Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vino fino

Medlem
Men... Jag har ju en massa Beaucastel-etiketter och jag har tejp :)
...och jag har några flaskor vin...
Men, handen på hjärtat... skulle du verkligen använda Beaucastel-etiketterna? ;)

NS_ExhibitA030912_500.jpg

Mattias Schyberg

Administratör
Den stora revanschen igår blev en tripp till Barrique Wine Bar där jag och frugan delade på en flaska riktigt trevlig PN samt lite ströglas av annat smått och gott ihop med lite blandade smårätter och tilltugg. Mycket trevlig kväll, personalen är dessutom så trevliga och omhändertagande att jag känner mig som den rockstjärna jag alltid önskat vara. ;)

image.jpg

2010 Château Croix Mouton (Jean-Philippe Janoueix)
Började besöket med lite enkel men kompetent Bordeaux. Inte det mest komplexa vin man kan hitta, men gott och rätt i sammanhanget. Mörk frukt med rejäla fat. Lite ceder, vanilj och tobak i näsan. Fylligt och balanserat i munnen med lättillgängliga tanniner och vital ung frukt. 88p

2009 Albert Mann Pinot Noir Grand H
Råkade se att det fanns en del Albert Mann i vinlistan, en av mina favoritproducenter när det gäller Alsace i allmänhet och Pinot Noir i synnerhet. Kunde därför inte motstå att beställa detta vin, vilket jag inte ångrar för en sekund.

Komplex näsa med härligt köttiga och jordiga drag som kompletteras av stall, krut, sandelträ och skogshallon. Hittar även en örtighet som drar åt malört och en hel del drag av rotfrukt (morot och rödbeta). I munnen så är det elegant och finstämt, men ändå lite maskulint. Riktigt bra syra med alla reglage i balans. Frukten har lite bitterhet som drar åt pomerans. Lång eftersmak.

Svingott vin! Möjligen så kunde intensiteten varit högre, men då gnäller jag nog mest. Tveka inte på att testa detta om ni får chansen. Jag nöjer mig dock att dela ut 91p.

Avslutade kvällen med lite grymt god havtornssorbet med marängflingor och olivolja. Ville ha något lämpligt vin till, det slutade med att vi fick in ett glas torr men fruktig Cava och en Muscato d'Asti, där Cavan kändes för torr och Astin lite för tam i syran. En söt Champagne hade säkert varit perfekt, men vi gjorde det mest pragmatiska och blandade de båda vinerna, vilket funkade perfekt. :)

Jos

Medlem
Började kvällen igår med en stor vinmässig besvikelse. 2011 Chateau Montelena Cabernet Sauvignon korkades upp, ett klassiskt vin som var med i den klassiska blindprovningen 1976.

Visa bifogad bild 2862

Jag kan ju säga så här, just denna årgång hade aldrig lyckats vinna några ansedda blindprovningar, inte mot riktiga kvalitetsvin i alla fall. Vinet är slankt och omoget med mängder av endimensionell björnbärsfrukt med lite svarta vinbärsblad och fat. Bakom frukten finns drag av bränd plast, soja, lagerblad, gräs, vanilj och lite blod. I min näsa så gick tankarna till ett enkelt vin, när smaken analyserats så var det ingen tvekan: Späd kropp, knappt märkbara tanniner med en tunn och menlös frukt. Syran är hög, men knappast i balans med resten.

Visst, för en hundralapp så hade jag tyckt att det var helt ok, men för 300kr så bedömer jag det som skräp. Jag känner mig generös och ger det 84p
Ett budgetvin de tagit fram och inte det som var med i den kända blindprovningen. Det vin du refererar till är Estate.

Mattias Schyberg

Administratör
Ett budgetvin de tagit fram och inte det som var med i den kända blindprovningen. Det vin du refererar till är Estate.
Det borde jag fattat med tanke på pris och kvalitet. :) Ändrade till "vinhus" istället för "vin" i texten ovan. Tack för påpekandet, det är aldrig kul att leva i de okunnigas rike. :)

kayaker

Cyklist
2009 Albert Mann Pinot Noir Grand H
Råkade se att det fanns en del Albert Mann i vinlistan, en av mina favoritproducenter när det gäller Alsace i allmänhet och Pinot Noir i synnerhet. Kunde därför inte motstå att beställa detta vin, vilket jag inte ångrar för en sekund.

Komplex näsa med härligt köttiga och jordiga drag som kompletteras av stall, krut, sandelträ och skogshallon. Hittar även en örtighet som drar åt malört och en hel del drag av rotfrukt (morot och rödbeta). I munnen så är det elegant och finstämt, men ändå lite maskulint. Riktigt bra syra med alla reglage i balans. Frukten har lite bitterhet som drar åt pomerans. Lång eftersmak.

