Blev ytterligare en BYOB igår. Och som sedvanligt blev det större mängd vin än vad som är både pedagogiskt och hälsosamt!
Började med 3 st vita viner.
Visa bifogad bild 2762
2010 Fasoli Gino Soave Superiore Pieve Vecchia. (88p)
Först ut en rejält ekad Soave. Doften påminnende mig framför allt om en rejält ekad amerikansk Chardonnay med smöriga dofter av vanilj och bränt socker. En hel del vax och gumma ovan på detta rör till gissningarna, men hamnar ändå på USA Chardonnay. Som givetvis visade sig vara tokfel.
Låg syra i munnen med en rejält fet och oljig kropp och en ganska påtaglig alkoholvärme. Vet inte om jag tycker det är så gott, men vinet är helt klart av bra och hög kvalitet.
Visa bifogad bild 2763
2008 Badenhorst Family Wines A.A. Badenhorst White Blend (90p)
Mitt vin och kanske lite färgad av just detta. Vann i totalsammanställningen den vita flighten, men det var endast på håret. Svavelmineralig i doften med en del brända toner, lite skit, trolldeg, malkulor, mandelmassa och lätt parfymerade blommor. Även här relativt låg syra och alkoholvarmt. Kroppen är nästan lika fet som i föregående vin, men på det hela mer balanserat och behagligare än Soaven.
Visa bifogad bild 2764
2010 Château La Tour-Martillac Blanc (87)
Kändes väldigt ungt och obalanserat. För mig var det dock ingen tvekan om att det var en vit Bdx jag hade i glaset. Medel+ syra fast rejält sur och kartig sådan. Medelfyllig och lite lätt fatbesk. Bra längd och intensitet och med några år i källaren så kanske det finns hopp. Doften har tydliga inslag av SB, men även en jästig druvig ton och lite trä.
To be continued...