Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

magnum

Epernay, Frankrike
Jag måste helt klart testa den snart - även om prisbilden ser lite annorlunda ut för hos här hemma!
Vi drack den vid ett par tillfällen förra veckan, jag serverade den till ett par champagneproducenter i helgen som var väldigt imponerade.
(OBS, detta var den vanliga vintagen och inte VV.)

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Lite smaknoteringar från gårdagen tillsammans med familj och @ChristianB.
Middagen bestod av tjälknöl på älg med potatis- och jordärtskockspuré tillsammans med trattkantarellsås.

50nSlaX.jpg

2012 Penfolds Shiraz RWT - 94-95p
Alldeles för ung i mitt tycke, men luftad hela dagen i karaff så gjorde den mycket bra ifrån sig ändå. Jag placerar det någonstans bland de bästa rödvin jag druckit, och med det sagt har jag ju inte hunnit dricka igenom alltför många prestigeviner än så länge. När det hamnar i glaset överrumplas man av en djup och ruskigt intensiv doft av mörk frukt, i synnerhet björnbär, mycket mogna jordgubbar och körsbärskärnor. Det finns en hel del toner av eucalyptus och svartvinbär också, och en härligt subtil men ständigt närvarande nyans av ek, lite rökighet och läder. Smakmässigt är det fylligt till tusen; runt och elegant breder det ut sig och når alla vrår i munnen med sin varma fruktiga och bäriga smak. Det har en robust tanninstruktur och smaken är mycket lång. Det här är ett vin som bara kommer bli bättre med åren, och man kanske tycker det är synd att öppna en flaska såhär tidigt, men det är samtidigt väldigt intressant att se hur det beter sig ungt för att sedan följa det med många års mellanrum.

2010 E. Guigal Côte-Rôtie Brune et Blonde - 92p
Ja, även det här alldeles för ungt och inte luftat lika länge som RWT'n. Ändock ett mycket gott vin, betydligt svalare i karaktären och med en helt annan representation av shiraz än det föregående vinet. Väldigt bärigt med mycket inslag av svartpeppar och "stenighet". En härlig ekton som varken är för lite eller för mycket, och som gör sig bra med smaken av övermogna jordgubbar, körsbär och skogsbär. Överlag ett väldigt trevligt vin som däremot skulle behöva ligga några år till för att komma till sin rätta!

Last edited:

ChristianB

DipWSET
Lite smaknoteringar från gårdagen tillsammans med familj och @ChristianB.
Middagen bestod av tjälknöl på älg med potatis- och jordärtskockspuré tillsammans med trattkantarellsås.

2012 Penfolds Shiraz RWT - 94-95p
Alldeles för ung i mitt tycke, men luftad hela dagen i karaff så gjorde den mycket bra ifrån sig ändå. Jag placerar det någonstans bland de bästa rödvin jag druckit, och med det sagt har jag ju inte hunnit dricka igenom alltför många prestigeviner än så länge. När det hamnar i glaset överrumplas man av en djup och ruskigt intensiv doft av mörk frukt, i synnerhet björnbär, mycket mogna jordgubbar och körsbärskärnor. Det finns en hel del toner av eucalyptus och svartvinbär också, och en härligt subtil men ständigt närvarande nyans av ek, lite rökighet och läder. Smakmässigt är det fylligt till tusen; runt och elegant breder det ut sig och når alla vrår i munnen med sin varma fruktiga och bäriga smak. Det har en robust tanninstruktur och smaken är mycket lång. Det här är ett vin som bara kommer bli bättre med åren, och man kanske tycker det är synd att öppna en flaska såhär tidigt, men det är samtidigt väldigt intressant att se hur det beter sig ungt för att sedan följa det med många års mellanrum.

2010 E. Guigal Côte-Rôtie Brune et Blonde - 92p
Ja, även det här alldeles för ungt och inte luftat lika länge som RWT'n. Ändock ett mycket gott vin, betydligt svalare i karaktären och med en helt annan representation av shiraz än det föregående vinet. Väldigt bärigt med mycket inslag av svartpeppar och "stenighet". En härlig ekton som varken är för lite eller för mycket, och som gör sig bra med smaken av övermogna jordgubbar, körsbär och skogsbär. Överlag ett väldigt trevligt vin som däremot skulle behöva ligga några år till för att komma till sin rätta!
Kan bara instämma med brorsan; det var två riktigt fina viner som fanns på bordet igår! Jag kan inte helt säga att jag tyckte bättre om det ena eller det andra, för även om det var Shiraz vs Syrah så var det två HELT olika upplevelser. ;)

Det jag vill spekulera lite kring är dock att jag är lätt partisk till den där svala, eleganta stilen som man hittar i norra Rhône. Det är alltid lika intressant med viner därifrån för även om jag då och då får ett vin som påminner i stilen (säg svalklimats-Syrah från andra delar av världen), så är det alltid så att när jag får en Rhône i glaset så blir benen lite extra darriga... Märkligt, men sant.
Där med inte sagt att RWT inte uppfyllde förväntningarna. Jag var mer imponerad sist vi fick den, då på Penfolds-provningen med Livets Goda, men njutningen av lite älg och RWT var nog höjdpunkten på hela veckan!

