Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Lägger du ner några flaskor i källaren några år av framför allt Bandolen så får du ännu mer utväxling på det mesta och ett mjukare och mindre tanninaggressivt vin.

Vore kul att testa! :) Tips på var jag kan lägga det om jag inte har en fuktig källare med rätt temperatur?
Jag bor i en lägenhet. Kan man lägga det i garderoben? Bör man ha det liggande, eller kan man ha det stående?

Mats

Gone todash....
Garderoben är en OK start tills du har råd/plats för en vinkyl eller får källare om inte vinerna ska lagras allt för länge, men allt kommer att mogna lite snabbare än vid 12°. Viner med naturkork har du liggande (eller upp-och-ner i kartong) och skruvkork gör du som du vill med.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Garderoben är en OK start tills du har råd/plats för en vinkyl eller får källare om inte vinerna ska lagras allt för länge, men allt kommer att mogna lite snabbare än vid 12°. Viner med naturkork har du liggande (eller upp-och-ner i kartong) och skruvkork gör du som du vill med.

Jag vill köpa en vinkyl när jag har flyttat till mitt nya boende (Får bli tidigast i november).
Jag ska djupdyka i hur man lagrar viner för bäst effekt när det närmar sig.
Några generella rekommendationer beroende när det gäller lagringstider?

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag vill köpa en vinkyl när jag har flyttat till mitt nya boende (Får bli tidigast i november).
Jag ska djupdyka i hur man lagrar viner för bäst effekt när det närmar sig.
Du behöver inte dyka särskilt djupt, bara att dyka in på forumets vinkällarsektion http://www.finewines.se/forums/vinkallare-och-annat.21/
där du hittar allt du behöver veta (och inte veta) om vinkällare, lagring, kylar, korkskruvar, glas och en hel massa annat...

chambertin

Medlem
Nej det finns nog inte några sådana är jag rädd. Vintyp, årgång, personlig smak m.m spelar in alltför mycket för att kunna generalisera.
Tiderna kan variera allt mellan 30-40-50 år för t.ex en Vintage Port till enstaka år för en enkel Sancerre (bara för att ta några exempel).
Så småningom kommer du att lära känna din egen preferens och hur moget du tycker vinet skall vara för att maximera din njutning.
Lutar du då åt mer lagrat och moget vin så får det bli att skaffa rejält med lagringsutrymme (eller stor plånbok och köpa färdiglagrat) eller så föredrar du ungdomliga, friska, fruktiga, syrliga och ibland sträva viner och då blir ju ditt lagringsbehov inte lika stort.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nej det finns nog inte några sådana är jag rädd. Vintyp, årgång, personlig smak m.m spelar in alltför mycket för att kunna generalisera.
Tiderna kan variera allt mellan 30-40-50 år för t.ex en Vintage Port till enstaka år för en enkel Sancerre (bara för att ta några exempel).
Så småningom kommer du att lära känna din egen preferens och hur moget du tycker vinet skall vara för att maximera din njutning.
Lutar du då åt mer lagrat och moget vin så får det bli att skaffa rejält med lagringsutrymme (eller stor plånbok och köpa färdiglagrat) eller så föredrar du ungdomliga, friska, fruktiga, syrliga och ibland sträva viner och då blir ju ditt lagringsbehov inte lika stort.

Låter ganska logiskt :)
blir kul att se om mina smaklökar ändras med tiden. Just nu blir det billigt! Bara att köpa för omgående konsumtion!

Men varje gång jag ser någon av er skriva "jag önskar att jag hade köpt fler flaskor, för den här är väldigt bra nu efter x antal år"

Ta Winston Churchill -00 som exempel. Tänk om ni hade vetat redan det året att det skulle bli ett sådant stort vin, hade ni inte velat köpt upp en större kvantitet då? Den måste ha vart betydligt billigare för 15 år sedan?

Dessa "misstag" kommer nog (tyvärr) att vara oundvikliga då ingen av oss kan spå i framtiden. ;)

Mattias Schyberg

Administratör
blir kul att se om mina smaklökar ändras med tiden. Just nu blir det billigt! Bara att köpa för omgående konsumtion!

