Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Larseman

Medlem
WP_20150206_001.jpg

Kunde inte låta bli att prova forumets allra bästa champagne-substitut.
2009 Graham Beck Blanc de Blanc Brut (87p)
Visst kan man ta det för en hyfsad champagne, i synnerhet jag som inte är särskilt hemma på mousserande.
Nötter, mariekex och röda äpplen.
Frisk, lite stram och torr med livlig mousse. Päron och nötter (kanske). Gott i vilket fall som helst.
Till maten blev det sedan
2009 Olivier Guyot Marsannay La Montagne (84p)
Mycket lovande i näsan. Öppnar med kryddpeppar och kryddnejlika. Surkörsbär och lingon samt lite viol. En del mognad i form av stall och undervegetation. Väldigt trevlig att dofta på. Tyvärr faller det ganska platt i munnen. Tunt, anemiskt och obalanserat. Massor med syra men inte mycket frukt, möjligen lite lingon. Hyfsad längd men lite bitter i slutet.

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Syndade lite med att öppna en alldeles för ung 2008 A. R. Lenoble Champagne Blanc de Blancs Grand Cru Chouilly men jag har varit mycket nyfiken på att testa den och se hur den är efter att ha hört gott om den. Som väntat, alldeles för ung; kartig och lite besk i både doft och smak, men mycket angenäma toner av mogna äpplen och bröd/kex efter en liten stund. Efter två timmar i glaset hade den förändrats totalt och var mycket trevlig med härliga inslag av nötter och lite äppelmos. Gott, men för att upprepa mig ytterligare, låt den vänta så kommer den vara riktigt trevlig i framtiden! ~89p

Fortsatte sedan med något jag inte testat tidigare, 2013 Villa Maria Sauvignon Blanc Cellar Selection, även om jag testat deras vanliga SB vid många tillfällen annars. God, urtypiskt NZ sauvignon blanc, frisk, fruktig och schysst som den är. Inte särskilt komplex och lång i smaken, men utmärkt som sällskapsvin om man är sugen på ett glas vitt. ~83p

Till sist, 2013 A. Christmann Riesling som är en för mig ett vanligt sommarvin när man vill ha något riktigt uppfriskande. Ganska obalanserat men överlag ett välgjort vin. Okomplicerat, druvtypiskt och bra som sällskapsvin. ~85p

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Psi 2012
Kryddigt och maffigt, passade bättre till maten än utan dock. Har druckit bättre för priset men ändå helt okej.

Krug GC deg -07
Vet inte vad basåret blir här men skulle tippa på ett "sämre" år. Den saknade det där trycket och käftsmällen som de bättre krug brukar ha. dock mogen och fin på näsan.

ChristianB

DipWSET
Det fick bli ett vin i all enkelhet igår, men jag lyckades i alla fall få iväg en beställning på lite Côte-Rôtie La Promesse och en privatimportförfrågan på lite Beaune 1er Cru. :)

Till maten drack jag således en 2012 Olivier Leflaive Cuvée Margot: Antagligen den PN i min butik som leverar mest PN för pengarna. ;) Tydliga drag av muskot, jordgubbar, lingon och dess gröna ris, med en liten nyans av mineralitet som boostar syran (medium +) till ett elegant plan. Det är inget avancerat vin men jag gillar att det finns en substans i vinet som jag ännu inte hittat i andra exemplar kring 150 kr. Till kyckling inlindad i bacon med timjan, peppar och lite smör i pannan så fungerade det utmärkt! :)

Idag lördag ser jag fram emot andra trevliga flaskor i familjens sällskap! Ping, @Thylith !

Mats

Gone todash....
Till maten drack jag således en 2012 Olivier Leflaive Cuvée Margot: Antagligen den PN i min butik som leverar mest PN för pengarna. ;) Tydliga drag av muskot, jordgubbar, lingon och dess gröna ris, med en liten nyans av mineralitet som boostar syran (medium +) till ett elegant plan. Det är inget avancerat vin men jag gillar att det finns en substans i vinet som jag ännu inte hittat i andra exemplar kring 150 kr. Till kyckling inlindad i bacon med timjan, peppar och lite smör i pannan så fungerade det utmärkt! :)
Intressant! I min strävan att i år försöka ge pinot noir en chans och försöka hitta någon typ av den som jag gillar började jag här om veckan med att ta en Cuvée Margot från 2011 som jag hade i källaren och det var tame f-n det värsta vin jag druckit på år och dar! :) Helt odrickbart, korken var perfekt men det måste ha varit något fel på vinet så efter din smaknot här får jag nog ta och testa en 12a också och ge det en chans till.

