This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ambitiöst urval till en Rosé-provning.Gled in på en Rosé-Champagneprovning igår och fick prova blanbd annat NV Gosset Champagne Grand Rosé Brut som var riktigt bra. Fantastiskt trevlig doft full av mineral, jäst, bröd, popcorn och rostade chardonnay toner. Om det var toppen så var NV Moët & Chandon Champagne Brut Imperial Rosé bottennappet. Riktigt usel. Doftade som en sauvignon blanc. Fläder, parfym, svartavinbärsblad och godis. Smaken var i mitt tycke bara spretig med en hög, men avhängd syra. Då stog sig till och med NV Alexandre Bonnet Champagne Perle Rosée Brut bättre!
Är det någon som har koll på denna producent och vin?
Visa bifogad bild 2194
2011 Domaine Ramonet "Clos de la Boudriotte" Rouge Chassagne-Montrachet Premier Cru
Plockade ett vin från min "vinkällare" igår då frugan ville smutta på något trevligt till valvakan. Hittade en Bourgogne lite undangömt som jag knappt minns att jag har köpt. Tänkte nog att det var hyfsat billigt för att vara Bourgogne. Insåg efteråt att jag betalat 450 DKK för det, vilket dock inte är särskilt mycket för denna region, men väl mycket en söndag framför dumburken. Nåväl, jag drog korken och delade flaskan ihop med frugan tillsammans med lite pizza. Riktigt gott!
Slankt och finstämt vin i rejält lätt stil. Hittar tranbär, rabarber och rosenblad primärt som med tiden ackompanjeras av aningen gräs, nymalt kaffe, blod och sandelträ. En hel del mineralitet träder fram i smaken som drar åt våt cement och bidrar med skön svalka samt lite metallisk munkänsla (blodsmak). Rejäl syra med snälla tanniner samt en hyfsat lång och trevlig eftersmak. 88p
Riktigt gott vin med krispig mineralisk syra. Inget att klaga på förutom att det är väl enkelt för sitt pris. För ca 200 pix hade det varit en självklar rekommendation, men för en bit över 500 kr så känns det klart överprisat. Lite mer komplexitet och intensitet hade inte skadat. Tror inte att det hade tjänat nämnvärt på att lagras, men möjligen har jag fel.
Är det någon som har koll på denna producent och vin?
Imponerad av att se en recension av ett luxemburgskt mousserande, och ännu mer imponerad av att du lyckades lura till dig 8 flaskor av snik-SAS.SAS serverade mig inflight några småflaskor Luxemburgskt bubbel i kategorin dunder och brak.
Visa bifogad bild 2196
Tack för tipset, beställde en flaska direkt.SAS serverade mig inflight några småflaskor Luxemburgskt bubbel i kategorin dunder och brak. 91p och torr i munnen blev jag. Underbart brödig och fruktig citrusaktig doft. Smaken bar hela vägen från Køpenhavn till Yokohama, utan att falla isär eller förlora i skärpa ens i den 8:e småflaskan. Ljuva aromer åt det gula hållet med fin äpplighet, citrus, brödighet, inslag av fat och fina krusiduller. Något litet lägre syra än i granndistriktet, vilket gjorde detta till ett utsökt matvin.
Mitt första Luxemburgska bubbel vad jag kan minnas och ABSOLUT värt att söka upp för egen del.
Grattis SAS till ett mycket gott val av bubbel!
Och tack för att jag fick hjälpa till att kvalitetssäkra det.
Visa bifogad bild 2196
Kul bubbel, visste inte ens att det fanns.SAS serverade mig inflight några småflaskor Luxemburgskt bubbel i kategorin dunder och brak. 91p och torr i munnen blev jag. Underbart brödig och fruktig citrusaktig doft. Smaken bar hela vägen från Køpenhavn till Yokohama, utan att falla isär eller förlora i skärpa ens i den 8:e småflaskan. Ljuva aromer åt det gula hållet med fin äpplighet, citrus, brödighet, inslag av fat och fina krusiduller. Något litet lägre syra än i granndistriktet, vilket gjorde detta till ett utsökt matvin.
Mitt första Luxemburgska bubbel vad jag kan minnas och ABSOLUT värt att söka upp för egen del.
Grattis SAS till ett mycket gott val av bubbel!
Och tack för att jag fick hjälpa till att kvalitetssäkra det.
Visa bifogad bild 2196
I fredags hade jag besök av en vän som levt med sin familj i Luxemburg under ett år. Han berättade om vilka fantastiska Rieslingar han druckit från Moselle - och höll på att bli lynchad då han på plats råkade säga att han föredrog Riesling som talade tüska. Och han berättade lyckligt om de många fantastiska crémanter han drack under sin tid där.Kul bubbel, visste inte ens att det fanns.
Då man letar lite så finns det ju faktiskt en jädra massa olika att välja och vraka bland. De flesta med priser bara just över Cava. Fantastiskt! Skall ordna med ett par blandade lådor för egen framtida njutning.Tack för tipset, beställde en flaska direkt.
Låter bra. Får hålla ögonen öppna efter vin från Luxenburg helt enkelt, eller se till att snylta på det som @Grapeskull har beställt.I fredags hade jag besök av en vän som levt med sin familj i Luxemburg under ett år. Han berättade om vilka fantastiska Rieslingar han druckit från Moselle - och höll på att bli lynchad då han på plats råkade säga att han föredrog Riesling som talade tüska. Och han berättade lyckligt om de många fantastiska crémanter han drack under sin tid där.
Så visst blev jag glad åt att så kort inpå introduktionen av vinerna faktiskt få dricka ett av dem.
På CT noterar jag fö att (eftersom det inte är en Champagne?) det behandlats mckt styvmoderligt. Kan ju också ha varit så att SAS köpt in en bättre batch. Etiketterna skiljer sig också åt.
Hursomhelst: ibland har man vältajmad tur.
Detta vin väckte mersmak som jag absolut har råd att unna mig: ca €10 per riktig flaska. SAS tar mer betalt än så för sina kvartsflaskor, men hade turen att få sitta i Economy extra med fri tillgång till dryck.
...entertainment system kraschade tre ggr och skärmarna var yttepyttiga. Personalen var dock underbara!
Eller beställa själv: http://www.systembolaget.se/77856Låter bra. Får hålla ögonen öppna efter vin från Luxenburg helt enkelt, eller se till att snylta på det som @Grapeskull har beställt.
...och du som så ivrigt påstår att du föredrar att underlagra dina viner...Jag har för övrigt två småflaskor Henkell Trocken från en charterresa för 15 år sedan. Undra om de är lagom mogna vid det här laget.
Har ingen uttalad preferens när det gäller detta alls, men har helt klart stött på vin som jag anser är överlagrade många gånger. Det motsatta händer också ibland. Mina flaskor med HT är nog mest bortglömda i ett gammalt spritskåp....och du som så ivrigt påstår att du föredrar att underlagra dina viner...