Men varje gång jag ser någon av er skriva "jag önskar att jag hade köpt fler flaskor, för den här är väldigt bra nu efter x antal år"

Ta Winston Churchill -00 som exempel. Tänk om ni hade vetat redan det året att det skulle bli ett sådant stort vin, hade ni inte velat köpt upp en större kvantitet då? Den måste ha vart betydligt billigare för 15 år sedan?

Dessa "misstag" kommer nog (tyvärr) att vara oundvikliga då ingen av oss kan spå i framtiden. ;)
Det finns en liiiten fördel med att inte ha vinförvaring och det är att inte bli låst med den typ av vin man bunkrat upp med om smaken förändras. Lite trist att ha fyllt upp hela utrymmet med vin som man inte känner för att dricka längre. Speciellt då man inte får sälja av sin skattkammare utan att blanda in staten.

Lite av en frihet faktiskt, men jag är tämligen säker på att jag kommer att känna ånger en vacker dag. :mad:*tandgnissel*

För egen del är det två stora lagringsskåp som är planerat att införskaffas, men i den takt jag bränner pengar så vete katten när pengarna kommer att kunna undvaras. Borde skaffa mig en ekonomisk förmyndare eller en hustru med enklare levnadsvanor. :confused:

Gurto

Medlem

Med tiden får man ju ett hum om vinets potential genom både sin egen upplevelse samt genom vad andra tycker och tror. Helt i blindo är det inte, även om ingen helt säkert kan förutsäga hur vinet kommer att utvecklas.

Men du gör alldeles rätt i att utforska din egen smak innan du börjar köpa en massa lagringsobjekt. Den tiden kommer snart nog ändå ;)

Ska också tilläggas att Winston C -00 inte gick att köpa för 15 år sedan, samma år som druvorna skördades, (dvs år 2000) utan är den näst senaste släppta årgången av sagda vin (senaste är -02). Det finns t.o.m. kvar på hylla i vissa systembolagsbutiker.

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Lite mindre intryck från Sommelierernas Dag som jag besökte igår och som höll till på Clarion Post Hotel i Göteborg...

Få medlemmar från finewines.se gjorde sig till känna, vilket är lite trist. @Grapeskull, @Anders Lind och @karl_ek var de enda jag mötte på plats. Var gömde sig ni andra?

Väldigt mycket bra viner fanns att testa, mässan "Mitt Kök" borde skämmas i jämförelse. Provade mängder och spottade friskt, men blev lite onykter ändå. Rådande vintrend bland restaurangfolk/vinnördar är tydlig:
  • Nyavärlden är kraftigt underrepresenterat förutom USA som är hippare än någonsin.
  • MÄNGDER av amerikanska PN-viner fanns att hitta.
  • Naturviner fortsätter att ta mark och jag provade en hel del riktigt bra dessutom, framför allt från Alsace och Loire. Ofta relativt billiga dessutom.
  • Spanien är megatrendigt, speciellt Ribero del Duero och Rioja som fanns att hitta lite överallt. Mycket var grymt bra dessutom.
  • All form av BiB och Ripasso lös med sin frånvaro (kanske fanns det något, men inget jag la märke till).
Två roliga utropstecken, inte nödvändigtvis för att de var bäst, men som överraskade mig mest:

Visa bifogad bild 3370
  • Pinot Blanc från Tyskland (druvmaterialet kommer från Frankrike). Härligt komplex med helt unik aromatik som drar åt saffran. Intensivt och härligt krispigt dessutom. Tyvärr är etiketten ganska svår att tyda, men jädrigt trevligt var det!
  • Bdx-blend från Libanon. Sanslöst intensiv och korrekt Bdx-karaktär, detta för ett pris under 200 pix!
Är det någon som har koll på dessa två udda fåglar?
Såg nu att Pinot Blanc:en finns att hitta på SB. Beställde en flaska för att testa under lugnare förhållanden. http://www.systembolaget.se/78927

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ska också tilläggas att Winston C -00 inte gick att köpa för 15 år sedan, samma år som druvorna skördades, (dvs år 2000) utan är den näst senaste släppta årgången av sagda vin (senaste är -02). Det finns t.o.m. kvar på hylla i vissa systembolagsbutiker.

