Barolo-provning med Mauro och Daniela Veglio på Stockholms Vinkällare
Åtta fantastiska viner, hur sjutton ska man klara av att skilja dom åt? Vilken var bäst? Alla! Vilken var sämst? Ingen!
Otroligt kul att möta producenten och deras visioner och ambitioner, Mauro med små inpass på italienska till frun som är den som står för kommunikationen. Man märker hur otroligt stolta dom är över vad dom har åstadkommit under drygt 20 år efter att grannen Elio Altare övertalade dom att satsa på modernt vinmakande. Idag har man backat en del från den allra mest extrema ek-användningen, fortfarande barrique men huvudsakligen begagnade och endast lätt rostade. Idag sker också malo-jäsningen i ståltank och inte i fat.
2011 Barolo Arborina (92p)
Ganska mörkt röd, precis som övriga Arborina. Stor, fruktig, parfymerad doft av hallon, nagellack och violpastiller. Smak av ljusa söta bär, hallon och lingon. Stram som tusan, lite eldig med rejäla syror. Mycket lovande tror jag.
2011 Barolo Gattera (90p)
Ljusröd. Ganska diskret och elegant i doften, domineras av violpastiller. Stram, dock inte lika tuff som 2011 Arborina.
2010 Barolo Arborina (91p)
Mörk både i färg och doft. Ganska diskret, mycket viol men också lite svarta vinbär. Barsk med sandiga tanniner och en hel del frukt.
2010 Barolo Gattera (94p)
Min absoluta favorit! Lite försiktig i doften till en början, men blommar ut med hallon, rosor och nypon. Tydliga och finkorninga tanniner, fruktig smak av hallon och andra ljusa bär, lång, supergod idag och troligen i många år framåt.
2006 Barolo Gattera (92p)
Fin parfymerad näsa med hallon och rosor. Medelstram med fina tanniner och smak av blåbär. Balanserad (men det får man nog säga att alla deras viner är, men man vill ju skriva något nytt
)
2004 Barolo Arborina (90p)
Bra struktur men saknar lite karaktär. Lite torra tanniner men frukten balanserar. kan absolut drickas i nödfall
2004 Barolo Gattera (91p)
Här märks fatbehandlingen mer än i de nyare årgångarna. Förutom de vanliga tonerna av hallon och viol fanns en del kaffe och mörk choklad. Lite mognad också i form av multna bär, någon tyckte att det doftade mylta, alltså väl mogna hjortron. Stram, syrlig smak av bland annat slånbär.
2000 Barolo Gattera (93p)
Min tvåa! Ett riktigt doftvin. De vanliga Nebbiolo-dofterna (börjar bli trött på att upprepa) men också stall, mossa och lite svamp. Slånbär och fina tanniner i munnen, gott, gott, gott. Själva tycker Veglios att den är lite bitter pga ekbehandlingen, men jag vill inte hålla med om det.
Önskar verkligen att jag var bättre på både analys och uttryck, känns inte som att mina noter gör vinerna rättvisa
Men en fantastiskt trevlig kväll var det!