt! Detta såg jag inte komma... :D
Uppenbarligen ett barnarov 🤣
I Japan har vi ännu bara ploppat ett fåtal BdM från 2000-talet (2006 ett undantag, men jag skyller på min hustrus njutningslystnad där) mest för inköpsbedömningar och lite av 2016-nyfikenhet.
Tycker nog att 90-talet ger betydligt mer ploppglädje jämförelsevis, med 70- och 80-talen som de verkligt stora upplevelserna av detta område - iaf för nu.
Som tidigare avhandlat: bättre BdM är åt hållet odödliga med extremt många år på platån.

Sen är det ju ingen hemlighet i litteraturen att ssk bättre Sangiovese mår fantastiskt gott av långluftning.

Gott att du fick en fin upplevelse av din flaska till slut. 😍

StefanAkiko

catalanes.jpg

2020 Saint-Roch Côtes Catalanes, 90p
Detta är en mefistofilisk och välbalanserad blandning av Grenache och Syrah som fångar Roussillons soliga essens. Helt i min smak ur alla aspekter!

Vinet har en intensiv doft av mörka bär, örter, tobak och en antydan av vitpeppar. Finns också saftiga inslag av hallon, plommon och en diskret underton av jordig garrigue. I gommen är det fylligt, nästan tuggbart, med väl integrerade tanniner och en ljus syraryggrad som håller allt i ordning.

Med 2 timmars dekantering framträder ytterligare djup. Jag tror på en lovande framtid för detta vin under minst 5 år till. Ett riktigt fynd för källaren.

Det kostade runt 100 SEK när det fanns att köpa, och detta är min femte flaska – med två till som jag försöker gömma undan för framtida STORA njutningar.

KimHartman

Medlem
Uppenbarligen ett barnarov 🤣
I Japan har vi ännu bara ploppat ett fåtal BdM från 2000-talet (2006 ett undantag, men jag skyller på min hustrus njutningslystnad där) mest för inköpsbedömningar och lite av 2016-nyfikenhet.
Tycker nog att 90-talet ger betydligt mer ploppglädje jämförelsevis, med 70- och 80-talen som de verkligt stora upplevelserna av detta område - iaf för nu.
Som tidigare avhandlat: bättre BdM är åt hållet odödliga med extremt många år på platån.

Sen är det ju ingen hemlighet i litteraturen att ssk bättre Sangiovese mår fantastiskt gott av långluftning.

Gott att du fick en fin upplevelse av din flaska till slut. 😍
Årgång 2010 är ju en ”stark” årgång säger ”dom”, så helt förvånad borde jag kanske inte vara. Men jag är nog lite färgad av den 06:a av Poggio di Sottos Brunello jag drack för inte så längesedan. Jättebra, men lite väl mogen för min smak. Baserat på den upplevelsen bestämde jag mig för att inte vänta alltför länge med min 10:a.

Brunello tycker jag generellt sett annars är tacksamt i det avseende att drickfönstret är brett (no pun intended). Många viner är perfekt i fönstret 5 - 20 år från skörd, och vissa längre än så förstås. Svårt att matcha det!

StefanAkiko

Årgång 2010 är ju en ”stark” årgång säger ”dom”, så helt förvånad borde jag kanske inte vara. Men jag är nog lite färgad av den 06:a av Poggio di Sottos Brunello jag drack för inte så längesedan. Jättebra, men lite väl mogen för min smak. Baserat på den upplevelsen bestämde jag mig för att inte vänta alltför länge med min 10:a.

Brunello tycker jag generellt sett annars är tacksamt i det avseende att drickfönstret är brett (no pun intended). Många viner är perfekt i fönstret 5 - 20 år från skörd, och vissa längre än så förstås. Svårt att matcha det!
BdM är ett magnifikt område och Sangiovese en av de mest förträffliga druvorna.
Tyvärr dricker jag alldeles för lite av dem...

Jag är en gnällig jävel för det mesta, och inget undantag idag. Provar mej igenom lite vita bourgogner med höga priser och enkla beteckningar. Idag är offret Trapet Bourgogne Blanc 2022. Minns inte exakt vad det kostade, men runt 500 kr?

Jag börjar tro att instegsviner hos kända odlare i Bourgogne kan vara det sämsta price/performance som går att uppnå. Det är inget fel på vinet, lätt och rent. Skulle dock tro att det skulle få ganska mycket pisk av Jadots standard-bourgogne. Borde nästan ha en referensflaska av det redo.

