StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...det låter som huvudvärk!Om och när jag kommer till Japan ska jag bara dricka sake.
Kan vara på sin plats att lägga till SHOUCHU, UMESHU, BUDOUSHU och några andra japanska drycker.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
...det låter som huvudvärk!Om och när jag kommer till Japan ska jag bara dricka sake.
Trevliga viner @Matlen !Visa bifogad bild 2701
Hemmakväll igår med lite trevliga viner.
En Bordeaux-blend från Argentina fick börja att förgylla kvällen, dessutom med lite ålder. 2006 Bodega Benegas Benegas-Lynch Meritage Libertad andas mycket Napa-cab i stilen. Stor och rejäl men ändå med finess och hull på de rätta ställerna. Mogen och avrundad frukt med plommon, mörka körsbär och svarta vinbär. Mjukt och balanserat till tusen med fina mognadstoner av höstlöv, tobak, läder och torkade fikon tillsammans med lite mjölkchoklad, mentol och blyerts. I munnen är det lent med viss eldighet och aningen söt frukt.
Ett härligt vin med precis rätt ålder. Charmigt och balanserat.Det hade gärna fått ha lite mer intensitet och jävlar anamma, men jag klagar inte. 90p
Vin nummer två för kvällen var ett impulsköp på SB som jag plockade på mig av ren nyfikenhet. Jag gillar sydafrikanska viner, men brukar inte vara så förtjust i deras PN-viner. Just detta skrivs det dock ofta gott om så jag tänkte det kunde få en chans. Vinet ifråga är 2012 Bouchard Finlayson Pinot Noir Galpin Peak, ett vin som jag har för mig att @chambertin hypat upp lite grann?
Häftig näsa med rejäl dos av stall, rotfrukt och sandelträ. Trots sin ringa ålder så känns det moget på något vis. Enligt mig så doftar det verkligen som en mogen Bourgogne av medelgod standard, vilket förvånade mig en aning. Hittar även drag av kafferost, lagerblad och lite SA-funk men även en fin jordighet och feta plommon. I munnen så bryts illusionen att det är en Bourgogne helt. Det är fylligt och mustigt, mer rustikt och maskulint än förlagan. Rejäl syra som känns aningen besvärande och ettrig.
Riktigt bra PN utan tvekan. Hur gott som helst. 89p
Avslutade kvällen med en picolo-flaska med 2010 Dr Loosen Riesling Berenauslese som leverade precis vad jag förväntade mig. Några små whiff av diesel, fina drag av passionsfrukt, aprikos, kanderade citrusskal, lite marsipan och en rejäl sötma som dock inte går över styr. Bra kompletterande lemonadsyra.
Magiskt gott, men tidigare flaskor har känts ännu bättre av någon anledning. 88p
Du hade nog mest satt producenten på kartan, hypen är nog från annat håll.Trevliga viner @Matlen !
Hajpade gjorde jag väl inte riktigt :
http://www.finewines.se/threads/ida...gar-och-diskussioner.2030/page-177#post-68768
Saknar verkligen tyckasyndomknappenArrogant Frog Chardonnay. Har en nära-döden upplevelse med det vinet på tåget till Götlaborg med en meny bestående av tomat och mango sallad med lufttorkad? skinka och stekt torsk med vitvinssås och kokt potatis samt fruktsallad. Lägg därtill en svettluktande servitör så förstår ni hur jag njuter
Visa bifogad bild 2690
av att snart vara hemma.
Birichino Cinsault 2012 (väldigt lätt, frisk men kanske något anemisk), Lomboc Santa Rita Hills Pinot Noir 2012 (strålande Pinot, i Bourgogne hade den gått på det dubbla) och Lioco Chardonnay 2011 (något oxiderad (störde inte), lätt fatbehandlig, bra syra och trevlig frukt, har börjat ett nytt liv, vem behöver Bourogne.
Det var Sonoma Coast, skall kolla Pinoten, inne i ett stim av Jänkare just nu. Cinsaulten var jättebra, den hade komplexitet som Grenachen saknar men samma lätthet som här blev något positivt.Var själv väldigt förtjust i Cinsault 2012. Som en beaujolais från södra rhone. Håller också med dig om grenachen - ointressant. Alkoholen slog igenom ganska hårt också.
Var det Russian River el Sonoma Coast av Lioco? Kan verkligen rekommendera Laguna PN 2012 från samma tillverkare. Ruggigt god!
