Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Larseman

Medlem
Enkel men trevlig provning av mousserande viner med Munskänkarna Tyresö i söndags.
Halvblint men för mig snarare tredjedelsblint eftersom jag var med och hällde upp några av vinerna. Den lilla blinda fläcken gav både mig och min fru en liten överraskning dock.
Prosecco Pizzolate (75p)
Inte kul, fattar inte varför Prosecco har blivit så populärt. Blommig, söt doft av tuttifrutti och Piggelin, påminner även lite om billig Sauvignon Blanc. Småsöt och utan syra med klara vibbar av Pommac.
Freixenet Cordon Negro Brut (83p)
Blekt ljusgul med lite gröna drag. Ganska trevlig doft av gröna äpplen och citrus. Frisk smak med fin mousse och en liten angenäm beska. Enkel men helt OK. Både jag och min fru var helt säkra på att det INTE var Freixenet eftersom vi så säkert vet att det är ett vin vi absolut inte gillar. Vår gissning blev därför Pongracz som vi uppfattar som ett habilt budgetbubbel.
Pongracz Brut (82p)
Gyllengul med lite rödaktiga drag. Blyg doft av mandarin och annan småcitrus. Grov mousse och en lite vass beska i slutet vilket gjorde att vi gissade på billig Cava :oops:
André Clouet Grande Réserve (91p)
WOTN! Den här gillade vi. Klar vinnare av champagnerna trots lägst pris. Mörkt gyllengul med röda drag (100% PN). Stor, öppen doft av bröd, kex och röda äpplen. Fin, gräddig mousse, hög syra, stram med bra längd. Gott! Ska köpas mer.
Bollinger Special Cuvée Brut (89p)
Gyllengul färg. Ung doft av främst gröna äpplen. Frisk, syrlig men lite kort smak med fin mousse.
2004 Pol Roger Blanc de Blancs (87p)
Lever inte upp till förväntningarna. Trevlig men lite knuten doft av citrus, gröna äpplen och lite kex. Fin mousse, hyfsad längd med tydlig stramhet. Växte dock lite med tid i glaset, men då var den slut :mad:

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Enkel men trevlig provning av mousserande viner med Munskänkarna Tyresö i söndags.
Halvblint men för mig snarare tredjedelsblint eftersom jag var med och hällde upp några av vinerna. Den lilla blinda fläcken gav både mig och min fru en liten överraskning dock.
Prosecco Pizzolate (75p)
Inte kul, fattar inte varför Prosecco har blivit så populärt. Blommig, söt doft av tuttifrutti och Piggelin, påminner även lite om billig Sauvignon Blanc. Småsöt och utan syra med klara vibbar av Pommac.
Blekt ljusgul med lite gröna drag. Ganska trevlig doft av gröna äpplen och citrus. Frisk smak med fin mousse och en liten angenäm beska. Enkel men helt OK. Både jag och min fru var helt säkra på att det INTE var Freixenet eftersom vi så säkert vet att det är ett vin vi absolut inte gillar. Vår gissning blev därför Pongracz som vi uppfattar som ett habilt budgetbubbel.
Pongracz Brut (82p)
Gyllengul med lite rödaktiga drag. Blyg doft av mandarin och annan småcitrus. Grov mousse och en lite vass beska i slutet vilket gjorde att vi gissade på billig Cava :oops:
WOTN! Den här gillade vi. Klar vinnare av champagnerna trots lägst pris. Mörkt gyllengul med röda drag (100% PN). Stor, öppen doft av bröd, kex och röda äpplen. Fin, gräddig mousse, hög syra, stram med bra längd. Gott! Ska köpas mer.
Gyllengul färg. Ung doft av främst gröna äpplen. Frisk, syrlig men lite kort smak med fin mousse.
Lever inte upp till förväntningarna. Trevlig men lite knuten doft av citrus, gröna äpplen och lite kex. Fin mousse, hyfsad län gd med tydlig stramhet. Växte dock lite med tid i glaset, men då var den slut :mad:
Allt som saknades var lite GB. ;)

Daniel A

Administratör
Läser för tillfället Phylloxera: How Wine was Saved for the World, av Christy Campbell. Mycket intressant, och någon form av recension lär dyka upp så småningom. Det kändes dock lite konstigt att läsa en bok om vin utan att dricka vin...

