Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Silenos

Medlem
@vintomas : Vet du vad arvsskatten ligger på i Frankrike? Att lösa ut legitima arvvingar, ja, det är ju så det ska vara, det är bara att tugga i sig... Men hur är det med skatten? I en del diskussioner kring Bggn-firmor med skiften i görande, så verkar det vara ett mycket stort problem (med tanke på hur markpriserna ballat ur så är det knappast förvånande).

@Deppodi : Forat har haft en härlig kumbaya-stämminig på sistone, men nu får det vara någon måtta på Birgit Friggebo-fasonerna... Champagne-, eller vinglas i allmänhet, måste faktiskt vara helt befriade från mångfärgade hjärtan. Det ges inga undantag. Gör om, gör rätt.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
@vintomas : Vet du vad arvsskatten ligger på i Frankrike? Att lösa ut legitima arvvingar, ja, det är ju så det ska vara, det är bara att tugga i sig... Men hur är det med skatten? I en del diskussioner kring Bggn-firmor med skiften i görande, så verkar det vara ett mycket stort problem (med tanke på hur markpriserna ballat ur så är det knappast förvånande).

@Deppodi : Forat har haft en härlig kumbaya-stämminig på sistone, men nu får det vara någon måtta på Birgit Friggebo-fasonerna... Champagne-, eller vinglas i allmänhet, måste faktiskt vara helt befriade från mångfärgade hjärtan. Det ges inga undantag. Gör om, gör rätt.

Åh, din kommentar fick mig att brista ut i skratt för att sedan övergå till en lättsam besvikelse!

Ok. Inga fler bilder på fula champagneglas från min sida :D

Magnus L

urydhtfilgukj

Hjärtan är väl skitsamma. Formen på glaset hade ju dock kunna vara bättre! Knappast sämre iaf :)

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har inga siffror i huvudet, men "brutalt hög" och "närmast konfiskatorisk" är väl de begrepp som ligger närmast till hands. Det finns något system för att betala av arvsskatten i förväg som många tydligen ägnar sig åt. Har hört om detta i bl.a. Bordeaux.

magnum

Epernay, Frankrike
Har inga siffror i huvudet, men "brutalt hög" och "närmast konfiskatorisk" är väl de begrepp som ligger närmast till hands. Det finns något system för att betala av arvsskatten i förväg som många tydligen ägnar sig åt. Har hört om detta i bl.a. Bordeaux.
Tror detta klassas som normal intäkt (om man inte vidtagit åtgärder innan) och läggs på toppen av lön, räntor, aktie och fondvinster (allt adderas ihop) för ett sånt här arv blir det lätt 45% plus sociala 15%.

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Cloudy Bay Pelorus Blanc de Blancs (Länk här)

Frisk, torr med toner av citrus. Ganska söt eftersmak. Känns som ett enkelt vin i sin helhet. (Pizzavin? :p)
Inte lika bra som Gramham Beck ;)
Mer än så vågar jag inte kommentera när det gäller mousserande viner. Finns risk att någon länkar till systembolagets Ramlösa!
84p

Visa bifogad bild 3547
Näe nu måste nog forumet sätta ner foten och bli lite elitistiskt.
Nörda genast in på glastråden utan att passera gå.

http://www.finewines.se/threads/vinglas.571/

Vino fino

Medlem
Efter all debatt som försigått inom dessa domäner var jag helt enkelt tvungen. Damen fick prova blint medan jag själv ägnade mig åt etikettfluktande buteljkramande aktivititer. Kände mig kallad att lackmustesta mot en vad jag tycker är en hyfsad skumpa och en hyfsad kopia.

Exemplaren dracks till avkomman från Kalix siklöja med sur grädde och blini. Det som kunde konstateras var att vit-från-vita var betydligt mer matvänlig när det kom från etikettdräglande dyra landskap än från Sydafrika. Jag tycker själv att bdb normalt funkar sämre till kaviar men här blev det väldigt tydligt att Peters stod upp mycket bättre än Beck, och flera gånger bättre än Ste Michelle, som ändå har en skvätt PN i sig. Där ser man.

