Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Rexel

Medlem
Var Odderon köpt här på Bolaget? Man blev ju lite sugen på att köpa några och jag ser att de har 2009an så är det 10an man får när man beställer 09an eller var den köpt utomlands? Tänk att man bor i ett land där man måste ställa sådana frågor för att veta vad man får när man beställer en specificerad vara.......
Nej, köpte direkt på vingården för 250 kr flarran:). Du kan ju beställa och se vilken årgång du får:confused:

Skrutt

Medlem
Måndagkväll med ångad torskrygg, fläsktärningar, brunsås och potatismos. Vad dricker man till det? Det vita förrådet är ytterst begränsat och flickvännen vägrade dricka grüner veltiner, så det fick bli rött:
Visa bifogad bild 2850

Ridge East Bench Zinfandel 2012: Doften är vanilj, vanilj och åter vanilj, smaken däremot är blåfruktig, lite pepprig, syra och tanniner i balans. Funkade dock helt perfekt till maten. Det här skulle nog ha behövt lite mer tid i källaren och lite mer tid i karaffen, men det är helt klart att Ridge gör bra grejor. Zinfandel kan vara gott.
Produttori del Barbaresco Riserva Montefico 2007: Doften har nästan allt: körsbär, mandel, kakao, örter, sardeller och mineraler, lite åt bourgognehållet. Rejält med syra och tanniner men väl integrerat, körsbären finns där, men är inte överdrivna. Intensiv frukt och jäkligt elegant. Däremot funkar den inte till fisk.
Till maten vinner East Bench överlägset, när maten är slut blir förhållandet det helt omvända. Monteficon är ett klart bättre vin. Bägge vinner på lagring, men är ända jättegoda nu.
Måndagkväll med ångad torskrygg, fläsktärningar, brunsås och potatismos. Vad dricker man till det? Det vita förrådet är ytterst begränsat och flickvännen vägrade dricka grüner veltiner, så det fick bli rött:
Visa bifogad bild 2850

Ridge East Bench Zinfandel 2012: Doften är vanilj, vanilj och åter vanilj, smaken däremot är blåfruktig, lite pepprig, syra och tanniner i balans. Funkade dock helt perfekt till maten. Det här skulle nog ha behövt lite mer tid i källaren och lite mer tid i karaffen, men det är helt klart att Ridge gör bra grejor. Zinfandel kan vara gott.
Produttori del Barbaresco Riserva Montefico 2007: Doften har nästan allt: körsbär, mandel, kakao, örter, sardeller och mineraler, lite åt bourgognehållet. Rejält med syra och tanniner men väl integrerat, körsbären finns där, men är inte överdrivna. Intensiv frukt och jäkligt elegant. Däremot funkar den inte till fisk.
Till maten vinner East Bench överlägset, när maten är slut blir förhållandet det helt omvända. Monteficon är ett klart bättre vin. Bägge vinner på lagring, men är ända jättegoda nu.
Jag kan haka på med 2010 Ridge Lytton Springs som jag drack för två veckor sedan:

Ett underbart energiskt vin som accelererar och lyfter, "soaring". Smaken är till att börja med (körsbärs)kärnig men ändå inte besk eller särskilt tannisk. God syra alltså, och lite mindre frukt, som dock stiger upp till ett fint slutcrescendo jämte syran.

På frågan om det hade öppnat sig tillräckligt kan jag inte ge något säkert svar men jag hade inte velat känna en avmattad syra.

Sjödin

Joråsåatt...
Paul Bara millesime 2002
Vette tusan vad jag tycker om den här. Inget vidare tror jag. Någon som druckit den?
Där finns en mineralisk beska, åt grapehållet, som inte känns helt angenäm. Den åkte in i kylen igen så provar vi igen i morgon...

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Paul Bara millesime 2002
Vette tusan vad jag tycker om den här. Inget vidare tror jag. Någon som druckit den?
Där finns en mineralisk beska, åt grapehållet, som inte känns helt angenäm. Den åkte in i kylen igen så provar vi igen i morgon...
Har druckit vid ca fem tillfällen, kan hålla med om lite beska men det var ett tag sen jag drack den. Har för mig att jag tyckte den var helt ok ändå. Men inget jag samlat på mig direkt.

Sjödin

Joråsåatt...
Har druckit vid ca fem tillfällen, kan hålla med om lite beska men det var ett tag sen jag drack den. Har för mig att jag tyckte den var helt ok ändå. Men inget jag samlat på mig direkt.
Hmm... okej.. Nja, jag vet inte om den här var "helt ok ändå". Men jag vill ändå inte påstå att den är defekt.
Vi får se vad ett dygn i kylen gör med den, om det blir sås eller dricka.

