Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chambertin

Medlem
Knappast 75-80hl/ha om det ska få kallas Barolo, regelverket maximerar uttaget till 56hl/ha.
En del brukar kalla mig för omväxlande Messerschmitt och språkpolis :cigarr:
Inga problem med det. Bättre att det bli rätt !:)
Kan ha läst skördeuag i kg/ha och det får man väl multiplicera med 0,75 ung. för att få l/ha eller är jag helt fel ute ?

Mattias Schyberg

Administratör
Knappast 75-80hl/ha om det ska få kallas Barolo, regelverket maximerar uttaget till 56hl/ha.
En del brukar kalla mig för omväxlande Messerschmitt och språkpolis :cigarr:
Själv gillar jag särskilt mycket när en språk- och kunskapspolis tillrättavisar en annan. ;)

Men helt ärligt så älskar jag att bli tillrättavisad, det visar både att personen har läst inlägget och BRYR sig om innehållet. :)

Larseman

Medlem
Men det här var faktiskt lite intressant! Jag kollade faktabladet för Cascina Cucco Barolo Cerrati och där står avkastningen som 75 quintal/ha. En quintal är i detta fall förmodligen 100 kg även om den historiska betydelsen snarare har varit 100 livres (Pounds). Detta innebär att de tar ut 7500kg/ha vilket är under gränsen för Barolo som är 8000kg/ha. Med 70% utbyte blir det 52,5hl/ha alltså ganska nära vad man maximalt får ta ut.

Larseman

Medlem
Själv gillar jag särskilt mycket när en språk- och kunskapspolis tillrättavisar en annan. ;)

Men helt ärligt så älskar jag att bli tillrättavisad, det visar både att personen har läst inlägget och BRYR sig om innehållet. :)
En fördel med att vara kunskapspolis är att man tvingas lära sig en massa o_O Idag var första gången som jag dök på begreppet quintal men nu kan man det också, tack för det Wikipedia :D

chambertin

Medlem
Men det här var faktiskt lite intressant! Jag kollade faktabladet för Cascina Cucco Barolo Cerrati och där står avkastningen som 75 quintal/ha. En quintal är i detta fall förmodligen 100 kg även om den historiska betydelsen snarare har varit 100 livres (Pounds). Detta innebär att de tar ut 7500kg/ha vilket är under gränsen för Barolo som är 8000kg/ha. Med 70% utbyte blir det 52,5hl/ha alltså ganska nära vad man maximalt får ta ut.
Vad bra att man nu vet vad quintal är.:)
En kommentar bara på max skördeuttag. Vet inte hur regelverket är i Italien men i fransk AOC är det väl inte olagligt att odla med högre avkastning än vad AOC-gränsen säger men allt man producerar över gränsen får säljas som en annan och enklare appellation.

Larseman

Medlem
Vad bra att man nu vet vad quintal är.:)
En kommentar bara på max skördeuttag. Vet inte hur regelverket är i Italien men i fransk AOC är det väl inte olagligt att odla med högre avkastning än vad AOC-gränsen säger men allt man producerar över gränsen får säljas som en annan och enklare appellation.
Jag är inte helt säker på hur du menar, men syftet med att hålla ned uttaget är väl alltid att säkerställa hög kvalitet. Det lär väl inte vara tillåtet att ta ut säg 12000kg/ha och använda 8000 till Barolo och 4000 till något annat. Exakt hur stora områden man räknar uttaget på har jag ingen aning om (parcel?), men helt klart så används samma vingårdar både för att producera ex.vis barolo likväl som "enklare" Langhe Rosso där skördeuttaget får vara 10000kg/ha.

Appel

Medlem
Igår och tidigare idag dracks en jaquart brut mosaiique 2002.
Från början en ganska trött doft men efter ett par timmar tycker jag det skriker päron om denna butelj. Jag föredrar helt klart bubbel som har några år på nacken så den här föll mig i smaken efter att den fått utvecklas i glaset. 88-89 p.
Nu står en öppnad rust en vrede cab sav 2011 och gör sig redo (läs, luftar sig)... :)

chambertin

Medlem
Jag är inte helt säker på hur du menar, men syftet med att hålla ned uttaget är väl alltid att säkerställa hög kvalitet. Det lär väl inte vara tillåtet att ta ut säg 12000kg/ha och använda 8000 till Barolo och 4000 till något annat..
Jo det var exakt så jag menade. Är ganska säker på att det är tillåtet i Frankrike men osäker på hur Italiensk DOC-lagstiftning fungerar.
Det har funnits mkt kritik mot att man får göra så här just för att man kringår hela intentionen med begränsningen.
Kan förstå att man inte kan ha en lag som förbjuder allt som producerats på en plätt land bara för att skördeuttaget överskreds med 1% men ngn övre gräns borde ju finnas för att produktionen alls skall få användas.

