Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto

Medlem
Francois Villard Côte-Rôtie Le Gallet Blanc 2010 (pasta med kalvfärssås smaksatt med Dijonsenap)
Elegant bärig doft av björnbär och blåbär, därtill viol, lakrits, torkade örter, gräsigt, tallbarr, muskot, vitpeppar, ek med vanillin- och espressotoner. Mineraliteten (med tanke på den nyväckta diskussionen om mineralitet: Kallar dofter som går mot olika metaller och bergarter för mineralitet och trivs bra med det) går åt järn och blod.
Smakmässigt mörkbärigt och kryddigt med väldigt god koncentration, balans, komplexitet och elegans. Stram och elegant struktur med fin frisk syra.

Ett riktigt bra vin! Mår bra av luft och kommer säkert utvecklas väl men känns i nuläget i alla fall inte knutet utan i början av sin drickfas. Blir glad av att läsa (och känna effekten av) endast 13,2% alkohol. Det är alltså inte tal om något svulstigt vin. 89+

Passade fint till matens senapstoner.

Last edited:

merlotsmile

Medlem
Tog mig en just en sängfösare och coravinade ur ett glas av 1985 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive. Drack den rumstempererad och utan luftning.

Färgen är ljust tegelfärgad med fällning
Doften är intensiv (pronounced) och till en början skriker den av grön paprika/grönstjälkiga toner. Har aldrig känt det så intensivt förut tror jag. Men efter ett tag finns där en otroligt fin komplexitet. Tertiära toner av övermogen mörkröd frukt, kryddor, svamp, lakrits, våt sten (kanske ev. the forbidden m word) och en liten slöja av volatil syra ligger över allt (balsamic skulle man skriva på wset-språk). Väldigt trevlig o komplex i doften.
Smaken är torr med hög syra (medium+). Vinet är medelfylligt med medium mängd mjuka integrerade tanniner. Alkoholen medium (12,5%). Smakintensiteten är ganska hög (medium+) men den är inte lika komplex i smaken som i doften. Tycker syran sticker iväg lite och det blir mer av syrliga mörkröda bär kombinerat med paprika tonen och lite murriga skogstoner. Finishen är frisk och stram och sitter i hyfsat länge (medium+).
Konklusion:
Oj vad roligt att man kan få tag på sådant här piggt och komplext vin med 30 år på nacken för endast drygt 300 kr. Ger det typ 90 p (Outstanding på wsetskalan). Gick in och beställde några flaskor till.

Livermore

Medlem
Tog mig en just en sängfösare och coravinade ur ett glas av 1985 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive. Drack den rumstempererad och utan luftning.

Doften är intensiv (pronounced) och till en början skriker den av grön paprika/grönstjälkiga toner. Har aldrig känt det så intensivt förut tror jag. Men efter ett tag finns där en otroligt fin komplexitet. Tertiära toner av övermogen mörkröd frukt, kryddor, svamp, lakrits, våt sten (kanske ev. the forbidden m word) och en liten slöja av volatil syra ligger över allt (balsamic skulle man skriva på wset-språk). Väldigt trevlig o komplex i doften.
Smaken är torr med hög syra (medium+). Vinet är medelfylligt med medium mängd mjuka integrerade tanniner. Alkoholen medium (12,5%). Smakintensiteten är ganska hög (medium+) men den är inte lika komplex i smaken som i doften. Tycker syran sticker iväg lite och det blir mer av syrliga mörkröda bär kombinerat med paprika tonen och lite murriga skogstoner. Finishen är frisk och stram och sitter i hyfsat länge (medium+).
Konklusion:
Oj vad roligt att man kan få tag på sådant här piggt och komplext vin med 30 år på nacken för endast drygt 300 kr. Ger det typ 90 p (Outstanding på wsetskalan). Gick in och beställde några flaskor till.

Roligt att du gillade det! Drack det själv för någon dag sen och kan hålla med om det mesta, förutom att jag tyckte det kändes lite trött och past its peak. Men absolut inget dåligt vin, och som sagt roligt att kunna få tag på ett så gammalt vin för den slanten.

Mattias Schyberg

Administratör
Torsdag kväll, inga extravaganser inplanerade, kallt och jävligt och dessutom är vinsuget på topp! Hög tid för att ge Bandol lite tid i solen och varför inte prova något nytt från denna pyttelilla appellation. :)

2010 Domaine du Gros 'Noré Bandol

image.jpg

Fylligt och härligt mörkfruktigt med en hel del struktur. Första sniffen avslöjar mörka plommon, svarta vinbärsblad och björnbär som backas upp med en massiv bas av mörk sten, skitiga fat, kryddskåp och tjärpastiller men även en del tobak, soja och gödsel.

I munnen så känns det tungt och mustigt, kanske lite obalanserat, men härligt opolerat och strävt med påtaglig bitterhet från alkoholen. Syran kunde varit högre och likaså längden, men intensiteten är klart godkänd.