Svingott vin! Möjligen så kunde intensiteten varit högre, men då gnäller jag nog mest. Tveka inte på att testa detta om ni får chansen. Jag nöjer mig dock att dela ut 91p.
Domaine Albert Mann är grymt bra. Jag måste försöka få tag på några flaskor.

Bearman

a´lea iacta est iterum
Detta vin rockar i din mun samtidigt som det levererar fräschör och komplexitet. Vinet är en 2010a från södra Rhone. Det är en upphipad årgång. Har druckit några och jag tycker att de börjar leverera och om du älskar Ch9dp och har några i källaren, så tror jag att de har ett bra liv. Fastän detta vin endast är ett enkelt CdR Villages, har den många likheter med det kändare området. Vinet är kraftfullt, koncentrerat, fruktigt, kryddigt och visar hög klass. Bra mogna och fina tanniner gör vinet balanserat med mörk frukt, köttiga drag med inslag av krydda. Massor av kropp och karaktär. Ett vin som fortfarande behöver luft, minst en timme. Ruskigt mycket vin för pengarna, om man gillar stilen. Låter dock mina återstående Ch9dp från 2010 ligga i källaren några år till, men de kommer bli bra, tro mig.

2010 Domaine de la Janasse "Terre d'Argile" Côtes du Rhône-Villages Betyg 90+

#Grenache lover

Sörplarn

Medlem
Tjenixen, trevlig kväll med damen i huset och några vänner, god mat faktiskt kyckling hamburgare enligt damens recept (tyvärr ingen bild), enkelt och riktigt gott med en hemma snickrad dressing gjord med en bas på gräddfil.

Piffat med björnkullas krispiga saltgurka, pepperoni, gräslök samt kryddat med fling-salt från döda havet, en top med klassisk rosé-peppar som ger det en trevlig rosa ton på det vita. Lite knaper stekt bacon och "sånna" där grönsaker förekommer såklart.

Först ut till det maten blev det två bubbel. Grand cru, Launois pers & fils 2006 och 2008, damer gillar ju god bubbel det märks.

00m3t84kv7grx_375x500.jpg 015ykgw1p5yz9_375x500.jpg

Efter maten kände metal head-bangern inom mig att det var dags att ta fram lite jul-godis och öka på romantiken med damerna i sällskapet, och självklart bräcka den äckligt godtrogne BIB förespråkaren som ena damen har lyckats släpa med sig och tvi-vale en SB kramare på hög-nivå i sällskapet, mot mina principer, men med två unga "tung" viktare för att få slut på tjafset att vin är vin oavsätt pris, tar jag fram dessa två!

014eta1r30myc_375x500.jpg 014etdhsdcklw_375x500.jpg

Silver Oak Cab 2008 följt av en vapendragare från Pomerol (Rothschild), L`Evangile 2006.
Självsäker och nöjt inser kättaren att vin är faktiskt inte vin, utan sörplar nöjt på dessa två och drar ett och annat skämt för att fumla bort sina fördomar, och helt plötsligt även förespråkar något slisk han drack på någon sketen charter en gång i tiden, dock har man såklart god ton för att inte tappa ansiktet, fast smockan hänger i luften.

Vinerna som sällskap och mingel utöver den goda kvällsmaten är ta-ta-ta-da.
OBS och såklart att få kunna ge en extra "pung-spark" mot denna dryga person så blev det.

015s9uz8xvbzm_375x500.jpg 00pzyf30mq5wj_375x500.jpg

Taurasi Riservia 1999, jubileums vinet i begränsad upplag (riktigt gott), och Diesel Farm rosso di rosso 2005, haha när jag avslöjde namnet gick damerna igång på denna med hull och kork som man säger, måste bero på namnet, vilket får mig att tänka på att spännande män luktar ju diesel...

Kvällen var rolig och den bästa på länge, jag vann damernas gunst och fick trycka till en riktig typ lite till och från, kommer lägga mig nöjd och belåten, hoppas att få vänta in nya goda viner i gott dam-sällskap!

Skål!

