Höll starkvinskurs på 2-betygsnivå inom Munskänkarna igår ihop med
@vininfo.nu . Jag brukar hjälpa honom på hans kurser och tvärtom på mina. Fokus denna kväll låg på Sherry, Portvin och Madeira. 13 personer samlades för att deltaga denna afton.
Borgogno Barolo Chinato (92420)
Fantastiskt trevligt "vin". Massor av pomerans, julkryddor och torkad frukt med en rejäl men angenäm "Vermouth-beska". Kul som alternativ till glöggen nu i Jul. De flesta i gruppen gjorde tummen upp. Absolut något jag kommer att utforska vidare trots att det är ett smaksatt vin.
Lustau La Ina (Fino) (8225)
Korrekt fino med förhållandevis rejäl intensitet och den där typiska vattniga munkänslan. Mycket mandel, jästa äpplen, olivolja och en hel del vattenfärg. Schysst vin, dessutom snuskigt billigt (70 pix). Några gillade den, men de flesta tyckte mest den smakade defekt, vilket är lätt att förstå.
Cossart Gordon Sercial 5 years Old (7835)
Lite bensin ångar på vid första sniffen, därefter ploppar en hel del vanilj, bokna äpplen och romrussin fram ihop med lite nötighet, kaffe, lime och bränd sötlakrits. Halvtorr i munnen med intensiv syra. Bra vin men inte fantastiskt på något vis. Söt Madeira är nog roligare trots allt.
Cuco Oloroso Dry (8239)
Ganska typisk men enkel Oloroso. Hittar torkad frukt, bränt socker, läder, bakverk, tobak och lite mörk torkad aprikos. Bra intensitet, men samtidigt är det lite enkelt och inställsamt. Riktigt prisvärt dock! Populär bland deltagarna.
Williams & Humbert Dos Cortados 20 years (Palo Cortado) (76109)
Här kan vi snacka rejäl komplexitet och en intensitet samt eldighet som får tungan att krulla sig! Riktigt trevligt. Näsan fylls av plast, vanilj, gåslever, russin och mängder av bränt socker, tobak och torkad frukt. Även lite drag av lakrits hittas ihop med lite giftiga drag av bittermandel. Heltorr munkänsla med sanslöst lång eftersmak som knappt vill försvinna. Tydlig bitterhet. Stor tumme upp! Gruppen var mer skeptisk.
Kopke Fine Ruby (8048)
Uppspritad BiB. Feta plommon, jordgubbssylt och stjälkigt. Riktigt trist.
Smith Woodhouse 10 year Tawny (8055)
Hyfsat korrekt Tawny, men den kändes lite outvecklad och enkel. Mycket fat, dill, russin och torkade körsbär. Ngt bitter eftersmak. Blev lite besviken och hade hoppats på mer. Gruppen gäspade ljudligt...
Cossart Gordon Malmsey 10 years Old (7846)
Riktigt god och söt, men med bra balanserande syra. Ett av kvällens viner för mig. Mycket brända drag åt kaffe ihop med lite blandade nötter, aprikos och vanilj. Mycket intensiv med rejäl längd. Klar köprekommendation!
2008 Churchills Late Bottle Vintage 2008 (8016)
Välgjord LBV utan nämnvärd komplexitet, men rackarns gott ändå. Uppenbara drag av lakrits/viol möter näsan direkt ihop med lite blandade kryddor med peppar i spetsen samt fina drag av björnbär. Fin eldighet och intensitet med mjuka tanniner. Jädrigt bra och prisvärd!
Fonseca Guimaraens Vintage Port 1998 (8001)
Trött single quinta Vintage Port med mycket rostade drag. Lakritsrot, bastubänk, plommon, peppar och niveakräm(!) i näsan. I bakgrunden hittar jag även sig lite läder, choklad och svamp. Inte ett dugg imponerad tyvärr. I munnen kändes det lite platt och trist. Kanske var det något fel på flaskan?
Williams & Humbert Don Guido PX 20 years (76108)
Jädrar vad trevligt det är med en riktigt bra PX! Megasöt och sirapslik. Flytande dadlar, lakritsfudge, kofta och ett uns krut samt små hintar av svamp och nötter. Riktigt gott, men det räcker med några centiliter för att känna sig mätt och belåten. Stor tumme upp!
En mycket trevlig kväll blev det således. Starkvin är helt klart en bortglömd kategori av vin, speciellt sherry, som är fantastiskt roligt och annorlunda!