Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto

Medlem
Grottade inte ner mig så mycket då det dracks med gäster och samtalet tar ju lite fokus :) Detta dracks ikväll i alla fall:
Mouton Noir Other People's Pinot, Oregon, 2013 (kalvytterfilé med ugnsbakad morot, persiljerot och rödlök med kalvbuljong- och lakritsrotssås)
Väldigt gott och balanserat men ganska okomplicerat. Röd och skir bärighet med lite blommig parfymering. Allt i en relativ slank kropp med frisk bärig syra. 86p.

Passar mycket bra till maten.

Albert Gessinger Zeltinger Blauschiefer Riesling Eiswein, Mosel, 2009 (färsk ananas, mynta och lemoncurdglass)
Doftar otroligt rikt med inslag av citrusmarmelad, konserverad ananas, kanderad citrus, aprikos, honung, kryddigt (åt ingefärshållet) och ett stråk gurka.
Väldigt fylligt och koncentrerat med rejält hög sötma och en galet hög syra.

Väldigt, väldigt bra! En otrolig koncentration och en nästan elektrisk nerv i sig. Inget för den som har svårt för hög syra dock för den är verkligen rakbladsvass. 91p

Passade väldigt bra till desserten, som verkligen behövde ett dessertvin med rejäl syra.

ChristianB

DipWSET
Fick en blindprovning serverad före maten igår och följde @Mattias S exempel med att skriva ned några rader och sedan gissa. :p

1. Jag: Bivax, aprikos, blommor, gula äpplen, kalk. Vinet är torrt med medium (+) syra, medium kropp, medium alkohol. Smak av gula äpplen, blommor, kalk, päron av mycket moget slag samt citrusfrukter. Slankt. Resonemanget blev rätt konfunderat med ett "bivax och blommor, Chenin Blanc, Rousanne, Marsannde...". Spanien, Rioja blev det till slut. :p
Helt ute och cyklade då det egentligen var en Chenin Blanc, klassisk Vouvray, 2013 Bourillon Dorléans Vieilles Vignes la Coulée d'Argent Sec.

2. Popcorn, smör, fat, rostade nötter, blommor och kanske aningen jästigt. I munnen är det torrt med medium syra, medium (+) body, medium alkohol. Först är det en käftsmäll av fat som kommer, följt av tropisk frukt, nötter, blommor och citrus. Om det finns ett vitt vin med tanniner så är det något sådant här... Omedelbar bedömning att det är fatad Chardonnay från Nya världen, efter en stund landar jag i USA.
2013 Simonsig Rousanne i glaset. Grundlurad igen, men den här gången av faten! Efter 30-40 minuter tittar den blommiga, aromatiska karaktären fram bakom träplankorna och avslöjar att det INTE är Chardonnay, men fram till dess blir man rätt förvirrad.

3. Björnbär, mogen frukt, jordgubbar, mogna hallon, kryddor, en liten fatnärvaro. Väldigt varmfruktigt i doften. Torrt, medium syra, medium (+) tannin, medium (+) alkohol, medium kropp. I smaken finns det mer av björnbär, mörk frukt, fat, örtkryddor och en liten ton av ek. Piece of cake, är min tanke; Södra Rhône, 2011. Mumlar något om GSM-blandning innan jag går vidare till sista glaset...
Och se på f-n, här hade jag faktiskt rätt! 2009 Montirius Gigondas på en blandning av Grenache och Mourvèdre. Ibland får man till det! :D

4. Svarta vinbär, cassis, grön paprika, damm och grus, mogen frukt, ek. Vinet är torrt, medium syra, medium (+) tannin, medium alkohol samt medium kropp. Smaken är idel svarta vinbär, grön paprika, grus, ek, gräs och lakrits. Domen blir Cabernet Sauvignon från Nya världen, närmare bestämt Margaret River, Australien. Gissningen grundar sig delvis på den grusiga tonen, men också på att jag vet att mina föräldrar känner till ett vin därifrån. Så mycket ska erkännas.
Det var ju förstås en sydafrikan i sista glaset, blandat på Cab S, Cab F och Merlot. 2011 Jordan Wine Estate Cabernet Sauvignon Cobbler's Hill. Efter en stund kom en mer påtaglig rökig ton fram och skvallrade om Sydafrika, tillsammas med en lite mer plommonfruktig bit som jag inbillar mig kan leda till Merlot.

Riktigt nyttig och rolig övning så där en vanlig lördagkväll och med rätt gott resultat ändå! Tankarna går i rätt spår men går till fel station. ;)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2009 Sheridan Vineyards Cabernet Franc, 93 p.
Washington State
If you like CF, you'll LOVE this wine! Superbly concentrated with youthful layers of fruit and very fine vegetal expressions. This is becoming a really fine and very grape-typical wine of distinction.

Unfortunately, only decanted for sediment at home and then immediately brought to the restaurant.

Tannins M+, acids M++, M+ body.
Rich aroma palette dominated by peeman, star fruit and paprika. Long, elevated, concentrated, typical for the grape and absolutely, positively promising great things for the future. I really love this wine, wife prefers other expressions of this grape, as in Le Macchiole's Paleo and other Washingtonians.
9 btls to go, next one next uear.

