Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

gece

Man vänjer sig.
Visa bifogad bild 3671 Visa bifogad bild 3672
Våffeldagen i går - Pimpade förrättsvåfflor (räkor, löjrom m.m.) och våfflor med grädde och sylt.
Arras Grand Vintage (nr 96057)
Trevliga och mycket små bubblor - Frisk mousse, fruktig med en avslutande beska och träighet som jag inte stött på tidigare.
Med 7 år på jästen så borde det funnits lite andra toner. Dracks genomgående och flaskan räckte ovanligt länge.
Som hustrun sa "den behöver du inte köpa igen" Fungerade hyfsat men inte bra till skaldjursvåfflan och till hallongrädde
våfflan så blev det en pikant brytning med den söta sylten.

Visa bifogad bild 3673 Visa bifogad bild 3674

Dessa intogs på Brasserie Manfred - Göteborg. Serverades till en charktallrik och dracks även till wienerschnitzel med persiljepotatis.
Allt i mitt tycke prisvärt och schnitzeln mättar de flesta för den är mycket stoooor.
ChampagneHuset Collection Grongnet Special Club (nr 77978)
Finns att köpa i en mixlåda på SB. Lådan innehåller följande viner: 1xSpecial Club 99, 1xSpecial Club 00, 1xSpecial Club 04 men det gör inget
för dom två första är klart mogna och håller säker lite längre. 2004 är riktigt ung och trevlig årgång. Har vid olika tillfällen provat alla
årgångarna och tycker att det här är en prisvärd leverantör av Special Club. Ganska stor spridning i blenden av respektive årgång. Länkar nedan.
Quenardel & Fils Grand Cru BdB 2004 levererade inte så mycket. Kan bero på 2 st flaskor Grongnet innan. Ja vi drack årgångsbubbel hela kvällen och när bubbel på krogen kostar 640:- så känns det lite som att köp två och betala för en.
Har hört att det kan vara stor flaskvariation på Grongnet, och när du beskriver din -04a som ung stärks den tesen. Den -04a jag drack på nyår kändes klart utvecklad med mogen gul frukt och lite sherrytoner - på intet vis överårig, men kanske på bortre änden av platån. Dock kraftfullt och väldigt gott, åtminstone för en Jura-fantast :)
 

chambertin

Medlem
Var på en liten källarrensning förra veckan och detta slank ner (Sauternes saknas):
IMG_0452.JPG

IMG_0453.JPG


Flight #1:
Första vinet blev en halvtorr tysk i form av 1992 Hochheimer Riesling Spätlese Halbtrocken, Domdechant Werner'sches Weingut som hade en vacker gyllengul färg och en ganska liten doft med citrus, bivax och lite gamla fat. I munnen var den ganska ogin med hård kantig syra och aningen uttrokad frult och en kartig eftersmak. Detta hade nog sett sina bästa dagar för några år sedan tyvärr eller så var det bara en dålig flaska.

Andra vinet var en annan tysk från samma område (Rheingau) i form av 1989 Rauenthaler Baiken Riesling Spätlese, Staatsweingut. Vacker ljust gul färg utan större mognad och en underbar uttrycksfull Rieslingdoft med alla de vanliga markörerna på plats (petroleum, päron/äpple). I munnen är den superbt fräsch med snygg lätt mogen fruktighet och balanserad syra. Allt bärs dessutom upp av en passande restsötma som är balanserad och på fin nivå. Längden är utmärkt den också. Mer sånt här !

Flight #2:
Den första av de röda var inte från källaren utan ett vin som en va gästerna hade vänligheten att ”slänga in” i bataljen. Vinet var 1997 Vosne-Romanée 1:er Crû ”Les Petits Monts”, Domaine Robert Sirugue. I glaset fanns ett som sig bör mkt ljust vin med lätt mognad i kanten. Doften var först väldigt återhållen och lätt men utvecklade sig sedan alltmer med luft. Här doftade det klassiskt Bourgogne med jordgubba/smultron och lite lingon. En lätt rostad ton kunde skönjas också. I munnen dominerade en syrlig fruktighet och väldigt låga och mjuka tanniner samt en meddelång eftersmak. Ett ganska lätt typiskt rött vin från Bourgogne från en mellanårgång som nu befann sig på topp eller strax förbi.