Gurto

Medlem
Drack dessa två från Oregon förra veckan:

Firesteed Pinot Noir 2012 (minns inte till vad - börjar bli senil. Brukar alltid minnas mat)
Ljus doftprofil med röda vinbär, hallon, tranbär och ett riv apelsinzest. Torkade örter med lite mentolinslag. Lite feta, krämiga toner (ek eller malo ;) ). Alkohol sticker ut till en början.
I munnen väldigt lätt (tom lite tunt) med frisk bärig syra. Även här stack alkoholen ut till en början.

Lätt, lite väl så kanske, men gott på ett okomplicerat sätt (iaf efter en del luft så alkoholsticket försvann). Saknar elegansen. 84p

Firesteed Riesling 2011 (lax med potatis och grön ärtsås)
Doft: Citron, clementin, honung/bivax, vita blommor, gröna färska örter, mineraliskt åt skiffer/svavel, diskret petroleumton
S: Väldigt lätt, friskt, torrt men med med en gnutta fruktig sötma, pigg syra.

Gott, friskt och balanserat men ganska enkelt. 86p

Funkade fint till laxen.

Idag blev det:
Domaine de Beaurenard Rasteau - 90% Grenache och 10% Syrah (revbensspjäll och creamed corn)
Mogna körsbär, röda lite skruttiga äpplen, torkade örter, lakrits, lite köttighet och viss fetma från ek eller malo (vet ju varken ut eller in efter senaste tidens diskussioner :) ). Alkoholen sticker ut lite.

Ett rätt kraftigt, men lite för enkelt, vin. För mycket bio-äpplen och för tydligt alkohol som skiner igenom. 81p

Funkade till maten.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Domaine de Beaurenard Rasteau - 90% Grenache och 10% Syrah (revbensspjäll och creamed corn)
Mogna körsbär, röda lite skruttiga äpplen, torkade örter, lakrits, lite köttighet och viss fetma från ek eller malo (vet ju varken ut eller in efter senaste tidens diskussioner :) ). Alkoholen sticker ut lite.

Ett rätt kraftigt, men lite för enkelt, vin. För mycket bio-äpplen och för tydligt alkohol som skiner igenom. 81p

Funkade till maten.
Får man fråga årgången?

StefanAkiko

Kommande söndgsmiddag, förberedelsens viner, dag 2:
2009 Cornas VV av Alain Voge. Har tagit sig lite, men syran slår ihjäl den vackra pepprigheten. Hoppas på bättring tills imorgon.
1997 Warre's. Ger fortfarande ett rejält varmt, välbalanserat och rikt vin som inte är alldeles komplext. Jag begär MER!

(Är jag som Korean Airs VD:s dotter som tvingade planet att vända pga att hennes nötter serverades på *fel* sätt?)

ChristianB

DipWSET
Till kvällens fläskkotlett, potatis och svampssås blir det en Beaujolais Cru faktiskt, vilket är den första bättre Beaujolais som jag dricker! Gillar jag det? Yes, det gör jag. Om jag fått den här blint hade jag nog satt det som en halvdan Bggne, men nu när jag har facit på hand så kanske jag skulle kunna skilja dem åt. Beaujolais har inte samma komplexitet och kryddiga djup som en Bggne har i motsvarande klass. Kanske måste man kliva upp ännu en prisklass för att få en Beaujolais Cru av rang, men jag börjar här! ;)

Appearance: Clear, pale intensity ruby colour, thin legs, no deposits.

Nose: Clean, medium (-) intensity aromas of red cherry, strawberry, medicinal herbs, fresh leather, oak, dry cacao. Wine is youthful.

Palate: Wine is dry, medium (+) acidity, medium (-) tannin, medium alcohol and with a very nice medium (-) body. Medium intensity flavours of cherry, unripe strawberry, herbs, leather and oak. Finish is medium (+).

Conclusion: Wine of very good quality, mid-priced at 169 SEK. Can drink now, but has potential for ageing. I’d say a few years to round out the cask notes but no more.

