Jag håller delvis med dig! Men när det gäller alldeles för unga champagner, dit de flesta 2002or fortfarande bör räknas, handlar det om att de kan röra sig från närmast
intetsägande precis när flaskan öppnats till
storslagna på några timmar. Du får gärna definiera det som vresighet, för den vägg av syra som kan möta en vid första klunken är sällan särskilt angenäm! Men den komplexitet och den doft- och smakexplosion som ofta kommer efter några timmars tålamod är desto trevligare! I min värld handlar inte det här om att försvara prestigeviner, utan om att försöka nyansera debatten en smula. Jag dricker ganska mycket champagne och de flesta flaskor man öppnar är (tyvärr) alldeles för unga, men de vinner genomgående på luft! Ju mer desto bättre. Jag brukar försöka spara ungefär en tredjedel av flaskan till dagen efter och en högst ovetenskaplig uppskattning är att åtminstone 80 % av champagnerna smakar bättre efter ett dygn i kylen. Detta samband avtar dock ju äldre eller ju enklare vinet är.
Definitivt! Det, om något, borde väl de flesta av oss kunna skriva under på?
Jag tror inte det är någon som antar det och det var absolut inte det jag menade - om det nu kunde uppfattas så! Min poäng var snarare att många kan charmas av det lättillgängliga vid en snabb kontakt, medan "det komplexa vinet" (i det här fallet: den nyöppnade champagnen) behöver luft för att kunna övertyga! Sedan reagerar vi givetvis olika - beroende på personliga preferenser, erfarenhet, vad vi precis druckit/ätit tidigare, o s v.
Huruvida någons inköp bör omvärderas är rimligen helt subjektivt, men klart är att marginalnyttan av att betala mer för ett vin är klart avtagande! Och betalningsviljan att ta del av denna nyttoförbättring är högst individuell. (Ja, jag är nationalekonom...
).
För övrigt tycker jag att dina poäng på dessa båda viner låter helt rimliga! Samtidigt är jag helt övertygad om att om du gjorde om samma provning om tio år, så skulle poängskillnaden vara större än två poäng.
Se ovan! Men, det är väl underbart att smaken är som baken! Tänk så dyra våra favoritviner vore annars!
Lite luft biter på vilken vresighet som helst!