Blev besviken igår, kanske borde jag inte bli förvånad. Nivån på vinerna jag dricker har ökat minst 100% det senaste året och när jag i går provade ett par enklare viner jag plockat upp bland nyheterna på Systembolaget så haglade besvikelserna tungt...
Visa bifogad bild 1323
2010 Coranto Reserva Carignan (78p) (www.systembolaget.se/6450)
Ja, vad skall man säga. Hade hoppats på lite intressant druvkaraktär, då Carignan har varit intressant när jag testat andra mer kvalitativa viner på druvan (har dock inte koll på vad som utmärker druvkaraktären). Detta var tyvärr trist. Grönt till tusen med mängder av svartavinbärsgummin och en ekfatskaraktär som var allt annat än charmig. Viss syra och tannin fanns där, vinet var ganska fylligt, men eftersmaken var besk med rimlig längd som dock enbart var till besvär. Kommer inte dricka mer än det glas jag tog. Det blir till att vaska. Kanske börjar jag bli bortskämd?
2011 Terra di San Leonardo (84p) (www.systembolaget.se/91187)
Klart trevligare vin på alla sätt och vis, men att detta påstås vara en Bordeaux-blend förvånar mig oerhört. Ingen cabbighet att hitta alls. Detta andas Italien dock, utan tvekan. Hög syra och röda bär åt plommon och körsbär i en oljig och aningen söt tappning med mängder av torkade blommor. Känns som en ripasso ungefär, men med viss skitig komplexitet. Ganska trevligt och lättdrucket och med tanke på priset så kanske man inte borde förvänta sig mer. Trevligt bordsvin utan finess, typ.