Vi klev sedan över till mer bastanta grejor i form av 1995 Château Coufran (Haut-Médoc, Bordeaux). På näsan fanns här en väldigt klassisk och intensiv doft av mogen Bdx i form av ceder, svarta vinbär, korinter och dammig instängd källare som öppnade upp till en början. Med mer luft kommer lite tjära och grön paprika. Den känns lite förvänande grön efter nästan 20 år och i munnen bekräftas intrycket av en käftsmäll av hårda syror och tanniner. Här finns ingen mognad och avrundade hörn alls utan det är nästan brutalt hårt. Tyvärr matchar inte frukten den här kostymen och jag tror att den kommer att torka ut utan att uppnå ngn balans tyvärr. Blev dock avsevärt bättre med lite av husets eminenta lammfärsbiffar.

Ytterligare ett over the hill-vin skulle det bli i form av 2000 Barbera d’Asti, Ca Bianca. Förra gången vi provade denna så var den helt vital så detta var nog en flaska som inte klarat av lagringen riktigt. I doften dominerar flyktiga syror och aceton samt lite kryddor (stjärnanis). Smaken är bara oangenäm och man får associationer till inlagd gurka av alla syror.

Snabbt över till fjärde vinet alltså som var 2001 Rubrato, Feudi di San Gregorio. Här möts man av en frisk, ungdomlig doft av mörka bär (moreller, björnbär), kryddor, läder och torkad frukt. I munnen är det ett kraftigt vin som möter med torr stram smak och rejäla sandiga tanniner. Allt detta backas upp av bra frukt och en skön lång eftersmak. Riktigt bra vin som visar på vad Agliancio kan åstadkomma i rätt händer.

I glas nummer fem väntade 1999 Shiraz, Vergelegen och jag var först lite orolig att den också skulle vara passé men så var inte fallet alls. Den betedde sig på absolut topp och gav oss först ett skolboksexempel på vad lite lagom dos brettanomyces kan åstadkomma i ett vin. Stalligheten var ganska återhållen så man kunde lätt skönja andra karaktärer hos vinet vilket för mig var väldigt Bordeaux-lika i form av mogna varma svarta vinbär och lite fat. Smaken var härligt mjuk och avrundad men mkt lång och helt torr och mogen. Lite lakrits i eftersmaken var väldigt gott att känna också. Mkt bra vin och bästa vinet i flighten enligt deltagarna.

Sista vinet ut var också en trötter i form av 1995 Amarone, I Castei. På nässan massor med russin och mer russin följt av ännu mer russin och sedan lite katrinplommon. Smaken var väl lite roligare men mest eldighet, lite exotiska kryddor, torkad frukt igen och en lätt kletig sötma. Fylligt och tuggbart som den men inte särskilt gott och dessutom lite för gammalt.

Flight #3:
Under tiden maten kom in så hällde vi upp fyra röda viner ytterligare och först kom 1999 Peter Barlow Cabernet Sauvignon, Rustenberg. Nya världen-doften stod som en kvast ur glaset och det vällde ut mogen frisk Cabernet-frukt och lite återhållna fat. Superintensivt som det var i doften så var det förvånande elegant i smaken och ganska mjukt. Tanninerna var medel och ganska mjuka och mogna. Längden förträfflig och smaken hängde i länge, länge. Härligt vin !

Tillbaka till Frankrike igen och i glaset fanns nu 2007 Côtes-du-Rhône ”Les Champauvins”, Grand Veneur. Först väldigt tillbakahållen och anonym men efter 20-30 minuter så börjar den andas och visar upp en fin palett av asiatiska kryddor, lakrits, anis och hallonfrukt. Smaken är aningen eldig och ungdomlig. Fruktsötman är fortfarande där och längden likaså och hela paketet håller som bäst på att sätta ihop sig. Ge det några år till så blir det riktigt bra.

Många hade lite höga förväntningar på nästa vin som var 1996 Condado de Haza och det genererade kanske en del besvikelser hos vissa. Det öppnade upp med härligt mogen lite stallig doft med tobak, hö, svamp och de karaktäristiska spanska dill & vanilj. I munnen var det väldigt mjukt och lent och klart lättast i flighten men mycket gott. Kanske aningen långt gången i mognad men absolut inte passé.

Till sist avslutade vi de röda med härliga 2007 Châteauneuf-du-Pape ”A la gloire de mon grand père”, Domaine Bosquet des Papes. Upp möter ett fortfarande mkt ungt vin med tät färg och stor först kirschig doft. Efter hand lägger sig fruktigheten och lite mer grusig fruktkänsla tar över och även lakrits och lite grön stjälk. I munnen finns det mesta man kan önska sig av en 100%ig Grenache från Châteauneuf-du-Pape och koncentrationen och balansen är exemplarisk liksom längd. Helt enkelt ett sublimt vin som kommer att bli ännu bättre runt 2017-2020 skulle jag tippa. Gillar man att dricka vinerna på frukten så är det helt rätt att ta dom nu men vill man ha mognadstoner så bör man vänta lite till.

