Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Louis Jadot, 1er cru, clos des Couchereaux, 2002 (ankbröst, vinbrässerad savoykål smaksatt med apelsinzest och kokt potatis med persilja - faktiskt ett av systemets receptförslag till sagda vin. Lite tweakat bara. Riktigt gott) Doftar syltade/övermogna körsbär och jordgubbar, jordigt, multet, rätt tydlig ek, läder, kryddigt (muskot och tallbar) och lite målarlåda. Smakmässigt är det medelfylligt med fortfarande rätt bärigt fruktigt med lagom dos ek, fin kryddighet, mognad och skön syra.

Välgjord och riktigt god Bourgogne. Tidigare pratats om skitiga (på ett bra sett) och bäriga pinoter och detta är nog mer åt det bäriga men fina mognadstecken i de sekundära aromerna, bra frukt, balanserad fatbehandling och härlig syra. Passade förträffligt till ankan.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

magnum skrev:
Selosse 2002, fet oljig kropp, enastående balans och enorm smakrikedom, allt är på rätt plats. Helt unik årgång, påminner inte om någon annan från Selosse. Magisk Champagne!

Selosse 2003, en helt annan stil och kvalitet än 2002, saknar harmoni, alla byggstenarna sitter inte riktig ihop som det ska. Får se om allt kommer på plats med tiden. (enligt Selosse är det ett mycket nervöst vin!)

Selosse Rose Lubie 2004, doften i denna Rose är väldigt lik den vanliga, färgen är dock betydligt mörkare och smaken en aning kraftfullare och mindre komplex. Som vanligt med Selosse Rose, underbar att dricka.

Räknar med att det var på plats.

2002 har jag ju haft förmånen att provat ett par gånger men 2003, kommer han att släppa den? Han första lieux dits var ju baserade på den årgången och de har ju mått bättre av att få fler årgångar iblandade.

Rose Lubie, hörde av NpU att han fick prova den. Lubie verkar vara namnet för vinerna som Selosse gör mest på skoj. Drack ju ett rödskjut med det namnet för inte så länge sedan.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Räknar med att det var på plats.

2002 har jag ju haft förmånen att provat ett par gånger men 2003, kommer han att släppa den? Han första lieux dits var ju baserade på den årgången och de har ju mått bättre av att få fler årgångar iblandade.

Rose Lubie, hörde av NpU att han fick prova den. Lubie verkar vara namnet för vinerna som Selosse gör mest på skoj. Drack ju ett rödskjut med det namnet för inte så länge sedan.
2003 kommer i September. Lubie (om jag har uppfattat det korrekt) har gjorts 2 gånger, en rose årgång 2004 och ett rött årgång 2002 båda är "not for sale", Anselme ger bort dem!!
Lieux dits, verkar som det blir mindre volym som släpps i år i.e Cote Faron (alla Lieux dits är gjorda med solera metoden, även den tidigare Contraste)
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

magnum skrev:
2003 kommer i September. Lubie (om jag har uppfattat det korrekt) har gjorts 2 gånger, en rose årgång 2004 och ett rött årgång 2002 båda är "not for sale", Anselme ger bort dem!!
Lieux dits, verkar som det blir mindre volym som släpps i år i.e Cote Faron (alla Lieux dits är gjorda med solera metoden, även den tidigare Contraste)

Än mindre :'( , slagsmålet lär bli våldsamt
 

HPark

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Restaurang Public i NOLITA mellan Spring St & Prince Str i New York för 2 veckor sedan. Mycket trevligt Chambre séparée.

Dujac Echezeaux 1998 – ett elegant vin, ljusröd färg. Doft av plommon och körsbär. I munnen träder också asiatiska kryddor fram. Lite tunt för ett Grand Cru men ända trevligt. Passade bra till förrätt bestående av tunna skivor av rökt vildsvinskött, Garrotxa ost, marinerade oliver, kapris, och crostini

Ducru Beaucaillou 1982 – Flaskan har god fyllnadsnivå. Medium röd färg men nyans av tegelsten. Klassiska doftattribut: cassis, våt mossa, jord, läder, tobak, blyertspenna. Den initialt något för starka doften av jordgolv och stall avtog efter en timme i dekanteraren. I munnen visade vinet sitt fulla register med smak av svartvinbär, plommon, läder och mineraler.