Mattias Schyberg

Administratör
Igår och tidigare idag dracks en jaquart brut mosaiique 2002.
Från början en ganska trött doft men efter ett par timmar tycker jag det skriker päron om denna butelj. Jag föredrar helt klart bubbel som har några år på nacken så den här föll mig i smaken efter att den fått utvecklas i glaset. 88-89 p.
Nu står en öppnad rust en vrede cab sav 2011 och gör sig redo (läs, luftar sig)... :)
Hoppas du har det trevligt i storstan. Se upp med alla strömmingsstrypare bara. ;)

Larseman

Medlem
Syradrivet ikväll

WP_20141128_003.jpg

2010 Hugel et Fils Riesling "Hugel"
Apelsinzest, mandarin, fudge i doften.
Tropisk frukt och grape i munnen, massor med syra, helt torr, fyllig och lång. Nära att ta till P-ordet :rolleyes:
2011 Cascina Corte Langhe Barbera
Mörk frukt, viol, lakrits, eneträ, kanel och lite rök i doften. Syra, syra, syra och mörk frukt i munnen. Medelstram, fina tanniner, lite torr. Robust och ärligt på något vis. Gott utan att kosta skjortan, P-ordet igen :D

Michael.S

Medlem
Idag är det som bekant fredag och då måste man som knegare göra något extra av dagen. Men istället för tacos och cola så började vi med något jag inte dricker allt för ofta. Alltså champagne. Sedan lagade jag och min flickvän Kyckling med tryffel tillsammans med en riktigt god pasta. Till det dricker vi en Chablis.
Här är mina noteringar.

Pol Roger Champagne Extra Cuvee de Reserve.
Doftar brödigt tillsammans med rött äpple.
Smakar rött äpple och lime.
Gillar det här skarpt, torrt med lagom hög syra!
Domaine Laroche Chablis Premier Cru Fourchaume Vieilles Vignes 2009
Doftar honung och aprikos
Smakar citrus,äpple aprikos.
En bra chablis med lagom smörighet och medellåg syra!

Michael.S

Medlem
Syradrivet ikväll

Visa bifogad bild 2822

2010 Hugel et Fils Riesling "Hugel"
Apelsinzest, mandarin, fudge i doften.
Tropisk frukt och grape i munnen, massor med syra, helt torr, fyllig och lång. Nära att ta till P-ordet :rolleyes:
Mörk frukt, viol, lakrits, eneträ, kanel och lite rök i doften. Syra, syra, syra och mörk frukt i munnen. Medelstram, fina tanniner, lite torr. Robust och ärligt på något vis. Gott utan att kosta skjortan, P-ordet igen :D

Drack den Rieslingen förra veckan. Riktigt bra faktiskt!! Kände mycket grape och äpple!! Käkade en skaldjurs gryta till den och det passade perfekt :)

MartinE

Medlem
Ikväll öppnade jag en sådan här:

bild.JPG

Vouette & Sorbée Saignée de Sorbée 2010 (100 % pinot noir; deg 19 nov 2012). Det här är inte rödvinslikt, det är i princip ett rödvin! Det har djupröd färg med små diskreta bubblor som bildar ett vackert vitt skum längs insidan av glaset. Och det är definitivt en champagne som utmanar konventionerna! Doften är bärig och jordig med inslag av mineral, rosor, körsbärssyrup, tranbär, ek och en aning tobak. Smaken är supertorr och blommig i en mycket lätt stil med tydlig pinotkaraktär. Inslag av körsbär, tranbär och mineral. Påtaglig och fin syra samt tydliga tanniner.

Jag är ännu inte helt säker på mitt omdöme av detta vin, mer än att det är oerhört intressant och att det varit en upplevelse att få dricka det. Inte utan viss viljeansträngning har jag sparat en hyfsad slatt i flaskan till imorgon - för den här champagnen behöver luft - och det ska bli spännande att se hur jag upplever det då!

Byfånen

Leg. byfåne
Syradrivet ikväll

Visa bifogad bild 2822

Gillar samtliga viner som Cascina Corte gör. Synd att de inte finns på Bolaget konstant. Men vi var där i höstas och ett besök kan verkligen rekommenderas. Skön gubbe i härlig miljö. Och schysst prissättning på plats.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fredagsmys med barnen.

2012 Alta Alella Cava Privat Brut Nature Reserva
Macabeo-Xarel-lo-Parellada Blend
2014-11-29 - I LIKE THIS WINE: 79 points
balanced but too thin.

2013 Caves des Perrières Pouilly-Fumé
Sauvignon Blanc
2014-11-29 - I LIKE THIS WINE: 89 points
brought as a counter wine to the NZ SB. This is a much restrained, painfully young, very well made PF that I'd love to revisit over quite some years.
Unfortunately: only btl.