Ja just det. Det tänkte jag inte på igår när jag skrev.
Det måste också vara en bidragande faktor till att priset är som det är?
För rent teoretiskt skulle man kunna köpa ett vin med snarlika egenskaper och (ruva på det som en höna) sedan smaka av en flaska åt gången?

Ta det här vinet som ett exempel, det står på systembolagets hemsida att det "kan lagras".
Min tanke blir direkt att jag skulle vilja köpa 10-12 flaskor för att smaka av vinet, kanske en gång var 6e månad.
Vill man inte alltid dricka ett vin när det är på topp?

Larseman

Medlem
Barolo-provning med Mauro och Daniela Veglio på Stockholms Vinkällare
WP_20150202_002.jpg

Åtta fantastiska viner, hur sjutton ska man klara av att skilja dom åt? Vilken var bäst? Alla! Vilken var sämst? Ingen!
Otroligt kul att möta producenten och deras visioner och ambitioner, Mauro med små inpass på italienska till frun som är den som står för kommunikationen. Man märker hur otroligt stolta dom är över vad dom har åstadkommit under drygt 20 år efter att grannen Elio Altare övertalade dom att satsa på modernt vinmakande. Idag har man backat en del från den allra mest extrema ek-användningen, fortfarande barrique men huvudsakligen begagnade och endast lätt rostade. Idag sker också malo-jäsningen i ståltank och inte i fat.
2011 Barolo Arborina (92p)
Ganska mörkt röd, precis som övriga Arborina. Stor, fruktig, parfymerad doft av hallon, nagellack och violpastiller. Smak av ljusa söta bär, hallon och lingon. Stram som tusan, lite eldig med rejäla syror. Mycket lovande tror jag.
2011 Barolo Gattera (90p)
Ljusröd. Ganska diskret och elegant i doften, domineras av violpastiller. Stram, dock inte lika tuff som 2011 Arborina.
2010 Barolo Arborina (91p)
Mörk både i färg och doft. Ganska diskret, mycket viol men också lite svarta vinbär. Barsk med sandiga tanniner och en hel del frukt.
2010 Barolo Gattera (94p)
Min absoluta favorit! Lite försiktig i doften till en början, men blommar ut med hallon, rosor och nypon. Tydliga och finkorninga tanniner, fruktig smak av hallon och andra ljusa bär, lång, supergod idag och troligen i många år framåt.
2006 Barolo Gattera (92p)
Fin parfymerad näsa med hallon och rosor. Medelstram med fina tanniner och smak av blåbär. Balanserad (men det får man nog säga att alla deras viner är, men man vill ju skriva något nytt :rolleyes:)
2004 Barolo Arborina (90p)
Bra struktur men saknar lite karaktär. Lite torra tanniner men frukten balanserar. kan absolut drickas i nödfall :cool:
2004 Barolo Gattera (91p)
Här märks fatbehandlingen mer än i de nyare årgångarna. Förutom de vanliga tonerna av hallon och viol fanns en del kaffe och mörk choklad. Lite mognad också i form av multna bär, någon tyckte att det doftade mylta, alltså väl mogna hjortron. Stram, syrlig smak av bland annat slånbär.
2000 Barolo Gattera (93p)
Min tvåa! Ett riktigt doftvin. De vanliga Nebbiolo-dofterna (börjar bli trött på att upprepa) men också stall, mossa och lite svamp. Slånbär och fina tanniner i munnen, gott, gott, gott. Själva tycker Veglios att den är lite bitter pga ekbehandlingen, men jag vill inte hålla med om det.

Önskar verkligen att jag var bättre på både analys och uttryck, känns inte som att mina noter gör vinerna rättvisa :(
Men en fantastiskt trevlig kväll var det!

MartinE

Medlem
Här kommer en sen rapport från helgens bravader. Planen var att ha champagne från 1997 som tema. Det visade sig dock att första flaskan var en 87:a...o_O

1987 Bonnaire Millésime Collection: Härligt gyllengul färg och en livlig mousse. Fantastisk, mogen doft med gräddiga toner och inslag av torkad frukt, mogna gula äpplen, gräddkola, hasselnötter och mineral. Efter hand svagt rostade toner. Mogen, torr, frisk och relativt fyllig smak av persika, äpplen och apelsin. En fantastisk champagne som säkert kunde vunnit på att ligga kvar i källaren ett år till! 91 p.