Det täcka könet identifierade direkt vilket som var det dyrare vinet, blint, vilket är som sig bör. Hon äger tyvärr den kvinnliga egenskapen som förföljt mig genom samlivet vad gäller vin. Bättre smak än jag, dyrare preferenser (alltid Frankrike), bättre urskiljning, ännu mer diskriminerande och snobbig. Objektivt sett ligger hon alltid närmare prisklass än vad jag gör.

Michelle 85, Beck 87, Peters 90. Har svårt att skaka av mig syran från Le Mesnil. Den når ställen i hjärnbarken som andra inte når.

IMG_7954.JPG

Last edited:

ChristianB

DipWSET
Fredag igår, ledig idag och yngsta brorsan på middag; det blev lite vin förstås!

2004 Guy Charlemagne Mesnillesimé Grand Cru
Det första som slog mig var hur mjuk den var. Syran har dämpats med åren och det som finns kvar minner om siden på tungan. Mogna gula äpplen på en bädd av dammig kalksten, aningar av vita blommor, toffee/kola-nyanser... I smaken är det mer av äpplen kalk, en rostad nyans kryper fram och ger viss komplexitet till vinet. Det är jädrigt gott och drickvänligt helt enkelt!

2012 Vincent Girardin Puligny-Montrachet
Ungt, knutet, grönt. Man skulle kunna sammanfatta vinet på det sättet och ironiskt nog fick jag tidigare under kvällen ett sms från en kompis som undrade om man luftade vita viner. "Nej", sade jag och misstänkte att han inte satt med en vit Bggne i glaset (det gjorde han inte heller), men för det vita i våra glas så hade nog en stunds luftning varit bra.
Tonerna drar först åt gula plommon, äpple, sötkryddiga fat som får mig att tänka på kanel och något annat onämnbart, för att sedan övergå mer i piggelin, päron och citrus. Hela tiden finns den där gröna, ungdomliga tonen kvar i vinet, vilket inte är på ett dåligt sätt, men jag fick nästan litet dåligt samvete för att vi drack vinet så tidigt. Å andra sidan hade jag köpt vinet för att se hur det var och eventuellt lägga ned några pavor i källaren. ;)

Magnus L

urydhtfilgukj
Fredag igår, ledig idag och yngsta brorsan på middag; det blev lite vin förstås!

2004 Guy Charlemagne Mesnillesimé Grand Cru
Det första som slog mig var hur mjuk den var. Syran har dämpats med åren och det som finns kvar minner om siden på tungan. Mogna gula äpplen på en bädd av dammig kalksten, aningar av vita blommor, toffee/kola-nyanser... I smaken är det mer av äpplen kalk, en rostad nyans kryper fram och ger viss komplexitet till vinet. Det är jädrigt gott och drickvänligt helt enkelt!

2012 Vincent Girardin Puligny-Montrachet
Ungt, knutet, grönt. Man skulle kunna sammanfatta vinet på det sättet och ironiskt nog fick jag tidigare under kvällen ett sms från en kompis som undrade om man luftade vita viner. "Nej", sade jag och misstänkte att han inte satt med en vit Bggne i glaset (det gjorde han inte heller), men för det vita i våra glas så hade nog en stunds luftning varit bra.
Tonerna drar först åt gula plommon, äpple, sötkryddiga fat som får mig att tänka på kanel och något annat onämnbart, för att sedan övergå mer i piggelin, päron och citrus. Hela tiden finns den där gröna, ungdomliga tonen kvar i vinet, vilket inte är på ett dåligt sätt, men jag fick nästan litet dåligt samvete för att vi drack vinet så tidigt. Å andra sidan hade jag köpt vinet för att se hur det var och eventuellt lägga ned några pavor i källaren. ;)
Varför skulle man inte lufta vita viner? Brukar för det mesta lufta dom lika länge som röda viner.