IMG_4273.jpeg

Foley

Medlem
Jag är en gnällig jävel för det mesta, och inget undantag idag. Provar mej igenom lite vita bourgogner med höga priser och enkla beteckningar. Idag är offret Trapet Bourgogne Blanc 2022. Minns inte exakt vad det kostade, men runt 500 kr?

Jag börjar tro att instegsviner hos kända odlare i Bourgogne kan vara det sämsta price/performance som går att uppnå. Det är inget fel på vinet, lätt och rent. Skulle dock tro att det skulle få ganska mycket pisk av Jadots standard-bourgogne. Borde nästan ha en referensflaska av det redo.

Visa bifogad bild 33102
Tack för noter! Var lite sugen på att testa vinet men inte för 399, som det står i mitt mejl från tryffelsvinet att vinet kostar. Jag tycker mig länge ha sett ett mönster i att många viner som tryffelsvinet tagit över, eller har i portföljen, har gått upp otroligt mkt i pris på kort tid. Vet inte vems felet är, vinhuset eller distributören, men tråkigt är det.

IsakOfMoe

Medlem
Visa bifogad bild 33095

Levet, Côte-Rôti, Améthyste 2017

Dracks över två dagar, inte för att jag ville, utanför att det var så trist och stängt första dagen. Notena är från dag två. Jordigt och lite stalligt på nosen. Mörk frukt, svampbuljong, grova tanniner och alkoholgenomslag trots beskedliga 13%. Saknar balans och frukten känns stum men osäker på om det är i en tunnel eller bara ett mediokert vin för sin prislapp. Hoppas på det första och glömmer bort resterande flaskor i minst tre år. 86p
Köpte 2 st 2020 så jag hoppas på att tid kan rädda upp det hela!

Johan L

Medlem
Efter lång tid utan sammankomst, delvis på grund av att tre av oss utökat sin avkomma, var det i söndags äntligen dags för en provning i FineWines Östgötafakultet. Samling i källare i Norrköping och med en rejäl hög bonusflaskor hamnade antalet plopp på 23. Nytt rekord för oss!

20241103_133646.jpg

Föråkare
Jacquesson Dizy Corne Bautray 2008
Begynnande mognad, hög men väl integrerad syra, fin frukt, lite vaniljdrag. Smaskigt! Dracks blint, ganska nöjd med min gissning på en BdB 2009. Kan omöjligt vara en 2008 hördes från annan provare innan avtäckning 😅

Bubbelflight
Cristiano Senez Cuvee Renoir (NV)
Ung och lite knuten doft, smaken blommar dock ut i massor av tropisk frukt. Ganska mild syra. Någon liten ton av krut eller fat i bakgrunden. Mycket gott men hade tjänat på lite högre syra. Serverades tyvärr lite varmare än optimalt.
1 flightröst

Bollinger La Grand Anne 2012
Balanserat, inget som tydligt sticker ut. Inga tydliga fattoner. Varken ungdomligt eller moget. Behagligt. Svårt att känna igen vinet ens efter avtäckning.
1 flighröst

Fredric Savart Bulle De Rose (2018 men ej årgångsbetecknad)
Mediumfruktigt, liiite svamptoner. Fylligt med mediumsyra. Varken ungdomligt eller moget. I just denna utgåva misslyckades rödvinet som blandas i och istället blandades ett rosévin i, så det som normalt är ett rosébubbel hade nu inte en tillstymmelse av rött eller rosa i färgen.
1 flightröst

R.Pouillon Les Blanckiens 2009
Moget, svampigt, mycket smak, medium syra, Börjar så smått dra åt torkad frukt. Tydlig ålder. Mycket ålder för en 2009, men bra fas nu. Skulle inte sitta på flaskor länge till.
4 flightröster
3 WotN-röster

Jules Brochet Autochtone
Lite stickig doft med mycket animaliska toner som drar åt läder och rök. Medum syra och ganska lite frukt. Lite krutliknande toner i bakgrunden. Aldrig provat någon liknande skumpa.

20241103_143732.jpg

Vit flight
Anthony & Clemence Coteaux Champenois
Lätt, lite oljig med fat men samtidigt väldigt frisk.

