Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
IMG_6574.jpeg

1983 Château Chasse-Spleen

Idag öppnades näst sista flaskan.
Den behöver lite tid för att öppna upp men håller sen samma jämna kvalitet som tidigare flaskor.

Tertiära aromer som läder, järn och mild rök är framträdande även om här också finns en del fruktiga inslag kvar. En söt liten frukt som bärs fram av en ståtlig syra. Ett harmoniskt vin som jag tycker har åldrats på ett mycket värdigt sätt.

Men även om jag absolut gillar ett så här pass utvecklat vin så är det kanske framförallt en fascination över hur ett vin kan hålla ihop så här bra i drygt 40 år. Imponerande!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

Två skruvkorksflaskor och en vinresa genom två mycket olika världar


2008 Clear Skin Label Classic Vines Shiraz, 87p
2008 Clear Skin Label Classic Vines Shiraz, 92p

Ah, vinvärlden. Här befinner vi oss i ett av livets mest underhållande mysterier: Hur kan två skruvkorkade flaskor av samma årgång, från samma producent, smaka som om de levt sina liv på olika planeter? Det är som om någon tagit din favoritvintage denimjacka och gjort den till två plagg – ett från en trendy second-hand-butik på Södermalm och det andra från en outlet i förorten. Samma plagg, men grym skillnad!

Först och främst: Clear Skin Label är ett vin som alla vet är redo att shippas som ett dyrt vin, men man vill hålla nere volymen (dvs har inte tillräckligt många kunder) och låter "någon annan" buteljera och sälja vinet utan att dess ursprung avslöjas. Detta innebär at vi inte vet vem som gjort detta vin. Inte mer än "South Australia" och Shiraz.

Båda flaskorna auktionsfyndade för det löjliga priset av 150 spänn för båda – "hipster-kaffepengar."

Clean skin.jpg


Flaskan i januari: Mums!​

Flaskan jag öppnade tidigare i år, förväntade jag mig vara en typisk "Oz Shiraz" av gammalt snitt – en överekad, tjock och lite trött historia med låg syra. Men nej, jag blev rejält överraskad. Hustrun sade också: "Pladask!" Den här flaskan levererade eleganta mörka frukttoner, med en skön balans mellan frukt, syra och tanniner. Frukten var levande, syran var under medel men ändå tillräckligt för att ekipaget fungerade. Och tanninerna? Diskreta och knappt närvarande. Det blev en perfekt matchning till en onsdagspizza från PizzaLaLa. 92 poäng, inga konstigheter. Riktigt bra vin.

Flaskan i oktober: Rockkonsert med industrigummi​

Så kommer vi till nästa kapitel – flaskan från oktober.. Igår. Jag öppnade den med samma höga förväntningar som förra flaskan lämnade mig med. Men? Vad Fan fick jag för pengarna??? En flaska som började som en förolämpning till mina sinnen: Doft av nyss avklätt industrigummi med karaktär av pissoarkaka slår oss rätt i ansiktet. Vinet vid plopp var lika dissonant som en dålig remix av full M. A. Numinen sjunger Pippi. Frukten kämpade förvisso på rätt bra för att överrösta industrigummit, redan från start, men... Efter några timmar i karaffen lugnade vinet ner sig och började visa upp sig en mer trevlig sida: lakrits, anis och en hint av grillad fänkålsrot. Men syran och tanninerna? Som en hipster på ett gym – knappt närvarande.
87 poäng. Vinet resulterar i flera stora frågetecken.

