Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

ChristianB

DipWSET
Fick provat det igår, och kan tyvärr inte säga att jag delar din entusiasm. Helt okej i näsan, med ganska rejäla fat en hel del frukt och lite kryddor. Tyvärr tyckte jag den saknade intensitet och kändes bitvis nästan lite vattnig. Gav den 84 poäng på CT.
Skall också inflikas att jag sällan några problem med lätta viner :)
Jag var rätt förtjust faktiskt, men samtidigt ska det sägas att jag är helt ny på Beaujolaos; det kanske kommer perspektiv i takt med att jag provar fler! Om inte annat är det en angenäm hemläxa att vidga vyerna. :) Doften var dock snäppet vassare än smaken, som var lite tunn, så långt håller jag med!

ckntur

Medlem
Ikväll blev det 2 nebbio igen, jag försökte verkligen ta mgt annat men..., Marzziano Abbona's Langhe Nebbiolo 2012 och vår husgud Pira i Perno's Langhe Nebbiolo 2011, till lite gott att äta.
2012:an var druvtypisk med rosor, viol och mörka bär.
2011:an har en lurig doft som tog bra tid att lista ut men när jag började med maten, ryggbiff från Dalstorp, så märkte jag att vinet luktade/doftade kött, blod, chark, stall, gödsel och läder. Jag har aldrig känt det så påtagligt som i kväll. Smaken var mustigare och passade väldigt bra med maten och Marzzianos var bättre och fräschare innan, när jag lagade den. Fick jag det sagt åxå.
Maten bestod av
Ugnsgratinerade Grädd- och ädelostfyllda skogschampigioner m svartpeppar.
Variant på Korv m bröd. Rostat rågbröd m räksallad och stekt prinskorv m sötstark senap på.
Ryggbiff m vinsås och friterade mandelpotatisklyftor och ädelostkräm.
Pannacotta m färska hallon och ett glas Remember av Rocche dei Manzone i Monforte di Alba.

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    43,8 KB · Visningar: 224
  • image.jpg
    image.jpg
    43,1 KB · Visningar: 222

Sörplarn

Medlem
Ikväll blev det 2 nebbio igen, jag försökte verkligen ta mgt annat men..., Marzziano Abbona's Langhe Nebbiolo 2012 och vår husgud Pira i Perno's Langhe Nebbiolo 2011, till lite gott att äta.
2012:an var druvtypisk med rosor, viol och mörka bär.
2011:an har en lurig doft som tog bra tid att lista ut men när jag började med maten, ryggbiff från Dalstorp, så märkte jag att vinet luktade/doftade kött, blod, chark, stall, gödsel och läder. Jag har aldrig känt det så påtagligt som i kväll. Smaken var mustigare och passade väldigt bra med maten och Marzzianos var bättre och fräschare innan, när jag lagade den. Fick jag det sagt åxå.
Maten bestod av
Ugnsgratinerade Grädd- och ädelostfyllda skogschampigioner m svartpeppar.
Variant på Korv m bröd. Rostat rågbröd m räksallad och stekt prinskorv m sötstark senap på.
Ryggbiff m vinsås och friterade mandelpotatisklyftor och ädelostkräm.
Pannacotta m färska hallon och ett glas Remember av Rocche dei Manzone i Monforte di Alba.

Jösses vi har likadant kakel i köket, om du jämför bilderna med min ovan, nästa som man kan tro att vi bor ihop! ;)

Mattias Schyberg

Administratör
Gav mig på att koka jul-gröt, vette tusan om det blev bra, men lite vin till "kocken" blev det.

Halv-flask NV Palmer att svettas med, och en Chateau Montelena Cab 2011 från Napa till gröten, vilket behövt sig rejält med luft, och såklart för att testa om @Matlen har rätt!?

Palmer på halvflaska var lite sisådär, russin och juice dominerande med grönt äpple, haft ett gäng liggandes lite halvkasst pga plast brist så kan ha att göra med det, men i övrigt slank den ned fint vid spisens värme, fin syra.

Caben däremot var det en fantastiskt doft och stark lakrits smög sig i rummet vid öppnandet, in i karaffen för att se om något händer.
Fin frukt för att vara så ung, vinbär och lite körsbär, lakrits, choklad man blir överraskad att det är så lent och trevligt när man sörplar, väldigt positivt överraskad av detta vin, så kommer bli några återköp fast hellre med lite ålder då min italienska vän gillar detta vin, tanniner är hyfsat lugna och har nästan ett elegant avslut upplevde det var lite kort, men inte så det stör. Detta skiljer sig en del från vanligt Napa Cabbar måste jag tillägga, trevligt riktigt trevligt.

Kanske fick kanel i gröten detta att bli en annan upplevelse än @matlens sågning.
Visa bifogad bild 2910
Det är tur att man inte MÅSTE vara överens. ;) För hundra pix så hade Montelena varit helt ok, men tyvärr blev jag mycket besviken.

(Drack det blint...)

