En hel hoper kul viner ställde upp sig på rad denna helgen och vad kunde vara bättre än lite enkel bistromat i form av helgrillad Entrecoté och nyslagen bea gjord med massor och kärlek och omsorg men framförallt smör.
Medans kvällen led och flaskorna avverkades flög superlativ och smakbeskrivningar vilt genom luften och undertecknad blev mer och mer övertygad om att allt skulle kommas ihåg tills nästa dag utan att nedtecknas. Smart tänkt, har ju aldrig fungerat förut.
Till mina forumvänner bjuds här således fragment istället för målande vinbeskrivningar.
Jag som många andra här på forumet kunde ju inte motstå frestelsen att beställa några flaskor av
1985 Clos De L'Olive och det börjar jag tyvärr ångra lite. På första flaskan vi öppnade så var korken kraftigt ansatt av mögel och när korken drogs visade den sig vara korkad så till den milda grad att man ryckte till bara man närmade sig glaset med näsan. Fy för apans banan.
Men men, skam den som ger sig, en tur ner i källaren och nytt försök på en flaska till.
Denna var inte korkskadad men alla sniffade och tyckte att näsan var svårplacerat oangenäm och smaken nästan obefintlig med en påtaglig syra. Med fyra näsor vilt sniffades i glasen utan att lyckas producera någon vettig beskrivning fanns ingen annan utväg än att fråga facit och efter en snabbtitt på forumet hittade jag
@Mattias S eminenta smakbeskrivning! Grustag för bövelen! Som när man gräver i en grushög precis efter det ösregnat och gruset är genomblött eller kanske blött stendamm. Därtill en kraftig ton av omogen grön paprika.
Näe, detta vinet har passerat sin topp för länge sedan och jag bryr mig nog inte om att försöka med de sista två flaskorna, tror faktiskt jag ska lämna tillbaka de oöppnade flaskorna till SB och även den korkade förstås.
Efter denna lite trista start riktades allas näsor mot en karaff med
2010 La Siréne de Giscours som är en BDX från Margaux som hade fått stå och dekantera cirka en timme. Näsan var angenäm men när vinet smakades så var det slutet som bara attan med sådana strikta tanniner att man fick klippa dem med bultsax innan man stoppade dem i munnen. Tyvärr fanns ingen större frukt att backa upp detta med så jag börjar fundera hur det är fatt med detta vinet. Behöver det bara ligga i tio år till? Är det någon tunnelfas? Jag kan tyvärr för lite för att avgöra detta men vinet smakades även efter ett dygn i dekantern och det hade inte heller då öppnat upp det minsta för dans utan satt bara där med en tjurig min.
Rask då vidare till kvällens nästa gäst och kvällens stora vinnare nämligen
2005 Chateau La Croix Lartigue från Cotes De Castillion. Den initiala näsan på detta vin var faktiskt inte så värst inbjudande men efter att vinet fått andas en stund kommer en härlig smakkavalkad, massa trevlig mörk frukt som håller genom hela (långa) mellanregistret och ackompanjeras av sådär perfekt lagringsmjukna tanniner som gör små gldjeskutt när den möter den smöriga bean och Entrecoten. Oh, jesus för att citera Carola, det är så trevligt med en mogen BDX och en perfekt stekt köttbit att jag nästan blir lite gråtmild när jag skriver.
Till saken hör att jag köpte en låda av detta vinet för smått obegripliga 168:- flaskan och jag sörjer att det bara är sju flaskor kvar...
Sist men inte minst så kom då han med mustaschen, nämligen en trendig spanjor från Ribera Del Duero i form av
2010 409 från Condado de Oriza och tyvärr var detta inget för mig, vinet dominerades fullständigt av smak av gammaldags vaniljglass och det blev allt för mycket. Tydligen så ligger vinet på mycket ny amerikansk ek så det kanske har lite att göra med glassmaken.
I samma rum som de strikta fransmännen fick detta vin stå lite vid sidan av, kanske hade jag gillat det bättre om det dracks i eget majestät..
I allt en mycket trevlig lördag och första riktiga testen av det nya köket, här kommer det drickas många flaskor gott vin konstaterade både jag och mina gäster.
Här en stämningsbild och skuggan av en Selfie:
Visa bifogad bild 3470