Mats

Gone todash....
Till kvällens fläskkotlett, potatis och svampssås blir det en Beaujolais Cru faktiskt, vilket är den första bättre Beaujolais som jag dricker! Gillar jag det? Yes, det gör jag. Om jag fått den här blint hade jag nog satt det som en halvdan Bggne, men nu när jag har facit på hand så kanske jag skulle kunna skilja dem åt. Beaujolais har inte samma komplexitet och kryddiga djup som en Bggne har i motsvarande klass. Kanske måste man kliva upp ännu en prisklass för att få en Beaujolais Cru av rang, men jag börjar här! ;)

Appearance: Clear, pale intensity ruby colour, thin legs, no deposits.

Nose: Clean, medium (-) intensity aromas of red cherry, strawberry, medicinal herbs, fresh leather, oak, dry cacao. Wine is youthful.

Palate: Wine is dry, medium (+) acidity, medium (-) tannin, medium alcohol and with a very nice medium (-) body. Medium intensity flavours of cherry, unripe strawberry, herbs, leather and oak. Finish is medium (+).

Conclusion: Wine of very good quality, mid-priced at 169 SEK. Can drink now, but has potential for ageing. I’d say a few years to round out the cask notes but no more.
För att återanvända Stefans fråga här ovan, får man fråga vilket vin det var? ;)

Appel

Medlem
Wow... Jag missade helt! :p

Vinet i fråga var Chatêau des Jacques, Moulin-a-Vent 2012 från Louis Jadot. :)
Jag kan bara instämma. Det har fått mig att söka efter mer beaujolais.
Beaujolais har för mig varit ett skällsord efter en beaujolaisflaska som bara smakade saft.

StefanAkiko

Dagens lucköppning (ploppades i måndags, ståendes skönt i källaren sedan dess):

2009 Cornas VV av Alain Voge. Har tagit sig bra mycket sedan igår! Näsan dock fortfarande mest ungfruktig, även om jag tycker mig evt skönja lite "skitig" Rhône-Syrah där också. I munnen: "Mellowing" samt både breder ut och balanserar sig i hela munnen. Långt slut med många olika röda frukter och bär. Förlåten gläntas nu lite på. Hoppas på ÄNDÅ MER utveckling tills på söndag. en tanke har slagit mig att kanske ta med den redan på fredag, men det ser vi väl... Nu ÄNTLIGEN över 90 pinnar!

1997 Warre's. Har också börjat komma igång lite, men inte lika stora kliv framåt som Voge. Doften uttrycker nu både industrigummi, hackade grönsaker och melass. Smaken är eldig med begynnande uppvaknande. Lädret finns kvar och ackompanjeras nu av örtkryddat brännvin, mörka bär, torkade körsbär och kylskåp. Inte alldeles mitt-i-prick riktigt ännu, men kommer säkert strutta sitt stuff bättre om söndagen.

magnum

Epernay, Frankrike
Dagens lucköppning (ploppades i måndags, ståendes skönt i källaren sedan dess):

2009 Cornas VV av Alain Voge. Har tagit sig bra mycket sedan igår! Näsan dock fortfarande mest ungfruktig, även om jag tycker mig evt skönja lite "skitig" Rhône-Syrah där också. I munnen: "Mellowing" samt både breder ut och balanserar sig i hela munnen. Långt slut med många olika röda frukter och bär. Förlåten gläntas nu lite på. Hoppas på ÄNDÅ MER utveckling tills på söndag. en tanke har slagit mig att kanske ta med den redan på fredag, men det ser vi väl... Nu ÄNTLIGEN över 90 pinnar!

1997 Warre's. Har också börjat komma igång lite, men inte lika stora kliv framåt som Voge. Doften uttrycker nu både industrigummi, hackade grönsaker och melass. Smaken är eldig med begynnande uppvaknande. Lädret finns kvar och ackompanjeras nu av örtkryddat brännvin, mörka bär, torkade körsbär och kylskåp. Inte alldeles mitt-i-prick riktigt ännu, men kommer säkert strutta sitt stuff bättre om söndagen.
Hoppas du förberett några extra flaskor, om dessa skulle råka ta slut innan söndag;)

StefanAkiko

Hoppas du förberett några extra flaskor, om dessa skulle råka ta slut innan söndag;)
Med lite tur kanske det kan exkaveras fram något annat om nu fredagen skulle bli så grym :)
Hittade fö en 2000 CdR på REA häromsistens tillsammans med en nyare 100% Carignan (Minervois).
Beaujolais Nouveau finns det fö icket mindre än 23 olika brands av på mitt lokala "ICA Maxi".

Toppen