Vid höstens besök i StEmilion träffade vi bla Mr Pétrus, ägare av Chateau Gaudet (St Émilion GC) och han menade på att alla viner är som damer. Och att man måste vara väldigt försiktig när man närmar sig en dam. Kutym. Uppfostran. Respekt. Man mäste alltid börja med försynt blyga och försiktiga första sniffar. Och dessa är enbart till för att bestämma damens ålderskategori. För man är moraliskt förpliktigad till att lokalisera de 95-åriga damerna. Inte för att de har silikontuttar eller slät hy, utan för att de har en intressant livshistoria att berätta. ...och deras röster är bräckligt sköra, så man måste LYSSNA! Även om de är smått Alzheimriska, så är det upp till oss som möter dessa damer att hitta till och lära oss av deras historia. De kommer (alltför) sällan till oss i livet, och de ÄR fascinerande...
Är man van vid mer eller mindre sötade bombastiska fruktbomber, så går man bet på detta.
Nästa gång du träffar på en geriatrisk dam, lyssna lite extra noga och inkännande, så skall du se att belöningen levereras!
Sen behöver man ju inte föredra äldre damer före 26-åriga modeller, men det finns mckt att lära och utvecklas gnm från de äldre damerna, som ju aldrig kan beskyllas för att vara generiska.
Mer än en gnutta sexistiskt, men Monseigneur Pétrus är av en äldre
génération och dessutom fransos. Principiellt kan jag dock tycka att han har rätt. Även om jag personligen är mer hemfallen åt att närma mig äldre viner som om de vore ärrade krigare med en historia att förtälja. Tänker alltid på den snart 90-årige kendofarbrorn som var stridspilot och en av en handfull ur sin bataljon (!) som överlevde 2:a världskriget, som fortfarande får en tår i ögat då han tänker tillbaka på alla sina goda vänner... Med fascinerande historier om sina tre hustrur, om att bli änkeman, om att vara trafikpolis på MC och två gånger bli överkörd av galna maffiamänniskor... Osv... Lyssningsgåvan sviktar av tyngden...
Hans kendo har fullkomligt förlorat stinget, men personen är så oändligt fascinerande... Han har all rätt att vara bitter på livet efter att ha förlorat sina vänner, två hustrur, två barn och sett allt av samhällets sk baksida... Men, han skrattar åt liwets goda, är generellt glad och försöker förtvivlat överföra sina livserfarenheter till oss västerlänningar som inte begriper en enda nyans i det japanska språket...
...och han berömmer min kendo
Fö är
2010 La Siréne de Giscours ett fjärde vin av en sekunda producent som gjorde bra vin under 70-talet. Typ. Cha. Giscours har gjort flera riktigt maffiga varianter på Margaux, men numer är deras andra, treje och fjärde viner inte mckt att ha... Snobb som jag är, har jag dock ej druckit dem sedan 2007 eller 8... Men av din beskrivning är det inget jag saknar.