Vino fino
Medlem
Men, handen på hjärtat... skulle du verkligen använda Beaucastel-etiketterna?Men... Jag har ju en massa Beaucastel-etiketter och jag har tejp
...och jag har några flaskor vin...
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Men, handen på hjärtat... skulle du verkligen använda Beaucastel-etiketterna?Men... Jag har ju en massa Beaucastel-etiketter och jag har tejp
...och jag har några flaskor vin...
Ett budgetvin de tagit fram och inte det som var med i den kända blindprovningen. Det vin du refererar till är Estate.Började kvällen igår med en stor vinmässig besvikelse. 2011 Chateau Montelena Cabernet Sauvignon korkades upp, ett klassiskt vin som var med i den klassiska blindprovningen 1976.
Visa bifogad bild 2862
Jag kan ju säga så här, just denna årgång hade aldrig lyckats vinna några ansedda blindprovningar, inte mot riktiga kvalitetsvin i alla fall. Vinet är slankt och omoget med mängder av endimensionell björnbärsfrukt med lite svarta vinbärsblad och fat. Bakom frukten finns drag av bränd plast, soja, lagerblad, gräs, vanilj och lite blod. I min näsa så gick tankarna till ett enkelt vin, när smaken analyserats så var det ingen tvekan: Späd kropp, knappt märkbara tanniner med en tunn och menlös frukt. Syran är hög, men knappast i balans med resten.
Visst, för en hundralapp så hade jag tyckt att det var helt ok, men för 300kr så bedömer jag det som skräp. Jag känner mig generös och ger det 84p
Det borde jag fattat med tanke på pris och kvalitet. Ändrade till "vinhus" istället för "vin" i texten ovan. Tack för påpekandet, det är aldrig kul att leva i de okunnigas rike.Ett budgetvin de tagit fram och inte det som var med i den kända blindprovningen. Det vin du refererar till är Estate.
2009 Albert Mann Pinot Noir Grand H
Domaine Albert Mann är grymt bra. Jag måste försöka få tag på några flaskor.Råkade se att det fanns en del Albert Mann i vinlistan, en av mina favoritproducenter när det gäller Alsace i allmänhet och Pinot Noir i synnerhet. Kunde därför inte motstå att beställa detta vin, vilket jag inte ångrar för en sekund.
Komplex näsa med härligt köttiga och jordiga drag som kompletteras av stall, krut, sandelträ och skogshallon. Hittar även en örtighet som drar åt malört och en hel del drag av rotfrukt (morot och rödbeta). I munnen så är det elegant och finstämt, men ändå lite maskulint. Riktigt bra syra med alla reglage i balans. Frukten har lite bitterhet som drar åt pomerans. Lång eftersmak.
Svingott vin! Möjligen så kunde intensiteten varit högre, men då gnäller jag nog mest. Tveka inte på att testa detta om ni får chansen. Jag nöjer mig dock att dela ut 91p.
Började kvällen igår med en stor vinmässig besvikelse. 2011 Chateau Montelena Cabernet Sauvignon korkades upp, ett klassiskt vinhus som var med i den klassiska blindprovningen 1976.
Du menar att du har bättre etiketter jag kanske kan få låna lite?Men, handen på hjärtat... skulle du verkligen använda Beaucastel-etiketterna?
Visa bifogad bild 2864
Det är relativt vanligt att prova vin blint men många verkar inte sätta poäng förrän efter avtäckningen enligt min erfarenhet...... i a f då etiketten är känd innan betygssättningen.
Jag måste helt klart testa den snart - även om prisbilden ser lite annorlunda ut för hos här hemma!Jag kontrar med Turgy 2008, sanslöst bra!