Vinferno med göteborgsgänget igår. En ovanligt udda kväll med många överraskningar. Denna gång så valde vi att sätta poäng på samtliga viner INNAN (
) avtäckning och dokumenterade detta snyggt och prydligt på en whiteboard. Samtliga betyg nedan är dock enbart mina betyg i helt oredigerad form så ha överseende med svårigheten att fokusera på adekvata betyg när man provar så kopiösa mängder vin (något våra svenska vinskribenter klarar utan problem.
). Ta dem med grova skopor salt med andra ord. De andra som deltog får själva presentera sina omdömen om de så önskar samt om de har tid.
Bubbelflighten
2002 Paul Bara Champagne Grand Cru Brut (Millésime)
Enkel och typisk Champagne med äpplen, citrus, kofta, bröd och aningen nougat. Bra syra och längd, men det saknar komplexitet och tungpirr. Gott och kvalitativt, men inte minnesvärt.
88p
2002 Deutz Champagne Cuvée William Deutz Rosé
Trevligt bubbel av lite fylligare slag. En del citrus, kofta och röda bär med fin grapefruktsbeska i avslutet. Fin stenmineralitet i munnen med lite tungpirr samt rejäl intensitet, men det saknas något för att nå de riktigt höga poängen som man kan förvänta sig av ett vin i denna prisklass.
90p
NV Cloudy Bay Pelorus Blanc de Blancs
Kvällens luring och det var jag som var skyldig till att ta med den. Plockade upp den på SB strax innan provningen för att säkerställa att det fanns en rimlig referens bland de stora pojkarna.
Fin och komplex näsa med fin krutröksmineralitet och hav. Sedvanliga drag av äpple, citrus och nötter. Saknar lite attack, men har fin längd och intensitet. Riktigt trevlig och för sitt pris helt klart överpresterande och jag var långtifrån ensam att tycka så, snarare var jag en av de lite snålare betygsättarna på detta.
89p
1998 Krug Champagne Vintage Brut
Kvällens klart bästa bubbel, men inte med någon större marginal. Komplex arom med drag av tryffel, bokna äpplen, nougat och krämiga fattoner. I munnen så imponerar det klart mer än i aromen. Väldigt lång och intensiv smak med lite tungbedövande pirr i eftersmaken. Riktigt trevligt, men jag har druckit klart bättre bubbel och med tanke på pris så står jag nog över.
91p
Vit flight
2011 Paul Pillot Saint-Aubin 1er Cru Le Charmois
Perfekt vin att möta i en mörk gränd. Alla var klart överens om att det var en ekad Chardonnay i glaset, dock var många inne på nya världen. Jag bedömde det som en helt ok Bourgogne med fat, äpple, citrus och krutrök. Bra intensitet med skönt pirr i eftersmaken, men inget att bli lyrisk över. Inte direkt min favorittyp av vin.
88p
2005 Fort Ross Chardonnay Reserve Fort Ross Vineyard
Vad i helsike är nu detta! Massiva söta fat med choklad, vanilj och dill. Fet mogen frukt som drar åt aprikos. Rejält alkoholsöt i munnen, nästan så det känns uppspritat. Någon konstig spanjor blev min gissning, men det spelar ingen roll, detta var inte kul trots vissa kvaliteter.
84p
2013 Georg Breuer Riesling Terra Montosa
Frisk, krispig och fruktig med inslag av päron och lime samt aningen petroleum och passionsfrukt. Livlig och skarp syra. Helt klart en trevlig Riesling som jag gärna dricker igen. Ganska lätt att plocka blint, men var mer inne på Pfalz än Rheingau.
89p
2011 Château de la Mulonniere Savennières L'effet Papillon
Udda vin som kollrade bort mig totalt. Fänkål, lakrits och gula äpplen möter viol och dammig stenmineralitet. Bra syra, men lite vattnigt och småeldigt. Tänkte udda druvor och gissade Viognier i brist på en bättre gissning. Ganska gott och småtrevligt trots allt.
88p
2012 Moana Park Viognier
Här kommer ju en Viognier och jag är helt borta, men detta vin har ingen druvtypicitet alls att tala om, däremot så är det ett bra exempel på ett dåligt naturvin. Kött, plast och brett, dessutom massor av kräk. Avskyvärt vin rent subjektivt, men tyckte väl ändå att där fanns en del objektiva kvaliteter, men möjligen av ren okunskap.
84p
2011 Château de Plaisance Savennières Le Clos
En ganska så typisk Chenin Blanc med facit i hand. Där och då så kändes Loire som ett självklart ursprung, men jag gissade Muscadet som duva och vet egentligen inte varför. Kanske saknade jag den rejäla syran och den feta munkänslan som CB brukar stoltsera med, samt kofta och honung? Mycket äpplemos och tydliga oxidativa drag. Även här så dyker "naturvinsvibbarna" fram (lavendel, lite kräk), men helt klart en schysst tolkning av "vintypen". Bra intensitet och lite sälta i eftersmaken. Trevligt vin som jag kan tänka mig att dricka igen.
88p
Röd flight nr 1
1970 Château Siran
Fint moget av klassiskt snitt med härlig stallighet samt torkad frukt, dill, choklad, ceder och marsipan. Medefylligt och klart levande trots hög ålder, men märkbart enkelt och ganska kort. Gissade Bordeaux av enkelt slag, men det kunde lika gärna vara en Rioja i glaset såklart. Trevligt och enkelt vin med härlig karaktär.