Bonneau Chateauneuf Reserve des Celestins 1995 – Mörkröd lila färg, doft av fikon, svartvinbär, och lakrits. Ett rustikt vin, och som enligt förväntan också var mycket kraftigare än Ducrun. Smak av svarta frukter, men inslag av kryddor. Tanninerna fortfarande relativt tydliga. Vinet har kanske 5 år till full mognad, men dricker mycket bra idag. Roligt att dricka vin från Henri Bonneau med tanke på hans legendariska status i CNDP och relativt begränsade produktion.

Shafer Cabernet Sauvignon Hillside Select 1994 (från magnum)– Hillside Select Shafers flaggskepp och vinet levererar verkligen. Mökröd/lila färg, doft av mogen svartvinbär, cederträ, och läder. I munnen en perfekt balans mellan klart framträdande svartvinbär/körsbärs frukt, mjuka välintegrerade tanniner, och en 30 sekunders finish (en riktig crowd pleaser). Hillside Selecten var en perfekt match till Lammstek med blomkålspure (och 10 andra tillbehör som jag redan glömt av)

Trimbach Riesling Clos Ste. Hune 1995 – Doft av aprikos, persika och mogna äpplen. Vinets konsistens har lätt anstrykning av glycerin. Fruktens intensitet är stor i munnen, sötman något hög för min smak. Tyvärr serverades vinet 7-8 grader för varmt och detta förtog lite av njutningen.

Fonseca 1977 – Detta är perfektion, helt fantastiskt portvin uppe på mognadsplatån. Kan inte föreställa mig ett bättre portvin. En utmärkt match till Ricotta cheesecake med rabarber puré, buttermilk glass, och basilika coulis. Hoppas på att mina 94or en dag når upp till den här fantastiska nivån.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Igår blev det två viner från den ur-gamla världen:
2011 Pheasant's Tears Saperavi
2004 Chateau Musar
Kunde inte ha varit mer olika
Pheasant's Tears är svartröd, har en lätt doft av grappa (eller chacha). Trots ett par timmar i karaff är tanninerna våldsamma - det här vinet behöver många års lagring. Smaken är i övrigt frisk och fräsch med tydlig frukt och karaktär av qvevrin. Ett välgjort, annorlunda och roligt vin, men inte någon publikfriare.
I Musaren är tanninerna däremot helt borta, vinet är helt drickfärdigt, kanske tom lite förbi toppen? Vinet är medelfylligt, frukten är varm, och det är gott - klart mer europeiskt och lättillgängligt än det georgiska vinet.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Körde lite blindbock idag med några vänner, ordern var att ta med en röd bourgogne av hygglig kvalitet

Genot-Boulanger Corton (röd) 2006
Ghislane Barthod Chambolle Musigny Les Cras 2005
Domaine Leroy Vosne-Romanée 2004
Trapet Gevrey-Chambertin Clos Prieur 2006


Provning under tystnad och sedan nedskrivning av gissning om ursprung och vad som var bäst, näst bäst etc.

Har sällan varit med om en mer samstämmig omröstning! Solklar vinnare blev vinet från Domaine Leroy (mitt bidrag :)) Tre av fyra första platser och en andraplats. Solklar andraplats till vinet från Trapet. Sist kom vinet från Genot-Boulanger.

Domaine Leroyvinet är väldigt annorlunda jmf med de andra vinerna. Dels är det extremt moget (totalt tegelfärgat), dels osar det i hela rummet av Leroys "stjälkighet". En sak är säker, det vinet skall inte sparas många år till. Detta var min sista flaska, och nu börjar det tappa lite av den kraft det hade från början och den extrema syran börjar ta väldigt stor plats. Totat sett dock långt före de andra vinerna i min smak.

Trapetvinet har en väldigt stark doft av krossad sten, ett fint attribut. Men eken sitter fortfarande utanför vinet. Borde bli ett rysligt bra vin snart. Genot Boulanger gissade jag som en relativt enkel Savigny, inte helt bra för ett Grand Cru vin....
 
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Pol Roger blanc de blancs 2002.


