En helt vanlig fredagkväll och helt plötsligt slår det mig, kan man ha det så mycket bättre!?
Naturligtvis kan man dricka ännu bättre vin, äta ännu bättre mat, men just nu är jag så j-a nöjd med livet. En fantastisk försommarkväll, champagne och lite dinkelkex med kräftröra, välmarinerad fläskkarre på grillen, jag och frugan hjälps åt med maten, båda ungdomarna hemma (även om den äldsta är lite smågrinig), lite småprat kring vinet och dagen, kort sagt - perfekt.
Inser dock att jag inte kan skriva smaknoter på champagne, jag tycker faktiskt att det mesta doftar och smakar likadant
NV Laurent-Perrier Champagne
Enkel (tror jag) men schysst champis, köpt på Finlands-båten. Rostat bröd, röda äpplen, våt sten och lite brända tändstickor i doften. Kex, röda äpplen och fudge i smaken, lite grov mousse och ganska bra längd. Gott tycker både jag och frugan.
Det röda vinet är på en helt annan nivå
2006 Val di Suga (Angelini) Brunello di Montalcino
Shit va gott!
Ljust röd med dragning åt tegel.
I doften massor av spännande saker; körsbär, korinter, lite stall, läder, målarfärg, mandel och julkryddor. Med lite tid i glaset så drar det mer åt röda bär, typ röda vinbär och skogshallon. I munnen biter tanninerna tag, men på ett trivsamt sätt, mjuka och fina med välintegrerade syror. Blint skulle jag nog lika gärna gissa Barbaresco
.
Nu sitter jag och sniffar på den sista slatten, hoppas att den aldrig tar slut