Ja det skall man ju alltid fråga sig - och den frågan ställde jag till Michael Barnstijn som tog med sig flaskan. Han verkade inte vara helt tappad bakom en vagn - koll på läget! Kostade 600 000:-.
Det intressanta är att det står Château Yquem (utan d') och jag har frågade en vän vars bror jobbat på "Château d'Yquem" och på den tiden kunde det stå olika på etiketten (enligt honom).
Förstår ärligt talat inte riktigt kopplingen mellan "inte helt tappad bakom en vagn" och ett högt (auktions?)pris.
Låt mig då vara lite mer specifik: flaskan kan vara tidstypisk, men etiketten är mysko, för den passar varken in i mönstret för châteaubuteljerade viner eller för négociantbuteljerade viner.
Det är
inte den etikett som Yquem använt sedan åtminstone början av 1900-talet på alla châteaubuteljerade viner. (Skrivstil, krona och texten "Château
d'Yquem".) Det ser heller definitivt inte ut som en 1800-talsetikett, särskilt inte med det där typsnittet, som med sina överlappande bokstäver inte går att sätta med klassiska blytyper eller för all del de Linotype-maskiner och liknande som användes under stora delar av 1900-talet. Château d'Yquems egna klassiska etikett kräver alltså "specialtryckning", och i det läget har man valt skrivstil och utsmyckning med krona.
Det finns äldre flaskor med texten "Château Yquem" (utan d') - men då brukar de vara négociantbuteljerade. (I klassificeringen 1855 skrevs för övrigt alla Sauternes-producenter utan "Château", det är först senare som det blivit standard att nästan alla Bordeauxproducenter heter "Château...") Sådana flaskor brukar alltid ha négociantens namn angivet, men däremot
inte texten "Lur Saluces". De yngsta négociantbuteljerade Yqeum:erna man ser, brukar för övrigt ha etiketter som ser äldre ut än den här i designen.
Det ser alltså ut som om någon egenhändigt har producerat en etikett till äldre flaskor. Frågan är då hur man ska veta att innehållet och etiketten stämmer överens? Mig veterligen är tryck på korken en senare uppfinning, och tryck på folien kom betydligt senare än så, d.v.s. etiketten är i stort sett det enda man har att gå på. Just därför väckte "Thomas Jefferson"-flaskorna så stor uppmärksamhet, eftersom de hade gravyr i glaset.
Den som hade ett lager av äkta Yquem 1831or med gamla, trasiga etiketter (eller utan etiketter alls) borde rimligtvis ha vidtagit åtgärder för att dokumentera proveniensen inför en försäljning och inte bara försett dem med en egenhändigt nytillverkad etikett utan ytterligare kommentarer. Och varför trycka en etikett till ett eget parti om det bara är för att hålla koll på flaskorna? Varför inte handskrivna "påhängsetiketter" på halsen?
Inget av detta är ett bevis för att det rör sig om en förfalskning, men varningsklockorna ringer rätt rejält när jag ser den där flaskan. Så, gott folk, dyker en sådan där flaska upp på monopolauktionen så avråder jag bestämt från att lägga ett bud, oavsett om utropspriset är 600 000 eller 60 000.
Men, var vinet gott och spännande att prova så var det gott och spännande att prova! Mina misstankar påverkar ju inte smaken så här i efterhand...
För övrigt undrar jag hur gammal den här vännens bror är? Jag har inte lyckats hitta bilder på några 1900-talsårgångar av châteaubuteljerad Château d'Yquem utan "d'". Jag kollade på nätet och sitter med Olneys Yquem-bok framför mig. Men som sagt, enstaka gamla négociantbuteljeringar saknar d:et, ifall nu slottet har sådan flaskor som de har köpt tillbaka från marknaden?