Har inte så mycket mer att säga att det är en mycket trevlig champagne som håller både husets och årgångens förträffliga stil. För 575kr från Systembolagets beställningssortiment måste detta betraktas som ett förträffligt köp, som jag inte annat än kan rekommendera.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Köpte tre för att lagra ett par år och begick misstaget att inte åka till källaren med dem direkt. Igår drack jag upp den sista av dem och får fundera på att skaffa ett par till. Vinet, Francis Boulard Les Rachais Brut Nature. Årgången är 2006 och vinet har en näsa som påminner om Selosse med den exotiska buketten av blommor och frukter men är mer stramt och återhållsamt i smaken. Struktuerat och direkt med en bra eftersmak. Lagra som sagt, 2-3 år kommer att ge mer sötma och balanserar upp vinet men det går att dricka väldigt bra redan nu

BLsmg1-CMAAFnbV.jpg
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Giroud Volnay 2010

På tok för ungt att dricka idag men de är ett utmärkt vin i sin prisklass ingen tvekan om det. Öppnade upp sig lite efter 2 timmar, sen slöt de sig lite efter ytterligare en timme.

De kommer att bli fokus på röd bourgogne hädanefter vid inköp från sb. Har aldrig blivit besviken på den kvalité man får för pengarna vilket varit fallet nästan varenda gång jag köpt viner från nya världen.
 

Guayabera

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Alain Chabanon CAmpredon 2010
Detta är riktigt bra. Fokuserad och sval frukt med en skopa mineralitet och asiatiska kryddor. Underbart finakorniga tanniner.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Rossignol Volnay-2008

Fortfarande halvslutet även efter en natts dekantering. 10 år till i källaren innan man vågar öppna nästa flaska?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern skrev:
Rossignol Volnay-2008

Fortfarande halvslutet även efter en natts dekantering. 10 år till i källaren innan man vågar öppna nästa flaska?

Fem år borde nog räcka. Vid 10 års ålder borde nog ett village-vin från en klassiskt byggd årgång vara mogen, men för grand cru:er som man inte har massor av skulle jag nog gärna vänta till minst 15 års ålder (10 år från nu). Så drick istället 2010:eek:r och 2011:eek:r innan de går in i tunneln.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

vintomas skrev:
Fem år borde nog räcka. Vid 10 års ålder borde nog ett village-vin från en klassiskt byggd årgång vara mogen, men för grand cru:er som man inte har massor av skulle jag nog gärna vänta till minst 15 års ålder (10 år från nu). Så drick istället 2010:eek:r och 2011:eek:r innan de går in i tunneln.

Har provat två 2010:eek:r från Volnay nyligen och de var rätt slutna båda två. Vanliga byviner. Kanske typiskt för Volnay att ha en tunnelfas rätt tidigt?
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

vintomas skrev:
Fem år borde nog räcka. Vid 10 års ålder borde nog ett village-vin från en klassiskt byggd årgång vara mogen, men för grand cru:er som man inte har massor av skulle jag nog gärna vänta till minst 15 års ålder (10 år från nu). Så drick istället 2010:eek:r och 2011:eek:r innan de går in i tunneln.

Magikern skrev:
Har provat två 2010:eek:r från Volnay nyligen och de var rätt slutna båda två. Vanliga byviner. Kanske typiskt för Volnay att ha en tunnelfas rätt tidigt?

2008:eek:r håller jag mig långt borta ifrån i nuläget. Vin som tidigare smakat kalas har på senare tid reducerats till syra och tanniner. Men ska man tro de med lite rutin så kommer årgången säkerligen igen, men det kan nog ta sin tid tyvärr.

När det gäller 2010:eek:r är mina upplevelser, som du, magikern, vet, annorlunda än dina. Det här med "slutenhet" eller inte, är ju heller inte någon exakt vetenskap. Vintomas beskrev för några månader sedan på sin blogg uplevelsen av en 2009 (jag tror det var mazoyères från Taupenot-Merme). Minns jag rätt så löd kontentan ungefär att: "kanske så börjar 2009:eek:rna sluta sig något, vinet var godare direkt efter släpp" (från minnet). Min egen upplevelse av 2009:eek:r är tvärtemot, att de faktiskt smakar godare nu än de gjorde vid släpp. Den feta (överviktiga) frukten har lungnat ner sig en smula och en del välbehövlig struktur kommit fram. Jag själv föredrar ung borgogne på det viset.