Så vad har hänt med detta vin?​

Vi har alltså svalt två flaskor av samma vin från samma producent och leverantör, inköpta vid samma tillfälle, får en och samma säljare, från samma årgång, med identisk etikettering, flaska mm. Under den till synes ofelbara skruvkorken har något hänt! Fusk eller felbar natur? Oavsett erfar vi här en enorm variation mellan två "identiska" flaskor som är avsevärt större än min egen jag-variation. Hur är det möjligt? Här är några teorier hustrun och jag kokade ihop:
  1. Assemblage och batchvariationer: Precis som när en hipster mixar olika bryggkaffebönor, kan även vinproducenter mixa olika fat under buteljeringen. Skruvkork må vara designad för att bevara vinet väl, men om batcherna är olika redan från start, ja då kan ju två flaskor bete sig som syskon som vuxit upp i olika städer.
  2. Lagringsförhållanden: Även under den till synes moderna och säkra skruvkorken kan vinets utveckling påverkas av yttre faktorer. Temperatur, fuktighet och ljus kan smyga in och störa festligheterna. Har den ena flaskan lagrats i en mörk källare och den andra stått i fönstret bredvid ett kylskåp som vibrerat konstant? (Förmodligen inte.)
  3. Fusk vid assemblage? Vi får inte vara naiva – ibland vill vinproducenter spara tid och pengar genom att mixa olika batcher och fat olika genom buteljeringen. För att spara ansträngningar. För att de är lata. För att få ihop tillräckligt med "non-descript" vin-flaskor till ett lågt pris. Sådant borde ju ge oss konsumenter spretiga vinupplevelser.
  4. QAnon? Anti-vaxxers? Många gillar ju konspirationsteorier.
  5. Andra teorier?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Först ut det vin som inte kvalificerade att följa med på fredagens restaurang:

PXL_20241025_125352126.PORTRAIT.jpg


1997 Contucci Vino Nobile di Montepulciano Riserva, 86p
Bra syror och snygg balans. Ingen oxidation påbörjad. Men trist och tråkigt utan varken finess, djup eller bredd. Absolut ingenting att sitta och njuta av under 2,5 timmar på restaurang tillsammans med mitt livs kärlek.

Sedan det vin som jag ploppade direkt första vinet konstaterades okvalificerat. Detta vin fick följa med oss:

PXL_20241025_103501769.jpg


2010 Bodega de Bardos Suprema 30 meses, 93p
Vår sista flaska (av sex).
En av de sex var korkskadad och en led av oxidation pga usel kork.
Två plopp gav jag 97p.

Det här vinet kändes nästan för bra för Trattoria Pecorella, men vad gör väl det? :cool:
Detta vin är lite lågt i syrorna och tanninerna nästan helt smälta.
Men det är gott som PHAN, med stor komplexitet och näranog magisk längd.
Befinner sig någonstans i brytpunkten där frukten börjat lugna ned sig, strukturen kliver fram och vinet kan visa upp sitt sanna jag.
Blint skulle jag aldrig gissat Tempranillo, snarare en medelswullig USA:isk Zinfandel.

Ribera del Duero är ett magiskt distrikt! Dricker på tok för lite från RdD - har bara 12 registrerade på CT för i år.
 

Magikern

Medlem
Arnaldo-Caprai Sagrantino Di Montefalco 2003 25 ani

Doft: torkade körsbär, korinter, jord och koriander. Dämpad men trevlig.
Attack: Torkad frukt och kärsbär i silke. Lite balsamvinäger och örtkryddor.
Mellansmak: Här märker man tanninerna som är tydliga och torra. Syran är medelhög och kroppen är medel.
Eftersmak: Präglad av tanniner och rätt lång. Mycket sandelträ och torkad frukt också.

Trevligt vin som trots tanninerna troligen närmar sig topp. 91 poäng kan jag nog sätta

Någon som provat?
 
Last edited:

KimHartman

Medlem
IMG_1280.jpeg


2018 Cerbaiola (Salvioni) Rosso di Montalcino

Decanted one hour prior to tasting. Sweet cherries, wild strawberries, lingonberries, and a hint of chili fruit. Earth, flowers, “Djungelvrål” (Swedish salt licorice candy), and a pleasant slight bitterness like that from orange peel. Authentic, traditional style, lots of silky red fruit. Fruit, acid, and tannins are well balanced. Very good for a Rosso. Perhaps it lacks the density and depth of some Brunello, but style-wise I really like it. Drinking well now with a short decant, and will probably cruise on this plateau for at least a couple of years. Nice work if you can get it.