Wife: slightly sweet for her taste and thought it more towards CdP in expression: 90p.

At over performing Italian restaurant: Bisi-Basi in Maita, Yokohama.

Mattias Schyberg

Administratör
2009 Sheridan Vineyards Cabernet Franc, 93 p.
Washington State
If you like CF, you'll LOVE this wine! Superbly concentrated with youthful layers of fruit and very fine vegetal expressions. This is becoming a really fine and very grape-typical wine of distinction.

Unfortunately, only decanted for sediment at home and then immediately brought to the restaurant.

Tannins M+, acids M++, M+ body.
Rich aroma palette dominated by peeman, star fruit and paprika. Long, elevated, concentrated, typical for the grape and absolutely, positively promising great things for the future. I really love this wine, wife prefers other expressions of this grape, as in Le Macchiole's Paleo and other Washingtonians.
9 btls to go, next one next uear.

Wife: slightly sweet for her taste and thought it more towards CdP in expression: 90p.

At over performing Italian restaurant: Bisi-Basi in Maita, Yokohama.
Yummy, me want big time! :)

Mattias Schyberg

Administratör
2009 Mastroberardino Taurasi Radici (95008)

image.jpg

Kampanien i Italien och druvan Aglianico är alltid intressant och då en ny årgång stod och såg mystiskt ut på en hylla i nordstan så kunde jag inte låta bli ett köp. :eek:

Väldigt typiskt italienskt på många vis med mörka körsbär, cassis, tranbär och kakao, samt lite antydan till stall, tjära och dill i bakgrunden. Det känns dock slutet och allt annat än öppet och inbjudande idag. I munnen är det tjurigt och ungt med syrlig och aningen bitter frukt med kraftiga tanniner och kropp runt medel. Inte helt olik en Nebbiolo i sina tonår.

Ett riktigt bra vin för framtiden möjligen, men idag så känns det lite under förväntan med tanke på pris och det saknar möjligen lite balans och komplexitet. Drack det till hemmagjord pizza igår med massor av vitlök och bacon, men det var nog inte den bästa kombinationen direkt. 89p

sunqan

Vinös
igår drack vi 2010 Terra di Lavoro till en biff med bea och klyftpotatis.
s*t det var tungt. doft - öh tjära/skidvalla (eller kraftigt rökt sidfläsk), inte mycket annat som tränger igenom. smak en hel del tjära där också. hade väntat mig ett betydligt snällare och strävare vin. syran finns där och tanninerna, men tjäran :)

efter nån timme lugnar det ner sig lite grann, och jo, det kan anas lite fräsch frukt men snarare skuggmoreller än biggaråer, och en touch vanlig faktiskt.

smakmässig var det skitgott, även om jag nog gillade mastroberardinis radici riserva bättre (i sorrento förra våren, där och då).

det är lite fascinerande att läsa folks smaknoter på CT, ibland undrar man om man druckit samma vin öht... "yppig men aldrig påträngande"? det minsta man kan beskylla vinet för är att vara subtilt :)

poäng? 90-92 nånstans. lagringsbarhet? jodå, skulle tro att det nog kan ligga 15 år utan problem, frågan är vad som händer med tjäran. det känns i alla fall som att det finns en hel del under täcket, så dricka nu eller vänta 6-7 år skulle jag säga. jag kommer nog att spara de två återstående till pensionsdagen eller så :)

tobbe81

Medlem
Söndagsmys är man ledig imorgon så är man. nyss dekanterad körsbärs/tegelröd i färgen dofter utav viol björnbär svartavinbär smaken i munnen bjuder på lingon och mint och en liten mysig behaglig men endå stygg kärvhet avslutas med tanniner som drar åt nybakad kavring och vört bröd. lätt en utav mina största cndp upplevelser någonsin 95p.
19118_10155355101600008_7395872136368687247_n.jpg

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2012, 1865 Cabernet Sauvignon från Producenten Viña San Pedro (Länk här)

Jag fortsätter min enkla resa med enkla viner. Det kanske finns någon som tycker att det är intressant..!
Detta drack vi till fredagens middag. Rosorna i bakgrunden är lite vissna, men nu står det nya på bordet!
Vinet (som egentligen är det intressanta) var ett klassiskt CS, Fruktigt (vanilj och svartvinbär) & ganska ungt, gjort för omgående konsumtion. Köp hem och öppna en regnig torsdag! Vi serverade vinet till utskuren biff med sparris och potatisgratäng. Fungerade klart bra! 87p

upload_2015-3-22_22-47-31.jpeg

Last edited:
2009 Mastroberardino Taurasi Radici Riserva (95008)

Visa bifogad bild 3659

Kampanien i Italien och druvan Aglianico är alltid intressant och då en ny årgång stod och såg mystiskt ut på en hylla i nordstan så kunde jag inte låta bli ett köp, dessutom då etiketten numera är svart. :eek:

Väldigt typiskt italienskt på många vis med mörka körsbär, cassis, tranbär och kakao, samt lite antydan till stall, tjära och dill i bakgrunden. Det känns dock slutet och allt annat än öppet och inbjudande idag. I munnen är det tjurigt och ungt med syrlig och aningen bitter frukt med kraftiga tanniner och kropp runt medel. Inte helt olik en Nebbiolo i sina tonår.

