Vino fino
Medlem
Jo, visst är det så. Men jag tycker nog ändå att man med erfarenheten lär sig identifiera mer subtila toner även under en tidssatt blindprovning. Om jag granskar mina protokoll bakåt så stämmer poängtendensen ganska väl med mina smakpreferenser, med vissa undantag förstås. Det du kallar "instant happiness", som jag tolkar som fruktdrivet och öppet men kanske inte så komplext, brukar man kunna särskilja från det som är stängt men med potential. Och visst är mousserande vin en av de svårare kategorierna att blindprova, men långt ifrån den svåraste. Bdx en primeur eller nysläppt portvin förändras ännu mer under några timmar, tycker jag. Riktig blindprovning gör en ödmjuk inför uppgiften och man tar sig själv på mindre allvar.Jag är inte ett dugg förvånad över att ett enkelt mousserande vin presterar bra vid den här typen av provning, framförallt inte när det idag ställs mot 2002or och en relativt ung Krug! De sistnämnda behöver alla mycket luft (läs: flera timmar) i dagsläget, eller ännu hellre många år i källaren, medan det enklare vinet i regel är tillverkat för "instant happiness" och således presterar på (sin relativa) topp direkt.
Men vinerna har ju i regel väldigt olika förutsättningar från början och reagerar olika mycket på tid i glaset!
Personligen anser jag att för att verkligen komma till sin rätt skall en flaska njutas långsamt under en kväll, helst tillsammans med mat. Jag har länge varit kritisk mot Råbert och andra som självsäkert betygsätter vin efter att ha provat 5-10 cl strax efter lansering (oftast icke-blint, medan de småpratar med slottsägaren...). Vinets nyanser, uppvaknande, förändringar, blomning, och kanske till och med död, kommer under en kväll, och efter rätt lagring. En snabb provning kan förstås inte ge utrymme för detta. Men.... Den autentiska blindprovningen är ändå en bra ögonöppnare och det lär en att jämföra ett antal olika viner utan förutfattade meningar.
Sen brukar det ju vara så att om man provar i slutet sällskap så får man chansen att fortsätta sippa, efter betygsättningen, och då kan man ju revidera eller i alla fall nyansera sin första bedömning. Men jag måste säga att det brukar heller inte skilja så mycket, om jag tittar bakåt, på mina och mina vinvänners första och sista bedömningar under en blindprovarkväll. Men det kanske beror på att vi är prestigelösa och vågar stå fast vid "fel" viner.
Sen är det ju kul att få sina fördomar krossade! Och det är extra kul om det finns ett gäng högröda kissnödiga "experter" med i rummet.