Bischöfliche Weingüter Trier Kaseler Nieschen Riesling Kabinett Trocken 2008
Skriker mogen riesling med pigg, mogen frukt, hög syra och bra tyngd. Alsace?
3 flightröster
2 WotN-röster

Greywacke Wild Sauvignon 2021
Svart vinbärsblad överallt. Mycket stiltypisk NZ-SB, fast väldigt raffinerad sådan. Helt utan kattpiss eller gröna toner. Krusbär och physalis bland frukten. Bra balans och fin energi. Medium syra.
Mitt vin
1 flightröst

Clarisse Chardonnay 2023
Mild, lite blommig karaktär med återhållsam frukt. Lite mineralisk. Välbalanserad och mycket elegant.

Haag Vin d'Alsace Pinot Gris 2008
Mycket mognadstoner, med upplevd (snarare än faktisk) sötma som nog beror på ålderstoner som associeras med sötma. Mogen frukt, välbalanserat och med integrerad fatton. Mycket bra!
2 flightröster

Gustave Lorentz Riesling Grand Cru Altenberg de Bergheim 2017
Mogen Riesling, lite mer återhållsam än vin 2 i flighten, ett uns av petroleum men överlag finlemmat. Lätt sötma. Mosel? (Kul att jag gissade Mosel på Alsace-vinet och Alsace på Mosel-vinet.)
1 flightröst
1 WotN-röst

Tasovac Posip Sur Lie 2021
Finner vissa toner som är typiska för sauvignon blanc men något återhållsamt. Även fattoner, vilket gör att jag landade i en vit bourdeaux. Har druckit två viner på Posip tidigare, ingen av dem liknade detta.

20241103_152634.jpg

Söt flight
Sybille Kuntz Riesling Beerenauslese Bernkastel-Kueser Weisenstein 1993
Låg syra, mycket tydlig mognad men inte alls övermogen, lite avlägsna ädelrötatoner och drag av saffran. Hygglig balans trots låga syran då sötman är mycket välintegrerad. Den låga syran gjorde det väldigt svårgissat.
Mitt vin

Apis Poltorak Jadwiga (lagrad 5 år)
(Detta är ett mjöd och inte ett vin.) Mycket moget, djupa honungstoner som drar åt ljunghonung, integrerad sötma, lätt fruktighet. Komplext men väl sammanhållet. Berättade för gruppen att det inte var gjort på druvor men tog allsköns gissningar innan det landade i mjöd.
Min (bonus)flaska

(Ingen flightröstning)

20241103_162651.jpg

Röd flight
Michel Gay Et Fils Corton-Renardes Grand Cru 2014
Ganska "generisk" till en början, tog ett tag på sig att öppna upp, men blev då ganska uppenbar PN. Ganska hög syra, vissa mognadstoner, sammanhållet. Jag är för ovan att dricka fin-bourgogne för att pricka det här och gissade på röd champenois.
2 flightröster

Gran Enemigo El Cepillo Cabernet Franc 2013
Lite muskotkryddig i doften, fyllig smak med rik frukt. Klart märkbara tanniner. När någon (innan avtäckning) sa cab franc öppnades en dörr i sinnet och plötsligt hittade jag väldigt druvtypisk karaktär. Smarrigt!

Chateau Montus 2009
Korkskadad så det visslar om 'et.

Masi Valpolicella 1974
Kryddig, mjukfruktig och bärig, lätt mognad. Gott! En del tannin. Efter avtäckning kollade jag tillbaka på mina egna noter och garvade åt "lätt mognad" på ett 50 år gammalt vin. Står dock verkligen för att det var väldigt vitalt och ungt i karaktären för ett 50-årigt vin.
5 flightröster
1 WotN-röst

Bernard Tornay Coteaux Champenois Bouzy Rouge 2018
Nypon, rosor och tuggiga tanniner. Ganska mogen. Var tämligen övertygad om att det var en nebbiolo.

Brancaia 2018
Varmt, fruktigt, med toner av blyerts och svarta vinbär. Fullkomligen skriker utomfransk ung cabernet sauvignon.

Gaja Darmagi 1998
Väldigt sträva tanniner som upptar hela munnen. Svårt att identifiera smaker bakom den massiva strävheten, men lite svarta vinbär hittar jag allt. Upplevs inte särskilt gammalt. Om det är så här vid 26 års ålder, blir det då någonsin bra?

