Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

magnum

Epernay, Frankrike
Turgy 2008, härlig champagne, fräsch och klar med bättre fokus och exakthet än andra årgångar (åtminstone från 2000-talet). Dricker bra nu men klarar många års lagring. Pris 21,50€, kundvänligt!
Selosse Rose deg jun 2014, Selosse V.O deg 2013. Gillar man PN frukt är detta nog en av de bästa roser Selosse gjort, helt gudomlig dryck. Klarar lång lagring men frukten kommer aldrig bli ljuvligare än nu, öppna och njut! V.O kom lite i skymundan......
Clos de Goisses 1990 deg 2001. Senaste flaskorna av denna har varit nästintill döda (3-4 år sen), mörka i färgen med mycket svamp i smaken. Men nu, klar ljus färg, underbar utvecklad doft, smakmässigt var den dock fortfarnde ung. Otrolig täthet, perfekt balans, grym precision och nästintill oändligt lång smak. Detta var 3e 90:an på kort tid som ¨överpresterar¨(P.Peters och Comtes de Champagne). Är 90orna på väg mot en ny topp?

Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Jag hoppas det. Har en Billecart-Salmon Cuvee N-F som jag ruvar på. Dricka snart? Dricka om 10 år?
Riktigt svårt att veta tycker 90orna under ett antal år verkligen presterat svagt dom 3 av 4 som vi druckit nu senast har dock varit bättre än nånsin, om det varit lyckoträffar eller inte är svårt att veta. 90 Selosse som vi drack för ett par veckor sen tillhörde inte kategorin "best bottle ever" även om den var riktigt bra. Skall plocka ut några till 90or och prova..

jocke

Medlem
Turgy 2008, härlig champagne, fräsch och klar med bättre fokus och exakthet än andra årgångar (åtminstone från 2000-talet). Dricker bra nu men klarar många års lagring. Pris 21,50€, kundvänligt!
Selosse Rose deg jun 2014, Selosse V.O deg 2013. Gillar man PN frukt är detta nog en av de bästa roser Selosse gjort, helt gudomlig dryck. Klarar lång lagring men frukten kommer aldrig bli ljuvligare än nu, öppna och njut! V.O kom lite i skymundan......
Clos de Goisses 1990 deg 2001. Senaste flaskorna av denna har varit nästintill döda (3-4 år sen), mörka i färgen med mycket svamp i smaken. Men nu, klar ljus färg, underbar utvecklad doft, smakmässigt var den dock fortfarnde ung. Otrolig täthet, perfekt balans, grym precision och nästintill oändligt lång smak. Detta var 3e 90:an på kort tid som ¨överpresterar¨(P.Peters och Comtes de Champagne). Är 90orna på väg mot en ny topp?
Jag har druckit ett antal 90 detta år, ett par med dig som var gudomliga :) och de har verkligen levererat. På sin topp nu?

magnum

Epernay, Frankrike
Jag har druckit ett antal 90 detta år, ett par med dig som var gudomliga :) och de har verkligen levererat. På sin topp nu?
Svårt att veta om dom är på topp, men flera är iaf ruggigt bra just nu! vore kul om svampsoppan Salon kunde återfå sin storhet!

Elvis

Medlem
Just det, jag var på en vinprovning igår också, en välgörenhetstillställning sponsrad av en app som heter Wine Ring. En rätt app där man ska betygsätta de viner man dricker på en fyrgradig skala och sedan ska appen ge en tips på andra viner man antagligen gillar. Ingenting jag kommer att använda men en bra grej med appen är att den även tipsar om intressanta vinprovningar i ens närhet och det var tack vare den som jag fick höra talas om den stora vinprovningen på The Wine House häromveckan.

Bästa vinet igår var Chateau Bernadotte 2006, i klen konkurrens. I appen satte jag betyg "ok" på den fyrgradiga skalan "bra", "ok", "sådär" och "nej".

Sedan blev det restaurangbesök på en italienare med några vänner och jag fick äran att välja vin. Jag valde Le Serre Nouve dell'Orneallia 2011. Jag har druckit 2010:an några gånger senaste året och jag tycker att 2011:an är ett klart bättre vin, framför allt mer tillgängligt.

Har funderat över detta med. För Cs'en heter väl den billigare Chateau Montelena och den dyra Montelena Estate??
Har inte fått någon klarhet i Chardonnayen dock...
Vinmakaren Jim Barett köpte gården 1972 och det var charden' från 1973 han tävlade med i Paris. Gissar att han bara gjorde en Chardonnay ..och ser man på etiketten står det inget om 'estate'.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Judgment_of_Paris_(wine)

chambertin

Medlem
Till kvällens Piemonte-provning kommer det här att provas:

2012 Dogliani Sirì d'Jermu (Pecchenino)
2011 Langhe Rosso (A.Conterno)
2011 Barbera Conca Tre Pile (A.Conterno)
2010 Barbaresco (Prunotto)
2009 Barbaresco, Vie Erte (Cigliuti)
2009 Barolo Dagromis (Gaja)
2010 Barolo Cerrati (Cascina Cucco)
2009 Barolo Le Vigne (L.Sandrone)

Skall bli spännande att prova Sandrone som jag aldrig har provat förut.
Några år sedan ngt från Gaja provades så det blir intressant det också.

Ngn här som provat ngt av detta ?