Riktigt gott och mysigt vin med bra komplexitet, men inget som får mig att brista ut i sång. 89p

merlotsmile

Medlem
Roligt att du gillade det! Drack det själv för någon dag sen och kan hålla med om det mesta, förutom att jag tyckte det kändes lite trött och past its peak. Men absolut inget dåligt vin, och som sagt roligt att kunna få tag på ett så gammalt vin för den slanten.
Var det du som gav 83p i CT :)?? Det är så spännande att man bedömer ett vins kvalitet så olika. 83 p är "Good" alltså inte ens "very good". Jag funderade på om jag skulle lägga den på "very good" (85-89) eller "outstanding" (90-100) men valde att slå över på 90 för jag tycker den hade både en intensitet och en komplexitet, som vida överstiger "good" och nog är bättre än "very good". Sen var den inte lika komplex och intensiv i munnen som på näsan så kanske borde jag ha dragit ner den till 89? Men absolut inte lägre för min del. Håller med om att den inte kommer att utvecklas mer och att den har peakat. Kul att man kan se saker så olika :). Kan ju iofs vara flaskvariation också

Mattias Schyberg

Administratör
Var det du som gav 83p i CT :)?? Det är så spännande att man bedömer ett vins kvalitet så olika. 83 p är "Good" alltså inte ens "very good". Jag funderade på om jag skulle lägga den på "very good" (85-89) eller "outstanding" (90-100) men valde att slå över på 90 för jag tycker den hade både en intensitet och en komplexitet, som vida överstiger "good" och nog är bättre än "very good". Sen var den inte lika komplex och intensiv i munnen som på näsan så kanske borde jag ha dragit ner den till 89? Men absolut inte lägre för min del. Håller med om att den inte kommer att utvecklas mer och att den har peakat. Kul att man kan se saker så olika :). Kan ju iofs vara flaskvariation också
Jag kommer snart prova det också. Tror det är som gjort för mig. Drack 89:an av samma vin i Japan och det var delikat. :)

chambertin

Medlem
Torsdag kväll, inga extravaganser inplanerade, kallt och jävligt och dessutom är vinsuget på topp! Hög tid för att ge Bandol lite tid i solen och varför inte prova något nytt från denna pyttelilla appellation. :)

2010 Domaine du Gros 'Noré Bandol

Visa bifogad bild 3382

Fylligt och härligt mörkfruktigt med en hel del struktur. Första sniffen avslöjar mörka plommon, svarta vinbärsblad och björnbär som backas upp med en massiv bas av mörk sten, skitiga fat, kryddskåp och tjärpastiller men även en del tobak, soja och gödsel.

I munnen så känns det tungt och mustigt, kanske lite obalanserat, men härligt opolerat och strävt med påtaglig bitterhet från alkoholen. Syran kunde varit högre och likaså längden, men intensiteten är klart godkänd.

Riktigt gott och mysigt vin med bra komplexitet, men inget som får mig att brista ut i sång. 89p
Man blir ju vinsugen nu.:)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har nu avslutat första vändan genom 2007-lådan (6pack) med två av vardera av Gérard Bertrand's bästingar. Hade giss-hoppats att dagens vin skulle vara det bästa, men inte då. Dock outstanding :)
2007 Le Viala, 95p.
2007 La Forge, 92p.

Alla tre vinerna onödigt unga. Andra och sista vändan genom lådan på andra sidan 2020.

2007 Gérard Bertrand L'Hospitalitas, 91p
Coteaux du Languedoc La Clape

High level acidic Syrah with fantastic markers and much going on. Unfortunately not yet together and far too young for our tastes.

Slow-ox 12 hrs, dbl decanted then brought to the restaurant.
Dark red with early bricking.
Nose is rich, even 1m away. Apples, water cress, industrial rubber, well grilled meat and sun-kissed fruit. Peppery herbs, smoked meat, tar and some browning fruits.
Per os: Even if the nose hints at a jammy experience, it is nowhere to be found. A tight wine with a little more acids than necessary. May integrate, may not. Tannins are M+ and quite refined. The fruit is still tight, emitting only some small, restrained hints of what's to come.

Even after one btl, I still can't make up my mind if this is New World or traddo in style, whether this is unbalanced and mature or whether this is still just a baby and having a fabulous future ahead. I want to believe that this is a wine with a brilliant future ahead. Especially since I remember some particularily unbalanced Hermitage wines of yore, that fabulously hit their stride later on...
So, this one is particularily blurry in my crystal ball. Therefore I predict 85-95p in 2024.
Score is for today's performance, marrying especially the sashimi plate with citrus vinaigrette and special clams as well as the outstanding veal that was served for our special occasion.
Wife: 90p.
Lunch at absolutely amazing ** L'Effervescence (Tokyo).

StefanAkiko

Konklusion:
Gav den 94p i april 2013.
Tillrar väldigt fint nedför min strupe. Hustrun gjorde grimaser. Kocken och hans hustru gjorde också vågen.

Livermore

Medlem

Det var jag :) Har inte druckit så mycket moget rött så man får ta betyget med en nypa salt, helt enkelt inte van att bedöma ett sådant vin. Doften var som du säger bättre än smaken. Kanske var jag lite hård i min betygssättning och skulle kanske kunna drista mig att ge det 85.

StefanAkiko

Det var jag :) Har inte druckit så mycket moget rött så man får ta betyget med en nypa salt, helt enkelt inte van att bedöma ett sådant vin. Doften var som du säger bättre än smaken. Kanske var jag lite hård i min betygssättning och skulle kanske kunna drista mig att ge det 85.
Du har nog liknande smak som min hustru vad gäller kallklimats-CF med mognad.
Hon får *hurwen* av dem.

StefanAkiko

Årets bottennapp för 422kr, gott, men jag ruinerar mig om jag skall betala dylika pengar för verygood-viner... Inget fel på vinet, bara på priset.

2007 McCrea Syrah Boushey Vineyard, 85p
Yakima Valley.

Rich, well made, non-complex US Syrah that I can live without.

Nose: Brambly fruit that is not jammy. Rich but non-descript New World Syrah. Slightly murky fruit that maybe should have been harvested a little earlier.
Os: Full bodied but clumsy. Balanced but uninteresting. Long but tedious. Tannins are M and acids too. Some small Syrah descriptors here, but wouldn't be an appropriate and teaching example-wine for an ABC Syrah-tasting course for Dummies.
Did very well with white asparagus in brothy sauce as well as Wagyu served with veggies and mustard.
Wife: 81p
At Cuscina 13 Avrillo, Tokyo.

Last edited:
Toppen