mnor

Medlem
Efter några rekommendationer på forumet så spontanköpte jag:

2011 Beringer Knights Valley Cabernet Sauvignon
20150207_101345.jpg

Doft: Lite syltiga inslag av svarta vinbär, körsbär och hallon
Smak av körsbär, svarta vinbär, plommon och toner av röda bär
Jag kan säga att jag var lite smått orolig efter att ha luktat på vinet och började ana syltplanka. Som tur är så finns det bra med syra i vinet som gör att vinet inte blir syltigt. Passade bra till pizza och sedan att sitta och dricka framför TV:n. Slutbetyg en trevlig napa cab
som jag kan tänka mig att dricka igen. Inget jag kommer att ha hemma i vinskåpet.

Michael.S

Medlem
Igår drack jag följande viner.

Marquès de Murrieta Reserva 2009. 141kr.
Först kände jag mycket plommon och torkad frukt med inslag av kaffe. Senare en dill ton som gjorde det till en hyffsat god Rioja.
Smakar kryddigt men lite för blaskigt.
Hyffsat strävt men lite för hög syra. Ingen super rioja som jag kommer köpa igen. Men kanske borde prova deras Gran Reserva.o_O

Hittade en halvflaska Chateau de Beaucastel, c9dp 2007, Vid inventering av vinskåpet.
En trevlig överaskning. Här doftade det mer blåbär, hallon och svartpeppar. Och tillskillnad från blaskigheten i Riojan så var det ett riktigt fylligt vin. Smakar mörka bär tillsammans med någon kryddighet som påminner om en god höstgryta. Strävhet och syror är medelhöga och helt perfekta.:D

ChristianB

DipWSET
Intressant! I min strävan att i år försöka ge pinot noir en chans och försöka hitta någon typ av den som jag gillar började jag här om veckan med att ta en Cuvée Margot från 2011 som jag hade i källaren och det var tame f-n det värsta vin jag druckit på år och dar! :) Helt odrickbart, korken var perfekt men det måste ha varit något fel på vinet så efter din smaknot här får jag nog ta och testa en 12a också och ge det en chans till.
Det var ju en intressant grej! Vad var det du inte gillade med vinet? Det är rätt överväldigande "muskot-igt" så om det är den biten du fastnar på så kan jag förstå... Just det här vinet brukar behöva en timme i karaff dessutom och brukar bli än bättre efter ett par timmar, enligt min eminenta person. ;) Kul att du inte avfärdar Pinot i alla fall utan provar dig fram!

merlotsmile

Medlem
Övade på att känna olika kvalitetsnivåer från samma producent i går. Behöver öva mer. Kör en vända till ikväll. Någon som har någon favorit :)? Prephylloxeran är ju outständing bäst pga komplexiteten. Etna Rosson känner man är enklast. De två i mitten har jag lite svårt att beskriva skillnaderna på ...
image.jpg

Last edited:

Mats

Gone todash....
Det var ju en intressant grej! Vad var det du inte gillade med vinet? Det är rätt överväldigande "muskot-igt" så om det är den biten du fastnar på så kan jag förstå... Just det här vinet brukar behöva en timme i karaff dessutom och brukar bli än bättre efter ett par timmar, enligt min eminenta person. ;) Kul att du inte avfärdar Pinot i alla fall utan provar dig fram!
Jag vet inte riktigt vad det var, minns inte exakt vad den smakade men äckligt var det. Inte direkt smak som när det är korkat eller annan tydlig defekt odrickbart för mig. Luftade rejält också, kanske för mycket?

På CT skrev jag:
Yuk! This is vile! Some fruit on the nose but not a good one, and the taste is just awful. It has a horrible bitter taste as if it is too old and it is sour. I want my wines to be acidic but this is just sour. Maybe I got a bad bottle, cork was perfect though, or maybe it didn't survive my 11 h slox ox (just popped the cork). Couldn't drink it but decanted it and continued to try it over 7 h without any improvement. One of the worst wines I've had in a long time, todays score about 60p.

