Fick hem min beställning av diverse kul som jag beställde efter Sommelierernas Dag för ett tag sedan. Ett av vinerna var helt fel, tyvärr. Tog det ändå då det är fredag den trettonde idag vilket skulle kunna ge lite tur i bästa fall.
Var tvungen att öppna
2008 Domaine Wardy Chateau les Cedres (75277) från Libanon, som jag blev imponerad på plats, mest på grund av sitt pris på 160 pix.
Visst, det var ingen besvikelse även hemmavid, men tyvärr inte lika imponerande som på plats. Hade dock för mig att det var årgång 2007 som fanns att testa, men är inte säker.
Relativt slankt med tydliga drag av grön paprika och oliver direkt vid start. Efterhand så lyfter det och fram träder toner av kaffe, ceder, rotfrukt, tjära (SA-rök) med lite torkad frukt och målarfärg. Med ytterligare tid, lite cigarrtobak och blyerts.
Medelfylligt med stram frukt (stramt med stort S), bitska tanniner och en adekvat syra. Lite tunn frukt, men bra intensitet och lång eftersmak med lite beska.
Mina accociationer vandrade runt bland diverse områden i världen. Lite norra Rhône och Loire i början, därefter Bordeaux, Sydafrika och aningen Bandol. Riktigt gott och intressant vin, dock får det nöja sig med att klassas som ett riktigt bra vin för vardagsbruk, men snudd på den magiska gränsen för större upplevelser. Klockren rekommendation för den som vill ha ett billigt vin med rejäl struktur och intressant karaktär. Borde gå att lagra en del år.
89p