Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Blev två Pinoter i helgen efter tips från forumet. (Stort tack för det!)

Sta. Rita Hills (72772) och Au Bon Climat (79975)

Sta Rita Hills var ett verkligen ett trevligt vin som fick mig undra varför jag inte dricker mer Pinot från Amerikat. Härlig frukt, fin längd och utmärkta tanniner. Så jäkla gott att jag ångrade att jag slösade en skwätt till såsen och en större skwätt till frun. Detta kommer jag köpa mer av, och jag känner mig nästan lite nyfrälst. Halleluleja! :)
Dracks till en lågtempad tackafié med ungsrostad potatis och attackreducerad rödvinsgojja. -Satt som en keps.

Au Bon Climaten var dock inte alls min påse, tråkig längd och lite mer syltig i stilen, helt klart värt att lägga en extra hunka för att få en Sta Rita istället.

tobbe81

Medlem
Någon fyller år på tisdag..... jag blir 33år nämligen. Jobbar dock kväll då oturligen nog så familjen firade mig lite i förskott mamma stod för maten och jag valde drycken själv nere ifrån min vinkällare 10475518_10154933155530008_5109018625962076978_n.jpg 10422009_10154933156320008_3367925937738906036_n.jpg 10389281_10154933252225008_349354685909764536_n.jpg 10857939_10154933635335008_5106713216858769329_n.jpg att skriva en magiskt kväll från början till slut är en sann överdrift.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du är alltid välkommen om du har vägarna förbi västkusten! Och vi hade utan problem kunnat vara 1-2 personer till på provningen. Som vanligt gott om vin över, men det ger ju utrymme att studera slattarna under några dagar :)

Riktigt rolig provning, mycket för att (med undantag av 2 personer) samtliga viner provades blint och avtäcktes först efter att vi hade genomfört alla 3 flighterna.
Tack!
Det lär bli fler ggr...

StefanAkiko

Någon fyller år på tisdag..... jag blir 33år nämligen. Jobbar dock kväll då oturligen nog så familjen firade mig lite i förskott mamma stod för maten och jag valde drycken själv nere ifrån min vinkällare att skriva en magiskt kväll från början till slut är en sann överdrift.

Menar du att det INTE var en magisk kväll? :neej:
Rivesalten hade jag nog väldigt gärna kastat mig över. Berätta mer om den är du snäll!

tobbe81

Medlem
Menar du att det INTE var en magisk kväll? :neej:
Rivesalten hade jag nog väldigt gärna kastat mig över. Berätta mer om den är du snäll!

Arigato Rivesalten var något mellanting i smak och doft och struktur om man skulle blanda ihop portvin,sherry,vinsanto det var brända kanderade mandlar det var halvsött det var syra det var toffee. En trevlig flaska och en helt ny bekantskap som visade sig från sin bästa sida och var nog på sin topp nu eller strax där under. Vet inte när eller varför jag köpte den flaskan troligen någon gång i mitten på 2000-talet på sb. Om jag ser den ingen på bolaget så blir det köp igen.

Kostjan

Mot bättre vetande
Någon fyller år på tisdag..... jag blir 33år nämligen. Jobbar dock kväll då oturligen nog så familjen firade mig lite i förskott mamma stod för maten och jag valde drycken själv nere ifrån min vinkällare Visa bifogad bild 2935 Visa bifogad bild 2936 Visa bifogad bild 2937 Visa bifogad bild 2938 att skriva en magiskt kväll från början till slut är en sann överdrift.
Kul ! Det var en Chateau le Nerthe 2000 som fick mej att dyka djupare i rödvinsträsket, och
börja förstå att om man bara la till några kronor så smakade det mesta lite bättre.

Hur var 90:an ?

Gurto

Medlem
Ataraxia Chardonnay, Western Cape, Sydafrika 2013 (pancettalindad hällefilé med champinjoner och brysselkål i smör) Doftar tropisk gul frukt och aromatiskt rörbärigt (åt åkerbärshållet - för de av er som haft ynnesten att uppleva detta kung bland bär (och nej, den bleka släktingen allåkerbär räknas inte). Hittar relativt ofta denna ton i fetare vita från varmare breddgrader och då speciellt Sydafrika), karamelliserad, kanderat och smörigt av eken samt lite kalkig mineralitet (blir bättre och tydligare med mer luft. Vinet verkar för övrigt tåla och må bra av ganska lång luftning - höll ihop även efter tre dagar i kyl trots att det luftades ganska hårthänt direkt efter öppnandet).
Smakmässigt samma tropiska och aromatiska fruktighet tillsammans med generösa mängder ek.

Varmfruktigt och ekigt men trots det riktigt bra balans och riktigt gott. Velar mellan 86 och 87 men väljer att låta det tippa över till 87p. Just barely.

Passade alldeles utmärkt till maten.

