SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner
Firar första dagen på semestern med lite gott att äta och dricka (sitter just nu och avnjuter en Davidoff No. 2 och forumlurkar):
Bollinger Special Cuvée på halvflaska, köpt förra sommaren i Epernay (grillade argentinska rödräkor, ströbröd- och prästostgratinerade grönmusslor samt hollandaisegratinerade ostron med vårlök). Doft: lätt mognad, gula lite bokna äpplen, mandel, jästighet, lätt karamelligt och smörig med viss kalkig mineralitet. Smak: Mogna gula äpplen, karamelliserat och viss mineralitet. Lite över medel i syra. Lätt beska.
Gott helt klart. Men lämnar inte mycket bestående men. Man ska väl ta det för vad det är - en standardskumpa och det presterar den ju som. Gott men lite slätstruken kanske man ska sammanfatta med. Passade bra till skaldjuren.
Gadais Père & Fils, Muscadet Sèvre et Maine sur lie, 2012 (lätt varmrökt abborre med grönsaker i foliepaket - sparris, gul zucchini, sockerärter, vårlök och paprika). Doft: vit ung frukt, citrus, flintig mineralitet, vitblommigt. Smak: Frisk syrlig frukt, den riktigt flintstensaktiga mineraliteten blir ännu tydligare.
Efter snacket om Muscadet på forumet blev jag nyfiken och beställde lite grejer från Danmark (se senaste vininköpstråden) men i väntan på dem köpte jag en som fanns på hyllan på mitt bolag. Blev verkligen inte besviken. Utan att ta pris i hänsyn kan jag konstatera att detta var riktigt gott. Vet man sedan priset (79kr) är det verkligen sjukt prisvärt (missbrukat ord men här gör det rätt för sig). För mig var detta mer glädje i glaset än Bollinger (och då menar jag inte per krona eller något sådant dravel utan helt oavsett pris). Har knappt druckit Muscadet innan men känner igen den där rökiga flintmineraliteten från några Vouvray jag druckit. Grymt gott och passade förträffligt till maten. Väntar spännt på grejerna från Danmark nu.
Michele Chiarlo, Nivole, Moscato d'Asti, 2012 (jordgubbar med extremt lättvispad grädde och socker) Doft: Fläderblom och vit frukt. Smak: Blommigt och sötfruktigt i lätt och pärlande stil. Lite metallisk eftersmak. Mindre än medel gällande syran.
Inte min favorit Moscato (la Spinettas Bricco Quaglia är bra mycket bättre) men detta var vad som fanns på hyllan. Saknas lite syra och det metalliska stör mig något. Men Moscato till jordgubbar är ändå trevligt.