93p
 
Matchen mellan vinerna i Bourgognes undervegetation fortgår. Idag samma flaska J-M Boillot Aligoté (som igår) mot Guy Amiot Bouzeron

Båda är lätta eteriska viner utan någon känsla av ekfat. Jag håller dock Boillot-vinet högre, framförallt pga en helt fantastisk doft av ”regn på granit”. I munnen är de rätt jämförbara.

Sen en lite reflektion om priset. Amiotvinet kostar drygt 300 kr flaskan och jag tycker nog inte att man får en 350-kr upplevelse. Speciellt när man kan köpa en Crystallum Clay Shales för 399 kr, och segla högt ovan molnen. Det är för dyrt med enkla bourgogner. Sen är det väl förvisso så att om man vill nå de allra högsta poängen så är det fortfarande svårt att inte hamna i Bourgogne (och hos Kronofogden)

IMG_4221.jpeg
 

matage

Medlem
Guigal St. Joseph Lieu-Dit 2017

Vingodis!

Härlig doft. Julkryddor, röda vinbär och körsbär. Ek, babeque och svarta oliver.

Slank och sval smak. Känns inte som 14.5%. Läcker frukt. Rökig och köttig. Ekad på rätt sätt. Fina tanniner och lagom syra. Bra eftersmak.

Klarade en kraftig kötträtt utan problem.

Ser att jag köpte denna från Dansken för snart 2 år sen för 375 kr. Uppenbarligen ett av de bättre köp jag gjort de sista åren.
Kryssar i alla boxar utan att överdriva. Drack denna över 2 dagar och vetteusan om det kommer bli bättre med mer tid. Kommer i vilket fall som helst bli svårt att hålla fingrarna borta från de (alltför få) återstående flaskorna.

94p

Visa bifogad bild 33054
Drack också Guigal St Joseph Lieu Dit 17 förra veckan - dock inköpt på SB för fyra år sen a 395kr.

IMG_2008.jpeg


Mörkt och kompakt i glaset och underbar på nosen. Kryddor, björnbär, kött och en dust kungen av Danmark.
Allt går igen i munnen med snygga fat, björnbär med lite rödvinbär, kaffe, chark och mer flyktig kungen av Danmark/anis.

Dricks oroväckande bra nu och absolut bäst runt 16-18 då det glas som fick stå länge tappade lite spets när temperaturen steg.
 
Matchen mellan vinerna i Bourgognes undervegetation fortgår. Idag samma flaska J-M Boillot Aligoté (som igår) mot Guy Amiot Bouzeron

Båda är lätta eteriska viner utan någon känsla av ekfat. Jag håller dock Boillot-vinet högre, framförallt pga en helt fantastisk doft av ”regn på granit”. I munnen är de rätt jämförbara.

Sen en lite reflektion om priset. Amiotvinet kostar drygt 300 kr flaskan och jag tycker nog inte att man får en 350-kr upplevelse. Speciellt när man kan köpa en Crystallum Clay Shales för 399 kr, och segla högt ovan molnen. Det är för dyrt med enkla bourgogner. Sen är det väl förvisso så att om man vill nå de allra högsta poängen så är det fortfarande svårt att inte hamna i Bourgogne (och hos Kronofogden)

Visa bifogad bild 33065
Så sant som det var sagt! Tack för uppteckningar!

Sen tycker jag att Aligoté fortfarande är ett fint matvin för pengarna (dvs om du betalar runt 250-275 kr och inte går på de mest namnkunniga producenterna) där man kanske inte alltid känner att man hamnat i vin-himlen men som verkligen får jobbet gjort särskilt till mycket av vårt havsbaserade Cuisine Nordique (alla varianter av torsk och kokt potatis t ex). Litet som en bättre version av Muscadet?

Har en flaska av Guy Amiot och tänkte köra den mot Taupenot-Mermes Aligoté vid tillfälle.
 

