Fick en blindprovning serverad före maten igår och följde
@Mattias S exempel med att skriva ned några rader och sedan gissa.
1. Jag: Bivax, aprikos, blommor, gula äpplen, kalk. Vinet är torrt med medium (+) syra, medium kropp, medium alkohol. Smak av gula äpplen, blommor, kalk, päron av mycket moget slag samt citrusfrukter. Slankt. Resonemanget blev rätt konfunderat med ett "bivax och blommor, Chenin Blanc, Rousanne, Marsannde...". Spanien, Rioja blev det till slut.
Helt ute och cyklade då det egentligen var en Chenin Blanc, klassisk Vouvray, 2013 Bourillon Dorléans Vieilles Vignes la Coulée d'Argent Sec.
2. Popcorn, smör, fat, rostade nötter, blommor och kanske aningen jästigt. I munnen är det torrt med medium syra, medium (+) body, medium alkohol. Först är det en käftsmäll av fat som kommer, följt av tropisk frukt, nötter, blommor och citrus. Om det finns ett vitt vin med tanniner så är det något sådant här... Omedelbar bedömning att det är fatad Chardonnay från Nya världen, efter en stund landar jag i USA.
2013 Simonsig Rousanne i glaset. Grundlurad igen, men den här gången av faten! Efter 30-40 minuter tittar den blommiga, aromatiska karaktären fram bakom träplankorna och avslöjar att det INTE är Chardonnay, men fram till dess blir man rätt förvirrad.
3. Björnbär, mogen frukt, jordgubbar, mogna hallon, kryddor, en liten fatnärvaro. Väldigt varmfruktigt i doften. Torrt, medium syra, medium (+) tannin, medium (+) alkohol, medium kropp. I smaken finns det mer av björnbär, mörk frukt, fat, örtkryddor och en liten ton av ek. Piece of cake, är min tanke; Södra Rhône, 2011. Mumlar något om GSM-blandning innan jag går vidare till sista glaset...
Och se på f-n, här hade jag faktiskt rätt! 2009 Montirius Gigondas på en blandning av Grenache och Mourvèdre. Ibland får man till det!
4. Svarta vinbär, cassis, grön paprika, damm och grus, mogen frukt, ek. Vinet är torrt, medium syra, medium (+) tannin, medium alkohol samt medium kropp. Smaken är idel svarta vinbär, grön paprika, grus, ek, gräs och lakrits. Domen blir Cabernet Sauvignon från Nya världen, närmare bestämt Margaret River, Australien. Gissningen grundar sig delvis på den grusiga tonen, men också på att jag vet att mina föräldrar känner till ett vin därifrån. Så mycket ska erkännas.
Det var ju förstås en sydafrikan i sista glaset, blandat på Cab S, Cab F och Merlot. 2011 Jordan Wine Estate Cabernet Sauvignon Cobbler's Hill. Efter en stund kom en mer påtaglig rökig ton fram och skvallrade om Sydafrika, tillsammas med en lite mer plommonfruktig bit som jag inbillar mig kan leda till Merlot.
Riktigt nyttig och rolig övning så där en vanlig lördagkväll och med rätt gott resultat ändå! Tankarna går i rätt spår men går till fel station.