2013 Hunter's Sauvignon Blanc Jane Hunter
Wairau Valley
2014-11-29 - I LIKE THIS WINE: 85 points
not quite my cup of tea, but for the genre: very well made. Cat's pee, star fruit, M+++ acids and some citrus. Pure and clear. As most NZ SB this is just too much for my preference.
Some loved it :)

2012 Seghesio Family Vineyards Zinfandel Sonoma County
2014-11-29 - I LIKE THIS WINE: 88 points

Surprisingly good.
Rich, dark fruits, licorice and umpa-umpa. Well balanced, if not superiorly complex, but decidedly solid.

2012 Bodega Chacra Pinot Noir Barda
Río Negro
2014-11-29 - I LIKE THIS WINE: 89 points
was expecting a nasty wine, but very happily noted that my impressions from the small sample I tasted in Yokohama was not applicable to tonight's showing.
Broad, oaked nose and a deeply fruited and intense palate with spicy PN notes. Lovely! Absolutely lovely!
More Oz than Bgn.
Next btl in ~2017.

2006 Masi Amarone della Valpolicella Classico Costasera
Corvina Blend, Corvina
2014-11-29 - I LIKE THIS WINE: 91 points
warm, broad-shouldered wine with very fine acids to create a vigorously appealing wine. The evening's heavy-weighht, but far from clumsy. As loveable as a kiss and early opened window of pleasure.
Only btl, recieved as a gift from good friends.

2011 Domaine du Vissoux / Pierre-Marie Chermette Fleurie Poncié
Gamay
2014-11-29 - I WROTE: 89 points
Minerality on over-drive.
Some loved it, I enjoyed a glass with no interest for a filling.
Balanced, transparent, intense, pure and wet stones on speed.
Last btl.
Has been quite interesting to follow this wine over a period of time.

2008 Aventino Ribera del Duero 200 barrels
Tempranillo
2014-11-29 - I LIKE THIS WINE: 92 points
stylish, elegant, well oaked and just enough Bretty. Is complex and rather interesting. Bargain!
Only btl. Wish we had more.

2005 Château Guiraud
Sauternes Sémillon-Sauvignon Blanc Blend
2014-11-29 - I LIKE THIS WINE: 94 points
Cracking!
A super typical great Sauternes with everything in place and early maturity. Will mellow and become even more soothing over the years.
We all enjoyed its rich nose for the longest time and all was empty even before the cheeseplate was gone.
Higly recommended sticky!

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Dagens test, hur bra är Bourgonge under 250:-? Systembolaget mot Carrefour
Fernand & Laurent Pillot Volnay 2010, precis som de tidgare försöken: sardeller, svartpeppar och drottingsylt. Det här vinet gillar luft och avskyr kyla (oväntat?).
Chambolle-Musigny 1er Cru, Daniel Moine-Hudelot 2002, mjölkchoklad, hallon, sardeller, hög syra men mogen frukt, elegant.
bourgogne II.jpg

Bägge vinerna visar att det går att dricka riktigt bra Bourgogne för en relativt låg insats. Idag vann Chambollen knappt. Den gick bättre ihop med maten (sniglar & oxmärg) och var helt enkelt mer "färdig". Volnayen har mer kraft och kanske framtiden för sig?

merlotsmile

Medlem
2001 Allegrini Amarone della Valpolicella Classico
Appearence: Medeldjupt tegelfärgat
Nose: Medium+ intensitet med aromer av torkad frukt, torkade fikon, mörkröda bär, kryddor, lakrits och någon slags blommighet
Palate: Torrt vin med fräsch medium+ syra, medium lite torra tanniner, väl integrerad alkohol som inte sticker ut, medium+ kropp men ger ändå ett slankt intryck, medium+ intensitet av torkad frukt, mörkröda bär, kryddor, lakrits, anis. Lång kryddig finish.
Conclusion: Fin balans mellan ingående komponenter. Alkoholen integrerad, lång finish, fin komplexitet med torkad frukt som lirar med mörkt röda fräscha bär och kryddor. Gillade mycket och ger den 92 p.
IMG_7793.JPG

Last edited:

kayaker

Cyklist
Dagens test, hur bra är Bourgonge under 250:-? Systembolaget mot Carrefour
Fernand & Laurent Pillot Volnay 2010, precis som de tidgare försöken: sardeller, svartpeppar och drottingsylt. Det här vinet gillar luft och avskyr kyla (oväntat?).
Chambolle-Musigny 1er Cru, Daniel Moine-Hudelot 2002, mjölkchoklad, hallon, sardeller, hög syra men mogen frukt, elegant.
Visa bifogad bild 2835
Bägge vinerna visar att det går att dricka riktigt bra Bourgogne för en relativt låg insats. Idag vann Chambollen knappt. Den gick bättre ihop med maten (sniglar & oxmärg) och var helt enkelt mer "färdig". Volnayen har mer kraft och kanske framtiden för sig?
Det är ju för j-igt att man ska behöva gå till en stormarknad för att få en Chambolle-Musigny från 2002!

Toppen