Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Kvällens vinlista blev följande, efter att ett planerat besök på Eriks inte blev av. Allt inmundigades tillsammans med @ChristianB och delar av familjen!

1998 Michel Gonet Cuvée Prestige

En schysst, mörkt gyllengul åldring som det är dags att dricka upp. Jag såg att @MartinE hade testat det här vinet i slutet av 2013 och att hans gissning på drickfönster låg mellan 2015-2020. Jag är benägen att säga att om ytterligare fem år är det här vinet inte leverera särskilt högt, så jag tycker det är hög tid att öppna de flaskor man har redan nu. Kanske fick vi en lite tröttare flaska, för syran var inte alls särskilt påtaglig och den uns av vitalitet som fanns i början av glaset dog ut väldigt hastigt. Doften och smaken var dock mycket stor, och det fanns mängdet att hämta när det gällde mogna äpplen, citrus, aprikoser, marsipan/mandlar! Det är i dagsläget riktigt utvecklat och moget, även om det kanske inte faller mig helt i smaken då jag gärna hade haft lite mer syra kvar. 85p

2007 Santa Duc Selections Gigondas Les Garrigues

Kvällens röda blev en kraftigt kryddig rhônare som passade fantastiskt bra till den entrecôte som serverades! Mörkröd/lila, rödfruktig i doft och smak! Mycket körsbär, skogsbär, övermogna jordgubbar och en hel del jord och multna löv. Det är kryddigt och eldigt, och tar bra plats när det gäller munkänslan! Riktigt gott, framförallt efter lite tid i glaset. Några till år på nacken så är det ett kanonvin! 89-90p

2009 Château Rieussec
Kvällens söta, och för att vara just sådan, fy fan vad gott Sauterne är! För mig var det här helt klart kvällens höjdpunkt; serverad med brittisk stilton-ost och lätt värmda hjortron blev det en orgasm av smakupplevelser som höll i sig en evighet! Med en silkeslen munkänsla som ofamnar smaklökarna med aprikoser, honung, citrustoner och en överhängande ton av botrytis och en subtil syra som balanserar av det riktigt elegant! Det är en oerhört tillfredställande känsla att dricka, och glädjen som kommer med vetskapen att jag har en drös sådana här nere i källaren är omätbar. Jag har lovat mig själv att dricka mer champagne, men det är verkligen dags att börja dricka mer sött! 94p

2011 Weingut Keller Riesling von der Fels
Kvällen avslutades med en slank och trevlig riesling från Keller! Till en början väldigt intensiv i syran, med mineraltonerna och petroleum i framkant när det gällde smak. En hel del inslag av citrusfrukter och vit kalksten. Efter en stund i glaset och en hel del snurrande lade sig den aggressiva syran som trädde fram i början och släppte fram en riktigt slank och schysst smak av citrus, persika, petroleum och en del rökighet. Det tar inte särskilt mycket plats i munnen som andra riktigt kraftiga riesling har en tendens att göra, men jag kan dricka det här varje dag. Jag nämnde för de andra att det inte är konstigt att jag har riesling som favoritdruva bland de vita, för det här är verkligen njutbart i alla lägen. 92p

Det blev till sist lite Bowmore Darkest 15yo som fick runda av denna lördag. Fantastiskt god och trevlig whiskey om man gillar rökiga och generöst fruktiga sådana! Rekommenderas varmt!

Beo

Medlem
IMG_8969.jpg

Källarvin - dags att dricka enligt CT. OK tänkte jag. Började med en källarton som försvann efter en kortare dekantering. Friska syrliga bär (körsbär) avrundade tannier. 92 p. Så naturligtvis var det den sista flaskan. Till en Cordon Blue med en risotto på Karl Johan,
IMG_8974.jpg

Från höstens promenader. Färskfrusen i skivor nu stekt i olja och smör. Nu ska svampen tärnas ned i risotton.
2002 Nino Negri Sfursat 5 Stelle

vininfo.nu

Medlem
Tyvärr så lagar vi nästan aldrig mat, men idag är vi bortbjudna till @vininfo.nu som är bättre på matlagning (nåväl, hans fru i alla fall). :)
Konstig vinkväll. Vi brukar vid träff ha mer specificerat, dock inte denna gång, ändå blev det 2x2 Pinot Noir (2xAlsace, USA, Australien) förutom att vi öppnade en Bourgogne som referens. Dålig referens dock, detta då vinet anno 2005 var strävt som en Nebbiolo och mörkt, något dom även den åldrade Alsacen och Beaux Freres'en var, mörkt alltså...