Håkan

Medlem
Så sant som det var sagt! Tack för uppteckningar!

Sen tycker jag att Aligoté fortfarande är ett fint matvin för pengarna (dvs om du betalar runt 250-275 kr och inte går på de mest namnkunniga producenterna) där man kanske inte alltid känner att man hamnat i vin-himlen men som verkligen får jobbet gjort särskilt till mycket av vårt havsbaserade Cuisine Nordique (alla varianter av torsk och kokt potatis t ex). Litet som en bättre version av Muscadet?

Har en flaska av Guy Amiot och tänkte köra den mot Taupenot-Mermes Aligoté
Annars har Domaine d'Auvenay en Aligote för disådär 50000 kr.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har dammsugit Japans onlinevinbutiker efter fler av årets odruckna vinländer.
Fick tag i viner från Israel, Mexico, Kina, Slovakien, Serbien och Czeck Republic.
...och kön innehåller '98 Musar samt den första, lilla, årgången av '11 Brännlands Iscider (till julafton)

Ställningen är fn: 42 vinländer hitintills i år.
Med kön: 44 och med de nybeställda: 50.
Saknas då två. Men, det är fortfarande eoner av tid tills årsskiftet :cool:

Ramlade också över en Italiensk vinshop där jag plockade ihop trenne lådor duktigt blandade Muscadetter... Vilken bra smak de har i "Toscana" (som shoppen heter).
 

Drucket

Medlem
Några viner från en höstmiddag i Uppsala förra helgen. Har bara anteckningar på två röda:

jonata_2009.jpeg


2009 Jonata Winery La Sangre de Jonata

Mullrande mörk frukt, valnötter, en pepprig köttgryta med rotfrukter och svamp, och högklassigt läder. En härlig maffig syrahdoft med begynnande mognad.
Intensiv smak med kryddiga fat, bred, komplex, kraftfull syra och fin balans, riviga grovkorniga Corleone-tanniner, lång eftersmak med träkrydda, energi och många lager.
Storartat vin, och det var inte lätt att skilja den här amerikanen från en bättre rhônsk Hermitage. Vinet behövde två timmar luft för att vakna till liv och den här 15-åringen har ett liv på åtminstone 15 år till.
94-95+p


enemigo_cepillo_2019.jpeg


2019 El Enemigo Cabernet Franc Gran Enemigo El Cepillo

Mörka men friska skogsbär, marshmallows, sötlakrits och någon kokt grönsak.
Medelfylligt med eleganta fattoner, rejält med syra men balanserat, läskande och gott. Förhållandevis snälla tanniner med lite bitterhet i eftersmaken. Vinet är fortfarande mycket ungt, behöver mer tid.
Blint så tog ingen det här för en cab franc, och även om vinet låg lite i lä bredvid Sangre de Jonata, så är det ett riktigt bra vin.
92+p

Övriga viner ur minnet:

fall_dinner_2024.jpeg


Champagnerna var båda trevliga, Henriot 2014 som fördrink och Lahertes höga syra till förrätten, den vita Gourt de Mautens var en riktig smakbomb, mogen och fin, men de 16 procenten började göra sig påminda när temperaturen i glaset steg. Greywackes botrytis-gewurztraminer var mycket bra, guldolja, och Krohns port från 1961 (buteljerad 2009) var en energisk, balanserad mogen port med massor med träkrydda i eftersmaken.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tar farväl av en underbar vän. 13:e och sista flaskan av:

barboires.jpg


2020 Domaine Michel David Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Les Barboires, 95p

Ett fantastiskt vin, som jag serverades som del av ett vinpaket på en lite "annorlunda" frnaks restaurang i Kamakura. En one-man-show som använder restaurangens blog till att bråka med sin fd hustru om vårdnad och annat. Förutom hans gräsnlöshet, var maten underbar och vinpaketet förmodligen det bästa jag någonsin fått i mig. Då jag serverades detta vin bad jag honom parkera flaskan hos mig. Och, det gick han med på :)