Jadot Santenay 2015
Lätt och elegant, något ofördelaktig placering sist i en 8-vinersflight med flera tyngre pjäser. Bärigt med lingon och jordgubbar. Hyggligt hemma på att det är PN, troligen bourgogne eller i vart fall gamla världen.

StefanAkiko

Efter lång tid utan sammankomst, delvis på grund av att tre av oss utökat sin avkomma, var det i söndags äntligen dags för en provning i FineWines Östgötafakultet. Samling i källare i Norrköping och med en rejäl hög bonusflaskor hamnade antalet plopp på 23. Nytt rekord för oss!

Visa bifogad bild 33104

Föråkare
Begynnande mognad, hög men väl integrerad syra, fin frukt, lite vaniljdrag. Smaskigt! Dracks blint, ganska nöjd med min gissning på en BdB 2009. Kan omöjligt vara en 2008 hördes från annan provare innan avtäckning 😅

Bubbelflight
Ung och lite knuten doft, smaken blommar dock ut i massor av tropisk frukt. Ganska mild syra. Någon liten ton av krut eller fat i bakgrunden. Mycket gott men hade tjänat på lite högre syra. Serverades tyvärr lite varmare än optimalt.
1 flightröst

Balanserat, inget som tydligt sticker ut. Inga tydliga fattoner. Varken ungdomligt eller moget. Behagligt. Svårt att känna igen vinet ens efter avtäckning.
1 flighröst

Mediumfruktigt, liiite svamptoner. Fylligt med mediumsyra. Varken ungdomligt eller moget. I just denna utgåva misslyckades rödvinet som blandas i och istället blandades ett rosévin i, så det som normalt är ett rosébubbel hade nu inte en tillstymmelse av rött eller rosa i färgen.
1 flightröst

Moget, svampigt, mycket smak, medium syra, Börjar så smått dra åt torkad frukt. Tydlig ålder. Mycket ålder för en 2009, men bra fas nu. Skulle inte sitta på flaskor länge till.
4 flightröster
3 WotN-röster

Jules Brochet Autochtone
Lite stickig doft med mycket animaliska toner som drar åt läder och rök. Medum syra och ganska lite frukt. Lite krutliknande toner i bakgrunden. Aldrig provat någon liknande skumpa.

Visa bifogad bild 33105

Vit flight

3 flightröster
2 WotN-röster

Svart vinbärsblad överallt. Mycket stiltypisk NZ-SB, fast väldigt raffinerad sådan. Helt utan kattpiss eller gröna toner. Krusbär och physalis bland frukten. Bra balans och fin energi. Medium syra.
Mitt vin
1 flightröst

Clarisse Chardonnay 2023
Mild, lite blommig karaktär med återhållsam frukt. Lite mineralisk. Välbalanserad och mycket elegant.

Mycket mognadstoner, med upplevd (snarare än faktisk) sötma som nog beror på ålderstoner som associeras med sötma. Mogen frukt, välbalanserat och med integrerad fatton. Mycket bra!
2 flightröster

Mogen Riesling, lite mer återhållsam än vin 2 i flighten, ett uns av petroleum men överlag finlemmat. Lätt sötma. Mosel? (Kul att jag gissade Mosel på Alsace-vinet och Alsace på Mosel-vinet.)
1 flightröst
1 WotN-röst

Finner vissa toner som är typiska för sauvignon blanc men något återhållsamt. Även fattoner, vilket gör att jag landade i en vit bourdeaux. Har druckit två viner på Posip tidigare, ingen av dem liknade detta.

Visa bifogad bild 33106

Söt flight
Låg syra, mycket tydlig mognad men inte alls övermogen, lite avlägsna ädelrötatoner och drag av saffran. Hygglig balans trots låga syran då sötman är mycket välintegrerad. Den låga syran gjorde det väldigt svårgissat.
Mitt vin

(Detta är ett mjöd och inte ett vin.) Mycket moget, djupa honungstoner som drar åt ljunghonung, integrerad sötma, lätt fruktighet. Komplext men väl sammanhållet. Berättade för gruppen att det inte var gjort på druvor men tog allsköns gissningar innan det landade i mjöd.
Min (bonus)flaska

(Ingen flightröstning)

Visa bifogad bild 33107
Röd flight
Ganska "generisk" till en början, tog ett tag på sig att öppna upp, men blev då ganska uppenbar PN. Ganska hög syra, vissa mognadstoner, sammanhållet. Jag är för ovan att dricka fin-bourgogne för att pricka det här och gissade på röd champenois.
2 flightröster

Lite muskotkryddig i doften, fyllig smak med rik frukt. Klart märkbara tanniner. När någon (innan avtäckning) sa cab franc öppnades en dörr i sinnet och plötsligt hittade jag väldigt druvtypisk karaktär. Smarrigt!