Inga anteckningar dock då inga dylika gjordes. Kanske att @Matlen vågar sig på från minnet...

image.jpg

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Puligny-Montrachet, Vincent Girardin, 2012

En flaska som min fru tagit fram när jag kom hem i fredags. En av många olika flaskor hon fick i present på hennes 30-års dag. Visste inget om just denna producent när vi testade, men givetvis blev man intresserad av kommunen på etiketten :p
image.jpg
Vi drack flaskan under lång tid på kvällen, nedan är efter ca 3 timmar från öppnad.
Fin gyllene och färg som går åt halm. Doften är djup med härligt smöriga eldar, rund äppelton och torkad aprikos. Smaken är sammansatt med en härlig syra och fruktiga toner av mango, aprikos och gula plommon.
Givetvis ungt vin nu. Öppnade upp sig under kvällen. I början klart mer sluten än TN ovan. Lämnade en skvätt till kvällen efter. Då hade ännu mer torkad frukt kommit fram och syran spelade mer jämställt med faten
.

Riktigt gott och härligt vin! Bgn ÄR gott!
Blir nog att slänga ner några i källaren (som vi nu bygger i vårt nya hus vi flyttade till förra veckan).

mnor

Medlem
Blev lite sen middagsplanering igår, så när vi väl bestämt vad vi skulle äta (efter SB stängt), så ville jag ha en sås med mousserande vin i vilket diskvalificerade en hel del av de champagner som jag har hemma. Valet föll på en champagne som jag fått i gåva, 2008 Palmer & Co BdB, som jag också använde som bas till en sås och sedan drack till maten. Sedan plockade jag också fram 2011 Familia Zuccardi Tito Zuccardi Valle de Uco som jag köpt tidigare under dagen. Denna flaska tänkte jag skulle passa som vin framför tv:n under kvällen.
20150308_101404.jpg

2008 Palmer & Co BdB
Doft: Äpple och päron med toner av bröd och citrus
Smak: Äpple, citrus (lime och grapefrukt)

En helt ok apertifchampagne, som skulle passa bra en varm sommardag. Finns en hel del syra i champagnen men det stör absolut inte då frukten är så pass bra. Ingen stor champagne på något sätt, men gott!

2011 Familia Zuccardi Tito Zuccardi Valle de Uco
Doft: Mörk frukt dominerad av plommon och körsbär, toner av viol och kaffe
Smak: Körsbär, plommon, björnbär toner av viol, lakrits, kaffe och mjölkchoklad

Dekanterade vinet i cirka 3 timmar innan jag började dricka det. Smaken är tydligt dominerad av mörk körsbär och plommon frukt, frukten balanseras upp av en bra syra. Ett riktigt trevligt fylligt vin som är jag skulle bedöma någonstans runt 89-90 poäng i dagsläget. Ju längre vinet får stå desto mer smaker kommer fram och vinet skulle vinna på några års lagring. Om man dricker vinet nu så dekantera! Tycker att det var en viss skillnad mellan mitt första och andra+tredje glas vin. När jag började dricka mitt andra glas vin så hade vinet stått i cirka 5 timmar i karaff.

Gurto

Medlem
Vina Tondonia Reserva 2002
Doftar körsbär, mogna jordgubbar, tobak, örtigt kryddigt, smörkola, jordigt/något multet, läder
I munnen ganska slankt och elegant med ljusa klara bäriga fruktoner och kryddiga fattoner. Fin bärig syra (surkörsbär) och mjuka tanniner

Som sagt ganska slankt och elegant - ingen supermörk och kraftig Rioja (årgången är väl lite slankare generellt?). Begynnande mognad men knappast någon brådska att dricka upp. Tyckte om. 89p

Magnus L

urydhtfilgukj
2007 Pierre-Jacques Druet Bourgueil Les Cent Boisselées

Tokigt grön i näsan. Aningens utvecklad doft med fantastiska aromer av mögliga paprikor, gröna stjälkar, blåbärsris, syrliga röda bär, jordgubbar och tranbär. Lätt och sval i munnen med medelhög syra, torr men utan någon direkt strävhet alls. Kanske saknar en anings intensitet och längd.