”En måltid utan ost är som en skönhet med blott ett öga” skaldade ju Jean Anthelme Brillat-Savarin redan på 1800-talet i sin bok Smakens filosofi. Lite ost kom så fram och till det blev det en avslutande 1990 Château de Veyres. Inte på ngt sätt en bedagad skönhet. Underbar stor doft av aprikos och saffran och förförande mjuk smak med längd som bara söta viner kan prestera. Vinet visar på vad ett förhållandevis enkelt slott kan åstadkomma ett bra år som 1990.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Var på en liten källarrensning förra veckan och detta slank ner (Sauternes saknas):
Visa bifogad bild 3675
Visa bifogad bild 3676

Flight #1:
Första vinet blev en halvtorr tysk i form av 1992 Hochheimer Riesling Spätlese Halbtrocken, Domdechant Werner'sches Weingut som hade en vacker gyllengul färg och en ganska liten doft med citrus, bivax och lite gamla fat. I munnen var den ganska ogin med hård kantig syra och aningen uttrokad frult och en kartig eftersmak. Detta hade nog sett sina bästa dagar för några år sedan tyvärr eller så var det bara en dålig flaska.

Andra vinet var en annan tysk från samma område (Rheingau) i form av 1989 Rauenthaler Baiken Riesling Spätlese, Staatsweingut. Vacker ljust gul färg utan större mognad och en underbar uttrycksfull Rieslingdoft med alla de vanliga markörerna på plats (petroleum, päron/äpple). I munnen är den superbt fräsch med snygg lätt mogen fruktighet och balanserad syra. Allt bärs dessutom upp av en passande restsötma som är balanserad och på fin nivå. Längden är utmärkt den också. Mer sånt här !

Flight #2:
Den första av de röda var inte från källaren utan ett vin som en va gästerna hade vänligheten att ”slänga in” i bataljen. Vinet var 1997 Vosne-Romanée 1:er Crû ”Les Petits Monts”, Domaine Robert Sirugue. I glaset fanns ett som sig bör mkt ljust vin med lätt mognad i kanten. Doften var först väldigt återhållen och lätt men utvecklade sig sedan alltmer med luft. Här doftade det klassiskt Bourgogne med jordgubba/smultron och lite lingon. En lätt rostad ton kunde skönjas också. I munnen dominerade en syrlig fruktighet och väldigt låga och mjuka tanniner samt en meddelång eftersmak. Ett ganska lätt typiskt rött vin från Bourgogne från en mellanårgång som nu befann sig på topp eller strax förbi.

Vi klev sedan över till mer bastanta grejor i form av 1995 Château Coufran (Haut-Médoc, Bordeaux). På näsan fanns här en väldigt klassisk och intensiv doft av mogen Bdx i form av ceder, svarta vinbär, korinter och dammig instängd källare som öppnade upp till en början. Med mer luft kommer lite tjära och grön paprika. Den känns lite förvänande grön efter nästan 20 år och i munnen bekräftas intrycket av en käftsmäll av hårda syror och tanniner. Här finns ingen mognad och avrundade hörn alls utan det är nästan brutalt hårt. Tyvärr matchar inte frukten den här kostymen och jag tror att den kommer att torka ut utan att uppnå ngn balans tyvärr. Blev dock avsevärt bättre med lite av husets eminenta lammfärsbiffar.

Ytterligare ett over the hill-vin skulle det bli i form av 2000 Barbera d’Asti, Ca Bianca. Förra gången vi provade denna så var den helt vital så detta var nog en flaska som inte klarat av lagringen riktigt. I doften dominerar flyktiga syror och aceton samt lite kryddor (stjärnanis). Smaken är bara oangenäm och man får associationer till inlagd gurka av alla syror.

Snabbt över till fjärde vinet alltså som var 2001 Rubrato, Feudi di San Gregorio. Här möts man av en frisk, ungdomlig doft av mörka bär (moreller, björnbär), kryddor, läder och torkad frukt. I munnen är det ett kraftigt vin som möter med torr stram smak och rejäla sandiga tanniner. Allt detta backas upp av bra frukt och en skön lång eftersmak. Riktigt bra vin som visar på vad Agliancio kan åstadkomma i rätt händer.

