Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sparar i citatet och använder någon gång då jag ondskefullt vill få dig att framstå som en stor beundrare av burgundiska viner :D ;)
Hon är ur en objektiv synvinkel en fantastisk person i vinvärlden.
But, I like it when you're evil.
devil-troll-smiley-emoticon.png

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om jag gräver ner ett tuggben fyllt med orkidénäring i snön och offrar en flaska Morbergs Cab till Bacchus samma dag som jag ska dricka Block 3, tror du den blir mer förlåtande och öppen då? :)
:nagelbitare:
Såja, såja.
Andas djupt och öppna tålmodigt något annat istället.

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Övade på att känna olika kvalitetsnivåer från samma producent i går. Behöver öva mer. Kör en vända till ikväll. Någon som har någon favorit :)? Prephylloxeran är ju outständing bäst pga komplexiteten. Etna Rosson känner man är enklast. De två i mitten har jag lite svårt att beskriva skillnaderna på ...
Visa bifogad bild 3390
Håller med om att Prephylloxeran är outstanding även om jag tror att den börjar nå sin fulla potential tidigast om tio år. Har en flaska kvar och den ska jag hålla hårt i.
Tyckte även Guardiolan var riktigt bra men även den tyckte jag nog skulle behöva några år för att komma i balans och lugna ner de tuffaste tanninerna... Deras Santo Spirito har jag inte druckit men hoppas på att hinna ner till Sicilien igen i vår och försöka få till ett besök hos "Terre Nere".

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Blev lite vin i helgen för att fira sin återuppståndelse i den ikkevita världen.

PÅ hemkomstkvällen hade frugan plockat upp en 2011 Nebbiolo från Ciabot Berton som dracks till en klassisk Carbonara. En enklare Nebbiolo men trots detta supergod med en fin fruktighet och strikta tanniner. Jag köpte en Låda av Franska Vinlistan i början på förra året och har för mig den låg på typ 168:-. För det priset är det verkligen ett superbrakfynd och jag ångrar att jag inte köpte mer. (88P)

Till Lördagens lamm var ju planen att jag skulle dricka min nya huspinot Sta. Rita Hills men eftersom "Zvampen" inte hunnit få iväg min låda till Kalmar fick jag försöka mig på något på hyllan i butiken. Den "bästa" jänkepinoten de hade hemma var enligt personalen 2011 Buena Vista Pinot Noir för 170:-. (Hen ursäktade sig att den var så dyr)
Jag är naturligt skeptisk till PN i denna prisnivån och jag fick verkligen vatten på min kamel, precis den här typen av PN jag INTE gillar.
Vinet hade en trevlig kryddighet men med en väldig påtaglig frukt som bara kändes syltig då vinet inte backades upp av några utpräglade tanniner eller någon särskilt trevlig längd över huvud taget. Blark säger jag (83P)

Till en hemgjord Pizza med tryfelsalami blev det en 2010 Castelo Di Brolio Chianti Classico som legat 2-3 år i källaren och det är här man börjar inse det fina med att lägga undan flaskor en liten tid.
Första gången jag drack vinet upplevde jag det som lite obalanserat med tanninerna allt för mycket "Utanpå" och väl stramt men nu framträder istället ett mycket mer välintegrerat vin där allt börjar komma i balans. Drick nu och kanske 2-3 år frammåt gissar jag utan att egentligen veta så noga :)
För mig som inte hållit på att lagra vin mer än ett par år är det ju en fantastiskt upplevelse att kunna börja skörda frukten av sitt idoga plockade med flaskorna i källaren... Nu väntar vi bara på att vinkällaren fyller 10, 20 och 30 år...

Larseman

Medlem
Gick förbi det stället i lördagskväll. Tanken var att vi skulle stanna till där, men det såg ganska tomt och tråkigt ut på håll. Men nu när jag läste din post så blev jag till viss del fylld av ångest över att vi inte gick in. Får se till att stanna där nästa gång jag är på stan!
Vi är inte ute så ofta och har därför inte jättekoll på vinbarerna i Stockholm, men 19 glas tycker jag är riktigt trevligt med mycket engagerad och kunnig personal. Tyvärr som på alla ställen ganska rejäla påslag, men gissar att det är enda sättet att få ett en vinbar att gå runt. Vad tycker ni andra Stockholmare om stället?

merlotsmile

Medlem
Håller med om att Prephylloxeran är outstanding även om jag tror att den börjar nå sin fulla potential tidigast om tio år. Har en flaska kvar och den ska jag hålla hårt i.
Tyckte även Guardiolan var riktigt bra men även den tyckte jag nog skulle behöva några år för att komma i balans och lugna ner de tuffaste tanninerna... Deras Santo Spirito har jag inte druckit men hoppas på att hinna ner till Sicilien igen i vår och försöka få till ett besök hos "Terre Nere".
Tycker att de alla var slutna, inte mycket intensitet alls och massor med rostade toner. Hittade väldigt lite frukt. Det var egentligen bara i phylloxeran som frukten var hyfsat tydlig tycker jag. Körde en ny likadan flight i lördags och lät glasen luftas ett antal timmar men med samma resultat. Liten intensitet, massor med rostade toner och väldigt lite frukt. Gogglade ju runt en del efter första flighten och fick lite träffar på den man som skapat vinerna och han är tydligen lite kontroversiell och av vissa ansedd att lusa ner vinerna med för mycket ny ek. Jag vet inte om jag blivit influerad av det jag läst och missar aromer/smaker pga det. Alternativt har de gått in i någon tunnel. Det tredje alternativet, som är mycket intressant, är att min coravin på något vis påverkat vinet negativt. Dessa flaskor coravinade jag första gången någon gång i somras så de har alltså haft mindre innehåll i ca ett halvår. Har dubletter på flaskorna så det vore spännande att plocka upp lite vin ur de jag inte accessat för att jämföra :)

Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Vi är inte ute så ofta och har därför inte jättekoll på vinbarerna i Stockholm, men 19 glas tycker jag är riktigt trevligt med mycket engagerad och kunnig personal. Tyvärr som på alla ställen ganska rejäla påslag, men gissar att det är enda sättet att få ett en vinbar att gå runt. Vad tycker ni andra Stockholmare om stället?
Gillar't, men det ligger i fel ände av "Stockholm Walk of Wine" (19 Glas -> Burgundy -> Gaston -> Eriks Vinbar) och jag hamnar aldrig riktigt där. Många lite "roligare" (i kontrast till ”klassiska") viner. De har ju också en massa Winemaker's Dinner där som jag konsekvent misslyckas att anmäla mig till.

Öööh, det här blev förvirrat och långrandigt, så lång historia kort, gillar stället men hamnar ändå aldrig där utan det blir mest Eriks. :)

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Ett besök på Trattorian, norr mälarstrand.
Promis, Angelo Gaja, Toscana 2012
Djupa och mörka bär med en del fat och litet stänk kakao i doften. Smak med mjuka och fina tanniner, medel syra och bra skjuts i frukten. Tog detta på glas och kan misstänks att flaskan varit öppnad ett tag då vinet var tillgängligt och öppet på en gång med tanke på låga åldern.

Ett gott och korrekt vin. Passade bra till 12h bräseras oxkind.

matage

Medlem
Popup #27 på MFW i måndags där jag lite oroat tyckte mig se flaskan för mitt planerade rödvin (C9dP) stå odekanterad men frågade aldrig. När det blev dags för servering besannades farhågan.
Besvikelsen byttes snabbt ut mot förväntan då den bytts ut i smyg mot ett helblint vin som redan stått dekanterat några timmar.

Med en jäkla massa tur så lyckades jag sätta mitt första (och sannolikt enda nånsin) helblinda på både vin och årgång:
- Ch Gruaud Larose -85

Fortfarande ordentligt vitalt och inte i närheten av att vända nedåt med bra frukt, hög syra och en smak som "just kept on going".
Sjukt bra!

Elvis

Medlem
Louis Roederer Blanc de Blancs 2008. Tog med till restaurang Providence här i Los Angeles där korkavgiften ligger på 30 dollar. Jag tar nästan alltid med en flaska champagne när jag går på restaurang här.

Ung förstås men fullt njutbar redan nu. Min fru var stormförtjust - hon älskar (ung) champagne i den här stilen. Önskar att jag hade ett par lådor oåtkomliga i min svenska källare... Jag får trösta mig med mina två lådor Roederer Rosé 2008 på magnum i samma källare.

Det är en otrolig trio årgångsviner Roederer har släppt från 2008 (vanliga brut, rosén och bdb)!

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Louis Roederer Blanc de Blancs 2008. Tog med till restaurang Providence här i Los Angeles där korkavgiften ligger på 30 dollar. Jag tar nästan alltid med en flaska champagne när jag går på restaurang här.

Ung förstås men fullt njutbar redan nu. Min fru var stormförtjust - hon älskar (ung) champagne i den här stilen. Önskar att jag hade ett par lådor oåtkomliga i min svenska källare... Jag får trösta mig med mina två lådor Roederer Rosé 2008 på magnum i samma källare.

Det är en otrolig trio årgångsviner Roederer har släppt från 2008 (vanliga brut, rosén och bdb)!

Har du någon uppfattning om hur vanligt det är med BYOB-restauranger i USA kontra Sverige?

Elvis

Medlem
Har du någon uppfattning om hur vanligt det är med BYOB-restauranger i USA kontra Sverige?

Ja. I USA är det tillåtet så gott som överallt. Vissa har dyr korkavgift, vissa tillåter bara viner som inte finns på vinlistan, vissa begränsar till 1 flaska/person, men i princip så går det alltid bra. Och 30 dollar är standard för korkavgiften här i LA.

I Sverige är det tyvärr inte tillåtet alls, enligt alkohollagstiftningen.

Kostjan

Mot bättre vetande
- Ch Gruaud Larose -85

Fortfarande ordentligt vitalt och inte i närheten av att vända nedåt med bra frukt, hög syra och en smak som "just kept on going".
Sjukt bra!
Älskar Gruaud Larose, men dom behöver 20 år för att bli folk av.
Får nog köpa upp mej på lite 80-tals årgångar, har bara 2000 å framåt hemma.

Åskar

Medlem
Här kommer min första provningsnotering.
Jag köpte den här flaskan enligt metodiken slumpmässigt urval. Hittade den i "tillfälliga hyllan"
Har inte läst någon smakbeskrivning eller några recensioner. En italienare -- Austri (2006)

2hf17nn.jpg

Upphälld i mitt bredaste glas och luftad ca 30 min:
Röd-brun-violett i färgen, Gissningsvis:R:87, G:7, B:37
Jag skakar glaset; Mot kanterna i glaset blir vinet i princip genomskinligt och lämnar transparenta ränder som ligger kvar, nästan som en slags olja.
Smak och doft:
Plommon, lite spritig, sågat trä där spånen ligger kvar på golvet, barrveds-vanillin och en bättre nagellacksremover, "bred" smak som börjar bra men faller pladask förutom tanninerna som ligger kvar - saknar djup. Bra syra (nästan för mycket), skön knorr på tanninerna som lämnas kvar på tungan, men det är allt. För kort längd på smakerna. Defekt eller inte min stil?
Ska lufta någon timme till och se...

Toppen