Underbart! Och nästan gratis för 130kr.

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
2007 Pierre-Jacques Druet Bourgueil Les Cent Boisselées

Tokigt grön i näsan. Aningens utvecklad doft med fantastiska aromer av mögliga paprikor, gröna stjälkar, blåbärsris, syrliga röda bär, jordgubbar och tranbär. Lätt och sval i munnen med medelhög syra, torr men utan någon direkt strävhet alls. Kanske saknar en anings intensitet och längd.

Underbart! Och nästan gratis för 130kr.
Mycket ska man höra i vinvärlden, men "fantastiska aromer av mögliga paprikor" är nog den skönaste beskrivningen jag hört 2015! Kanske värt att plocka en flaska för att få uppleva denna njutning! ;)

Magnus L

urydhtfilgukj
Mycket ska man höra i vinvärlden, men "fantastiska aromer av mögliga paprikor" är nog den skönaste beskrivningen jag hört 2015! Kanske värt att plocka en flaska för att få uppleva denna njutning! ;)
Plåga sig igenom vinprovning efter vinprovning med viner dominerade av modernt extraherad frukt tillsammans med trista ekfat och det blir väl oundvikligen så att allt som sticker ut på konstiga vis blir fantastiskt roligt :)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2007 Chateau Brainaire-Ducru, St Julien, 85p
Quite a bistro wine: non-complex, non-intrusive that still has some ompa-ompa to accompany various dishes. Does its job, just as well as any USD10 Chianti that is low on tannins, little high in acids and with a lean body.

Discrete nose.
Watered down palate, short but well-balanced and doing great with Sunday dinner. Non-descript with some small Bdx-reminiscence.

Conclusions:
There really is nothing for us in the 2007 vintage.
No more buying weak vintage Bdx for us. (Dreading the 2011 and -12 EP wines...)

Enjoyed at Bisi Basi.
Wife: 88p.
QPR = disaster.
(We were too generous with the first btl's score.)

m_trobeck

Lite sherry efter en dags slit med nya huset. Det är man fan värd!

image.jpg

Monteagudo, Palo Cortado

Bärnstensfärgad, lite som mörk sirap i tonen. Oxiderad doft fylld av torkade fikon, clementinskal, farinsocker, dadlar och romrussin-glass. Smaken är helt torr med ett drag mot salt. Torkade frukter och den där härligt oxiderade smaken som lägger sig längst bak på tungan. Lite spritig eftersmak, men just nu är det bara härligt och uppskattat!!

Man blir lika förvånad varje gång hur mycket kvalitet man får för slantarna när man dricker sherry. 92kr för en 1/2-flaska på gamla kära gröna skylten. Fantastiskt!

MartinE

Medlem
1998 Michel Gonet Cuvée Prestige
En schysst, mörkt gyllengul åldring som det är dags att dricka upp. Jag såg att @MartinE hade testat det här vinet i slutet av 2013 och att hans gissning på drickfönster låg mellan 2015-2020. Jag är benägen att säga att om ytterligare fem år är det här vinet inte leverera särskilt högt, så jag tycker det är hög tid att öppna de flaskor man har redan nu. Kanske fick vi en lite tröttare flaska, för syran var inte alls särskilt påtaglig och den uns av vitalitet som fanns i början av glaset dog ut väldigt hastigt. Doften och smaken var dock mycket stor, och det fanns mängdet att hämta när det gällde mogna äpplen, citrus, aprikoser, marsipan/mandlar! Det är i dagsläget riktigt utvecklat och moget, även om det kanske inte faller mig helt i smaken då jag gärna hade haft lite mer syra kvar. 85p
Jag minns min flaska som väldigt pigg och med rejäl syra! Men den gode Gonet degorgerar väl sina flaskor löpande och det kan hända att min var ganska nydeggad.

Magnus L

urydhtfilgukj
Visa bifogad bild 3556
Källarvin - dags att dricka enligt CT. OK tänkte jag. Började med en källarton som försvann efter en kortare dekantering. Friska syrliga bär (körsbär) avrundade tannier. 92 p. Så naturligtvis var det den sista flaskan. Till en Cordon Blue med en risotto på Karl Johan,
Visa bifogad bild 3558
Från höstens promenader. Färskfrusen i skivor nu stekt i olja och smör. Nu ska svampen tärnas ned i risotton.
2002 Nino Negri Sfursat 5 Stelle
Spännande med Sfursat!