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Hmm... okej.. Nja, jag vet inte om den här var "helt ok ändå". Men jag vill ändå inte påstå att den är defekt.
Vi får se vad ett dygn i kylen gör med den, om det blir sås eller dricka.
Hmm låter skumt det där. Men en god sås kan det nog alltid bli!

kayaker

Cyklist
Paul Bara millesime 2002
Har druckit tre stycken, men det var ungefär tre år sedan den senaste flaskan. De två första flaskorna var klart bättre än den sista om jag minns rätt, men det rör sig förmodligen bara om vanlig flaskvariation eftersom jag drack alla tre inom 10 månader.

Mattias Schyberg

Administratör
Höll starkvinskurs på 2-betygsnivå inom Munskänkarna igår ihop med @vininfo.nu . Jag brukar hjälpa honom på hans kurser och tvärtom på mina. Fokus denna kväll låg på Sherry, Portvin och Madeira. 13 personer samlades för att deltaga denna afton.

image.jpg

Borgogno Barolo Chinato (92420)
Fantastiskt trevligt "vin". Massor av pomerans, julkryddor och torkad frukt med en rejäl men angenäm "Vermouth-beska". Kul som alternativ till glöggen nu i Jul. De flesta i gruppen gjorde tummen upp. Absolut något jag kommer att utforska vidare trots att det är ett smaksatt vin.

Lustau La Ina (Fino) (8225)
Korrekt fino med förhållandevis rejäl intensitet och den där typiska vattniga munkänslan. Mycket mandel, jästa äpplen, olivolja och en hel del vattenfärg. Schysst vin, dessutom snuskigt billigt (70 pix). Några gillade den, men de flesta tyckte mest den smakade defekt, vilket är lätt att förstå.

Cossart Gordon Sercial 5 years Old (7835)
Lite bensin ångar på vid första sniffen, därefter ploppar en hel del vanilj, bokna äpplen och romrussin fram ihop med lite nötighet, kaffe, lime och bränd sötlakrits. Halvtorr i munnen med intensiv syra. Bra vin men inte fantastiskt på något vis. Söt Madeira är nog roligare trots allt.

Cuco Oloroso Dry (8239)
Ganska typisk men enkel Oloroso. Hittar torkad frukt, bränt socker, läder, bakverk, tobak och lite mörk torkad aprikos. Bra intensitet, men samtidigt är det lite enkelt och inställsamt. Riktigt prisvärt dock! Populär bland deltagarna.

Williams & Humbert Dos Cortados 20 years (Palo Cortado) (76109)
Här kan vi snacka rejäl komplexitet och en intensitet samt eldighet som får tungan att krulla sig! Riktigt trevligt. Näsan fylls av plast, vanilj, gåslever, russin och mängder av bränt socker, tobak och torkad frukt. Även lite drag av lakrits hittas ihop med lite giftiga drag av bittermandel. Heltorr munkänsla med sanslöst lång eftersmak som knappt vill försvinna. Tydlig bitterhet. Stor tumme upp! Gruppen var mer skeptisk.

Kopke Fine Ruby (8048)
Uppspritad BiB. Feta plommon, jordgubbssylt och stjälkigt. Riktigt trist. :(

Smith Woodhouse 10 year Tawny (8055)
Hyfsat korrekt Tawny, men den kändes lite outvecklad och enkel. Mycket fat, dill, russin och torkade körsbär. Ngt bitter eftersmak. Blev lite besviken och hade hoppats på mer. Gruppen gäspade ljudligt...

Cossart Gordon Malmsey 10 years Old (7846)
Riktigt god och söt, men med bra balanserande syra. Ett av kvällens viner för mig. Mycket brända drag åt kaffe ihop med lite blandade nötter, aprikos och vanilj. Mycket intensiv med rejäl längd. Klar köprekommendation!

2008 Churchills Late Bottle Vintage 2008 (8016)
Välgjord LBV utan nämnvärd komplexitet, men rackarns gott ändå. Uppenbara drag av lakrits/viol möter näsan direkt ihop med lite blandade kryddor med peppar i spetsen samt fina drag av björnbär. Fin eldighet och intensitet med mjuka tanniner. Jädrigt bra och prisvärd!

Fonseca Guimaraens Vintage Port 1998 (8001)
Trött single quinta Vintage Port med mycket rostade drag. Lakritsrot, bastubänk, plommon, peppar och niveakräm(!) i näsan. I bakgrunden hittar jag även sig lite läder, choklad och svamp. Inte ett dugg imponerad tyvärr. I munnen kändes det lite platt och trist. Kanske var det något fel på flaskan?