... så jag öppnade Bay of Fires - Pinot Noir (92173).
Till att börja med så blev jag inte riktigt klok på den, men efter en halvtimme i glaset så började det hända lite. Det finns lite röda bär i doften, men en vägg av märkligt ekaktig "mustighet" döljer bären väl. Smaken är mycket bättre. Kanske lite tranbär och röda vinbär, med tacksam syra och lagom strävhet. I slutändan: gott. Passar nog bättre till mat än till en bok.

Har egentligen inte någon vettig referenspunkt när det kommer till Pinot Noir. Satt i mig några Nya Zeeländare som hastigast och ett par från Jura. Misstänker att ett tag på det här forumet kommer styra mig åt Bourgogne...

Mattias Schyberg

Administratör
Misstänker att ett tag på det här forumet kommer styra mig åt Bourgogne...
Nä, Bourgogne är ofta lite väl dyrt om man skall dricka lite roligare exemplar, så ha ingen brådska att ge dig in i det träsket. ;)

Har för övrigt druckit Bay of Fires relativt nyligen och gillade det. Möjligen lite onödigt mycket rostade fat, men syran och intensiteten är riktigt bra. :)

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Prosecco Pizzolate (75p)
Pongracz Brut (82p)
Lever inte upp till förväntningarna. Trevlig men lite knuten doft av citrus, gröna äpplen och lite kex. Fin mousse, hyfsad längd med tydlig stramhet. Växte dock lite med tid i glaset, men då var den slut :mad:

Vart var GB'n!? ;)

Skämt åsido, kul att testa lite enklare mousserande. Jag är förvånad över den höga poängen på André Clouet:en; jag har alltid tyckt att den är alldeles för hög och obalanserad i syran i relation till allt annat, men tur att smaken är som baken.. :p

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Unnade oss en liten enklare hemmamiddag med ett nyligt inköp:
image.jpg

2012 Val Auclair, Les Barras, 90p med gott hopp om framtiden
Languedoc, Vallée du Paradis
Gamla monster till Carignanestockar och ung Syrah utgör druvorna. Vinet är ungt, fast i formen, rikt, swulligt och jordartskryddigt på det murriga vis som bara denna druva kan uttrycka. Perfekt till vitlöksdoftande friterad kyckling.
Hustrun tyckte: 92p och likaledes med gott hopp för framtiden.

En flaska Bandol var vi också tvungna återvända till:
2010 La Bastide Blanche, 92p
Fortfarande yngre än synden, med rå ek och otroligt bra struktur. Bara 10 flaskor kvar av denna godbit, och vi hoppas vi klarar av att hålla oss från att öppna dem alla innan de nått den ljuvliga medelåldern. Fjädrar så bra detta vin är! Hustrun tycker samma.

Livermore

Medlem
Idag dricker jag 2012 Château Cantemerle. Har varit sugen på Bordeaux under en tid men inte riktigt funnit mig i att köpa hem en flaska. Men idag tog jag tag i saken och bestämde mig för denna.

En blommig och fruktig doft med vissa jordiga noter. Tydlig och tilltalande.
I munhålan visar sig frukten upp igen och är fyllig och angenäm. Fina tanniner. Jag är inte alltför förtjust när strävheten från tanninerna tar över, och det gör de inte i det här vinet. Lagom lena och fina utan att vara intetsägande. Viss eldighet kommer fram efter en stund i glaset.

Jag är väldigt nöjd med vad som erbjöds i det här vinet. Inte på något sätt ett stort vin, men gav mig en trevlig känsla av Bordeaux som jag gillade skarpt.
88 poäng skulle jag tro.

Nästa gång tror jag att jag ska prova på att ta mig an ett 500+:- vin från Bordeaux. Finns det någon som möjligtvis kan tipsa om något? :)

StefanAkiko

Nästa gång tror jag att jag ska prova på att ta mig an ett 500+:- vin från Bordeaux. Finns det någon som möjligtvis kan tipsa om något? :)
Du kan ju komma förbi mig på måndag vettja!
Tag med lite kosing så öppnar vi några Pichon:er och njuter av dem på ett bra sätt :)

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Idag dricker jag 2012 Château Cantemerle. Har varit sugen på Bordeaux under en tid men inte riktigt funnit mig i att köpa hem en flaska. Men idag tog jag tag i saken och bestämde mig för denna.