Jo då, än ger jag inte upp med PN, har provat alldeles för få. De jag brukar ha emot dem är att de smakar silkeslen jordgubbssaft så jakten går vidare på någon stil som jag gillar. Tips på bra PN upp till 4-500 kr som är drickbara och helst finns på SB mottages gärna! Funkar självklart att köpa från andra ställen också men då vill man ju gärna fylla ut till en låda och ett av de viktigast målen närmaste åren är att minska källaren så jag försöker hålla nere inköpen så hårt jag kan.

Har hunnit prova en annan PN i år också, hade kunnat vara bra om inte alkoholen förstört det:
2008 Lynmar Estate Pinot Noir Russian River Valley 84p

Decanted and followed over 10 h. Again a wine that could have been ok if not for the alcohol (14.7°) that completely destroys it. Some good fruitiness and a long aftertaste of mainly oak, well made but overall a boring and bland wine with way too much alcohol. If I want this much alcohol I make myself a grogg!

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Västerbottningar: vi lider inte.
Vi uthärdar.

Last edited:

StefanAkiko

Kvällen handlade I förstonde om att komma till sans efter osedvanligt mycket stryk på träningen. Senseierna förfasade sig över att jag återigen blivit fetare-än-innan efter min senaste sejour i väst.

Hustrun hade kokat ihop en Kimchi Nabe (gryta med fläsk, kimchi med rejäl dos vitlök) och till det serverades perfekt kokt ris med nattou, jästa sojabönor. Mumma! Efter 2 liter kallt te återdekanterade jag kvällens spanska "gammvin", 21 år enligt både etikett och Rudy. Nu har vi 8 flaskor kvar.

1994 Raices de Espana Valdepeñas Gran Reserva VI Generación especial, 89p
These btls just seem more and more like not quite what the label states. Short corks that are wet only at the bottom on a 21 yr old wine? Colour is towards red and violet. Aromas of yeasty young fruit, not much barrel age, not any oxidation. And at USD16 in Japan, it seems rather strange that this wine had 15+ yrs on stainless steel... I mean, WHO than made any money on this wine? Felt as if the colour was "Rudy red"... And how often does a 20+ yrs wine stain your lips, gums and teeth?

Maybe I'm just having one of those ranting days...

What I had in my glass:
A deeply ruby red wine with early maturity (browning) brim.
Nose stating mature fruit: plums, slightly stale strawberries and an attractive minerality like slate in mud.
On the palate, this has acids á la immature berries (!?) but M bodied, long, elegant, balanced and well made youthful (!) wine. Tannins M+, acids M++ (almost +++) not much umpa-ompa, pretty straight forward, did WELL with stew (gaaaarlick!) and adds up to quite a fine food wine. Has the posibility to evolve as the intensity is there and the Force seems to be strong with this one.
Wife: 84p
Home dinner. Think these wines should rest further. Especially IF they are already 21 yrs old. Will try to not drink them for a while.

Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
image.jpg
Efter några rekommendationer på forumet så spontanköpte jag:

2011 Beringer Knights Valley Cabernet Sauvignon
Visa bifogad bild 3389
Doft: Lite syltiga inslag av svarta vinbär, körsbär och hallon
Smak av körsbär, svarta vinbär, plommon och toner av röda bär
Jag kan säga att jag var lite smått orolig efter att ha luktat på vinet och började ana syltplanka. Som tur är så finns det bra med syra i vinet som gör att vinet inte blir syltigt. Passade bra till pizza och sedan att sitta och dricka framför TV:n. Slutbetyg en trevlig napa cab
som jag kan tänka mig att dricka igen. Inget jag kommer att ha hemma i vinskåpet.

När köpte du ditt vin? Jag la min beställning för några veckor sen, men jag sitter just nu och avnjuter 2010.

Jag håller med dig om smaknoterna, ganska så söt på näsan men väldigt trevlig i gomen. Lång eftersmak och ett välarbetat vin. Jag kommer att köpa det igen!

mnor

Medlem
Visa bifogad bild 3398

När köpte du ditt vin? Jag la min beställning för några veckor sen, men jag sitter just nu och avnjuter 2010.

Jag håller med dig om smaknoterna, ganska så söt på näsan men väldigt trevlig i gomen. Lång eftersmak och ett välarbetat vin. Jag kommer att köpa det igen!
Köpte 2011 på flygplatsen i Köpenhamn i onsdags (såg nu att det fortfarande 2010 som säljs på SB).

StefanAkiko

Visa bifogad bild 3398

Tack och lov existerar fler kanaler än världens självutnämnt bästa monopol.

Last edited:
Toppen