KimHartman

Medlem
Lite vin under gårdagen:

2013 Zilliken Rausch Kabinett Påtagligt ung, söt och syrlig, med gula äpplen, vindruva, citron, och touch av svagdricka. Behöver lite tid.
2005 Gaja Barolo Dagromis
Ekig, lite dov, med ganska försiktig frukt. Körsbär, lakrits, lite coca-cola. Inte dåligt på något sätt, och bättrar sig avsevärt med luftning, men ändå lite av en besvikelse.
2009 Brancaia Ilatraia
Ung, rikt fruktig, med nya fat, örter, paprika. Väl tillrättalagd och lite identitetslöst kanske, men också mycket gott.

StefanAkiko

Visa bifogad bild 3567

Monteagudo, Palo Cortado

Bärnstensfärgad, lite som mörk sirap i tonen. Oxiderad doft fylld av torkade fikon, clementinskal, farinsocker, dadlar och romrussin-glass. Smaken är helt torr med ett drag mot salt. Torkade frukter och den där härligt oxiderade smaken som lägger sig längst bak på tungan. Lite spritig eftersmak, men just nu är det bara härligt och uppskattat!!

Man blir lika förvånad varje gång hur mycket kvalitet man får för slantarna när man dricker sherry. 92kr för en 1/2-flaska på gamla kära gröna skylten. Fantastiskt!
Har, som av en händelse, försiktigt smuttat på just denna samt ytterligare trenne SB-sherrysar den senaste tiden. Träffade på just den du avnjöt, första ggn alldeles nyligen hemmahos @Mats ... Exceptionell njutning för, precis som du säger: liten peng. Ungefär som att det finns en Gud, som dessutom är god! Ibland är livet så vackert!

NV Delgado Zuleta Jerez-Xérès-Sherry Palo Cortado Monteagudo, 94p
Palomino Fino
Showed great already after an hour of decanting (91p), but still grew after a few weeks under cork. Most of a half btl.

It's a Palo Cortado, but nose screams: Oloroso. Rich and with the dried fruits en masse, even 'huge' by any standard. Complex, intense, enticing and very appealing. Even after sampling some of its contents, the fabulous nose stood its ground. Enjoyed the aromas for well over 15 minutes.

Palate: Has the kind of concentration that you always dream of when drinking these miracle wines. Super dry. Death and destruction in the desert. Dead bones gone dry. Distinct acids that are firmly balanced by a small tannic experience, the rich fruit and the aromas of nuts, burnt hair and oxidized mayhem. This is several minutes long, actually I could smell it from my sweat at the practice in the EVENING after... Absolutely stunning! The perfect Sherry to keep at home: superb quality, longevity and nice price.

Can stand well on its own, is fabulous with anything "shrimpy" or salty-crispy.

NV Valdespino Jerez-Xérès-Sherry Fino "Inocente" Macharnudo, 88p
Palomino Fino
Improved greatly after a couple of weeks under cork, half btl, half full. Dreadfully simple at the get-go, but worth waiting for!

Nose: A baryton on the nose, sending subliminal msgs of a very mature and interesting Fino. Not at all big, but complex with hints of dried flowers and meat balls over vegetal aromas towards soft, mild and new green weeds.
Palate: Now, we're talking! The first meek sip of the evening was close to a wow. Mellow acids for what it is. Has a very fine, nutty, oxidized personality that is somewhat simple. Peppery towards chervil. Great length, superbly balanced, intense and medium bodied, elegant, dry sherry. This delivers what it should, and than some. Youthful in style, and at a quality level I'd never hesitate to serve during a fine dinner. (Please note that it needs a few weeks of waking up before serving!)

NV Gonzalez-Byass Palomino Fino Jerez-Xérès-Sherry Tío Pepe (Muy Seco-Extra Dry), 82p
Must have been 10 years since previous drop from this brand. Remebered it as dead dry and with a pronounced nutty character.