Mattias Schyberg

Administratör
Ataraxia Chardonnay, Western Cape, Sydafrika 2013 (pancettalindad hällefilé med champinjoner och brysselkål i smör) Doftar tropisk gul frukt och aromatiskt rörbärigt (åt åkerbärshållet - för de av er som haft ynnesten att uppleva detta kung bland bär (och nej, den bleka släktingen allåkerbär räknas inte). Hittar relativt ofta denna ton i fetare vita från varmare breddgrader och då speciellt Sydafrika), karamelliserad, kanderat och smörigt av eken samt lite kalkig mineralitet (blir bättre och tydligare med mer luft. Vinet verkar för övrigt tåla och må bra av ganska lång luftning - höll ihop även efter tre dagar i kyl trots att det luftades ganska hårthänt direkt efter öppnandet).
Smakmässigt samma tropiska och aromatiska fruktighet tillsammans med generösa mängder ek.

Varmfruktigt och ekigt men trots det riktigt bra balans och riktigt gott. Velar mellan 86 och 87 men väljer att låta det tippa över till 87p. Just barely.

Drack detta för en vecka sedan. Trevligt vin, men jag hittade lite drag av luktsuddgummi, vilket drog ner omdömet en aning. Hamnade på 88p. Riktigt bra skit!

chambertin

Medlem

Jag har också druckit detta över några dagar och håller med dig om ditt omdöme i stort sett.
Tyckte kanske inte att eken var så framträdande men visst finns den där. Utvecklas fint efter 2-3 dagar (min flaska har varit öppen i 4 dagar nu och inte särskilt mycket har hänt de senaste 2).
Det jag reagerade på jämfört med andra Ataraxia Chardonnay jag druckit var den höga syran som ju indikerar en bra uvtecklingspotential.
Bra skit som @Matlen säger och det blir nog 88p här också med möjlighet att nå 90p med lite lagring.

StefanAkiko

Och ni har gjort mig inspirerad att titta igenom mina (få) lådor med stilla viner när jag är i Sverige i slutet på januari. Jag har för mig att det ligger några flaskor Côte-Rotie Brune et Blonde där och att jag tror att det kan vara just 2009:eek:r.
Hmmmm...
Den 24 jan är det bubbelafton i Umeå. Kan det månne passa herrn?

Mattias Schyberg

Administratör
2012 Paolo Scavino Langhe Nebbiolo

image.jpg

Fick det blint av min gentila hustru igår kväll.

Rödbärigt och rejält fatat med tydliga drag av skogsbär (lingon och hallon), örter, svamp, gräs och ceder. Innan jag hade smakat så gick tankarna till CF och Loire. Inga direkta rosor, inte heller tjära och körsbär. I munnen så växer det till sig rejält med sin fina intensitet och balans, dock är ungdomligheten uppenbar idag (även om det förmodligen inte är ett direkt lagringsvin). Mycket bra längd och syra med relativt lättsmälta tanniner.

Jag gillade detta som tusan, speciellt i munnen. Arommässigt så kändes det relativt simpelt och okomplicerat. Min gissning landade tryggt på en enkel nebbiolo (runt 200 kr), men det var allt annat än självklart. Strukturen fällde avgörandet. Mycket vin för 150 pix! 88p

ChristianB

DipWSET

Visa bifogad bild 2944

Rödbärigt och rejält fatat med tydliga drag av skogsbär (lingon och hallon), örter, svamp, gräs och ceder. Innan jag hade smakat så gick tankarna till CF och Loire. Inga direkta rosor, inte heller tjära och körsbär. I munnen så växer det till sig rejält med sin fina intensitet och balans, dock är ungdomligheten uppenbar idag. Mycket bra längd och syra med relativt lättsmälta tanniner.

Jag gillade detta som tusan, speciellt i munnen. Arommässigt så kändes det relativt simpelt och okomplicerat. Min gissning landade tryggt på en enkel nebbiolo (runt 200 kr), men det var allt annat än självklart. Strukturen fällde avgörandet. Mycket vin för 150 pix! 88p
Plockade en flaska av det här för några veckor sedan och drog till brorsan för lite vin och fotboll! Vi var båda mycket nöjda med vinet och var väl inne på samma spår att 150 kr ibland kan ge mycket trevliga flaskor för den relativt lilla slanten! Men jag förväntar mig också bra vin när det kommer från Paulo Scavino! :)

Sörplarn

Medlem
Då mina arbetes resor ligger på vinter-isen så att säga pga tragiken i olja/gas-branschen denna höst, fick det bli lite tröst vin i veckan.

DOMAINE AEGERTER NUITS SAINT GEORGES 2011 (90-91)
FRANCO M, MARTINETTI SUL BRIC 1999 (90) (går mot sitt slut)
MARCHESI DI BAROLO - BARBARESCO 2011 (88-89)
1.jpg 3.jpg 5.jpg

1: Borgougnen Jean-Luc & Paul som är 100% PN var bäst, och man bör stoppa undan den i min 4-6 år för att få utvecklas lite bättre.
Riktigt "fläskig" och kraftfull i smaken, mycket trevligt vin till priset (180-200 SEK), mer info här.
Producenten har en del olika viner i sin arsenal så något jag kommer titta lite på och framför allt deras Grand Cru.

