Mattias Schyberg
Administratör
Det var verkligen en riktigt fin kväll! Jag har inte mina anteckningar här så att jag kan lägga in mina noteringar, men jag tyckte definitivt om Sauvignon Blanc och givetvis Bourgogne-flaskan, även om den var oerhört svår att prova blint på grund av hur slutet det var. Doft och smak var så gott som inlåsta; subtila fat, mineral och lätt frukt var allt som dök upp först, men efter någon timme så kom det till sin rätt och särskilt till maten! Jag är dock inne på samma spår som @Thylith att det behöver några år till för att vakna upp! Däremot känns det extra positivt att prova ett så ungt, otillgängligt vitt vin som referens till framtida provningar! Grym kväll i vilket fall som helst!
Liten undran till er båda: Varför tror ni den vita Bourgognen var "sluten"? Borde det inte vara mer logiskt att det helt enkelt inte imponerade denna kväll? Hur vet man annars huruvida man har ett "undermåligt" vin i glaset om man inte kan lita på sitt blinda intryck utan att skydda vinet genom att bedöma det som "slutet"?Blindprovade lite i lördags med @ChristianB vilket gick sådär. Träffade inte helt rätt men någorlunda på de olika vinerna med framförallt ursprung. Samtliga testades senare under kvällen till grillad lax och färskpotatis.
2010 Bouchard Père et Fils Beaune 1er Cru Beaune du Château Blanc
Riktigt trevligt vin, men för mig fortfarande väldigt slutet, vilket kanske inte var så konstigt. Friskt, medelsyra, mycket äpplen, lime och stenfrukt. Jag dricker det gärna igen, men det får nog vänta några år då.
2013 Springfield Estate Sauvignon Blanc Life from Stone Sauvignon Blanc
Först väldigt druvtypiskt med mycket nässlor, fläder och tropisk frukt. Medelhög syra, och någon konstig växtliknande smak i stil mot gräs. Något förvirrande, och jag gissade att det var en gros manseng, även om det kändes ganska galet också. Ett vin som är "OK" att dricka kallt en varm sommarkväll, men inte mycket mer än så.
2012 Jordan Winery (Jardin) Chardonnay Nine Yards
Väldigt fatad chardonnay, och upplevdes som många andra SA-chardonnayer. Smörigt, lång härlig ton av rostade ekfat, vanilj. Frukter i stil med aprikos, persika, solmogna äpplen och lite melon. Kanske lite för fatad, men det fungerade bra till laxen. Kvällens bästa för min del, även om jag tror att Bourgognevinet hade höjt sig betydligt högre upp med några års lagring.
Bonusprovade även
2013 Domaine des Diables Côtes de Provence Sainte-Victoire Rosé Bonbon
För mig troligtvis det bästa rosévin jag testat hittils. Mycket svagt rosa, fylligt och yppigt till tusen. Fräscha frukter i stil med honungsmelon, vinbär, persika och lite tropiska inslag. Ser man till övriga rosévin i standardsortimentet på bolaget så är den här helt klart värd sina 135:- för en bra kväll!
Kanske var det slutet, vad vet jag, men hur bedömer ni detta i så fall?
Last edited: