Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Elvis

Medlem
2006 Il Poggione Brunello di Montalcino
Italien så det skriker om det. Mörka körsbär, potpurri, kakao, basilika och rödkål. Matigt. Hittar även fina drag av ceder, tjära, blyerts och kaffe. Intensivt och relativt fylligt i munnen med rejäla syror och bitande tanniner.

Mycket gott vin. Så här skall en bra Sangiovese smaka. Det är bara att njuta! Borde rimligtvis lagras längre, men vem bryr sig. Visst tusan funkade det utmärkt till maten dessutom. 92p

Är också förtjust i det vinet! För bara anteckningar över champagne men är rätt säker på att jag druckit 2006:an på restaurang minst en gång.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...allt prat om Bandol och Sydfrankrike gör ju att man blir sugen. Så vi öppnade en god Cahors iafton och har förberett en lite enklare för imorgon.

2005 Clos Triguedina Probus, Cahors (91p)
If you like the style of Cahors, than this is a great wine in its early prime time.
Blackish red colour.
Coarse and muddled nose - showing nothing of the curryish sweaty armpit of previous btl. However: displaying a good measure of restrained fruit that is maturing well. Has a pottery claylike minerality, blue fruit, currants, fine herbal aromas and a decidedly stringent mouthfeel.
In the mouth, there is a very fine balance between the ample fruit, the ample tannins and acids. (It took little over one hour for the wine to come together.)
Married wife's cooking and especially her patented wagyu with gently crusched black pepper and stir fried in her special choice of soy sauce.
Wife: 88p for the wine.
Final btl, wish we had more, as this will probably evolve nicely over at least some 5 more years.

Last edited by a moderator:

StefanAkiko

2006 Chateau de Nages Cuvee JT Rouge Michel Gassier (nr 90374) - 355 kronor för magnumbutelj
Passar i större sällskap då det är en magnumflaska. Betyg 90
Känner mig inte som ett större sällskap, men gillar ändå magnumar för egen konsumtion. Även om jag får alkoholallergiska reaktioner av sådant intag. Mina allergiska reaktioner visar sig normalt i form av ökad språklig förmåga vad gäller särskilt det japanska språket samt mer eller mindre uttalad dumhet. Korkskallen utvecklas efter sömn ibland till betongkeps.

Mattias Schyberg

Administratör
2005 Clos Triguedina Probus, Bandol (91p)
Om detta vin inte är köpt i Kina eller om Rudy råkar vara inblandad på ett hörn, så misstänker jag att du borde undvika att dricka magnumflaskor innan du skriver smaknoter. ;)

...eller också så är det en Bandol som jag har missat helt! :eek:

image.jpg

Kinesiskt exempel på sydfranskt vin...

Magnus L

urydhtfilgukj
Blev ytterligare en BYOB igår. Och som sedvanligt blev det större mängd vin än vad som är både pedagogiskt och hälsosamt! :)

Började med 3 st vita viner.

20141122_175421.jpg

2010 Fasoli Gino Soave Superiore Pieve Vecchia. (88p)
Först ut en rejält ekad Soave. Doften påminnende mig framför allt om en rejält ekad amerikansk Chardonnay med smöriga dofter av vanilj och bränt socker. En hel del vax och gumma ovan på detta rör till gissningarna, men hamnar ändå på USA Chardonnay. Som givetvis visade sig vara tokfel.
Låg syra i munnen med en rejält fet och oljig kropp och en ganska påtaglig alkoholvärme. Vet inte om jag tycker det är så gott, men vinet är helt klart av bra och hög kvalitet.

20141122_180703.jpg

2008 Badenhorst Family Wines A.A. Badenhorst White Blend (90p)
Mitt vin och kanske lite färgad av just detta. Vann i totalsammanställningen den vita flighten, men det var endast på håret. Svavelmineralig i doften med en del brända toner, lite skit, trolldeg, malkulor, mandelmassa och lätt parfymerade blommor. Även här relativt låg syra och alkoholvarmt. Kroppen är nästan lika fet som i föregående vin, men på det hela mer balanserat och behagligare än Soaven.

20141122_180719.jpg

2010 Château La Tour-Martillac Blanc (87)
Kändes väldigt ungt och obalanserat. För mig var det dock ingen tvekan om att det var en vit Bdx jag hade i glaset. Medel+ syra fast rejält sur och kartig sådan. Medelfyllig och lite lätt fatbesk. Bra längd och intensitet och med några år i källaren så kanske det finns hopp. Doften har tydliga inslag av SB, men även en jästig druvig ton och lite trä.

To be continued...

Mattias Schyberg

Administratör
Blev ytterligare en BYOB igår. Och som sedvanligt blev det större mängd vin än vad som är både pedagogiskt och hälsosamt! :)

Började med 3 st vita viner.