1997 Diebolt-Vallois Fleur de Passion: Utvecklad, kryddig och lätt blommig doft med brända toner. Inslag av nybakat bröd, persika, päron och mineral. Utvecklad, fruktig, syrlig och relativt fyllig smak. Persika, citron och lime. Fantastisk idag, men kommer att vinna på att ligga 2-3 år till! 90 p.

1997 Salon: Fantastisk, kraftfull, brödig och något komplex doft med brända toner. Gummi, äpplen, en aning choklad, brioche, gräddkola, rostat bröd och mineral. Utvecklad och frisk smak av gräddkola, röda äpplen och grapefrukt. Lång, torr eftersmak av mineral och äppelskal. Doftmässigt är den närmast magisk, men smaken når inte upp till samma nivå som när jag drack den senast. Jag kommer att vänta länge (>5 år) innan jag dricker nästa flaska. 93 p.

Elvis

Medlem
Födelsedag i London firades med middag på tapasrestaurangen Barrafina i London. Bara cava på vinlistan så vi delade på en Aalto 2011. Därefter åkte vi till hotell Claridge´s där det blev en flaska Winston Churchill 1995 (de hade även 1990 och 1986). En hel svampkorg på näsan och massor av syra i munnen men ändå ett balanserat och härligt vin.

Födelsedag i London firades med middag på tapasrestaurangen Barrafina i London. Bara cava på vinlistan så vi delade på en Aalto 2011. Därefter åkte vi till hotell Claridge´s där det blev en flaska Winston Churchill 1995 (de hade även 1990 och 1986). En hel svampkorg på näsan och massor av syra i munnen men ändå ett balanserat och härligt vin.
Härlig födelsedag, men syns att de bara hade cava på det första stället.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2004 Bodegas Luis Cañas Rioja Gran Reserva, 87p
A modern expression Rioja that also has some trace elements of the traditional methods. Still young.

Dark red.
Intrinsic aromas of apples, rich fruit (no jam) and some emerging mature aromas.
In the mouth this is M bodied with M++ tannins and M++ acids. The lush oak treatment is almost integrated. It has a good mouthfeel but is not complex nor layered enough for a higher score. Quite delicious and balanced, it has an exceptional QPR.
Wife: 86p

Will definitely last longer and it would be most interesting to see how the tertiary aromas develop over the years as the tannins soften and the whole creation mellows.
At La Verdura, Yokohama.

Per Stade

Lege artis
Till kvällsmålet som bestod av ekologisk kyckling från Hagby gård med rostade rotfrukter och grönsaks- och svampröra drack jag Chablis Premier Cru Vaillons ”Les Minots” 2012. I doften känns en liten kryddig ton, som lutade åt sandelträ, nej så slog det mig att det naturligtvis var ek. Ingen träsmak dock utan ett välbalanserad vin där vanillintonen från faten matchade syran perfekt. Många kanske tycker att det här vinet är för ungt men jag tycker att det går alldeles utmärkt att dricka nu. Tack till @Caviste för att du förser oss med möjlighet att dricka dessa viner. Måste bara köpa ännu fler nästa gång.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Château Barréjat Tradition 2009 är i min smak mycket bra för pengarna, ett av få viner för under 100 kr som faktiskt är bra.

Det blev ett glas av denna (Fast 2012) under kvällen. Får avsluta flaskan på lördag. Jag tackar för tipset! Både jag och frugan uppskattade vinet och priset. Ska inte försöka mig på en allt för stor smakbeskrivning, men en liten notering måste jag göra så att det finns kvar till nästa gång jag köper denna.

Hög fyllighet och strävhet. Välbalanserad syra. Ingen utmärkande doft, lätta inslag av stall och trä. Lång eftersmak med toner av mörka bär och vid närmare eftertanke finns det någonting i smaken som påminner om outspädd svartvinbärssaft. 80p. Kommer att köpa igen!

Toppen