87p
2008 Kraft Cabernet Sauvignon Werk No.12
Ett av kvällens stora överraskningar. Bdx-blend från Österrike och för mig så kändes det som en rejält rakryggad Priorat. Näsan fylls direkt av körsbär, vanilj, svarta vinbär och lite potatisavkok för att efterhand utveckla toner av cigarrtobak och röda äppleskal. Häftigt och komplext till tusen. I munnen så är det mycket strävt och lite eldigt med hög intensitet och lång eftersmak. Mycket gott och kvalitativt vin som jag gärna fyller upp garderoben med.
93p
2010 Vinicola Fraternidad Trazo Tempranillo/Cabernet
Sauvignon/Merlot/Petit Verdot
Vin från Mexico, jo jag tackar och bockar! Vid första sniffen så känns det enkelt och bärigt med mycket rostade fat och russin, men det reser sig efter en stund och fram träder piptobak, lakrits och godisbutik ihop med gröna drag av eukalyptus. Fylligheten och den bombastiska stilen i munnen får mig till Barossa och Shiraz. Riktigt gott och lite udda.
90p
2003 Chateau Musar
Mitt vin. Hade på känn att det var mitt vin i glaset, men var inte säker då jag inte har druckit årgången tidigare. Syrlig och frisk arom med mängder av röd frukt som drar åt tranbär, svarta vinbär och körsbär. Fin kryddighet med bazarkryddor och lavendel som blandats upp med söta och smöriga fattoner och aningen stall. Medelfylligt och rakryggat med lite restsötma. Svingott!
92p
Röd flight nr 2
2011 Bernard Levet Côte-Rôtie Maestria
Häftig syrah och ett jädrigt trevligt vin! Animaliskt och köttigt till tusen med en del stall, svarta vinbärsblad, björnbär och lakrits, men där finns även en fin pepprighet och små puffar av rök. Rejält komplext och nyanserat. Mycket ungt och strävt med slank kropp. Intensivt och klart lovande på sikt.
91p
2011 Shafer Relentless
Supermassivt med massor av rostade ekfat. Dill och kokos i överflöd varvas med plommon, kaffe och tjära. Koncentrerat till tusen i munnen och maffigt, men det saknar komplexitet och något som håller intresset kvar. Riktigt bra och gott vin, men inte mycket mer. Gissade på en hyfsad Malbec från Argentina.
90p
2011 Renato Ratti Monferrato Villa Pattono
Udda vin som helt utan överdrift skriker svarta vinbär och speciellt Bassets vingummin. Klockrent vin från Chile, tänkte jag, dessutom helt ok. Mycket frukt med adekvat struktur och fathantering. Kanske var jag väl snäll när jag betygsatte.
89p
2004 Luciano Sandrone Barolo Le Vigne
Läcker Barolo av riktigt trevligt slag. Redan vid första sniffen träder det fram en fin röd frukt åt hallon, nypon och körsbär som delikat blandas upp med ceder, tjära, målarfärg och lakrits. Väldigt strävt med medelfyllig kropp. Bra balans och drickfas. Ingen tvekan kring druva och ursprung.
92p
Röd flight nr 3
2010 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape Le Tintot
Mitt vin och det blev ganska uppenbart direkt vid första mötet. Reduktivt och animaliskt med purung koncentrerad björnbärsfrukt. Lena drag av vanilj, soja, cigarrtobak och tjära kompletterar frukten fint. Massiv intensitet och lite eld i munnen, men det håller sig klart på mattan med en oerhört bra stuktur och fyllig kropp. Jädrar i min låda vilket vin och dessutom har jag mage att dela ut mitt högsta betyg för kvällen! Det enda vin denna kväll som fick ett snitt över 90p vid sammanräkningen.
94p
2009 Louis Jadot Moulin-à-Vent Clos de Champ de Cour Château des Jacques
Här blev nog de flesta helt bortkollrade. Allt annat än en typisk Beaujolais. Elegant fatad historia med fina drag av kaffekaramell och stall med lite fruktkompott av odefinerbart slag. Kändes som en blandning av en lättare Bordeaux och en bättre Bourgogne. Slankt, välbalanserat och riktigt trevligt.
91p
2013 Jean-Claude Lapalu Brouilly Vieilles Vignes
Aromatiskt och enkelt med lite kräk, skogsbär och stall. Bra balans och ganska trevligt i munnen, men det blev inte mer än så. Min gissning blev kort och gott "naturvin" av ganska trevligt slag.
87p
2002 Château Montus Madiran Cuvée Prestige
Korkad.
Bonusflight
Jädrar vad vi hade längtat efter att få lite i magen vid det här laget. Ost och chark togs fram till de avslutande söta vinerna och det åts och drack som om vi aldrig hade sett mat innan.
1997 Beringer Vineyards Nightingale
Svingott sauternesliknande vin från USA. Massor av fat och dill, i övrigt marsipan och aprikos. Riktigt gott, men analyserade aldrig i detalj.
1994 Dalva Porto Vintage
Trist portvin med mycket torkad frukt och niveakräm. Inget för mig. Ingen analys, dessutom kände jag mig rejält rund under fötterna vid det här laget.
Tack alla som deltog denna magiska afton och visst lärde vi oss ett och annat även denna gång.