Visa bifogad bild 2762

2010 Fasoli Gino Soave Superiore Pieve Vecchia. (88p)
Först ut en rejält ekad Soave. Doften påminnende mig framför allt om en rejält ekad amerikansk Chardonnay med smöriga dofter av vanilj och bränt socker. En hel del vax och gumma ovan på detta rör till gissningarna, men hamnar ändå på USA Chardonnay. Som givetvis visade sig vara tokfel.
Låg syra i munnen med en rejält fet och oljig kropp och en ganska påtaglig alkoholvärme. Vet inte om jag tycker det är så gott, men vinet är helt klart av bra och hög kvalitet.

Visa bifogad bild 2763
2008 Badenhorst Family Wines A.A. Badenhorst White Blend (90p)
Mitt vin och kanske lite färgad av just detta. Vann i totalsammanställningen den vita flighten, men det var endast på håret. Svavelmineralig i doften med en del brända toner, lite skit, trolldeg, malkulor, mandelmassa och lätt parfymerade blommor. Även här relativt låg syra och alkoholvarmt. Kroppen är nästan lika fet som i föregående vin, men på det hela mer balanserat och behagligare än Soaven.

Visa bifogad bild 2764

2010 Château La Tour-Martillac Blanc (87)
Kändes väldigt ungt och obalanserat. För mig var det dock ingen tvekan om att det var en vit Bdx jag hade i glaset. Medel+ syra fast rejält sur och kartig sådan. Medelfyllig och lite lätt fatbesk. Bra längd och intensitet och med några år i källaren så kanske det finns hopp. Doften har tydliga inslag av SB, men även en jästig druvig ton och lite trä.

To be continued...
Som en trailer inför det riktigt roliga...;)

Magnus L

urydhtfilgukj
Efterföljande röda flight! Var ett riktigt spretigt gäng med viner och även om de alla var bra på sina sätt så saknades det ett riktigt kanonvin. Hade också två stycken korkskadade viner, 2008 Mvemve Raats MR de Compostella samt en mogen Bourgogne.

Visa bifogad bild 2765

2007 Vergelegen Flagship Range Red GVB (90P)
Omissigenkänneligt Sydafrikansk Bdx-blend. Stinker av rök, båtrep men även massor av gröna toner. Lite ceder, blåbär och ensilage rundar av en ganska rolig men något påträngande doft. Riktigt bra i munnen. Mjuka tanniner, medelfyllig, medelsyra och bra intensitet och längd. Fin harmoni, och ett gott vin. Tyvärr har jag svårt för den typen av rökighet och då faller poängen något.

...uppmärksamheten behövs annorstädes nu, så får återkomma om resterande röda viner :)

StefanAkiko

Aaahrgh!
Kan inte välmenande admins bara lite smidigt korrigera detta så att dem som surfar in på FW om tre år för att de hittat just detta vin, slipper fnysa åt idioten som satte fel appellation på den...
Huh!

...allt prat om Bandol och Sydfrankrike gör ju att man blir sugen. Så vi öppnade en god Cahors iafton och har förberett en lite enklare för imorgon.

2005 Clos Triguedina Probus, Cahors (91p)
If you like the style of Cahors, than this is a great wine in its early prime time.
Blackish red colour.
Coarse and muddled nose - showing nothing of the curryish sweaty armpit of previous btl. However: displaying a good measure of restrained fruit that is maturing well. Has a pottery claylike minerality, blue fruit, currants, fine herbal aromas and a decidedly stringent mouthfeel.
In the mouth, there is a very fine balance between the ample fruit, the ample tannins and acids. (It took little over one hour for the wine to come together.)
Married wife's cooking and especially her patented wagyu with gently crusched black pepper and stir fried in her special choice of soy sauce.
Wife: 88p for the wine.
Final btl, wish we had more, as this will probably evolve nicely over at least some 5 more years.

Per Stade

Lege artis
Chateau Montelena Chardonnay.
Drack halva flaskan till fredagsräkorna och andra halvan igår.
Normalt är jag inte förtjust i ekade vita viner, vanillinsötman stör mig men detta vin har mycket bra integrerad ek, nu tror jag att jag har börjat förstå vad det betyder. Första sniffen var mycket trä i doften vilket var oroande men lyckligtvis var smaken annorlunda. Doften blev mer sötfruktig efter luftning och smaken var kraftfullare och kryddigare på ett angenämt sätt. Ett mycket trevligt vin till ett bra pris i förhållande till bourgogne.

Chateau Montelena Chardonnay.
Drack halva flaskan till fredagsräkorna och andra halvan igår.
Normalt är jag inte förtjust i ekade vita viner, vanillinsötman stör mig men detta vin har mycket bra integrerad ek, nu tror jag att jag har börjat förstå vad det betyder. Första sniffen var mycket trä i doften vilket var oroande men lyckligtvis var smaken annorlunda. Doften blev mer sötfruktig efter luftning och smaken var kraftfullare och kryddigare på ett angenämt sätt. Ett mycket trevligt vin till ett bra pris i förhållande till bourgogne.
..för övrigt vinnaren av blindtestet i den beryktade provningen i Paris år 1976. Filmen Bottle Shock om händelsen är kul!

Michael.S

Medlem
Edit, tänkte på deras CS men har de inte två Chardonnay också? En enklare och en dyrare?
Har funderat över detta med. För Cs'en heter väl den billigare Chateau Montelena och den dyra Montelena Estate??
Har inte fått någon klarhet i Chardonnayen dock...

Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag är dock ingen van Champagne-drickare så mina lovord skall tas med en nypa salt.

Vet att @Crist(al)ian 77 som tog med den inte skriver så mycket här, men skulle vara väldigt roligt att höra vad du tyckte?

Skriver inte så mycket längre då jag föredrog det esoteriska forumet, nu läser man om slutsatser om kvalitén på årgångarna i Champagne utifrån en vingård på 1 ha som dessutom bara odlar 1 av 3 druvor*...

Även om sent svar så har jag inte glömt bort Roederer Estates L'Ermitage 2005

Att de flesta gissade på ung BdB från Champagne blint är förståeligt. Betydligt lättare och gav inga tips om 50 % PN i form av röda äpplen, russin eller nötter. Fruktansvärd syra med betoning på oangenäm, lite som ung Krug men betydligt mer spretig. Ett ointegrerat vin som blev bättre efter någon timme eller två i glaset. Med det sagt vill jag ändå säga att jag är positivt överraskad, ett mycket komplext mousserande vin som är mer intressant än 80 % av champagnerna i samma prisklass. Definitivt att rekommendera för alla vinnördar och det skulle verkligen vara kul att se vad som händer med lagring i 10 år om det är någon som har tålamodet.

Har ej druckit andra årgångar men det kommer jag definitivt göra om tillfälle ges kanske på French Laundry efter Superbowl L!

*inga nördiga anmärkningar på övriga druvor tack.

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Om jag gillar stilen på Sir Winston Churchill, vad säger det om min vinsmak när det gäller bubbel? Vilka bubbel borde jag leta efter så att säga, speciellt om jag vill komma billigare undan?

Verkar som du har samma smak som mig, dvs den engelska skolan som är torr och mogen champagne vilken dessvärre är svår att få tag på direkt från SB. Undantagen nu är just nämnda Winston samt Orpale 1990

Men för en billigare päng blir det svårt om man har den smakpreferensen och det är vad jag tror anledningen till att många dissar champagne som dricks omgående efter inköp från SB. Men annars är stalltipset odlarchampagne, kolla in denna tråd som du själv bumpat. Michel Arnould Memoire de Vignes 2006 är ett annat konnässörtips men den kostar numera som en Selosse...

Det sista alternativet är att du kommer med på en riktig bubbelprovning som inte omfattar grekiskt dito. :p

gece

Man vänjer sig.
Om detta vin inte är köpt i Kina eller om Rudy råkar vara inblandad på ett hörn, så misstänker jag att du borde undvika att dricka magnumflaskor innan du skriver smaknoter. ;)

...eller också så är det en Bandol som jag har missat helt! :eek:

Visa bifogad bild 2761
Kinesiskt exempel på sydfranskt vin...
Snygg flaska, och imponerande att den klarar av att vara "vin blanc sec" och "vin rouge sec" på samma gång!

StefanAkiko

Vieux Château Certan?
Naturligtvis var det DENNA jag uppfattade som "självklar".
Men, så kan det bli då @vintomas är på DET humöret.

Fö signar jag ut ett tag nu då jag har en veckas arbetsresor, men också en riktig vinafton i Umeå med bla @Mats på lördag. Inga onödiga Champagner och absolut ingen Bojo Nouveau. Skumpan spar vi till den stora skumpaprovningen i januari. Kommer som egen tråd vad det lider, men boka 24 jan om du är sugen på att se vad du själv egentligen föredrar osv blint. 10 platser, varav 3 redan är bokade...

Men, mer info kommer!

jocke

Medlem
Veckans champagner
Tsarine. Frun fick flaskan och en del choklad och tryffel för att hon hade hjäpt en kollega. Hade inge stora förhoppningar. Den var obalanserad och väldigt nyanserad på ett negativt sätt (först diskvatten, sen etanol och sist ruttna citrusfrukter). Definitivt inget för mig.
Libert-fils 2008. Öppen, nötter, citrus. Tycker den är trevlig men det är ngt som stör mig. Dosage? eller ngt annat. Den är inte riktigt balanserad men med tiden så kommer allt bli integrerat och riktig bra.
Varnier-Fanniere Rosé zero. Doft av hallon och jordgubbar. Fräsch, frisk, mineralrik, röda bär och en släng av krusbär. 90 % Chardonnay och 10 % PN som är köpt av Paul Dethuné i Ambonnay
Roger Brun La Pelle 2009. Nöttig, fet, ek, kola. Bra struktur och djup. 100 % PN. Mumsig

För övrigt drack jag ett halvt glas rödvin denna vecka. Ett vin som frun tagit hem från Sydafrika. Man kan säga att det var min rödvins debut :). Jag tyckte inte om det, även fast det blev bättre med lite luftning. Drack dock ett glas körsbärsvin i fyllan när jag var 18 år men det räknas inte. Kommer ihåg det väl då det kom upp lika fort igen :)
Tacka vet jag champagne. Riktiga saker :)

Last edited:
Toppen