Today's impression was from a newly opened half btl that didn't impress. More like a fruity and young natural wine with some small oomph. Ok length, fine intensity, ok typicity and with some length. But we accept only better Sherry :)

NV Hijos de Rainera Perez Marin La Guita Manzanilla, 84p
Manzanilla de Sanlúcar de Barrameda Palomino Fino more

Much better after three weeks under cork, half btl, half full:
Nose: Has a clear, appley, Sherry nose that is the antithesis of an Oloroso. Excelltly dry, showing fruit and a hint of maturity but lacking in complexity and intensity.
Palate: Quite young, with apple-fruity corpreal qualities as well as a dry performance with finesse. Propelled by its acids and kept steady by the elegant fruit. A lighter Manzanilla with a beginning nuttiness in the finish. Had hoped for a salty twang, but not here.
(Aye, aye yer sawlty scummbaggs!)

Mattias Schyberg

Administratör

Visa bifogad bild 3567

Monteagudo, Palo Cortado

Ja, sherry är verkligen antitesen till ett typiskt vinnördsvin och således mest troligt en av världens mest underskattade vintyper. Man kan fråga sig varför, kanske beror det på följande?
  • Vanligtvis årgångslöst
  • Billigt
  • "Saknar uttalade vinmakare"
  • Har hög alkoholhalt
  • Saknar byappellationer och/eller vingårdsbeteckningar
  • Behöver vanligtvis inte lagras efter buteljering
Med andra ord så är sherry allt annat är självklart för den som enbart bryr sig om etiketten eller nörderiet i sig, men desto mer intressant för den som är intresserad av stora smakupplevelser. :)

m_trobeck

NV Valdespino Jerez-Xérès-Sherry Fino "Inocente" Macharnudo, 88p
Palomino Fino
Improved greatly after a couple of weeks under cork, half btl, half full. Dreadfully simple at the get-go, but worth waiting for!

Nose: A baryton on the nose, sending subliminal msgs of a very mature and interesting Fino. Not at all big, but complex with hints of dried flowers and meat balls over vegetal aromas towards soft, mild and new green weeds.
Palate: Now, we're talking! The first meek sip of the evening was close to a wow. Mellow acids for what it is. Has a very fine, nutty, oxidized personality that is somewhat simple. Peppery towards chervil. Great length, superbly balanced, intense and medium bodied, elegant, dry sherry. This delivers what it should, and than some. Youthful in style, and at a quality level I'd never hesitate to serve during a fine dinner. (Please note that it needs a few weeks of waking up before serving!)

Nu blev jag lite förbryllad. Jag levde i en verklighet där fino och manzanilla inte alls ska varken dekanteras och framför allt inte sparas efter flaskan öppnats. Dessa viner har ju inte haft kontakt med syre under tillverkning och "skadas" lätt vid kontakt med luft.

Övriga varianter av sherry som under tillverkning varit i kontakt med syre är således betydligt mer motståndliga och klarar sig bra i flaskan flera veckor efter öppnad.

Så när du skriver att den Finon behöver några veckor för att vakna så blir jag lite förvånad.....

StefanAkiko

Nu blev jag lite förbryllad. Jag levde i en verklighet där fino och manzanilla inte alls ska varken dekanteras och framför allt inte sparas efter flaskan öppnats. Dessa viner har ju inte haft kontakt med syre under tillverkning och "skadas" lätt vid kontakt med luft.

Övriga varianter av sherry som under tillverkning varit i kontakt med syre är således betydligt mer motståndliga och klarar sig bra i flaskan flera veckor efter öppnad.

Så när du skriver att den Finon behöver några veckor för att vakna så blir jag lite förvånad.....
Jag har ingen annan kommentar än att den blev bättre med några veckor efter öppning, men under skruvkapsyl :)

StefanAkiko

Ja, sherry är verkligen antitesen till ett typiskt vinnördsvin och således mest troligt en av världens mest underskattade vintyper. Man kan fråga sig varför, kanske beror det på följande?
  • Vanligtvis årgångslöst
  • Billigt
  • "Saknar uttalade vinmakare"
  • Har hög alkoholhalt
  • Saknar byappellationer och/eller vingårdsbeteckningar
  • Behöver vanligtvis inte lagras efter buteljering
Med andra ord så är sherry allt annat är självklart för den som enbart bryr sig om etiketten eller nörderiet i sig, men desto mer intressant för den som är intresserad av stora smakupplevelser. :)
Glöm inte bort skruvkorkarna! Eller "plopp-korkar" som inte heller behöver korkskruv.
Samt att dessa viner gör Coravin till en onödig pryl.

Last edited:
Toppen