Detta är en Muscadet i särklass. En resa genom en underbar värld av frisk fräshhet och intensitet. Vinet bjuder på en perfekt balanserad arkitektur där syror, fullmogen frukt och mineralitet får gommen att spritta i ren glädje. Citrusfrukterna strålar fram, med kabosu-juice och sudachi-skal i spetsen, förtrollande inslag av grapefruktens bitterhet, och en god dos krusbär. Tanninerna skänker struktur, och mineralkänslan är som att slicka på zink, eller kanske ett batteri. En galvanisk upplevelse.

Detta vin förkroppsligar essensen av sol och sommar, en flaska sinnessjuk njutning. Med dess intensiva, galet förföriska hen-kropp... Med sin särskilda kryddighet påminner detta vin mig om ICHI-E:s hårdgrillade Akamutsu med kabosu. Världens bästa fiskrätt (om du frågar mig). Hela upplevelsen hålls samman av en oöverträffad syrafrukt-konstruktion, som lyfter fram vinets sälta och elegans.

Detta är en Muscadet på riktigt snygga steroider, ett vin med potential att åldras och utvecklas under många år. Under 200 kronor flaskan ser jag den som en verklig kioskvältare. Utan tvekan en av de bästa Muscadetterna jag någonsin förirrat mig i.

Beställde häromdagen 36 flaskor blandade Muscadetter. Inköpet började med att jag snubblade över en leverantör av just detta vin, och beställde de sista 6 flaskorna. Årgången dock ej specificerad, men det går ju alltid att hoppas att det antingen är samma eller lika bra. Tänk ändå att Japan kan ge SB-vibbar med osäkerhet kring årgångshantering :öga:


Experiment med Chat GPT​

Extremt bra vin till extremt bra musik. Drack denna sista flaska till en ordentlig genomlyssning av albumet Rebel Extravaganza av Satyricon. Kände mig lite uttråkad och bad Chat GPT uppmuntra mig med några påhittade recensioner av detta album. Det blev så bra att jag gärna delar med mig, även om gramatiken ger lite ögonskav :cool:
För den som eventuellt aldrig hört skivan, är den helt renons på "skrik".

rebel extra.jpg

Recension som ett metalhead som älskar albumet:

"JÄVLAR I MIG! 'Rebel Extravaganza' är Satyricon på sitt absolut tyngsta och mest kompromisslösa humör! Det här är inte för svaga själar – det är rå, okontrollerad kaos, en fullständig attack på allt som är lättsmält och slätstruket. Sataniskt vassa riff, skärande skrik och ett mörker som sveper in som en kall vind från Helvete självt. Albumet är ett oheligt mästerverk av anti-kommers och anti-trend. De vågar sparka undan allt vi känner till om metal och bygger om sin egen svarta tron, sten för sten,. Medan andra följer trender skapar detta inferno trender. Detta är en rå fest för rebellhjärtan och mörka själar – totalt ostoppbart!"


Recension som en medlem i "Moral Majority" som fördömer albumet:

"'Rebel Extravaganza' av Satyricon är inget annat än en förolämpning mot moral, ordning och god smak. Detta album förkroppsligar alla värsta sidorna av ungdomens revolt och brist på respekt för auktoritet. Musiken är en kakafoni av förvridna gitarrer och skrik som verkar vara skapade enbart för att främja mörker, nihilism och anarki. Texterna är cyniska, fulla av förkastlig symbolism och antyder en tillbedjan av kaos och hat. Vi måste som ett samhälle säga nej till sådana farliga och subversiva budskap som hotar vårt sätt att leva och riskerar att leda ungdomar ner på en farlig väg av förfall och destruktivitet. Ett sorgligt kapitel i musikhistorien, minst sagt."


