Mattias Schyberg
Administratör
Så är det, skalan är väldigt komprimerad. Men kvaliteten har ju också jämnats ut rejält med åren, dessutom så dricker ju många vinnördar mestadels vin av högre kvalitet, så den låga delen av skalan kommer sällan till användning. Själv så känner jag att jag ofta snålar med betyg över 95p, vilket känns onödigt. När tror jag att jag skall hitta de där vinerna som förtjänar 96-100p egentligen? Jag menar, det finns ju ingen anledning att snåla med utmärkelserna och hinna dö innan man får chansen att ge något full pott.Det var nyss en kille på Cellartracker som blev mycket upprörd över att jag satt betyg 82 på ett vin och kombinerade det med ett positivt omdöme. Det känns som om många på CT använder en väldigt ihoptryckt skala där nästan alla viner betygsätts i intervallet 88-92, där 88 är "mediokert" och 92 är "jättebra". Allt över 92 är "ett av världens bästa viner" och allt under 88 är "odrickbart" ungefär. Jag envisas dock med att använda en betydligt bredare skala.
Själv gillar jag egentligen inte att sätta betyg men jag gör det motvilligt på CT sedan årsskiftet och (lite mindre motvilligt) när jag är med och provar månadens vin här på forumet.
När det gäller betyg under 80p, så är det oerhört sällan jag stöter på vin som är mycket sämre.
Men visst, den femgradiga och klassiska skalan skulle funka oerhört bra för mig.