Höll lite vinprovning ihop med
@vininfo.nu igår. Som vanligt så var det Loire och Bordeaux som avverkades och strax under 30 personer fyllde lokalen för att delta. Sanslöst trevligt gäng dessutom; de var oerhört frispråkiga med massor av roliga kommentarer, speciellt när ett och annat glas slunkit ner. Ett sant nöje att undervisa således. Då det var 1-betygskurs inom Munskänkarna så var kunskapsnivån blandad, men engagemanget skyhögt.
På lite uppkäftigt vis så väljer vi att gå ut ganska hårt med lite sött som förvin i samband med den teoretiska genomgången. Detta då socker såklart höjer de flestas humör. Därefter blev det åka av med ett vitt heat följt av ett rött, där vi även lyckats få till en liten minivertikal.
Missa inte
@vininfo.nus intryck som ni hittar
här
Förvin
2001 Moulin Touchais (4196)
Välutvecklad, komplex och härlig arom med aprikos, mogna äpplen, svamp och några puffar saffran. Det bjuds även på honung, kofta, krutig sten och lite udda drag av fiskleverolja. Välbalanserat och smekande oljigt i munnen med en sötma som aldrig känns kladdig. Frisk syra med bra intensitet, men möjligtvis saknas det lilla extra bettet.
Alltid trevligt att dricka detta vin. Nedrans gott och solklara
89p.
Vita viner
2013 Henri Bourgeois Sancerre Les Baronnes (32253)
Urtypisk och något återhållen Sancerre med en elegant arom av nässlor, gräs, citrus och fläder. Tryggt på varje blindprovning. Krispig och stenig i munnen med medel på det mesta.
Ovanligt trevlig, brukar vanligtvis gäspa ljudligt när jag dricker "enkel" Sauvignon Blanc.
87p
2012 Nicolas Joly Les Vieux Clos (99106)
Komplext till tusen med en subtil arom som växer till sig med lite tid i glaset. Fina oxiderade drag i sann Joly-anda. Övermogna gula äpplen varvas med fet balsamisk honung, hjortron och torkade aprikoser. Under ytan lurar en matta av nyanser: Krutig flinta, smutsig halm, maskros och en del rostade pinjenötter. Hög syra med läskande sälta samt bra intensitet och längd.
Skrämmande gott och riktigt intressant vin! Klar favorit i gruppen dessutom, vilket förvånade mig en aning.
90p
2010 Chateau Latour-Martillac Blanc (90721)
Klassisk mark, klassisk stil och ovanligt druvtypiskt. Vit Bordeaux brukar vanligtvis vara svåra att plocka blint (kanske bara är jag?) då de flesta druvspecifika drag brukar hamna någonstans djupt under en matta av fat. Just i detta fall så stämmer det inte. Mycket fat såklart, men också en hel del katturin, citrus och sparris. Fylligt med lite eldigt bett och rejäl intensitet. Påtaglig bitterhet i avslutet och helheten känns lite burdus och ofokuserad.
Lite småtrist, men högkvalitativt utan tvekan.
88p
Röda viner
2009 Couly-Dutheil Clos de l'Olive (71553)
Även detta vin skulle kännas bekvämt att möta i en mörk gränd. CF ut i fingerspetsarna med stora doser paprika och grus i näsan. Blåbärsris, jord och ceder möter upp fint och helheten känns delikat sammansatt. Knappt någon fruktighet att tala om, i alla fall ingen söt sådan. I munnen så är det ungt och ettrigt med knivskarpa tanniner och adekvat syra. Det river och känns snarare än bjuder in, vilket jag ser som ett plus i detta fall.
Ruggigt trevlig Chinon med en attraktiv prislapp. Borde dessutom åldras ett gäng år med behag. Det är bara att köpa på sig.
90p
1985 Couly-Dutheil Clos de l'Olive (71805)
Oh my god! Detta rockar helt ordagrant vid första sniffen. Näsan fylls omedelbart av ett helt grustag och därefter kryper smått överdrivna toner av grillad grön paprika och rotfrukt fram som tar över det mesta. Lite tjära tittar fram också, men också tomatsås som kokats lite för länge på rostig spik. Helt obefintlig frukt i munnen och slankt på gränsen till dött. Klart över kullen och syran dominerar för mycket.
Synd, med lite mer liv så hade det kunnat vara fantastiskt (jag håller tummarna för att min flaska hemma är mer välbevarad). Kan dock inte såga det helt, då det ändå har en hel del kvaliteter.
87p
2010 Les Hauts de Granget (3814)
Korrekt och välgjord merlotdominerad Bordeaux. Svarta vinbär, plommon och choklad direkt vid start som sedan kompletteras med aningen fruktyougurt och ceder. Fylligt och strävt men även lite bumligt och ofokuserat.
Gott vin och för sitt pris helt ok, men det blir aldrig mer än så. Överlägsen favorit hos deltagarna. Tur att man inte måste hålla med.
87p
2010 Duluc de Branaire Ducru (92507)
Välstrukturerad och rakryggad Bordeaux av det renare slaget. Svarta vinbär, ceder, kaffe och ett uns paprika dominerar med lite toner av målarfärg och tobak i bakgrunden. Strävt och fylligt med schysst syra och längd.
God och korrekt Bordeaux från västra stranden, men för högt prissatt med tanke på vad man får. Det saknas något för att nå de riktigt höga betygen.
89p