I glas nummer fem väntade 1999 Shiraz, Vergelegen och jag var först lite orolig att den också skulle vara passé men så var inte fallet alls. Den betedde sig på absolut topp och gav oss först ett skolboksexempel på vad lite lagom dos brettanomyces kan åstadkomma i ett vin. Stalligheten var ganska återhållen så man kunde lätt skönja andra karaktärer hos vinet vilket för mig var väldigt Bordeaux-lika i form av mogna varma svarta vinbär och lite fat. Smaken var härligt mjuk och avrundad men mkt lång och helt torr och mogen. Lite lakrits i eftersmaken var väldigt gott att känna också. Mkt bra vin och bästa vinet i flighten enligt deltagarna.

Sista vinet ut var också en trötter i form av 1995 Amarone, I Castei. På nässan massor med russin och mer russin följt av ännu mer russin och sedan lite katrinplommon. Smaken var väl lite roligare men mest eldighet, lite exotiska kryddor, torkad frukt igen och en lätt kletig sötma. Fylligt och tuggbart som den men inte särskilt gott och dessutom lite för gammalt.

Flight #3:
Under tiden maten kom in så hällde vi upp fyra röda viner ytterligare och först kom 1999 Peter Barlow Cabernet Sauvignon, Rustenberg. Nya världen-doften stod som en kvast ur glaset och det vällde ut mogen frisk Cabernet-frukt och lite återhållna fat. Superintensivt som det var i doften så var det förvånande elegant i smaken och ganska mjukt. Tanninerna var medel och ganska mjuka och mogna. Längden förträfflig och smaken hängde i länge, länge. Härligt vin !

Tillbaka till Frankrike igen och i glaset fanns nu 2007 Côtes-du-Rhône ”Les Champauvins”, Grand Veneur. Först väldigt tillbakahållen och anonym men efter 20-30 minuter så börjar den andas och visar upp en fin palett av asiatiska kryddor, lakrits, anis och hallonfrukt. Smaken är aningen eldig och ungdomlig. Fruktsötman är fortfarande där och längden likaså och hela paketet håller som bäst på att sätta ihop sig. Ge det några år till så blir det riktigt bra.

Många hade lite höga förväntningar på nästa vin som var 1996 Condado de Haza och det genererade kanske en del besvikelser hos vissa. Det öppnade upp med härligt mogen lite stallig doft med tobak, hö, svamp och de karaktäristiska spanska dill & vanilj. I munnen var det väldigt mjukt och lent och klart lättast i flighten men mycket gott. Kanske aningen långt gången i mognad men absolut inte passé.

Till sist avslutade vi de röda med härliga 2007 Châteauneuf-du-Pape ”A la gloire de mon grand père”, Domaine Bosquet des Papes. Upp möter ett fortfarande mkt ungt vin med tät färg och stor först kirschig doft. Efter hand lägger sig fruktigheten och lite mer grusig fruktkänsla tar över och även lakrits och lite grön stjälk. I munnen finns det mesta man kan önska sig av en 100%ig Grenache från Châteauneuf-du-Pape och koncentrationen och balansen är exemplarisk liksom längd. Helt enkelt ett sublimt vin som kommer att bli ännu bättre runt 2017-2020 skulle jag tippa. Gillar man att dricka vinerna på frukten så är det helt rätt att ta dom nu men vill man ha mognadstoner så bör man vänta lite till.

”En måltid utan ost är som en skönhet med blott ett öga” skaldade ju Jean Anthelme Brillat-Savarin redan på 1800-talet i sin bok Smakens filosofi. Lite ost kom så fram och till det blev det en avslutande 1990 Château de Veyres. Inte på ngt sätt en bedagad skönhet. Underbar stor doft av aprikos och saffran och förförande mjuk smak med längd som bara söta viner kan prestera. Vinet visar på vad ett förhållandevis enkelt slott kan åstadkomma ett bra år som 1990.
Fan vad avis jag blir! Fin bredd också med mycket kul!
 
  • Like
Reactions: fxr

chambertin

Medlem
Helgen var inte helt torrlagd den heller och till middagen dracks dessa.
IMG_0454.JPG

Tog inga direkta anteckningar utan njöt mest.
2010 Reyneke Reserve är fortfarande så bra som jag minns den från senast.
2010 Bandol från Pieracci behövde 2 timmar för att öppna upp men var riktigt bra och ganska komplex.
Stadig och stramt vin dock som gör sig bäst till mat i nuläget.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Helgen var inte helt torrlagd den heller och till middagen dracks dessa.
Visa bifogad bild 3678
Tog inga direkta anteckningar utan njöt mest.
2010 Reyneke Reserve är fortfarande så bra som jag minns den från senast.
2010 Bandol från Pieracci behövde 2 timmar för att öppna upp men var riktigt bra och ganska komplex.
Stadig och stramt vin dock som gör sig bäst till mat i nuläget.
Jädrar, det verkar som du har haft en vecka helt i min smak. Slösa nu bara inte bort allt gott, det kommer ju fler provningar i framtiden och många utsvultna vinnördar utan välskött vinkällare vill ju säkert smaka också. :D
 