Sörplarn

Medlem
Det är tur att man inte MÅSTE vara överens. ;) För hundra pix så hade Montelena varit helt ok, men tyvärr blev jag mycket besviken.

Kanske flaskvariation, eller ens humör, men jag håller med max 150:- , köpte det idag då jag har slut på rödtjut i konsumtions hyllan, såg prismässigt låg SB rätt för en gångs skull så tänkte varför inte, du kanske bara har gått bärsärkar gång!?

Man kan väl säga som en del franska viner i 300 riksdal klassen, oftast värt knappt 150, ungefär som denna, dock upplevde jag den väldigt udda för att vara en yankie cab vilket gjorde lite extra, du gav 84 jag höjer väl den till 87 max 88-89 beroende på mat (kanel).

Prisvärd nej.

*edit, min polare från medelhavet har provat några med ålder så när jag tjafsa via telefon nämnde han 1986 som ett riktigt bra år dock, men svårt att veta då jag är oerfaren av vin från denna producent.

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske flaskvariation, eller ens humör, men jag håller med max 150:- , köpte det idag då jag har slut på rödtjut i konsumtions hyllan, såg prismässigt låg SB rätt för en gångs skull så tänkte varför inte, du kanske bara har gått bärsärkar gång!?

Man kan väl säga som en del franska viner i 300 riksdal klassen, oftast värt knappt 150, ungefär som denna, dock upplevde jag den väldigt udda för att vara en yankie cab vilket gjorde lite extra, du gav 84 jag höjer väl den till 87 max 88-89 beroende på mat (kanel).

Prisvärd nej.

*edit, min polare från medelhavet har provat några med ålder så när jag tjafsa via telefon nämnde han 1986 som ett riktigt bra år dock, men svårt att veta då jag är oerfaren av vin från denna producent.
Bara vi slipper det på nästa BYOB du tar dig till så är jag nöjd! ;)

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Photobombar med en Henriot Cuvée 38.
Flaska 17 av 1000 gjorda.
Ska tydligen vara en solera ifrån år 1990-2007.
Min första tanke var BdB och ek.
Såg flaskans form och drog likheter med enchanteleur och gissade rätt.

Doften, smaken och färgen tyder på att det måste vara större delar av yngre år, ca 2002 och uppåt.
Men overall gott med enorm lagringspotential.
Roligt att få prova iallafall.

image.jpg

Larseman

Medlem
I valet mellan Cornas och Vacqueyras blev det Aussie Shiraz :confused:
WP_20141212_002.jpg

2012 Jim Barry Shiraz The Lodge Hill
Inleder med starka toner av mentol. Därefter mörka bär, men lite ljusare bär lurar i bakgrunden, tänker på drottningsylt. En hel del chark, lite repbod och massor med vitpeppar. I munnen ganslka fyllig, massor med frukt och syra, slånbär och lingon, kanske lite mörka omogna körsbär. En liten beska i mitten och ett syrligt slut. Inte särsklit stramt, åtminstone inte för en #nebbiololover :D
Gillar jag? Sådär, lite för mycket kraft och för iite elegans. Tröttnar lite efterhand men visst är det gott. Inte riktigt min stil , stannar på 86p.

Mattias Schyberg

Administratör
I valet mellan Cornas och Vacqueyras blev det Aussie Shiraz :confused:
Visa bifogad bild 2922

2012 Jim Barry Shiraz The Lodge Hill
Inleder med starka toner av mentol. Därefter mörka bär, men lite ljusare bär lurar i bakgrunden, tänker på drottningsylt. En hel del chark, lite repbod och massor med vitpeppar. I munnen ganslka fyllig, massor med frukt och syra, slånbär och lingon, kanske lite mörka omogna körsbär. En liten beska i mitten och ett syrligt slut. Inte särsklit stramt, åtminstone inte för en #nebbiololover :D
Gillar jag? Sådär, lite för mycket kraft och för iite elegans. Tröttnar lite efterhand men visst är det gott. Inte riktigt min stil , stannar på 86p.
Det verkar som du valde fel Shiraz. ;)

Mattias Schyberg

Administratör
Började redan igår att följa två Syrah-viner, en från Chile och en från Australien. Blev riktigt imponerad och den känslan kvarstår även idag när jag nu fortsätter mitt sippande...

image.jpg

2011 Undurraga Syrah T.H. (92351)
Välgjord och förhållandevis elegant Syrah. Detta är hur europeiskt som helst i stilen samt uppenbart semi-svalt, dock mer södra- än norra Rhône. Peppar, svarta oliver, björnbär, läder, chark, spillolja och fat. Medelfylligt med hög syra och heltorrt avslut. Någorlunda längd och intensitet. Klockrent köp och löjligt bra pris (149 kr). Hur gott som helst! 88p

2012 Heartland Shiraz Directors' Cut Langhorne Creek (90155)
Rejält fatat med drag av kafferost, ceder och dill. Mörk massiv frukt med inslag av björnbär, katrinplommon, kryddpeppar, mörk sten och söt piptobak. Massivt och fylligt i munnen, men allt har förpackats med god balans och välbyggd struktur. Muskulöst med fin eldighet och bitande tanniner. Intensivt med lång eftersmak.

