Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern

Medlem
Delas Freres Hermitage Domaine Des Tourettes-2012

Förvånansvärt tillgängligt och fruktigt. Tanninerna finns där men de är bara ett plus i kanten. Ursprungstypiskt och bra. Jag hade nog stannat på 91+ i dagsläget dock. Tror dock att 2010:an kommer att utvecklas betydligt bättre.

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg

Det blev lite smått och gott igår. Började kvällen på Somm Restaurant & Wine Bar där det blev lite enkel Bordeaux som jag inte hade testat innan. 2010 Connétable Talbot (70022) beter sig ungefär som väntat. Ungdomligt och strukturerat med det mesta av regionens typiska markörer: Ceder, kaffe, svarta vinbär och lite stall. Hur gott som helst och finfint balanserat. Klarar nog några år på rygg, men kändes klart drickmoget nu också. Med tanke på att det kostar under 300kr retail och är en Bordeaux så tycker jag nog att det är ett kap. 91p

Efter denna fördrink så drog vi vidare till Barrique Wine Bar där kvällens middag skulle inmundigas. Tog in en liten enklare råbiff till förrätt som kompletterades med en musselsoppa som var gudomligt god till kvällens andra vin, närmare bestämt 2012 J. Rochioli Chardonnay Russian River Valley (78710)

Moderat ekad historia med fin guläpplig frukt med drag av jasmin, honungsmelon, lime och en härlig kompott av nougat, hasselnötter och krut. Gillade detta som tusan, helt enkelt skitgott. 89p

Huvudnumret för kvällen blev 2002 Sadie Family Columella. Det är inte ofta man hittar detta vin, dessutom med rejäl ålder. Kunde därför inte motstå att ta in deras sista flaska. Så vitt jag har förstått så är årgången inte producentens bästa, men pekka vad bra det levererade! Förmodligen i toppform just nu.

Torkade körsbär, fikon, sandelträ, läder och tjära i mängder. En del hav (tång) och grillat kött lurar i vassen ihop med ett helt skåp av kryddor (kryddpeppar, timjan och dill). Komplext och elegant med en stor dos av mörka stenmineraler och rostig spik. Sanslöst koncentrerat och intensivt, men ändå relativt fjäderlätt i munnen. Silkeslena tanniner samt en frisk vital syra. Funkade kalas till en rejäl köttbit. 94p

Skrutt

Medlem
2001 Buriano Cabernet Sauvignon har en viss charm med torkade lakritsfikon som får en viss, men inte stor, hjälp av syra. Dock ett ganska trött vin och fyndstämpeln känns liksom...irrelevant eller ointressant. Fynd för den som aldrig lagrar själv? 84p.
En dag senare, och i mer korrekt temperatur, känns detta mer integrerat och harmoniskt, ehuru fortfarande rätt klent. Förmodligen spelar dagsformen in. 86p

2010 Cabidos Comte Philippe de Nazelle Petit Manseng Sec är fräsch, frisk och syrlig med bra smakintensitet, smak av melon och andra fräscha frukter, lite mandel och lite bakpulver/mineral. Tonen av mandelmassa är bara antydd i denna årgång, som inte är så söt som -09. 89p
Tolkar jag dig rätt att du gillade denna mer än 09:an? Jag hörde av en bekant att 10:an 'brände' ngt ..antar med referens till höga alkoholhalten.

Skrutt

Medlem
Tolkar jag dig rätt att du gillade denna mer än 09:an? Jag hörde av en bekant att 10:an 'brände' ngt ..antar med referens till höga alkoholhalten.
Jag klarar inte att jämföra dem eftersom jag ännu inte haft -10 till mat (o 09-an är så grym t citronmorötter, kyckling, citronhonung, kardemummayoghurt). "Bränner", ja, jo, det kan man säga. Jag tycker dock det står mellan sötma och syra snarare än alkohol. Jag undrar om 10:an inte kan kan få utvecklas på rygg något år. Kanske var det vad din bekant for efter?

Per Stade

Lege artis
Arrogant Frog Chardonnay. Har en nära-döden upplevelse med det vinet på tåget till Götlaborg med en meny bestående av tomat och mango sallad med lufttorkad? skinka och stekt torsk med vitvinssås och kokt potatis samt fruktsallad. Lägg därtill en svettluktande servitör så förstår ni hur jag njuter

image.jpg

av att snart vara hemma.