Daniel A

Administratör
Korkade upp Alto Moncayo - Veraton 2012 (99205) till fredagsmiddagen (jag vet, fel dag. Men far till utlandet imorgon, så viss justering av veckan blev nödvändig). Vinet är 100 % garnacha och ligger på 15,5%. Nosen vittnar om ett fylligt vin, och jag hittar både björnbär och körsbär. I munnen är det ungefär lika subtilt som ett knytnävsslag. Väldigt fruktigt och intensivt överlag, med lång eftersmak. Alkoholen märks, men är väl balanserad - det värmer ganska behagligt i mun, hals och kropp! Maten gjorde gott (pasta med gräddsås på svart trumpetsvamp och tryffelfylld salsiccia på det. Mums!) och lyfte fram en viss kryddighet i vinet. Kommer sitta fint till grillandet i sommar, tror jag. 90p.

Ser fram emot att testa mellansyskonet (som bara heter Alto Moncayo). Blev även lite sugen på att testa deras Aquilon, men priset på 995 kr höll mig borta från dagens webblansering.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad göra på en torsdag kväll, om inte fira att vi firade igår och skall fira också fredag och lördag? :cool:

Själva firandet var av personlig anledning och upp plockade vi ett bubblande vin från Valencia med en exceptionellt humbel prislapp, dvs under 50kr flaskan. Eftersom jag nyss inhandlat fyra flaskor bubbel (3 Cava samt denna) så var jag väl i ärlighetens namn beredd att vaska denna. Men, faen också om den inte överraskade big time!

NV Cheste Agraria Cooperativa Vinícola Clot d'Ivern, 87p
Pale yellow.
Nose is M-sized, fresh, fruity: a perfect feeling of spring time.
Palate is dry as a desert, elegant and intense. Complexity levels are M for a white, dry, young wine. This wine's inherent superb balance and pronounced elegance lift this surprisingly well. Good length. An interesting earthy aroma in the late finish adds to the foody aspects of this excellent bubbly wine.
A stunning surprise!
Will get more btls for lazy summer nights.


En riktigt bra början på en storfirarkväll, mao! Du vet, som när man hyrt en gammal film som någon granne rekommenderade för ett halvår sedan och som man helt förutsättningslöst bara sätter på... Och det blir bara huuur underbart som helst!

På La Verdura plockar vi fram en gammal goding. Ett Kampaniskt (@Mattias S : jo, de har säkert våde vulkaner och maffia där) vin som enligt de beskrivningar jag kommit åt säger "field blend" om druvorna. Även om Nugnes' viner får vissa att rynka på näsan (mest pga prislappen, för etiketterna är dundersnygga!) så är detta bra skit.

2009 Nugnes Rosso, Falerno del Massico, 90p
Vid dekanteringen formligen attackeras jag av en förfinad mängd aromer som fullkomligt väller fram! Körsbär, äpplen, lingonsylt, asfalt, mörka bär, touch av fat och helheten utlovar raffinemang av finaste modell. Väldigt mycket vin i doften mao. Smaken fortsatte på samma sätt, men saknade lager och komplexitet. Intensitet, tanninstruktur, bra syror och en konstitution som liknar bättre röd Bdx (blint tror jag några faktiskt skulle hamna där) med en imponerande uppsättning jordighet och våta stenar. Mulligt, raffinerat och elegant, särskilt för att vara ett intensivt M-fylligt vin.
Hustrun: 89p
Detta är deras simplaste buteljering som hyser en högst modest prislapp. Tidigare flaskor har vi givit respektive: 92-91-92p. Denna hade oförväntat lågt vattenstånd och en nära genomblödd kork. Avslutar med ett sammanfattande ord:
Skruvkork!
 

CH

Medlem
Höll en lite skumpaprovning förra lördagen och öppnade följande flaskor:
Vilmart Grande Reserve
Legras & Haas Bdb -08
Marguet -08
Selosse initial deg jun -13
Comtes de Champagne -99

wmqk5KY.jpg


Vilmarten har legat i ~2 år så den är helt fanatiskt just nu. Om man någonsin ska ge någon ett tips om champagne så är det helt enkelt att köpa bra NV och lagra det i 1-2 år. Det gör en enorm skillnad!
En skön inledning som sagt med en champagne som är perfekt som aperitif.