Williams & Humbert Don Guido PX 20 years (76108)
Jädrar vad trevligt det är med en riktigt bra PX! Megasöt och sirapslik. Flytande dadlar, lakritsfudge, kofta och ett uns krut samt små hintar av svamp och nötter. Riktigt gott, men det räcker med några centiliter för att känna sig mätt och belåten. Stor tumme upp!

En mycket trevlig kväll blev det således. Starkvin är helt klart en bortglömd kategori av vin, speciellt sherry, som är fantastiskt roligt och annorlunda!

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2000 Chateau de Beaucastel, CdP, 92p
Our first fabulous lunch at L'Effervescence (Tokyo) as a 2-star restaurant. Well deserved, quite a delayed response from the Michelin ppl, and still not the 3 stars that this restaurant surely (and objectively) deserves.

The wine was a early maturity red-brick colour, unfortunately with misty sediment due to my failure during decanting. This btl had thrown quite a lot of very fine sediment, and I was in a hurry. You can guess the rest...
Nose is sizeable with a pure, red berried set of aromas that has some age to it. No funk at all, so we were a little disappointed.
In the mouth, it is a one-dimensional, early maturity fruit-driven wine. Quite loveable and its fine acids M++ drive through the food well. Tannins M+ marry the fruit and all things umami. Intense, decent length but not complex. Ultra balanced for me, however, if you have problemns with alcohol shining through, then avoid this wine with anything sweet or sweetened.

Wife:91p.
This wine will develop further for at least five more years. At least if you like your wines mature.
Only btl, won't buy more as the price is wrong.

Mattias Schyberg

Administratör
2000 Chateau de Beaucastel, CdP, 92p
Our first fabulous lunch at L'Effervescence (Tokyo) as a 2-star restaurant. Well deserved, quite a delayed response from the Michelin ppl, and still not the 3 stars that this restaurant surely (and objectively) deserves.

The wine was a early maturity red-brick colour, unfortunately with misty sediment due to my failure during decanting. This btl had thrown quite a lot of very fine sediment, and I was in a hurry. You can guess the rest...
Nose is sizeable with a pure, red berried set of aromas that has some age to it. No funk at all, so we were a little disappointed.
In the mouth, it is a one-dimensional, early maturity fruit-driven wine. Quite loveable and its fine acids M++ drive through the food well. Tannins M+ marry the fruit and all things umami. Intense, decent length but not complex. Ultra balanced for me, however, if you have problemns with alcohol shining through, then avoid this wine with anything sweet or sweetened.

Wife:91p.
This wine will develop further for at least five more years. At least if you like your wines mature.
Only btl, won't buy more as the price is wrong.
Brukar själv gilla Beaucastel hyfsat väl, men med tanke på priset så brukar det inte direkt imponera i paritet. Typiskt varumärksskadat vin...:(

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad köper man istället?
Oj vad det finns mycket!
Om man håller sig till CdP som ursprung, i alla fall: Det finns fortfarande många bra CdP till rimliga priser. Sen finns ju Stora delar av Rhônedalen samt hela Sydfrankrike som på många gårdar rampat upp Grenache- och Carignan-baserade viner till höga nivåer och fortsatt rimliga prislappar. Priorat är ett annat sådant ställe.
Men, visst är det charmigt att dricka en megamix på 13 druvor samtidigt och ett vin jag älskat sedan jag blev SB-myndig. Men, som med alla fester: all good things need to come to an end!
Håller med dem som anser att det är varumärkesskadat då priset skuttat över 100% på bara några år.
Tillgång, efterfgan, fint.
Men, mina pengar får de inte längre, eftersom jag får minst lika bra eller bättre njutning från andra stilistiskt liknande viner, minus den klassiska etiketten då. Men... Jag har ju en massa Beaucastel-etiketter och jag har tejp :)
...och jag har några flaskor vin...

20120511102836_1.jpg

magnum

Epernay, Frankrike
Oj vad det finns mycket!
Om man håller sig till CdP som ursprung, i alla fall: Det finns fortfarande många bra CdP till rimliga priser. Sen finns ju hela Sydfrankrike som på många gårdar rampat upp Grenache- och Carignan-baserade viner till höga nivåer och rimliga prislappar. Priorat är ett annat sådant ställe.
Men, visst är det charmigt att dricka en megamix på 13 druvor samtidigt och ett vin jag älskat sedan jag blev SB-myndig. Men, som med alla fester: all good things need to come to an end!
Håller med dem som anser att det är varumärkesskadat då priset skuttat över 100% på bara några år.
Tillgång, efterfgan, fint.
Men, mina pengar får de inte längre, eftersom jag får minst lika bra eller bättre njutning från andra viner, minus den klassiska etiketten då. Men... Jag har ju en massa Beaucastel-etiketter och jag har tejp :)
...och jag har några flaskor vin...
Skall dricka 2001an imorgon, brukar vara bra.....