Appel

Medlem
Var det något av dem som smakade bra? ;)
Legras tycker jag verkligen levererade. @Darth Angelus har ju dock skämt bort oss i gbg filialen med några fantastiska pavor så den här ligger dock lite efter.
Gällande riojavinerna så var det 94 som var helt klart mest levande. 84an saknade eftersmak och dog ut tämligen fort. 05 tycker jag är en grymt prisvärd rioja som var bra men inte i klass med 94an.
Vouvray från 1960 var mer spännande än god. Inget att rekommendera..

Mattias Schyberg

Administratör
Legras tycker jag verkligen levererade. @Darth Angelus har ju dock skämt bort oss i gbg filialen med några fantastiska pavor så den här ligger dock lite efter.
Gällande riojavinerna så var det 94 som var helt klart mest levande. 84an saknade eftersmak och dog ut tämligen fort. 05 tycker jag är en grymt prisvärd rioja som var bra men inte i klass med 94an.
Vouvray från 1960 var mer spännande än god. Inget att rekommendera..
Har både 84:an och 94:an av Conde Valdemar GR liggandes. Snart dags att poppa tror jag. :)

Mattias Schyberg

Administratör
Jag känner att jag måste flyga till Tokio någon gång i mitt liv bara för att äta på de fantastiska restauranger som @StefanAkiko frekventerar.
Dessutom älskar jag japansk kultur sedan jag var ung och bodde i Fjollträsk och brukade gå på Östasiatiska museet och köpte lite träsnitt dock tyvärr inte detta:
1280px-The_Great_Wave_off_Kanagawa.jpg
Du är välkommen i jul, då jag skall dit! Tänk vad trevligt det skulle bli; basha Champagne och Bourgogne samt dricka överdådiga och svulstiga kraftpaket från udda regioner. ;)

ChristianB

DipWSET
kFfAYNt.jpg

Enkelt men gott, plus att jag är typ världsbäst på att steka kyckling! :) I glaset har jag en Chablis 1er Cru, "Côte de Léchet" 2013 från Christophe Camu. Helt ok Chablis, toner av gula äpplen, äppleskal, rökig mineral men utan riktigt tryck i smaken. Det känns aningen blekt och urvattnat så jag är på så sätt glad att jag inte köpte mer än en flaska.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Kvällens tema var 90-talsviner som skule funka med pulled pork:
Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Moccagatta 1996: världens yngsta artonåring? Här finns det ett överdåd av syra och tanniner. en halvtimmas dekantering var alldeles för kort. Med det söta fläsket kommer dock frukten i vinet fram och då är det färska körsbär med en fin fräschör. Med lite tid så växer både smak och doft, lakris kommer fram på ett elegant sätt. Det här vinet är riktigt bra, men för att nå sin topp så bör det nog ligga många år till.
Château du Tertre 1990, lite oro till att börja med. Flaskan hade nog stått upp den del av sin livscykel, korken satt väldigt löst och föll ner i flaskan. Detta hade som tur var inte påverkat vinet ett dugg. Till skillnad från moccagattan så var det här precis på sin topp, och vilken topp! Ett av årets topp tre och kanske årets bästa vin. Doften har allt: kakao, tryffel, violer och smaken är elegant och subtil. SkolboksMargaux helt enkelt.
Mocca tertre.jpg
Idag vinner du Tertre med hästlängder, men Moccagattan är fortfarande ett fantastiskt vin. Jag dricker sällan så här bra viner så jag känner inte att jag kan sätta rättvisa poäng.
Jag tror dock att Moccagattan är en perfekt 50-årspresent till någon som är född 1996.

Håkan

Medlem
Birichino Cinsault 2012 (väldigt lätt, frisk men kanske något anemisk), Lomboc Santa Rita Hills Pinot Noir 2012 (strålande Pinot, i Bourgogne hade den gått på det dubbla) och Lioco Chardonnay 2011 (något oxiderad (störde inte), lätt fatbehandlig, bra syra och trevlig frukt, har börjat ett nytt liv, vem behöver Bourogne.

Toppen