Chateau Montus 2009

Masi Valpolicella 1974
Kryddig, mjukfruktig och bärig, lätt mognad. Gott! En del tannin. Efter avtäckning kollade jag tillbaka på mina egna noter och garvade åt "lätt mognad" på ett 50 år gammalt vin. Står dock verkligen för att det var väldigt vitalt och ungt i karaktären för ett 50-årigt vin.
5 flightröster
1 WotN-röst

Nypon, rosor och tuggiga tanniner. Ganska mogen. Var tämligen övertygad om att det var en nebbiolo.

Brancaia 2018
Varmt, fruktigt, med toner av blyerts och svarta vinbär. Fullkomligen skriker utomfransk ung cabernet sauvignon.

Gaja Darmagi 1998
Väldigt sträva tanniner som upptar hela munnen. Svårt att identifiera smaker bakom den massiva strävheten, men lite svarta vinbär hittar jag allt. Upplevs inte särskilt gammalt. Om det är så här vid 26 års ålder, blir det då någonsin bra?

Jadot Santenay 2015
Lätt och elegant, något ofördelaktig placering sist i en 8-vinersflight med flera tyngre pjäser. Bärigt med lingon och jordgubbar. Hyggligt hemma på att det är PN, troligen bourgogne eller i vart fall gamla världen.
Spännande med lagrat mjöd. Det har jag aldrig testat! #Bucketlist
Darmagi kommer bli bra, oroa dig inte över det. Oroa dig istället över om du fortfarande är i gott skick då det beger sig ;)
23 flaskor är mycket bra jobbat! 💪💪💪💪💪

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor

Visa bifogad bild 33104

Föråkare

Bubbelflight
1 flightröst

1 flighröst

1 flightröst

4 flightröster
3 WotN-röster

Jules Brochet Autochtone

Visa bifogad bild 33105

Vit flight

3 flightröster
2 WotN-röster

Mitt vin
1 flightröst

Clarisse Chardonnay 2023

2 flightröster

1 flightröst
1 WotN-röst

Visa bifogad bild 33106

Söt flight
Mitt vin

Min (bonus)flaska

(Ingen flightröstning)

Visa bifogad bild 33107
Röd flight
2 flightröster

Chateau Montus 2009

Masi Valpolicella 1974
5 flightröster
1 WotN-röst

Brancaia 2018

Gaja Darmagi 1998

Jadot Santenay 2015
Mycket bra sammanfattat av en riktigt trevlig söndag!

StefanAkiko

Fortsätter på mitt microtema av mumsigheter från Turkiet. Vinets vagga. Lyckost jag har druckit rymdraketer av turkisk Syrah!
Men, i afton får det bli en rosé på Syrah. Tredje flaskan och jag vet precis vad jag har att se fram emot: en glädjesprittande vän som inte bara är yta.

Screenshot 2024-11-06 01.29.00.png

(Lånad bild, fel årgång på bilden. Hur mycket jag än försöker kommer jag aldrig kunna ta en bättre bild...)

2022 Asmadan Winery Gönülden Clairet, från den turkiska delen av Aegean, 86p
Ett mycket livfullt rosévin med snyggt pigga syror och betydligt mer muskler än den genomsnittliga rosén. Precis som fåglarna sjunger klarar i Sverige är färgen djupare djupare i detta vin. Förnimmer hallon- och körsbärsröda nyanser som känns somriga på alla vis. Gissar att det tack det är vare en viss skalkontakt som vinet har dessa extra dimensioner och karaktär. Förutom hallon och körsbär, bjuder vinet på båfde röda och mörka bär. Det finns också en härlig kryddighet med inslag av vitpeppar och örter som ger det hela en extra skjuts.

Fylligheten och strukturen gör det till nästan ett riktigt vin. Ett perfekt vin för avkopplande stunder med goda vinvänner som normalt inte gillar rosé. Inget för djup analys, bara för ren glädje och trevligt sällskap.

Tvenne puteller kvar, och det känns himla mysigt 😆

Toppen