Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Problemet för oss vinnördar är väl att vi köper två flaskor av 500-kronorsflaskan och en flaska av den dyrare... Samtidigt som vi har ångest över att vi bara köpte en flaska av den sistnämnda! :nagelbitare:
Perfekt beskrivning av en besvärlig åkomma.

Nu talar jag för mig själv.
Har varit i just precis DET träsket men vägrar numer kategoriskt handla något som kostar över 500kr flaskan. Min kära hustru gör undantag för VCC, men jag vägrar i sten.
...naturligtvis Gör jag undantag med det jag køper in inför provningar, men då skall det ju vara lite "speciellt".

Jag följer numer följande levnadsregler:
Varför köpa en flaska med dyr etikett då du kan få en hel låda BÄTTRE vin för samma peng som den etiketten :cool:
Själv behöver jag inte 'kompensera' något genom att dricka etiketter, utan låter mig hellre förföras av vad jag rent objektivt har i glaset framför mig. Har lämnat alla dyra områden och söker istället nästa generation kändisar och brakviner.
Dock innebär detta att jag alldeles säkert kommer missa några überjewulska viner, men dessa superlyckade mastodonter kan jag alldeles säkert leva utan och istället fylla vinkällaren med fantastisk njutning och samtidigt skänka pengar till goda ändamål.
Me like :D

Liselott

Medlem
Har provat en Frank Cornelissen för första gången - Contadino från 2012. Var lite misstänksam, hade läst att Cornelissen är kontroversiell (hade kanske väntat mig något extremt och såg till att sitta nära diskhon):confused:
Men den var helt fantastisk - en av årets riktigt häftiga vinupplevelser! Wow helt enkelt!
Någon som provat Cornelissen?

Problemet för oss vinnördar är väl att vi köper två flaskor av 500-kronorsflaskan och en flaska av den dyrare... Samtidigt som vi har ångest över att vi bara köpte en flaska av den sistnämnda! :nagelbitare:
Ja, det kan jag känna igen. Problemen är många. Som brist på plats och tid för att förvara och dricka godsakerna.. Men jag står fast vid att pris är en grej jag tyvärr måste reflektera vid. Och precis som Stefan säger, det är ju njutningen av vinet i glaset som är det primära och inte etiketten. Och som sagt, hellre en
Perfekt beskrivning av en besvärlig åkomma.

Nu talar jag för mig själv.
Har varit i just precis DET träsket men vägrar numer kategoriskt handla något som kostar över 500kr flaskan. Min kära hustru gör undantag för VCC, men jag vägrar i sten.
...naturligtvis Gör jag undantag med det jag køper in inför provningar, men då skall det ju vara lite "speciellt".

Jag följer numer följande levnadsregler:
Varför köpa en flaska med dyr etikett då du kan få en hel låda BÄTTRE vin för samma peng som den etiketten :cool:
Själv behöver jag inte 'kompensera' något genom att dricka etiketter, utan låter mig hellre förföras av vad jag rent objektivt har i glaset framför mig. Har lämnat alla dyra områden och söker istället nästa generation kändisar och brakviner.
Dock innebär detta att jag alldeles säkert kommer missa några überjewulska viner, men dessa superlyckade mastodonter kan jag alldeles säkert leva utan och istället fylla vinkällaren med fantastisk njutning och samtidigt skänka pengar till goda ändamål.
Me like :D
att dricka etiketter låter ju ordagrant ganska äckligt - men dom kan ju vara bra att ha om du t ex vill komma ihåg vad du har i dina flaskor. det är ju inte säkert att den där Bourgognen passar till samma mat som den där bombastiska C9dP:en.. :D

chambertin

Medlem
Har en lammstek i ugnen till ikväll som det blir en potatisgratäng med trattkantareller till.
Fonden blir bas ihop med lite rödvin och smör som accompagnemang.
Det är hyfsat med vitlök i och gott om färsk rosmarin och timjan på steken.

Men känner mig lite oengagerad vad gäller vinval till det här. Har ofta blivit C9dP till detta men vill nog prova ngt annat idag.
Förslag mottages tacksamt ( behöver inte finnas på SB utan gärna mer typ, ålder, distrikt).

Segol

Medlem
Har en lammstek i ugnen till ikväll som det blir en potatisgratäng med trattkantareller till.

Men känner mig lite oengagerad vad gäller vinval till det här. Har ofta blivit C9dP till detta men vill nog prova ngt annat idag.
Förslag mottages tacksamt ( behöver inte finnas på SB utan gärna mer typ, ålder, distrikt).
Jag ska också äta lamm ikväll och planerar att dricka barbera till det

Mattias Schyberg

Administratör

Varför inte en Bandol? Lite som ett mellanting mellan Bordeaux och Ch9dP. Borde funka kalas. :)

Toppen