Magnus L
urydhtfilgukj
Second that!Kul, du är med andra ord välkommen till Göteborg för vertikalprovning.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Second that!Kul, du är med andra ord välkommen till Göteborg för vertikalprovning.
Något som kan vara värt att veta är att Allegrinis viner tål lagring mycket väl. Jag har från min källare druckit 15-åriga La Poja, La Grola, Palazzo della Torre med mycket stor behållning.Jag har minst fyra flaskor utav lapoja från 99-2008 helt klart mitt favorit vin från valpolicella och du har jag även druckit en hel del Amarone också allt från dalforno till giuseppe quintarelli och allt där mellan.
Kan bara hålla med -08:an kändes ruggigt fräsch och då hade den ändå tio år på rygg bakom sig.Något som kan vara värt att veta är att Allegrinis viner tål lagring mycket väl. Jag har från min källare druckit 15-åriga La Poja, La Grola, Palazzo della Torre med mycket stor behållning.
Allegrini är en underskattad producent, i alla fall om man håller sig borta från saftblandningarna som specifikt skapats för den märkliga svenska marknaden.
Det blev en del kul igår när jag och frugan besökte Le Sommelier i Köpenhamn (klassisk restaurang och vinbar) där vi testade ett par av de viner som fanns på glas. Inga uppstyrda smaknoter så ni får nöja er med ett övergripande omdöme och ni slipper framkrystade poäng.
2011 Zind Humbrecht "Heimbourg" Riesling
2009 Barbaresco, Parocco di Nieve
2011 "La Ciaude" Anne Gros & J. P Tollot, Minervois
Cantina del Parroco di Neive Barbaresco 2009 lär enligt wine-searcher finnas hos Theis vine i köpenhamn.Det blev en del kul igår när jag och frugan besökte Le Sommelier i Köpenhamn (klassisk restaurang och vinbar) där vi testade ett par av de viner som fanns på glas. Inga uppstyrda smaknoter så ni får nöja er med ett övergripande omdöme och ni slipper framkrystade poäng.
2011 Zind Humbrecht "Heimbourg" Riesling
En god och trevlig, ganska typisk Riesling, med fet frukt och lite antydan till petroleum. Inte helt torr, men inte riktigt halvtorr heller. Jag njöt av varje klunk men hade gärna fått lite mer mineralitet och diesel. Men visst tusan var det riktigt bra, en stor tumme upp således.
2009 Barbaresco, Parocco di Nieve
Oj vilken fin Nebbiolo! Fin körsbärsfrukt med tydliga blommiga och aningen parfymiga inslag. Underbara drag av tobak (cigarr) och sötare stråk av choklad. Mogen och drickfärdig. Syndigt god och ett vin jag gärna hade köpt på mig några flaskor av. Skall hålla ögonen öppna efter detta här i Köpenhamn, kanske vet @Arvid var jag kan finna det?
2011 "La Ciaude" Anne Gros & J. P Tollot, Minervois
Detta vin tog mig lite med storm. Generös frukt med både mörka och röda bär. Fin komplexitet med kryddor, krut och köttiga stråk samt skog, kåda och eneträ, speciellt i den hyfsat långa eftersmaken. Perfekt balans med fyllig kropp. Så jädra gott och för mig en helt ny bekantskap. Jag vill ha mer!!!
Tack, hoppas denna butik ligger bra till. Edit: Jag sitter precis nu 5 minuter ifrån, jippie!Cantina del Parroco di Neive Barbaresco 2009 lär enligt wine-searcher finnas hos Theis vine i köpenhamn.
18 Mileparken, Skovlund.Tack, hoppas denna butik ligger bra till.
Va fan, fick träff på Bredgade18 Mileparken, Skovlund.
Ser ut att vara nord-väst om centrum, så kanske inte direkt gångavstånd tyvärr
Det skålar jag på...i fina vinare!Det är idag för övrigt
Folknykterhetens dag
Kan ju kanske var så att dom ligger där också. Deras hemsida förvirrar mig...Va fan, fick träff på Bredgade
Jag är på väg att kolla nu, hör av mig strax.Kan ju kanske var så att dom ligger där också. Deras hemsida förvirrar mig...
Är det inte röd dag i Danmark idag också? Dom brukar ju vara hårdare med att hålla stängt på röda dagar.Det skålar jag på...i fina vinare!
Har inte märkt något...Är det inte röd dag i Danmark idag också? Dom brukar ju vara hårdare med att hålla stängt på röda dagar.