Ett riktigt bra vin för framtiden möjligen, men idag så känns det lite under förväntan med tanke på pris och det saknar möjligen lite balans och komplexitet. Drack det till hemmagjord pizza igår med massor av vitlök och bacon, men det var nog inte den bästa kombinationen direkt. Tidigare årgångar har jag gillat avsevärt mer. 89p

Är det verkligen riservan du dricker, den vanliga Radicin brukar väl ha svart ettikett?

Mvh
Vän av ordning

Mattias Schyberg

Administratör
Är det verkligen riservan du dricker, den vanliga Radicin brukar väl ha svart ettikett?

Mvh
Vän av ordning
Det förklarar saken, lurigt värre. Tidigare så har jag med andra ord druckit storebror och inte detta. Tack för upplysningen!

Tänk att ingen har uppmärksammat denna fadäs förrän nu. :eek:

(editerade det ursprungliga inlägget)

Det förklarar saken, lurigt värre. Tidigare så har jag med andra ord druckit storebror och inte detta. Tack för upplysningen!

Tänk att ingen har uppmärksammat denna fadäs förrän nu. :eek:

(editerade det ursprungliga inlägget)

Ingen orsak, jag har själv förväxlat dem. Jag tror 2008 är den årgång av riservan som släpps i år.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Yummy, me want big time! :)
Den är som en blandning mellan det bästa Loirisk CF har att erbjuda och det swulligaste underbara som US har att erbjuda på samma område. Om Gud är god, turen står vid din sida osv, så kanske det är möjligt få med en flarra som present till PN-provningen.
(Är lite rädd för att jag efter PN-kvällen kommer måsta kasta mig över lite tannin från tex Arnaldo Caprai och Madiran...)

Skrutt

Medlem
Jag tänkte försöka beskriva 2013 As Sortes från Rafael Palacios (nr 74003), eftersom jag misstänker att en hel del personer sneglar på det vinet. Jag har dock inte druckit 2011 själv och kan inte jämföra med den uppburna årgången.

2013 är tveklöst ett klassvin med fin intensitet och en syra som stegrar sig i munnen. Där finns det som jag antar brukar kallas mineralitet - jag vill inte sticka under stol med att jag tvekar i samband med vissa uttryck - och som ger en lite speciell karaktär. Men jag tycker också att "mineraliteten" vetter lite mot det vita i oförvällt limeskal, särskilt strax efter öppnandet. Jag finner även honung, mer angenäma limetoner och citron, fräscht men utan någon som helst spritsighet. Jag upplever det som ungt och framfusigt. Delikat med chevreost.

Lite dyrt - typ 78 kr för dyrt kan jag känna...

Larseman

Medlem
Jag tänkte försöka beskriva 2013 As Sortes från Rafael Palacios (nr 74003), eftersom jag misstänker att en hel del personer sneglar på det vinet. Jag har dock inte druckit 2011 själv och kan inte jämföra med den uppburna årgången.

2013 är tveklöst ett klassvin med fin intensitet och en syra som stegrar sig i munnen. Där finns det som jag antar brukar kallas mineralitet - jag vill inte sticka under stol med att jag tvekar i samband med vissa uttryck - och som ger en lite speciell karaktär. Men jag tycker också att "mineraliteten" vetter lite mot det vita i oförvällt limeskal, särskilt strax efter öppnandet. Jag finner även honung, mer angenäma limetoner och citron, fräscht men utan någon som helst spritsighet. Jag upplever det som ungt och framfusigt. Delikat med chevreost.

Lite dyrt - typ 78 kr för dyrt kan jag känna...
Spännande, vad är det för druva (orkar inte Googla :rolleyes: )

ChristianB

DipWSET
Efter en stunds rotande i garderoben kom en flaska Rully fram från höstens resa i Frankrike! Tänkte att det skulle passa fint så här en vårig tisdag! :)

Veuve Henri Moroni, "2012 Rully":
Det är ett ungt vin i glaset och som jag minns det var själva vinet inte alls lika kul när vi provade det. Just den dagen var vi dock på färd i både Puligny- och Chassagne-Montrachet så jag misstänker att en flaska Rully inte stack ut så väldigt i konkurrensen. ;)
Omisskännlig vit Bggne dock och doften som stiger upp ur glaset domineras av fat, vanilj, mogna äpplen, en lätt ton av gula plommon, nötter och vad jag skulle vilja kalla för "fransk touch". Det är lite knepigt att sätta ord på det men jag tycker att det finns något speciellt i just dessa viner som ropar ut "Vive la France"!
Smaken är ung men välbalanserad där de gula plommonen, fatkryddan och äpplena turas om att pocka på uppmärksamhet. Inte det allra mest fantastiska jag packade i väskan i höstas men ett spontant "Fan vad gott det är!" blev det ändå! Tisdagen är räddad! :D

Toppen