Dessutom, angående dina volnay:er, är det ju så att det finns gränser på hur mycket yppig frukt, djup och allmän härlighet man kan förvänta sig av ett ungt byvin ifrån en årgång av klassiskt snitt. Ett byvin med dörren på vid gavel är fortfarande "bara" ett byvin. Det gäller att uppskatta dem för det de har att erbjuda utan att hela tiden trängta efter mer. Så ser jag på det :)
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Tillägg: Bara för att, var jag tvungen att öppna en Volnay 2010 (Benjamin Leroux). Stramt, ja; stängt, o-nej. Gott, på årgångens typiskt, något lutherska, vis.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern skrev:
Kanske typiskt för Volnay att ha en tunnelfas rätt tidigt?

Nej, knappast mer än någon annan Bourgogne. De 2010:eek:r jag provat i höstas och i år har varit drickbara, men unga, men tydlig syra men också med fin mineralitet.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Silenos skrev:
Dessutom, angående dina volnay:er, är det ju så att det finns gränser på hur mycket yppig frukt, djup och allmän härlighet man kan förvänta sig av ett ungt byvin ifrån en årgång av klassiskt snitt. Ett byvin med dörren på vid gavel är fortfarande "bara" ett byvin. Det gäller att uppskatta dem för det de har att erbjuda utan att hela tiden trängta efter mer. Så ser jag på det :)

Jag fick lite sleeping beauty intryck av de 2010 byviner från Volnay jag smakat. Tyckte det var lite vått pappersmak över dem, inte mycket smaknyanser alls. Volnay 2009:eek:rna är helt annorlunda antar jag? Lite fruktbomber i dagsläget kanske?

Provade en 2009:a från Chambolle Musigny i vintras och det var onekligen en himmelsvid skillnad. Trodde aldrig att ett ungt byvin skulle vara så gott idag. Nästan för mycket fruktbomb för att funka till mat dock.
 

yarik

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Från veckan:

Wither Hills Pinot Noir 2010: Tyckte mycket om 2008an av samma vin som var tillgängligt på systemet för några år sen. Det här vinet levererar samma intensiv röd pinot frukt som 2008, men i mer elegant, blommigt kostym och utan dem rökiga, köttiga elementen. Upplevs som en NZ version av en bra Volnay eller även Chambolle! Rekommenderas för pengarna.

Terres-Doree Fleurie JP Brun 2011: Efter ovanstående, var inte så uppskattat av publiken (flest utan vinintresse), men i min bedömning en stor positivt överraskning. På näsan är det bara blommor. Här finns tulpaner, rosor och viol. Tydligt stjälkig karaktär. Helt utan dem beaujolais markörer som bananer, och helt utan brett. Ingen generös frukt här, kändes strukturerat och mineraliskt. Kan formligen utvecklas vidare. Blir ett återköp av den också.

Manuel Olivier Vosne Romanee 2010: Nyhet i standard sortiment på systemet. Var nyfiken vad man kan få för en 300 kronor VR från en (till mig) okänd producent men bra årgång. Och visst finns det något VR karaktär här som jag associerar med asiatisk plommonsås med lite kryddor, körsbär och viol. Årgångstypiskt fräsch smak med slank kropp. Om man vill ha intensitet och koncentration, och är dessutom känsligt mot väl rostad ek - look elsewhere, otherwise all good :)

Peace
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern skrev:
Provade en 2009:a från Chambolle Musigny i vintras och det var onekligen en himmelsvid skillnad. Trodde aldrig att ett ungt byvin skulle vara så gott idag. Nästan för mycket fruktbomb för att funka till mat dock.

Vi måste ha extremt olika smaklökar och referenser. Har aldrig provat någon Bourgogne - inte ens de atypiska 2003:eek:rna - som jag skulle klassificera som en fruktbomb som inte skulle funka till mat. Tror faktiskt det är första gången jag har hört någon beskriva en Bourgogne på det sättet. Pinot Noir och Bourgogne är kanske inte din kopp te? :)
 
Toppen