Recension som svenska kungen skulle ha kunnat uttrycka det:

"När det kommer till denna musikalbum, 'Rebel Extravaganza', måste jag nog säga att det har en ganska... hm, intensiv karaktär. Det är klart att det är ett exempel på musik som talar till de som söker något... ja, annorlunda, kan man väl säga. Själv är jag inte helt säker på att jag förstår det – jag föredrar nog mer harmoniska och lite mer, vad ska man säga, traditionella uttryck. Men det är onekligen imponerande att se sådan passion och energi, och man kan nästan känna en kraft som sveper genom dessa hårda toner. En smula överväldigande, men i rätt kontext, kanske kan det inspirera en och annan att finna sitt eget sätt att uttrycka sig."
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
PXL_20241102_034228105.jpg


2011 Thibault Liger-Belair Nuits St. Georges La Charmotte, DoA

Dead on arrival. Perfekt fyllnad, men en sådan där usel kork... Tänk om de hade investerat lite mer i korken och lite mindre i den onödigt tunga flaskan... Då hade det kanske gått att dricka. Men, så som verkligheten är: oxiderad geggamoja.

2011 Domaine Mazurd Côtes du Rhône Carte Marron, 85p

Tack vare liten ålder: Ingen fruktbomb. Korrekt vin, men nästan helt utan personlighet. Lite trist, men bra onsdagsvin. 75kr på vinbutiken Jupiter med en krage-etikett "Old Vintage" 🥸

1997 Contucci Vino Nobile di Montepulciano Riserva, 83p

Rejält underpresterande.
Har en 1995 av samma label, kanske kommer med ett visst hopp.

1995 Contucci Vino Nobile di Montepulciano Mulinvecchio, 93p

Ett fantastiskt vin! Överpresterade efter det att Riservan avsevärt sänkt alla förväntningar.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
PXL_20241102_161523818.PORTRAIT.jpg


2020 Asmadan Winery Kor Blend, Thrace, Turkiet 92 p

Druvor
: Bogazkere, Öküzgözü, CS och Syrah.

Denna unga, karga skönhet är bara i början av sin resa. Visar på stor potential och karaktär. En djup, mörk, bastant kropp med rik koncentration möter oss. På mitten av paletten bjuds vi på generösa, mogna plommon som förgäves försöker hävda sig mot den distinkt ungdomligt kantiga Syrah-karaktären. Den höga syran är markant, direkt utmanande, och bakom frukten döljer sig en tanninvögg som bara väntar på att träda fram. (Och med tiden mildras också den.)

Hoppas verkligen att alla komponenter kommer samman.

Asmadan Winery är en producent jag haft nöjet att följa och där jag lärt känna både vinet och människorna bakom. Det påminner mig ständigt om att Turkiet är vinets vagga.

I detta vin ingår bland annat druvan Öküzgözü, och jag kan inte uttala det oavsett mängd alkohol i blodet. Betyder "Oxöga", för det är inte bara en av de äldsta druvsorterna, det är också en av de storleksmässigt största druvorna. Det är inte för inte som de fått namnet. De är helt enkelt XXL stora, saftiga druvor. #NoGrapeSizeShaming

Denna Kor Blend är en ambitiös skapelse. Idag nästan som att tugga på taggtråd med en rejäl dos Syrah-beska. Men bakom den hårda strukturen vilar en välgjord komplexitet som ger gott om hopp inför framtiden. Från experterna runt bordet korades detta till kvällens mest spännande samlarvin – och jag kan bara hålla med.

92 poäng idag, men med potential att nå stjärnorna!

Två flaskor kvar. Och jag vet inte var jag gömt dem...
 
Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_6593.jpeg

2012 Château Malartic-Lagravière

Efter en slitsam dag öppnas en semimogen bordeaux. Källarkall, ger en aning extra skärpa vilket säkert är till sin fördel. Sekundära aromer dominerar men frukten är fortfarande yppig, samtidigt som den levererar sensuell elegans. Tanninerna är väldigt snälla och beror säkert på Merlots mjuka karaktär som utgör nästan hälften av druvorna. Gott!
 
Toppen