Ganska snabbt följde Legras bdb -08 som ändrade sin karaktär flera gånger under kvällen och den gick från att vara väldigt populär hos vissa till motsatsen hos andra för att sedan helt byta sida efter 30 min.
Lite för ung och spretig nu men gissar att 2-3 år kommer gör den gott. Märks ju en stor skillnad också att gå från en Cuvee som har lite ek inblandat till att gå till en bdb från bra årgång som inte använder någon ek.

Näst i glasen var kvällens överraskning, Marguet -08. Riktigt riktigt bra nu och tveksamt om de flaskor jag har kvar kommer överleva innan denna når sin topp. Fin balans mellan frukt/syra och en fantastiskt gräddig mousse. Jobbet som Benoit lagt ner i vingårdarna märks verkligen!

Näst sist ut är Selosse och nu höjer man ribban en del och självklart så är det en helt annan karaktär som kommer fram här. En urtypisk Selosse med allt som det innebär och riktigt bra flaska. Kul att se hur mixen av vana/ovanan champagnedrickare ställer sig till denna (de gillar den verkligen) eftersom det är en ganska komplicerad champagne (om man nu kan säga så) och det är ju en stil som alla inte gillar. Vet ju att någon här inte riktigt fattat hur bra Selosse är :rolleyes:

Vi avslutar med Comtes -99 och nu börjar den verkligen visa hur bra Comtes är. Tidigare lite instängd och inte alls lika smarrig som 96 & 98 var som unga men nu är den definitivt med i matchen! Vi har en hel fyrverkerifabrik i glasen och det var det inte alla som gillade. Jag satt som Ferdinand och bara luktade och sa inte många ord annat än: jag låter champagnen prata här.

En trevlig kväll med riktigt bra skumpa, en fröjd att få betalt för att prova detta helt enkelt!
Ska man rangordna det vi provade så blir det omvänt mot serveringsordningen. Ska man blanda in pris i det hela så tycker jag att Marguet vann ganska klart.
 

Sörplarn

Medlem
Jössses, jag "sörplar" på mycket, men orkar knappt skriva, så tänkte att uppdatera lite med några viner från idag, blev ett par återkommande från källaren, men en ny rackare Scrio!

2010 Le Macchiole Scrio Toscana IGT, Tuscany, Italy
GUD så f*rb*nnat gott.
Scrio är den förlorade sonen sägs det, den som orsakar oro och bekymmer, den som gör att du jobbar hårt för att få en chans att smaka på livets goda. Med honom måste du alltid vara uppmärksam, du kan aldrig slappna av och få den kontroll som föräldrar så hårt önskar att barnen skall lära sig, tiden skall ge dig en stor tillfredsställelse.
Ja denna dj*vul har det...
Det finns så mycket god harmoni i denna unga flaska, uttalas kryddig doft av lagerblad och vitpeppar, plussa på svartavinbär och vanilj.
I gommen visar han sig innehava en enorm struktur, så fin syra att anteckningarna går heta och den rika med ovanlig mäktiga långvarig smak för att vara italienare, gör en förbryllad.


Tyvärr tog Scrion stormen på sin sida som första vin, så resten kändes bara medioker att ens anteckna om, så trist, 100% Syrah visar sin styrka.

  • Bottega Brunello di Montalcino 2008
  • Oliveto Brunello di Montalcino Riserva 2005.
  • Matsu-Serien, trevligt efterstänk.
1.jpg 3.jpg 7.jpg 5.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jössses, jag "sörplar" på mycket, men orkar knappt skriva, så tänkte att uppdatera lite med några viner från idag, blev ett par återkommande från källaren, men en ny rackare Scrio!

2010 Le Macchiole Scrio Toscana IGT, Tuscany, Italy
GUD så f*rb*nnat gott.
Scrio är den förlorade sonen sägs det, den som orsakar oro och bekymmer, den som gör att du jobbar hårt för att få en chans att smaka på livets goda. Med honom måste du alltid vara uppmärksam, du kan aldrig slappna av och få den kontroll som föräldrar så hårt önskar att barnen skall lära sig, tiden skall ge dig en stor tillfredsställelse.
Ja denna dj*vul har det...
Det finns så mycket god harmoni i denna unga flaska, uttalas kryddig doft av lagerblad och vitpeppar, plussa på svartavinbär och vanilj.
I gommen visar han sig innehava en enorm struktur, så fin syra att anteckningarna går heta och den rika med ovanlig mäktiga långvarig smak för att vara italienare, gör en förbryllad.