Mattias Schyberg

Administratör
Vad köper man istället?
Bra fråga. Det är ett riktigt bra vin, men jag tycker den kostar lite väl mycket med tanke på vad man får. För halva priset hade det varit ett kap.

Så här tänkte jag om 00:an för ett tag sedan. Satte inga poäng på den tiden, men runt 92p känns rimligt:

En lättsam och trevlig vinprovning avklarad hos vännen och kollegan @vininfo.nu. Jag stod för ungdomen och han för åldern...som vanligt.

Bandol och Cd9dP testades mot varann, men helt utan regelrätt analys och anspråk. Ikväll skulle det bara njutas...och njuta fick vi göra...
Visa bifogad bild 703

Svårt att bli missnöjd med ett såpass starkt startfält, vilket vi inte blev heller, men "prisvärt" är nog inte det första ord jag kommer att tänka på direkt. Alla tre viner levererade och var goda men på lite olika vis.

Domaine Tempier Cuvee Speciale La Migoua -00 var rejält fyllig och förmodligen i sin peak mognadsmässigt. Stall, svarta vinbär, läder, murrig choklad/malt, kryddskåp och torkade körsbär i aromen. Inte helt olikt en Rioja, men utan dill och med mer svung. Smaken bjöd på tydliga tanniner av det mjukare slaget samt en angenäm medelsyra och viss eldighet i svansen.

Chateau Beaucastel -00 var rejält komplex med inslag av björnbär, hallon, rått kött, peppar, cigarr, stall, nypon och torkad frukt, detta tillsammans med fina cedertoner med blyerts och rostig spik. Smakmässigt var det medelfylligt och intensivt med fokuserad syra. Detta vin klarar med lätthet ett decennium till på rygg, men borde inte bli direkt bättre än så här.

Chateau Beaucastel -11 hade ung och förhållandevis kraftig frukt åt björnbär och skogshallon. Utöver detta lakrits, peppar, choklad, salami, pors och lavendel. Smaken var sträv och fyllig med rejäl syra. Gott som tusan redan nu, men aningen anonym för sitt pris. Barnarov, såklart, vinet behöver nog ligga till sig ett tiotal år minst.

Som sagt innan, samtliga viner var fantastiskt trevliga. Om jag måste favorisera (vilket känns krystat) så väljer jag den åldrade Cd9:en (pga komplexiteten), följt av den mycket trevliga och rustika Bandolen (pga härlig kraft och fyllighet). Till en köttbit får det bli ynglingen.

Elvis

Medlem
Krug GC på halvflaska, deg 2006. Första flaskan var defekt, korken verkade inte ha hållit tätt och vinet var helt dött. Andra flaskan var desto bättre men jag kunde inte låta bli att jämföra med den Krug GC på helflaska med samma ålder som jag drack för någon vecka sedan. Mognadsgraden var samma men helflaskan var väldigt mycket bättre, på alla sätt. Den hade mer av allt, på något sätt.

Prestigechampagne ska nog vara på magnum, inte på halvflaska.

Larseman

Medlem
Ikväll budget-Barolo (varför blir det så ofta budget-alternativ, fegis @Larseman)
2007 G D Vajra Barolo Albe
Mycket kort luftning i karaff, typ 30 minuter. Öppnar blygt och ganska enkelt, mer som en enkel Langhe Nebbiolo. Efterhand alla typiska Nebbiolo-markörer: rosor, vildhallon, målarfärg. Känns ung, även om vissa mognadstoner av undervegetation och mandel hittas. Mycket stram, kräver mat för att inte tanninerna ska bli alltför dominerande. Funkade bra till en sparris-risotto med kyckling. Inget kanonvin, men absolut gott. 87p

Mattias Schyberg

Administratör
Började kvällen igår med en stor vinmässig besvikelse. 2011 Chateau Montelena Cabernet Sauvignon korkades upp, ett klassiskt vinhus som var med i den klassiska blindprovningen 1976.

image.jpg

Jag kan ju säga så här, just denna årgång hade aldrig lyckats vinna några ansedda blindprovningar, inte mot riktiga kvalitetsvin i alla fall. Vinet är slankt och omoget med mängder av endimensionell björnbärsfrukt med lite svarta vinbärsblad och fat. Bakom frukten finns drag av bränd plast, soja, lagerblad, gräs, vanilj och lite blod. I min näsa så gick tankarna till ett enkelt vin, när smaken analyserats så var det ingen tvekan: Späd kropp, knappt märkbara tanniner med en tunn och menlös frukt. Syran är hög, men knappast i balans med resten.

Visst, för en hundralapp så hade jag tyckt att det var helt ok, men för 300kr så bedömer jag det som skräp. Jag känner mig generös och ger det 84p

Toppen