Fick gå tidigt igår, och hann således inte med alla flighter, men här är vad jag tycker om de jag provade...
Mousserande-flighten
1. 2000 Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 94 poäng
Inte mycket att tillägga annat än att det är en väldigt skön och trevlig balans och med en del komplexitet, som man skall kunna vänta sig av en prestigechampagne.
Nu var det den jag tog med mig, och mitt ord skall tas med det i beaktning, men jag tycker att det var det bästa (märkbart, men inte med en jätteenorm marginal) av de tre bubblen, och vågar med ganska stort fog påstå att så också var fallet rent "objektivt". Har druckit det förut och Winston Churchill är ju en av mina favoritserier i sitt prissegment. Därav valet.
2. 1996 CAIR 85-86 poäng
Mogen doft. Första intrycket i munnen var att det var tråkigt, men det blev väldigt snabbt bättre. Var väldigt moget även i smaken.
Har svårt att betygsätta detta exakt, då jag är ovan vid stilen, men har ändå gett en ungefärlig poäng.
3. 2005 Roederer Estate L'Ermitage 91 poäng
Mycket vass i både doft och smak. Bra längd. Tyckte dock att syran var lite väl obalanserad och något dåligt integrerad, vilket leder till att det tappar en poäng (hade annars fått 92). Väldigt bra mousserande vin för att inte vara från Champagne. Dock så var 2004:an något bättre, såvitt jag minns.
Har köpt några av denna och övervägde lustigt nog att ta med den, själv, som mitt vin till provningen. Det hade blivit lite lustigt...fast tråkigt också.
Vita flighten
Lite ovan vid att prova dessa sorter, men jag kan väl säga att jag föredrog 2:an (Alsacen, som jag kanske skulle ge 90-91) något framför 1:an (Loirevinet, som jag kanske skulle ge 87-88).