Magnus L

urydhtfilgukj

Inhandlade precis två flaskor av Dogliani Sirì d'Jermu för avprovning i morgon. Skall bli kul att se vad du tycker.

mnor

Medlem
Var i London i helgen, och passade på att besöka lite trevliga restauranger. Blev en hel del olika trevliga viner. Nu gjorde jag inga djuplodade analyser utan drack och njöt mest, men de viner som stack ut lite extra var följande:

NV Cédric Bouchard Champagne Inflorescence Blanc de Noirs Val Vilaine
Smak av honung, äpple och citrus (påminde om Belle Epoque).
NV Krug
Gott!
2010 Mullineux Family Wines Chenin Blanc Straw Wine
Största positiva överraskningen, drack detta till foie gras. Såg att detta vin tyvärr är tillfälligt(?) slut på SB
2009 Bodega Numanthia Toro Numanthia
Det bästa röda vinet på resan! Riktigt kraftigt rödvin med viol, mörka körsbär, plommon + kaffe och choklad toner. Har redan beställt 4 flaskor på SB.
1999 Abreu Cabernet Sauvignon Madrona Ranch
Riktigt bra CS med tydliga toner av svarta vinbär.

ckntur

Medlem
Igår och idag blev det några flaskor från Nino Negri i Valtellina i norra Italien. Alla gjorda på druvan Chiavennasca( Nebbiolo) men i tre olika stilar. Från kryddig och robust till mera finess och elegans. Mycket gott och regionen är verkligen värt ett besök. Mycket god mat och många vinproducenter som gärna tar emot besök. Vi besökte Arpepe, Nino Negri och Fay när vi var där och det var riktigt bra.

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    100 KB · Visningar: 207

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

Det var ett förfärligt ungt startfält, det där...
Sandrone är fö överprisat, men (oftast) jädrigt bra. Köper nog inga fler eftersom priserna fått galopp-och-klöv-sjukan.

StefanAkiko

I detta fall så är det helt klart 2007 Domaines Schlumberger Pinot Gris Kitterlé som är det klart roligaste vinet. En hel del botrytiskaraktär trots att det känns som ett senskördat vin snarare än ädelrötat. Halvtorrt till halvsött.
Är det bara jag som gör överföringen att Botrytis = senskördat?
I alla övriga aspekter så hade ni en sån där magisk afton då moraliska (eller andra) föresatser ersätts med gott vin.
MUMS! Det rockar hur ni spar pengar inför våra excesser i Tokyo :cool:
Vi kommer ha HUR skoj som helst!

Fö var jag i Eskilstuna nästan 2,5 timmar idag. Det var faktiskt lite spännande! Tur nog hade jag inte sparat pengar för att åka dit, för jag gjorde inte av med en endaste krona...

StefanAkiko

Dricker i afton ett brunvin från Rhône:
M. Chapoutier's Côtes du Rhône.
Eller mer noggrant: Eau-de-vie des Côtes du Rhône. 42% i karaktären och ett slags fatlagrad och lerig grappa-karaktär. Inte alldeles min favorit, men river bra! Köper dock annan Marc nästa gång och resten av mitt liv.
...men, det blir inte en hel flaska denna afton :eek:

chambertin

Medlem
Det var ett förfärligt ungt startfält, det där...
Sandrone är fö överprisat, men (oftast) jädrigt bra. Köper nog inga fler eftersom priserna fått galopp-och-klöv-sjukan.
Jovisst, men publiken den här aftonen ville väldigt gärna kunna köpa vinerna efteråt och gärna på bolis.
Sandrone var f.ö. alldeles glimrande bra och väl värd varenda av de 659 kr den kostade.
Gaja hade för mig dock lite QPR-problem men det beror till viss del på lite för mkt snickarglädje i vinet.
Nu brukar ju det lösa sig med tiden v.g Nebbiolo så några välbehövliga år i källare kommer nog att gifta ihop faten och frukten alldeles utmärkt.

Hinner inte skriva om alla viner nu men 2009 Barbsresco Vie Erte , Cigliuti var ett riktigt bra vin med underbart parfymerad Nebbiolodoft och fin läng i smaken. Cigliutis Barbaresco Serraboella -10 blev ju ganska uppskriven nyligen av många när den kom på BS i höstas. Köpte själv några flaskor då men har inte provat ännu.

2012 Dogliani Siri d'Jermo , Pecchenino ( som @Grapeskull var nyfiken på) var ett kul och intressant vin på näsan men väl i munnen väldigt spretig med hårda och kartiga tanniner och lite väl hög syra. Kanske kommer ihop vad det lider men inte riktigt min kopp te i dagsläget.

Noterade att Sandrones Barolo ligger på ett skördeuttag på knappt hälften mot t.ex Cascina Cucco (32 Hl/ha mot 75-80hl/ha) och prislappen är ungefär drygt 3 ggr högre så bara med det i backspegeln då känns prisbilden inte helt fel. Med den efterfrågan som Sandrone har på sina viner så måste jag ändå säga att det är rimliga priser. Sen levererar ju vinet dessutom en njutning redan nu som bara den motiverar inköp. Finns mkt bättre exempel i vinvärlden än detta på alltför högt prissatta viner (Gajas toppbarbaresco t.ex).

Larseman

Medlem
Noterade att Sandrones Barolo ligger på ett skördeuttag på knappt hälften mot t.ex Cascina Cucco (32 Hl/ha mot 75-80hl/ha) och prislappen är ungefär drygt 3 ggr högre så bara med det i backspegeln då känns prisbilden inte helt fel.
Knappast 75-80hl/ha om det ska få kallas Barolo, regelverket maximerar uttaget till 56hl/ha.
En del brukar kalla mig för omväxlande Messerschmitt och språkpolis :cigarr:

Toppen