Har bara testat reservan och standardbuteljeringarna - och gillat pedrosa skarpt. Gran Reservan 2005 lanseras i början av december såg jag, samma pris som 2004:an om jag minns rätt. Tyckte du att prisnivån var rimlig?2004 Hermanos Pérez Pascuas Ribera del Duero Gran Reserva Viña Pedrosa
Provades över två kvällar med lite olika rätter.
Doft: Dill, körsbär, svarta vinbär(?).
Smak: Körsbär, vanilj och andra fattoner och en aning dill. Medel-hög syra och kraftiga tanniner som blev mjukare och rundare efter drygt tre timmars luftning. Satt som en smäck till de olika torkade spanska köttsorterna. Vinner säkerligen på ytterligare lagring, men otroligt trevlig redan nu.
Visa bifogad bild 2696 Visa bifogad bild 2697 Visa bifogad bild 2698 Visa bifogad bild 2699 Visa bifogad bild 2700
- Spanska lufttorkade charkuterier och ostar
- Wagyuentrecote med rostad potatis och palsternackor
- Anka med sås på apelsin, konjak, kalvbuljong, sherryvinäger och oliver
Testade att anamma städskumpa igår vilket var väldigt trevligt även om städningen blev något lidande...
2002 Pascal Doquet Champagne Vieilles Vignes Le Mesnil
Visa bifogad bild 2707
Doft: Moget grönt äpple och söta päron
Smak av apelsin, honungsmelon, grape med ett avslut av lime
Mycket bra champagne med mycket syra och bra lagringspotential. Med värme i glaset så ersätts lime smaken av söt grape för att med riktigt mycket värme smaka sött rött äpple. Absolut gott att dricka nu, men det finns en potential i vinet som (förhoppningsvis) får mig att hålla på mina resterande flaskor några år. Priset var 550 sek från Franska Vinlistan vilket jag anser vara ett bra konkurrensmässigt pris eftersom champagnen helt klart är bättre än flertalet av de så kallade prestige champagnerna mellan 700 - 1000 sek.
Ganska prisvärd enligt mina ramar i alla fall . Jag skulle säga att 2001 La Rioja Alta Gran Reserva 904, som jag minns som ännu bättre, är mer prisvärd i nuläget. Jag kan dock inte avgöra hur Pedrosan kommer utvecklas på några års sikt. Men om jag minns rätt var väl 2001 bättre än både 2004 och 2005 rent generellt.Har bara testat reservan och standardbuteljeringarna - och gillat pedrosa skarpt. Gran Reservan 2005 lanseras i början av december såg jag, samma pris som 2004:an om jag minns rätt. Tyckte du att prisnivån var rimlig?
Ouch! The P-word...Ganska prisvärd enligt mina ramar i alla fall . Jag skulle säga att 2001 La Rioja Alta Gran Reserva 904, som jag minns som ännu bättre, är mer prisvärd i nuläget. Jag kan dock inte avgöra hur Pedrosan kommer utvecklas på några års sikt. Men om jag minns rätt var väl 2001 bättre än både 2004 och 2005 rent generellt.
Får försöka komma ihåg det. Jag tar gärna emot tips på hur man ska formulera sig när man får frågor gällande prisnivån utan att bara skriva "bra" eller "dålig"Ouch! The P-word...
Dessutom två gånger. Var försiktig med det här!
Får man en direkt fråga kan det så klart vara svårt att värja sig. Men vi brukar koncentrera oss på saker som smak, doft och utseende!Får försöka komma ihåg det. Jag tar gärna emot tips på hur man ska formulera sig när man får frågor gällande prisnivån utan att bara skriva "bra" eller "dålig"
...och Hiedsieck!Får man en direkt fråga kan det så klart vara svårt att värja sig. Men vi brukar koncentrera oss på saker som smak, doft och utseende!
Fast det är klart, då och då hänger vi oss åt mindre raseriutbrott över dagens prissättning på exempelvis Salon och Bollinger...
Igår drack vi upp min sista flaska Savart L'Accomplie. Levererade som alltid. Mer prisvärd champagne är svår att hitta. Hade hoppats på en ny Caviste-lansering med Savart under hösten. Hur ser det ut på den fronten @Martin Berggren ?
Tyckte det såg ut som Eceuil (sic) på bilden."Ask, and it will be given to you"
#CAV0036