Sanslöst bra för sitt pris, dessutom syndigt gott. Inget för de som är rädda för kraft, men det är absolut ingen fruktbomb utan finess. 90p

chambertin

Medlem
Skumpaövning ikväll: :)
Guy Charlemange Grand Cru
Guy Charlemange Mesnillésime
Paul Bara Brut Réserve
Roland Champion Blanc de Blancs
Goutorbe Cuvée Rosé
Mouzon Leroux Brut Grande Réserve
Pertois-Moriset Blanc de Blancs
Quenardel Blanc de Blancs Vielles Vignes 04
Paul-Etienne Saint Germmain Tradition Divine Grand Cru Brut
Paul-Etienne Saint Germmain Tradition Grand Cru Blanc de Blancs Brut
Vve Fourny & Fils Blanc de Blancs, Brut Premier Cru
Hatt et Söner Grande Cuvée, Premer Cru Blanc de Blancs Brut
Hatt et Söner Grande Cuvée, Premer Cru Blanc de Blancs Extra Brut
Guiborat Fils Blanc de Blanc
Barons de Rothschild Brut
M-N Ledru Grand Crû Brut
M-N Ledru Blanc de Noir Cuvée du Goulté 2009
Doyard-Mahé Blanc de Blanc Extra Brut 2010
Doyard-Mahé Blanc de Blanc Cuvée Désir Extra Brut
Patrick Soutiran Blanc de Noir, Brut Grand Cru
Philippe Glavier La Grace d´Alphaël Grand Cru Blanc de Blancs

Mats

Gone todash....
Borgogno Barolo Chinato (92420)
Fantastiskt trevligt "vin". Massor av pomerans, julkryddor och torkad frukt med en rejäl men angenäm "Vermouth-beska". Kul som alternativ till glöggen nu i Jul. De flesta i gruppen gjorde tummen upp. Absolut något jag kommer att utforska vidare trots att det är ett smaksatt vin.
Tror du den skulle funka som en typ av fördrink på en nyårsfest medan maten görs i ordning osv?

Mattias Schyberg

Administratör
Paul Bara Brut Réserve
Goutorbe Cuvée Rosé
M-N Ledru Grand Crû Brut
Det var ingen dålig lista! :)

Elvis

Medlem
Paul Bara Brut Réserve
Goutorbe Cuvée Rosé
M-N Ledru Grand Crû Brut

Hur stod sig Hatt et Söner i sällskapet?

Larseman

Medlem
Inte för att det är tomt i vinkällaren, men eftersom frugan är bortrest så vill jag inte bli sittande med en massa slattar i kylen som vi inte hinner få i oss innan det är försent. Gårdagens Jim Barry Shiraz var ingen hit för mig så den får vara. Var lite sugen på något vitt också innan middagen så jag tänkte att några spännande småflaskor ska man väl kunna hitta på det lokala bolaget (Sickla).
Trots att det är en T5-butik (bland de 40 större) så är sortimentet med småflaskor otroligt dåligt. Tänkte att en torr tysk Riesling skulle sitta fint, men den enda torra Riesling som finns öht är Gustave Lorenz från Alsace. Däremot finns fyra halvtorra tyskar :mad:.
Varför passar man inte på att köpa schyssta halvflaskor när de sporadiskt dyker upp i småpartierna?
Nåväl, traskade hem med följande syskonpar:
WP_20141213_001.jpg

2013 Saint Clair Family Estate Omaka Reserve Chardonnay (87p)
Välekad Chardonnay från Nya Världen, dock med viss elegans och balans. Smör, kokos, clementiner och vått grus i doften. Fyllig, lätt spritsig (?!), blodgrape och clementin i munnen. Bra längd och lättdrucket. Passar nog bättre som sällskaps- än matvin. Mitt sällskap blev 15km klassisk skidåkning i Davos :D
2013 Saint Clair Family Estate Omaka Reserve Pinot Noir (87p)
Lagade en enkel Canneloni med fyllning av kycklingfärs och spenat och en tomatsås med chili till mig och döttrarna. Kände för något lättare än gårdagens Aussie så ovanstående PN fick bli valet. Öppnar upp med doft av multna jordgubbar, precis sådan PN som jag INTE gillar :eek: men tack och lov så dämpas det och smultron och örtkryddor träder fram. Mycket kryddor och faktiskt lite dill också (amerikansk ek?). Nu två timmar senare så är den faktiskt riktigt njutbar, särskilt i doften. I munnen massor med syra, slånbär och hallon. Snälla tanniner och en helt acceptabel längd.
Båda kostar 89kr för halvflaska, vågar dock inte säga P-ordet :rolleyes:

Toppen