Bacchus Night på Restaurang Tani、谷、i Gaienmae (Tokyo).
Kockens uuuunderbara meny och vänlighet - han bjöd oss på varsitt glas 1986 Lemorton Vieux Calvdos. Mumma! Och Kosugi-sensei njöt nästan meeer än jag gjorde.
Sjurätters av dignitet och
520kr (!) med
tillkommande kostnader för korkningsavgift för två flaskor, stor flaska bubbelvatten, två GT, två flaskor öl, en fl godare Pouilly Fumé, serviceavgift, två glas Calvados (present...) och fyra glas Armagnac/Cognac från 1973 och 1980 landade på just under 3000kr zusammen, dvs ca 1480kr per skalle.
I ärlighetens namn, finns ingen Swänsk restaurang jag föredrar...
(Även om mitt hjärta pumpar Nordeuropeiska vätskor.)
2004 Viñedos de Páganos Rioja La Nieta (94p)
Like a quiet Master meditating on the hill-side in the dawn. Powerful, yet floating in mid-air. Awesome and aweinspiring.
As young and taking its earliest steps of evolution, it still delivers quite a punch and refined solitude. This has the potential to DELIVER more-and-more for many years to come.
Far from a traditional Rioja, this one streches the boundaries through its modern wine making. It also streches its wings at the same time. Quite a luxurious wine that I'm happy to own three more btls of for distant future pleasures. However, I really dislike these 2kg Champagne btls for a non-sparkling red wine. Eco-unfriendly and having carried four wine btls on a rush-hour train (standing) for 30 min in Tokyo (half the weight was from this btl alone)... I beg to differ with the producer and have wowed to never purchase La Nieta ever again.
My score will definitely go up many points with the next btl in ~2024.
Den vita sparris som nu är mitt-i-säsongen och serverades i smörsås var grövre än min lille Pelle Pecker-Dingeli-Dåååååånggggg... Även om den inte var lika träig, så var den i viss avsaknad av det raffinemang som förra månadens mindre "legendariska" vita pille bjöd på...
2000 Turley Estate Petit Sirah (92p)
This is PHAT, elegant and has fine acidic bite and also kissed by the warm sun. Quite a feat!
Very dark, blackish red wine.
Nose is rich, promising a PHAT wine. Licorice, industrial rubber, spice-like-Syrah, darkness...
In the mouth it is rich with M+ tannin and M+++ acids that integrated well as time went by. Rich entry, rich mid-palate and long and rich finish. Elegant and refined. A masterpiece in wine making!
The hours of decanting greatly helped and the food at the restaurant simply enhanced this great wine's performance EVEN if it's only a padawan.
Especially, the dish with sashimi mackerel and grilled red peppers married this wine.
Only btl. Wish we had more...
Efter middagen uppkorkades och ikolkades en
Pouilly Fumé som min kamera inte lyckades fånga... men det var sublimt med återhållsam SB-karaktär och fet konstitution men trots allt transparent med typisk flinta-karaktär. Kan inte ens i mina vildaste drömmar tänka mig att jag vid blindprovning hade kunnat missta detta vin för någonting utanför ramarna av SB och Loire. Ett vackert vin utan att vara ssk komplext.
Buteljerad sommar.
Makrill med grillad röd paprika, örter, massor grönsaker och ett perfekt löskokt vaktelägg. Yowza!
Calvados som present från kocken. Jag tycker inte vi smörade ngt ssk. Men, kanske på rätt sätt?
Armagnac besegrade Cognac med 14 sekunder på ett 400-meterslopp...
Cognacen var inte ens i närheten... Denna Armagnac är absolut makalös!!!
...och inte någon endaste dröppe kvar i fla-h-schkan...
Vit sparris som fick mig att känna mig ohängd...
Tänk ändå vad livet kan vara vackert, också i Tokyo