Vinprovning igår med lite munskänksfolk. Provningsledaren hade förberett allting blint och det enda vi visste var att vinerna hörde ihop temamässigt. Typ av tema brukar variera stort mellan druva, land, vinstil, nya mot gamla världen och låg mot hög kvalitet. I stort kan det vara vadsomhelst och många gånger kan det vara krystat, men alltid kul.
Själv så försökte jag även sätta lite betyg på samtliga viner innan avtäckning, men av sedvanliga skäl så bör poäng tas med en nypa salt vid denna typ av provningar (och annars också för övrigt).
Temat denna gång var Spanien och det tog inte många sniff för att känna sig ganska övertygad. Mycket fat och vanilj genomgående tillsammans med mycket stramhet och oldschoolkänsla här och där. De två vita vinera i gänget var dock mer förbryllande och svårplacerade.
1. Gröna stråk av melon, guava och päron med tvåliga drag av handkräm och damparfym. Medelsyra med aningen restsötma och låg intensitet. Enkelt och charmigt.
85p
Ganska uppenbart en gewurtz vilket blev min gissning, men inte tusan passar det in på Spanien? I brist på andra gissningar så fastnade jag dock där men någon gissning på region lyckades jag inte få ur mig. Numera vet jag bättre, regionen Somontano har tydligen denna druva som specialitet. Tyckte om vinet och skulle gärna dricka det på balkongen en varm sommardag.
Facit: 2013 Vinas de Vero Gewurtztraminer, 79 kr (71033)
2. Fat med drag av pinjenöt samt laktos, äpple, mörk citrus och flinta. Bra intensitet och fyllig viskös munkänsla med lite eldighet och aningen restsötma.
87p
Normalt så hade jag garanterat gissat på en Chardonnay av något slag på detta vin, men då jag var inne på Spanien som kvällens tema så gissade jag såklart på vit Rioja. Som vanligt så straffas man direkt när hjärnan tror att den vet något och slutar att titta på analysen. Nåväl, klart schysst Chardonnay är ett faktum och ännu en gång så fick jag lära mig att även Chardonnay görs i regionen Somontano. Riktigt mumsig!
Facit: 2013 Enate Chardonnay 234, 134 kr (75438)
3
. Feta fat med smörkola och kokos. Mörk svårdefenierad frukt med plommon och lite svartavinbärsblad med lite nyansering i form av peppar och lakrits. Medelfylligt och balanserat med ganska snäll struktur.
88p
Svårt vin att gissa ursprung på. Ganska generisk karaktär som skulle kunna vara vad som helst. Hade ingen direkt gissning, inte ens på druva, men skrev modern, enkel Rioja i brist på annat. Kvällens näst dyraste vin var ett faktum och i min värld är det inte ens nästan prisvärt.
Facit: 2009 Roda Reserva, 309 kr (73863)
4. Kräftspad, dill och höstlöv med torkade körsbär och vanilj. Moget med snälla tanniner och stram, heltorr munkänsla med aningen låg intensitet.
88p
Kvällens mest självklara vin, Rioja så det skriker om det. Gav det väldigt lite tid och ställde det snarare åt sidan för att fokusera på de andra. Hyggligt vin, men lite för mycket dill och kräftspad för min smak, så inget jag kommer att köpa. Gissade även rätt på årgången vilket jag får tacka Systembolagets dåliga utbud för.
Facit: 1998 Don Jacobo Gran Reserva, 231 kr (2378)
5. Kålsoppa, rått kött, kokt paprika och lite läder med obefintlig frukt. Grinigt och tjurigt i munnen med en syra som får munnen att krulla sig. Slankt och aningen tunt med tydliga järnmineraler i avslutet.
89p
Här var jag helt lost. Trodde nog att det var en cabb av något slag men längre än så kom jag aldrig. Inte direkt ett "gott" vin, men med mycket roliga och udda inslag samt intressant och kvalitativt alla gånger. Skulle gärna prova producentens toppvin, då det märks att det finns en del egensinnighet i detta.
Facit: 2011 Pescuera Tinto, 176 kr (72731)
6. Mycket brända och rostade fattoner med lite rök och kryddnejlika. Mörk frukt med plommon och russin i framkant. Kort i munnen med lite eldighet, men i övrigt heltorrt och välbalanserat.
86p
Ännu ett vin där jag kände mig aningen vilsen. Korrekt vin av generiskt slag. Hade ingen direkt gissning annat än att det såklart var spanskt och troligtvis Tempranillo. Ganska trist och intetsägande i sammanhanget, men gott.
Facit: 2011 Vina Pedrosa Crianza, 161 kr (2149)
7. Massor av torkade örter, mörkröda bär och lite buskar och kvistar ihop med lite finstämd fatvanilj och viol. Svalt och stramt i munnen med hög intensitet och rakryggad struktur.
90p
Här kände jag spontant att det borde vara Mencia i glaset och då såklart Bierzo. Kan dock inte påstå att jag har så bra koll på denna druva och region, men det kändes klart rätt i sammanhanget. Riktigt trevligt vin, helt i min smak, men visst saknas lite komplexitet.
Facit: 2006 Farina Gran dama di Toro, 224 kr (78977)
8. Massivt fruktig, aningen volatil, med mängder av körsbär, plommon och röda äpplen. Fina drag av piptobak, tjära och fänkål under ytan. Rejält extraherad med hög intensitet och viss eldighet. Mycket strävt med bra syra och rakryggad struktur.
92p
Ganska uppenbart en Priorat av bättre slag, tänkte jag men fick äta ödmjukhetspaj ännu en gång denna kväll. Riktigt bra vin, men jag hade önskat att det var från Priorat.
Facit: 2010 Numanthia 360 kr (73276)
Så ja, nu var det rapporterat. Många lärdomar men även bekräftelser på att man även lär sig ett och annat när man håller på med vin. Att alla röda var Tempranillo hade jag aldrig kunnat gissa, men samtidigt kanske det var därför det kändes väldigt mycket Spanien på något vis. Väldigt trevlig provning och lärorikt. Kanske borde man börja utforska de lite mer udda regionerna i Spanien. Det är hög tid tycker jag!
Visa bifogad bild 3640