Tyvärr tog Scrion stormen på sin sida som första vin, så resten kändes bara medioker att ens anteckna om, så trist, 100% Syrah visar sin styrka.

  • Bottega Brunello di Montalcino 2008
  • Oliveto Brunello di Montalcino Riserva 2005.
  • Matsu-Serien, trevligt efterstänk.
Visa bifogad bild 3680 Visa bifogad bild 3681 Visa bifogad bild 3682 Visa bifogad bild 3683
Scrio är ung eller mycket ung idag, som 5-åring?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har kört hårt med plonk några dagar, men uppgraderar ikväll. En billig Cava som räddade sig ur vasken genom metamorfos över ett dygn samt en helt korrekt men TRIST Bdx. Kan också nämnas att ingen sked stoppades ned i Cavan's hals.

2009 Marquis de Mons, 84p
Margaux

Nothing to look out for, but also nothing to avoid.

Ok wine, but completely without personality. Like so many generic wines, the nose is very fine, but the wine is sterile. Still, as a food drink, this is better than good and lifts food nicely as a better everyday wine can do.

Served by the glass at Restaurant 鳴神, Narukami, in Gaienmae (Tokyo)

NV La Rosca, 86p
Cava

With a 24 hrs decant, this beefs up well!

First impressions from yesterday:
Amazing how they've managed to keep the same loosing team for many years in a row. In lieu of only existing previous TN from long time ago.

Watery, non-complex, vague aromas towards apple and cheap cider. Nothing to write home about, even if it has the typical Cava-acidity. Quite underwhelming. As it happens, you get 6-7 btls of this compared to only a single btl of standard Champagne.
But: totally not worth it... (80p)

After 24 hrs in open btl in the cellar:
==============================
Wow! What amazing development we've just witnessed. Is now a very fine Cava with the typical dark-appley aromas and little sharp acids. a wee bit short but with a very fine, rounded, creamy mouth-feel. Some small oak as in Swedish 'Pommac'. A rather appley Cava, but (finally) typical.
Now a very good wine, and then some!
Had with final dvd of Breaking Bad Final Season and some spicy crisps. Great combo!
I think that buying these as NV via Mercian (Jap distr) means they need some 3-5 yrs of rest before they are cracking.
AWESOME value!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Efter en lång fredag på jobbet gick jag förbi Systembolaget vid Odenplan för att plocka upp något schysst, men till min fasa hade de inte något roligt utbud. Jag som var sugen på en välsmakande krispig riesling fick tänka om och landade istället i Loire och
2012 Fournier Père & Fils Pouilly-Fumé Les Deux Cailloux. 86p

Trevligt vin, väldigt druvtypisk SB med kanske lite mer citrus och gräsinslag än väntat, men överlag friskt och gott till ett knippe räkor. Början på en liten förkylning i kroppen drog nog ned poängen för vinet aningens. Jag får återbesöka någon annan gång!
 

chambertin

Medlem
Jössses, jag "sörplar" på mycket, men orkar knappt skriva, så tänkte att uppdatera lite med några viner från idag, blev ett par återkommande från källaren, men en ny rackare Scrio!

2010 Le Macchiole Scrio Toscana IGT, Tuscany, Italy
GUD så f*rb*nnat gott.
Scrio är den förlorade sonen sägs det, den som orsakar oro och bekymmer, den som gör att du jobbar hårt för att få en chans att smaka på livets goda. Med honom måste du alltid vara uppmärksam, du kan aldrig slappna av och få den kontroll som föräldrar så hårt önskar att barnen skall lära sig, tiden skall ge dig en stor tillfredsställelse.
Ja denna dj*vul har det...
Det finns så mycket god harmoni i denna unga flaska, uttalas kryddig doft av lagerblad och vitpeppar, plussa på svartavinbär och vanilj.
I gommen visar han sig innehava en enorm struktur, så fin syra att anteckningarna går heta och den rika med ovanlig mäktiga långvarig smak för att vara italienare, gör en förbryllad.


Tyvärr tog Scrion stormen på sin sida som första vin, så resten kändes bara medioker att ens anteckna om, så trist, 100% Syrah visar sin styrka.