En blommig och fruktig doft med vissa jordiga noter. Tydlig och tilltalande.
I munhålan visar sig frukten upp igen och är fyllig och angenäm. Fina tanniner. Jag är inte alltför förtjust när strävheten från tanninerna tar över, och det gör de inte i det här vinet. Lagom lena och fina utan att vara intetsägande. Viss eldighet kommer fram efter en stund i glaset.

Jag är väldigt nöjd med vad som erbjöds i det här vinet. Inte på något sätt ett stort vin, men gav mig en trevlig känsla av Bordeaux som jag gillade skarpt.
88 poäng skulle jag tro.

Kul att få en första recension på tolvan, har 13 flaskor som väntar på mig hemma med planen att dricka en nu och förpassa två lådor till källaren...

Vino fino

Medlem
Om man inte vill ha alltför mycket sträva tanniner i sin Bdx men kliva upp en nivå så finns det kvar några Chevalier 12'or (92574) för 500 minus 54 kr.

Mest kritikerpoäng för pengarna, för den som bryr sig om sådant. Skulle gärna själv ge dig en recension men jag har gömt mina i mörkret och tänker inte öppna på ett tag. De senaste årgångarna har givit mycket premium-Bdx för pengarna, i alla fall de jag provat, dvs '08 - '11.

StefanAkiko

Om man inte vill ha alltför mycket sträva tanniner i sin Bdx men kliva upp en nivå så finns det kvar några Chevalier 12'or (92574) för 500 minus 54 kr.

Mest kritikerpoäng för pengarna, för den som bryr sig om sådant. Skulle gärna själv ge dig en recension men jag har gömt mina i mörkret och tänker inte öppna på ett tag. De senaste årgångarna har givit mycket premium-Bdx för pengarna, i alla fall de jag provat, dvs '08 - '11.
Dom de Chevalier må ha den fulaste etiketten, men vinet levererar bra bång för pengarna. 11:an och 12:an sägs fö vara lika bra som 10:an, men att man får dubbelt så många flaskor av de senare :)

...inser till min förfäran att vi bara har 11: or och 12: or kvar av deras viner och att vi senast det begav sig, drack deras '95:a med god behållning. Men priset är ju lämpligare vid 275kr per flaska.

Last edited:

Beo

Medlem
IMG_9218.jpg
IMG_9213.jpg

Våffeldagen i går - Pimpade förrättsvåfflor (räkor, löjrom m.m.) och våfflor med grädde och sylt.
Arras Grand Vintage (nr 96057)
Trevliga och mycket små bubblor - Frisk mousse, fruktig med en avslutande beska och träighet som jag inte stött på tidigare.
Med 7 år på jästen så borde det funnits lite andra toner. Dracks genomgående och flaskan räckte ovanligt länge.
Som hustrun sa "den behöver du inte köpa igen" Fungerade hyfsat men inte bra till skaldjursvåfflan och till hallongrädde
våfflan så blev det en pikant brytning med den söta sylten.

IMG_9142.JPG
IMG_9143.JPG

Dessa intogs på Brasserie Manfred - Göteborg. Serverades till en charktallrik och dracks även till wienerschnitzel med persiljepotatis.
Allt i mitt tycke prisvärt och schnitzeln mättar de flesta för den är mycket stoooor.
ChampagneHuset Collection Grongnet Special Club (nr 77978)
Finns att köpa i en mixlåda på SB. Lådan innehåller följande viner: 1xSpecial Club 99, 1xSpecial Club 00, 1xSpecial Club 04 men det gör inget
för dom två första är klart mogna och håller säker lite längre. 2004 är riktigt ung och trevlig årgång. Har vid olika tillfällen provat alla
årgångarna och tycker att det här är en prisvärd leverantör av Special Club. Ganska stor spridning i blenden av respektive årgång. Länkar nedan.
Quenardel & Fils Grand Cru BdB 2004 levererade inte så mycket. Kan bero på 2 st flaskor Grongnet innan. Ja vi drack årgångsbubbel hela kvällen och när bubbel på krogen kostar 640:- så känns det lite som att köp två och betala för en.

Toppen