Last edited:

mnor

Medlem
2009 Bodegas Orben Rioja Malpuesto (Tempranillo)
20141207_102132.jpg

Doft av mörka bär, hallon och tobak
Smak: Björnbär, plommon, jordgubbar, söt lakrits

Ett riktigt trevligt elegant vin med påtaglig syra och tydliga tanniner. Dekanterade vinet i 4 timmar innan jag drack det. Det första intrycket var "Barolo möter nya världen". Påtagligt frisk syra som i Barolo och söt mörk frukt som ofta dominerar nya världen vin. Vinet blir bättre ju längre det får vara i glaset, den påtagliga syran och tanninerna dämpas efter ett tag och den söta mörka frukten träder fram tydligare. Slutbetyget blir att detta är ett riktigt bra elegant vin som jag bör låta bli under de närmsta 2-3 åren innan jag öppnar nästa flaska (Har dock halva flaskan kvar som jag skall njuta av ikväll).

jocke

Medlem
Då har första veckan snart gått på champagnekalender. Jag har blivit tvingad att ändra på innehållet och ordningen på flaskorna. Både för att tillfredsställa frun i huset och att en flaska var död :(. Efter 1 och 2 dec så var mungippan lite nere på frun (lite på mig oxå men inte lika mycket) och då blev det ett par flaskor från odlare som ligger i toppen på fruns lista.
1 dec. Drappier 2008
Om jag kommer ihåg rätt så fatlagras hälften av vinet. Det finns en struktur, fruktighet och en nöttighet i slutet. Skaplig balans. Ok men inte mer.
2 dec RH Coutier 2005
2005 är ett svagt år som ni alla champagnenissar vet. Finns dock flera som lyckats bra även med det året. Dock inte RH Coutier 2005. Jäkla stor skillnad mot 2004 men även mot hans Grand Vintages (bas 2008) som finns ute nu eller hans cuvée Henri III. Renes champagner behöver dock lagras ett antal år innan champagnerna visar sina rätta takter, nja, bättre lär den dock bli men ett svagt år för Rene.
3 dec. Varnier-Fanniere. S:t Denis.
Från gamla stockar, 65 år. Små bubblor som igentligen finns i alla Denis champagner. Klar och frisk med mycket frukter. Bakom ligger lite hasselnöt och lurar. Avslutet är full av mineraler. Trevlig champagne
4 dec. André Jacquart 2006 Brut Nature.
Ligger på ek. Tror det är 5 år eller mer. Bra balans och struktur. Frisk. Jag uppskattar dock bruten före Nature och deras Mesnil är riktigt bra. Denna är dock inga problem att dricka :)
5 dec. Guy Charlemagne brut
Jag uppskattade inte denna flaska. Doft men framförallt smak genomsyrades av en allt för stark grapefrukt.
6 dec. Planerad för en Gationis 1990 men som tyvärr var död :(. Hoppas på de andra. Den enda jag hade som var kall var en Diebolt FdP 2006. Inte så illa ändå :)
Fleur de Passion 2006 är riktigt bra. Här finns balansen, elegansen, strukturen, citrus, bröd, mineral och en lång trevlig avslutning. Så lätt att dricka och så bra. Allt ligger på plats. Frun uppskattar Diebolt före Bonnaire. Jag uppskattar båda fast diebolt har elegansen som inte riktigt Bonnaire har. Det gjorde ont att säga :(. Men jag dricker mer Bonnaire :)
7 dec. Bollinger GA 2004.
Den ska vi dricka nu tillsammans med filmen Fury. Vet att jag kommer uppskatta den. Senast vi provade den var i somras på en restaurang i Sthlm. Trevlig och typisk Bollinger :).
Champagnekalender (2).jpg

jocke

Medlem
Fury slut och champagnen :).
På kartongen jag tog från källaren stod det Bollinger GA 2004. Tog ut flaskan och la den i kylen. När jag sen korkade upp den till filmen och tog första klunken så tänkte jag, hmm är det här 2004?, den kommer jag inte ihåg. Kollade på flaskan så var det en 2002. Vafan. Har de lagt fel? Jag har några kartonger till i källaren, måste kolla imorgon :). God natt

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2007 Chateau Belgrave, Haut-Medoc, 90p.
(Serveras fö just nu i Lufthansas First Class, medan BA tydligen serverar 2001 SHL.)

Great performer. Blinded, I'd never have guessed 2007 as this is a really thorough wine.

Dark red.
Bdx-earth in the nose with appley aromas and deep, red fruit. Some barrels tip toe around here as well.
In the mouth, this is still rather young. Sporting aggro acids, fine tannins and still muted fruit. Short, hence my score was lowered.
Wife: 92p.

Our Final btl of this will be drunk bf but around 2020. We expect a more welcoming wine by then, with a bit of length and further complexity.

At Le Message in Gumyouji (Yokohama).