2: Marchesi levererar precis och glad att jag bara hade ett stycke flarra endast kvar (funkat utmärkt som sällskaps vin) om man nu ska köpa vin från denna producent så tycker jag deras Barolo är riktigt fin och levererar bättre, kommer inte köpa några av "barbaran" på ett tag, då jag provat igenom 2008-2011 och upplevs som ej prisvärt när det gäller Barbarescon, mer info här.

Övrigt så brukar den finnas på Gardemoen och nu när norskan är jämt med svenskan finns detta vin för 239 Norska olje-dollars.

3: Sul Bric, tja en CAB-Barbera, doft fantastisk inbjudande, bör inte lagras längre då man känner av en gräns mot övermognad som drar ner, men "all-around" är det kvalité kvar, bjuder på en trevlig och hyfsat lång eftersmak, vacker rubin-färg, inga tanniner alls stortsätt. Tur att man öppnade nu innan det är försent, detta kommer finnas på bordet till kalkonen på annandagen, mer info här.

1999 finns knappt till salu längre tyvärr.

Kan vara intressant att få prova en yngre rackare och se hur den upplevs och då vinet fått ett genomsnitt på 92-94 bland sin yngre vänner så bör man spana lite eller!?

Magnus L

urydhtfilgukj

Visa bifogad bild 2944

Rödbärigt och rejält fatat med tydliga drag av skogsbär (lingon och hallon), örter, svamp, gräs och ceder. Innan jag hade smakat så gick tankarna till CF och Loire. Inga direkta rosor, inte heller tjära och körsbär. I munnen så växer det till sig rejält med sin fina intensitet och balans, dock är ungdomligheten uppenbar idag (även om det förmodligen inte är ett direkt lagringsvin). Mycket bra längd och syra med relativt lättsmälta tanniner.

Drack den för ca 3 veckor sen, och tyckte väl att den hade lite väl tunga fat men blev positivt överaskad och tyckte ändå det var rätt gott. Hade den dock som referens till en Gaja Sperss 1990, och den fick därmed en lite tung uppgift. Gav den 89P.

CH

Medlem
Lillördag i källaren med @Crist(al)ian 77, prästen, kemisten och feskehandlarn.

Provade kungskrabba för första gången och satans vad det var gott!
Feskehandlaren fick även med sig sikrom & löjrom från Kalix och löjrom från Vänern samt lite ostron, räkor och deras egna räkröra.
Till detta provades lite skumpa och när det var dags att gå hem var följande flaskor tomma:
Doyard-Mahe Bld extra brut 2008
Francios Bedel Comme Autrefois 2000
Jacquesson Signature 1993
David Leclapart L´Astre lv10
Comtes de Champagne 1999
Salon 1997

Kortfattat så var det en väldigt trevlig kväll. Förde inga anteckningar men kan säga att Leclaparts nya är som ingen annan champagne jag provat. Var som en Sauvignon Blanc fast från Champagne. Väldigt annorlunda och kul att få testa men tveksamt om jag kommer köpa några om jag får chansen.
2014-12-17 21.11.16.jpg

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Ikväll blev det lite pastalagning så sprang in på bolaget och köpte en halva 2013 Blason de Bourgogne Mâcon-Villages att hälla i såsen, men var tvungen att smaka lite i ett glas... Äpple och citrus, ganska obalanserad överlag men smakmässigt helt OK. Inget jag skulle vilja dricka men schysst syra till såsen!

I brist på annat kul till middagen plockade jag på mig en 2012 Olivier Leflaive Bourgogne Blanc Les Sétilles som fungerade riktigt bra till den ganska gräddiga såsen! Äpplen, aprikoser, nötter, smör och lite ek! Den känns väldigt fräsch och balanserad i sin helhet, även om smaken är lite kort och lämnar kvar en viss önskan om lite mer annat därtill...

ChristianB

DipWSET
Ikväll blev det lite pastalagning så sprang in på bolaget och köpte en halva 2013 Blason de Bourgogne Mâcon-Villages att hälla i såsen, men var tvungen att smaka lite i ett glas... Äpple och citrus, ganska obalanserad överlag men smakmässigt helt OK. Inget jag skulle vilja dricka men schysst syra till såsen!

I brist på annat kul till middagen plockade jag på mig en 2012 Olivier Leflaive Bourgogne Blanc Les Sétilles som fungerade riktigt bra till den ganska gräddiga såsen! Äpplen, aprikoser, nötter, smör och lite ek! Den känns väldigt fräsch och balanserad i sin helhet, även om smaken är lite kort och lämnar kvar en viss önskan om lite mer annat därtill...
Just Les Sétilles saknar mineralitet, det är min uppfattning om den. ;) I övrigt är det ett rätt kompetent vin för den lilla slanten och motsvarande i rött, Cuvée Margot, är inte alls tokig om man vill ha en enkel Bggne till maten! Men jag tror att du provat den förut vad?

Toppen