Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg

Lite trevligt förvin innan kvällen börjar på allvar. Således så sippar jag just nu på 2002 Wegeler Rüdesheimer Berg Rottland Riesling Spätlese. Ett trevligt vin i halvsöt/halvtorr stil. Lite lagom dos av diesel ihop med aprikos, lime, sten, disktrasa, vanillin och äpplemos. Tydlig sötma i munnen och livlig lemonadsyra. Ingen direkt intensitet att tala om men charmigt och lättsamt. Gott! Aningen trött och småbittert avslut. 84p

Elvis

Medlem
Tagliolini med färsk vit tryffel på restaurang Il Pastaio här i Beverly Hills igår kväll. Inte dumt alls. Till det blev det en flaska Castello Banfi Summus 2009, en Supertoscanare med 40% Sangiovese, 35% Cabernet Sauvignon och 25% Syrah. Härligt vin! Löftet till mig själv att bara dricka amerikanska (stilla) viner här i USA har jag inte lyckats hålla.

magnum

Epernay, Frankrike
Tagliolini med färsk vit tryffel på restaurang Il Pastaio här i Beverly Hills igår kväll. Inte dumt alls. Till det blev det en flaska Castello Banfi Summus 2009, en Supertoscanare med 40% Sangiovese, 35% Cabernet Sauvignon och 25% Syrah. Härligt vin! Löftet till mig själv att bara dricka amerikanska (stilla) viner här i USA har jag inte lyckats hålla.
När jag läser vilka viner du dricker känns det för det mesta att jag unnar dig detta önskar så klart att jag deltog på en del av flaskorna men när du skriver Beverly Hills då stormar den svenska avundsjukan fram, grymt avis!!

Elvis

Medlem
När jag läser vilka viner du dricker känns det för det mesta att jag unnar dig detta önskar så klart att jag deltog på en del av flaskorna men när du skriver Beverly Hills då stormar den svenska avundsjukan fram, grymt avis!!

Kom och hälsa på!

tobbe81

Medlem
997092_10154853689520008_942866116547550763_n.jpg
sjukt svårbeskrvlig är denna att sätta ord på jag gillar de oxiderade tonerna och lika så den gräddiga fudgesmaken. supermjuk syra och små livliga bubblor som ni kan se på bilden.

chambertin

Medlem
Ingen är perfekt ;)

chambertin

Medlem
Litade på råden från @kayaker och @Vino fino och öppnade en 1986 Ch Lynch-Bages till lammsteken ikväll.
Har inte ångrat mig och vinet var lysande med ungdomlig frukt och bara i början på sin mognad.
Massor med Cabernet-kärnor och svarta vinbär i början men merlot-korinterna dominerar allt mer efter lite luft.
Ingen brådska med stt dricka Medoc -86 ännu. Dom har många fina år framför sig, åtminstone om dom uppför sig så här.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2010 La Spinetta (Rivetti) Monferrato Pin, 91p.

Too young, but we just had to open one. Dbldec for 6 hrs.

Dark ruby.
Aromas of clear, purple, young and aggressive fruit. Not yielding much origin apart from hints of violets.
In the mouth it is not interested in company. Tannic with aggro acids. Also, the fruit is wound extremely tight, only coming out if you take small consecutive sips with ample air.
Has good potential, but I really think the days of yore were better for Pin. That small amount of CS really added gravitas and complexity to this Nebbiolo-Barbera mix.
2 more to go, next one in ~2018.
Wife: 88-89p for now.
At fantastic La Rochelle 'Sanno'.

Mattias Schyberg

Administratör
Hade en fantastiskt hemmakväll igår med @vininfo.nu och respektive fruar.