ChristianB

DipWSET
Varför skulle man inte lufta vita viner? Brukar för det mesta lufta dom lika länge som röda viner.
Jag har i ärlighetens namn aldrig provat förutom på ett par riktigt unga exemplar, men i just det här fallet så kom frågan från en vän som hade någon vit flaska för 59 kr. Min bedömning var helt enkelt att det inte kommer göra vinet bättre så svaret blev tämligen kort och koncist. ;)

Det skulle dock vara intressant och bra att lite bättre koll på det där. Hur upplever du att vinerna blir när du luftar dem? Jag kan i teorin förstå att många vita viner av lite bättre klass kan behöva en tid i karaff, men av något outgrundligt skäl gör jag det inte. Gamla fördomar och omoderna lärdomar kanske! :)

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag har i ärlighetens namn aldrig provat förutom på ett par riktigt unga exemplar, men i just det här fallet så kom frågan från en vän som hade någon vit flaska för 59 kr. Min bedömning var helt enkelt att det inte kommer göra vinet bättre så svaret blev tämligen kort och koncist. ;)

Det skulle dock vara intressant och bra att lite bättre koll på det där. Hur upplever du att vinerna blir när du luftar dem? Jag kan i teorin förstå att många vita viner av lite bättre klass kan behöva en tid i karaff, men av något outgrundligt skäl gör jag det inte. Gamla fördomar och omoderna lärdomar kanske! :)
Brukar nästan utan urskiljning lufta alla unga viner jag använder och dricker. Brukar slå dom på karaff ca 2-3 timmar innan de skall drickas och sedan hälla tillbaka dom på flaskan. På det viset får dom i sig rejält med luft, och sen kan jag hålla koll på vad som är vad och kan också ställa tillbaka vita viner i kylen.

Tycker de flesta viner vinner på detta. Framförallt är det aromerna i vinet som får chans att komma fram, men även smaken tenderar att bli bättre. Ju billigare och enklare viner desto viktigare, dom har ju sällan något att förlora på att få öppna upp sig! :)

ChristianB

DipWSET
Brukar nästan utan urskiljning lufta alla unga viner jag använder och dricker. Brukar slå dom på karaff ca 2-3 timmar innan de skall drickas och sedan hälla tillbaka dom på flaskan. På det viset får dom i sig rejält med luft, och sen kan jag hålla koll på vad som är vad och kan också ställa tillbaka vita viner i kylen.

Tycker de flesta viner vinner på detta. Framförallt är det aromerna i vinet som får chans att komma fram, men även smaken tenderar att bli bättre. Ju billigare och enklare viner desto viktigare, dom har ju sällan något att förlora på att få öppna upp sig! :)
Tack för det fina tipset! Jag ska ge mig på det här så snart det är dags att dricka lite ungt och vitt igen! ;)

Per Stade

Lege artis

Det här är väl det fina med det här forumet. Man lär sig ständigt nytt. Och nyttigheter.

Silenos

Medlem

Tror detta klassas som normal intäkt (om man inte vidtagit åtgärder innan) och läggs på toppen av lön, räntor, aktie och fondvinster (allt adderas ihop) för ett sånt här arv blir det lätt 45% plus sociala 15%.

Tack för era svar. En kort sökning på droit de succession gav att det varierar mycket. Beroende på dödsboets värde och arvingarnas släktskap med den döde (nära=större fribelopp). Max är 45% vid värden över 1.8MEUR. Men sociala avgifter, som magnum nämner, kan väl knappast vara aktuellt?

magnum

Epernay, Frankrike
Tack för era svar. En kort sökning på droit de succession gav att det varierar mycket. Beroende på dödsboets värde och arvingarnas släktskap med den döde (nära=större fribelopp). Max är 45% vid värden över 1.8MEUR. Men sociala avgifter, som magnum nämner, kan väl knappast vara aktuellt?
Mig veterligen är det socialavgift på allt, 15,5% nåt jag fått lära mig den hårda vägen. Detta betalas alltid av den "anställde".Dom 15,5 % finns nedbrutna i hur mycket som går till vad, pension, återbetalning av sjukreformsskuld etc. Men på intäkter som inte uppkommit via arbete, tex räntor, aktievinster mm får man betala men erhåller ingen pension. Om jag minns rätt är detta nya regler from 2014.

Bearman

a´lea iacta est iterum
Lite Rochefort och 20-årig Tawny (Graham’s) som efterrätt efter maten, behöver jag säga mer. Gifter sig otroligt bra tillsammans.. hur gott som helst.. Betyg: Kan det bli bättre, kanske med en riktigt bra lika gammal vintage.. men mycket bra ändå!

Last edited:
Toppen