  • Bottega Brunello di Montalcino 2008
  • Oliveto Brunello di Montalcino Riserva 2005.
  • Matsu-Serien, trevligt efterstänk.
Visa bifogad bild 3680 Visa bifogad bild 3681 Visa bifogad bild 3682 Visa bifogad bild 3683
Jummy jummy ! Skulle inte den passat bra in på tisdag ?
Provade Le Macchioles viner förra året på Atomwines mässa i Köpenhamn och de imponerade allihopa.
Själv fastnade jag mest för deras Paleo Rosso (Cabernet Franc-baserat) och det fick följa med några flaskor ner i källaren av den.

Vilka av Matsu provade du och hur var dom ?
 

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Håller på och preppar det sista för pop-upkvällen och har under dagen dekkat och provat av rödingarna för i afton.

Seghesio Vineyards San Lorenzo zinfandel 1999 på magnum. Har två och det är en liten, liten variation mellan flaskorna, men inget som stör. Precis lika bra som jag väntat mig efter att ha provat en Home Ranch 99 på enkelpava häromsistens. Människor som hatar zinfandel har aldrig provat en bra sådan. Det närmaste jag kommer som jämförelse är någonstans i piemonte. Mörka bär, stram, ungdomlig. Grym.

Togni Napa cab 2005. Gjord i Bordeauxstil, lite elegantare, cab franc kommer genom i doften och smaken, bra syra, fortfarande ung och robust men en del mognadstoner.

Forman Napa Cab 05. Vilket monster. Ung som fan, god som fan. Massor med frukt, tanniner, men börjar bli öppen och riktigt härlig och inbjudande. Ska bli kul att följa dem under kvällen.
 

Vino fino

Medlem
Varför ska man betala dyrt för vit Bourgogne?

Idag dricker vi 2012 DuMOL Chardonnay.
Lyxiga dyra Chardonnay-toner av Reine Claude Verte, dyr ek, massor med brödkryddor (kummin och kardemumma), salmiak. Lätt att gilla men lite klen syra och saknad av bett. Fantastiskt korrekt och charmigt vin samtidigt som den inre djävulen febrilt letar efter bättre tryck och mer sturskt självförtroende. Det är därför vi betalar dyrt för vit Bourgogne. Dracks tillsammans med rygg av Skrei vilket visade sig vara en ypperlig kombination av två övervärderade ting--- torsk ÄR en dussinfisk och premium-Chardonnay från Napa är fortfarande för mesig. Hela min uppenbarelse längtade efter marulk och Corton-Charlemagne... DuMOL får 91 väldigt korrekta och välstädade poäng. Tveksam valuta för 499 bagis.

dumol.jpg

skrei.jpg
 

gece

Man vänjer sig.
Håller på och preppar det sista för pop-upkvällen och har under dagen dekkat och provat av rödingarna för i afton.

Seghesio Vineyards San Lorenzo zinfandel 1999 på magnum. Har två och det är en liten, liten variation mellan flaskorna, men inget som stör. Precis lika bra som jag väntat mig efter att ha provat en Home Ranch 99 på enkelpava häromsistens. Människor som hatar zinfandel har aldrig provat en bra sådan. Det närmaste jag kommer som jämförelse är någonstans i piemonte. Mörka bär, stram, ungdomlig. Grym.

Togni Napa cab 2005. Gjord i Bordeauxstil, lite elegantare, cab franc kommer genom i doften och smaken, bra syra, fortfarande ung och robust men en del mognadstoner.

Forman Napa Cab 05. Vilket monster. Ung som fan, god som fan. Massor med frukt, tanniner, men börjar bli öppen och riktigt härlig och inbjudande. Ska bli kul att följa dem under kvällen.
Övervägde att signa upp men det blev inte så :)
låter som att man ska få arslet ur vagnen om det blir en nästa gång (blir det en nästa gång?).
 

Silex

Medlem
Driven av nyfikenhet plockade jag häromdagen upp en flaska Laccento Ruché (72722) på SB som jag öppnade idag. Den har ju diskuterats en hel del här på forumet och omdömena har väl gått från "hufwa" till "intressant" till "riktigt gott". Jag tycker att det vid första sniffen faller i kategorin intressant då det skiljer sig ganska markant från andra rödviner. En udda parfymerad, rosig, och fruktig doft som följs upp ganska väl i smaken. Det är hyfsat balanserat med viss komplexitet och längd. Denna udda parfymerade ton går dock snabbt från intressant till att jag börjar irritera mig på den för att redan efter ett knappt glas hamna i "hufwa"-kategorin och känner att jag absolut inte vill dricka mer av det. Intressant att prova men absolut inte min grej. Det blev helt enkelt för mycket av den där dåliga parfymen. Jag öppnar en Bordeaux istället!
 
Toppen