Vardera par bidrog med två viner och därefter blev det prova av. Vi hämtade hem lite pizza från en krog runt hörnet efter vinprovningen för att tömma flaskorna till lite mat. Pizza och rödvin funkar alltid galant, så även igår.

image.jpg

2011 René Muré Pinot Noir Clos Saint Landelin

Välextraherad och fruktig PN med en hel del örtkryddighet åt peppar och malört. Mycket tysk känsla men också samma frikostiga frukt som PN från Martinborough (NZ) brukar ha. Näsan plockar upp rejäla drag av hallon, rabarber, ingefära och blodapelsin samt lite mjuk fatvanilj och ett uns krut i bakgrunden. Stjälkigt och småbittert i munnen med oerhört fin intensitet och syra. En hel del tanniner för att vara PN.
Purungt idag, men borde kunna utvecklas fantastiskt bra.

Riktigt gott och trevligt även nu, men lite avrundning hade nog gjort susen. Saknar möjligen lite skitighet. Mitt favoritvin till pizzan. 91p

2006 Livio Pavese Barbaresco

Mogen och förhållandevis snäll nebbiolo. Jordgubb, körsbär, nypon och rosor dominerar men kompletteras även av lite tobak, eneträ, blyerts och kanel. Vattnig munkänsla med finkalibriga torra tanniner. Intensitet saknas. Lätt kropp.

Kändes mer som en enkel Chianti än en stram Barbaresco. Lite småtrist i sammanhanget. 86p

image.jpg

2006 Il Poggione Brunello di Montalcino

Italien så det skriker om det. Mörka körsbär, potpurri, kakao, basilika och rödkål. Matigt. Hittar även fina drag av ceder, tjära, blyerts och kaffe. Intensivt och relativt fylligt i munnen med rejäla syror och bitande tanniner.

Mycket gott vin. Så här skall en bra Sangiovese smaka. Det är bara att njuta! Borde rimligtvis lagras längre, men vem bryr sig. Visst tusan funkade det utmärkt till maten dessutom. 92p

2009 Neil Ellis Vineyard Collection Grenache

Ganska typisk grenache i medelfyllig kostym. Röd frukt åt hallon och röda äpplen möter fin kryddighet (lagerblad, timjan och mynta) och aningen sötlakrits. Hittar ett uns SA-rök i bakgrunden, tillräckligt för att få en känsla av ursprung. Mycket fat bidrar med smörkola och ceder. Bra intensitet och småsöt frukt i munnen som backas upp av en stram struktur. Påminner en del om en Aussie-shiraz, men inte lika pompös.

Riktigt trevligt vin, men det saknar det lilla extra. Njutbart och välbalanserat. 88p

Bearman

a´lea iacta est iterum
2006 Chateau de Nages Cuvee JT Rouge Michel Gassier (nr 90374) - 355 kronor för magnumbutelj

Det är inte ofta jag blir överraskad av ett förhållandevis billigt vin som detta. Vinet, enligt min smak, är mycket gott och idag utvecklat och redo att drickas. Doftar moget och örtigt, är fruktigt men balanserat, smak av lakrits, läder och lätt ekad. Fortfarande tannintät och lite eldig med tuffa syror, men rundas av med lite luftning. Färgen är mörkt röd, nästan svart.

Idag fortfarande varmfruktig och funkar till julens alla chark- och kötträtter. QPR är mycket hög. Köprekommendation i prisklassen. Passar i större sällskap då det är en magnumflaska. Betyg 90

Mattias Schyberg

Administratör
2006 Chateau de Nages Cuvee JT Rouge Michel Gassier (nr 90374) - 355 kronor för magnumbutelj

Det är inte ofta jag blir överraskad av ett förhållandevis billigt vin som detta. Vinet, enligt min smak, är mycket gott och idag utvecklat och redo att drickas. Doftar moget och örtigt, är fruktigt men balanserat, smak av lakrits, läder och lätt ekad. Fortfarande tannintät och lite eldig med tuffa syror, men rundas av med lite luftning. Färgen är mörkt röd, nästan svart.

Idag fortfarande varmfruktig och funkar till julens alla chark- och kötträtter. QPR är mycket hög. Köprekommendation i prisklassen. Passar i större sällskap då det är en magnumflaska. Betyg 90
Låter som ett mycket trevligt vin att testa! :)

[Flyttade ditt inlägg till denna tråd istället då det handlar mer om drickande än köpande.]

Toppen