Last edited:

StefanAkiko

Var på finhotell nyligen och firade hustruns framgångar. Där satt vi i "Business Lounge" och drack den bästa av Champagner:
Kall, torr och gratis :cool:
Hustrun tyckte den både luktade och smakade herrurin, och... Mnjoe... Nog stämde väl det. Men på ett GOTT sätt. Trots att jag provade blanda med Cola Zero så ville inte den envisa aromen gå bort. Men färgen blev iaf lite fylligare.
Pillrade i mig 4 glas och i min värld iaf 87p.
Drack den dock så blint, att jag inte ens nu vet riktigt vad det var för märke.

Last edited:

StefanAkiko

Men, handen på hjärtat... skulle du verkligen använda Beaucastel-etiketterna? ;)

Visa bifogad bild 2864
Du menar att du har bättre etiketter jag kanske kan få låna lite?
Ibland leker j faktiskt m tanken att med tejp, klistra över ett bra vins etikett med ett dyrt vins etikett. Det är ju bevisat att viner med dyra etiketter får högre betyg :)
... i a f då etiketten är känd innan betygssättningen.

StefanAkiko

Förbereder nu kommande söndgsmiddag med att korka upp en flaska 2009 Cornas VV av Alain Voge. Så får den stå och slow-oxa sig tills dess det beger sig.
Smaken direkt efter plopp: snipigt syrlig Syrah med fulla spjäll vad gäller intensitet. Sjukt ung...

Har också ploppat en flaska 1997 Warre's till samma middag.
Direkt efter plopp: russinig doft stiger upp ur flaskan. Första klunken ger ett varmt, välbalanserat och rikt vin som inte är alldeles komplext. Sötman är återhållen på ett bra sätt. Lite tobak. Kommer gnistra och glimma till osten på söndag!

Sämre flaskor har ju öppnats genom årens lopp. Nu ser vi fram mot söndagen, med vattenkontroller på vägen i form av bla FUGU (blåsfisk) på torsdag. Testamentet är skrivet, så det är bara att ösa på! Ssk gott är det med uppvärmd saké smaksatt med rostad FUGU. Passar extra bra då det är kallt ute.

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
... i a f då etiketten är känd innan betygssättningen.
Det är relativt vanligt att prova vin blint men många verkar inte sätta poäng förrän efter avtäckningen enligt min erfarenhet...

Etiketten kommer alltid ha betydelse för vår upplevelse, oavsett om den visas upp innan eller efter en provning, dock avsevärt mindre efter jämfört med innan.

Nu när jag tänker på det, det hade varit kul med en vinprovning utan avtäckning - denna sker först efter det att en fullständig smaknot med medföljande betyg/omdöme skrivits i sten här på forumet. :)

MartinE

Medlem
I lördags var vi ett glatt och frackklätt gäng som samlades för en liten champagneprovning innan vi gick vidare till ett litet större spektakel. Temat för provningen var blanc de blancs och vi testade följande viner (samtliga 100 % chardonnay):

Palmer Blanc de Blancs 2008: Ah, dessa underbara 2008or! Fruktig, blommig och något utvecklad doft med inslag av gula äpplen, kex, honung och nougat. Frisk, något utvecklad smak med en bitande syra! Gula äpplen, citrus, kex, honung och mineral. Mycket bra! Det självklara budgetköpet till nyår de närmsta fem åren!? 88 p.

Veuve Fourny Cuvée du Clos Notre Dame 2004: Fournys prestigecuvée från familjens bästa vingård med gamla stockar. Degorgerad i juli 2013. Fruktig och något utvecklad doft med inslag av honung och mineral. Torr, fruktig och relativt fyllig smak av röda äpplen, honung och mineral. En mycket bra champagne som dock fortfarande känns ung och oförlöst! 89 p.

R&L Legras Cuvée St-Vincent 1996: Gamla etiketten. Det här var femte gången jag drack denna fantastiska champagne det senaste året och den fortsätter att leverera! Intressant nog skiljer sig karaktären en del från flaska till flaska. Stor och mogen doft med tydligt brända toner. Inslag av crème brûlée, kaffe, gräddkola och honung. Utvecklad och frisk smak av röda äpplen, gräddkola, honung och hasselnötter. 95 p.

Champagneprovning 141206.JPG

magnum

Epernay, Frankrike
Palmer Blanc de Blancs 2008: Ah, dessa underbara 2008or! Fruktig, blommig och något utvecklad doft med inslag av gula äpplen, kex, honung och nougat. Frisk, något utvecklad smak med en bitande syra! Gula äpplen, citrus, kex, honung och mineral. Mycket bra! Det självklara budgetköpet till nyår de närmsta fem åren!? 88 p.

Jag kontrar med Turgy 2008, sanslöst bra!

Toppen