Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Beo

Medlem
Man kan ju inte dö nyfiken!
IMG_9242.JPG
IMG_9243.JPG

IMG_9246.jpg
IMG_9244.jpg

2015 har blivit vikt åt sydamerikanska viner och sprit av "bättre" kvalitet. Provar och dricker efter hand som jag får tag på "kul" flaskor. Har ingen "budget" men provar det mesta från 100:- och uppåt. Maten idag var ostfylld lövbiff med stripes och en enkel sallad. Allt smakar dock inte som man tänkt sig. Just nu har jag fokus på Argentina och det finns mycket mer än jag först trodde.
Malbecen 2012 var ett lite nedköp mot den mer kraftfulla och fruktiga 2011. Upptäckte inte årgångsbytet, flaskorna är ju inlindade i papper och SB tror inte att årgångarna har någon betydelse (som vanligt), trodde att prislappen bara indikerade kronans värde nedåt. Här var det bara dyrare och sämre. Tänk vad en tjuga och en årgång betyder i munnen. Catena Alta Cab har mognad, frukt, tanniner och säkert en bra framtid. Den gillade vi. Har inte provat något sött från sydamerika så det fick bli en portugis och som avslutning lite starka droppar från Mexico.
Pascual Toso Alta Reserve Malbec (nr 6523) - Årgångsbyte upptäckte jag när första klunken togs. 2011 var trevligare.
Catena Alta Cabernet Sauvignon Bodega Catena Zapata (nr 95039) - Den har jag köpt mer av nu, finns några flaskor kvar på SB.
Moscatel Do Douro 10 Anos Adega Cooperativa de Favaios (nr 90590) - efterrättsgodis med både syra och tanniner
Ron Los Valientes 20 Años Licores Veracruz (nr 11284) - spritig med härligt djup'
Inga direkta noteringar men trevliga drycker ikväll.
Blir säkert kvar i Argentinska viner ett bra tag till. Ser fram emot sommarens grillkvällar med rödtjut och grillspett.
Sött och gott (vin) några tips från Argentina/sydamerika önskas från forumets medlemmar !

Last edited:

Sörplarn

Medlem
Scrio är ung eller mycket ung idag, som 5-åring?

Har ingen erfarenhet av äldre årgångar av Scrio.
Men man blir sugen att beställa hem bara för att prova.

Jummy jummy ! Skulle inte den passat bra in på tisdag ?
Provade Le Macchioles viner förra året på Atomwines mässa i Köpenhamn och de imponerade allihopa.
Själv fastnade jag mest för deras Paleo Rosso (Cabernet Franc-baserat) och det fick följa med några flaskor ner i källaren av den.

Vilka av Matsu provade du och hur var dom ?

Skickade via PM de har ett gäng från just den producenten till förmånliga priser.
2011 Paleo Rosso har de om du är sugen, var det -10 du plocka hem från DK?

Ja vem vet vad som dyker upp på tisdag. ;)

Matsu, är inget speciellt, trevliga men inget yahoooo, lägger hellre pengarna på något nytt att utforska på, lika som finns hos decantalo.
Två gånger har jag/vi provat de årgångarna, känns mer som en kul grej.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bajbaj-middag (reser ju strax till avskyvärt kalla Norden) med hustruns specialtillagade wagyu samt tre andra rätter. Clintan i dvd-spelaren och 3 timmars god njutning. Självklart valde vi en Bdx med dyr kostym i fint snitt. Vi blev dock inte lika hänförda som vi hade hoppats på och mindes att... Men, så blir det ju ibland då förväntningarna är uppskruvade. Maten var iaf ypperlig och smått fantastisk!

2001 Chateau Smith-Haut-Lafitte
Graves
(jag vet, men jag är gammeldags och har lite svårt för nymodigheter.)
Perfect aromas and on the plateau.
Maturing colours.
Nose is grande, showing off fine Brett, hint of oak and very red fruit.
Palate has all the components: M+ tannins, M+ acids, M body, restraint, complexity and a very fine length. BUT: tannins attack only very late. There is an emptiness on especially the entry, but also the mid-palate and the tannins are there, but don't do their thing with neither the palate nor with the meat.
So, refinement is here, but the umpa-umpa and sex-appeal are not.
Final btl (out of 7) next year.
Not at all impressed by this btl according to my taste. As a high quality wine, it still doesn't induce the expected-and-paid-for ~USD100 goose-bumps on my pleasure scale.
Wife: 92p.

chambertin

Medlem
Har ingen erfarenhet av äldre årgångar av Scrio.
Men man blir sugen att beställa hem bara för att prova.

Skickade via PM de har ett gäng från just den producenten till förmånliga priser.
2011 Paleo Rosso har de om du är sugen, var det -10 du plocka hem från DK?

Ja vem vet vad som dyker upp på tisdag. ;)

Matsu, är inget speciellt, trevliga men inget yahoooo, lägger hellre pengarna på något nytt att utforska på, lika som finns hos decantalo.
Två gånger har jag/vi provat de årgångarna, känns mer som en kul grej.
Tack för PM. Bra priser jfrt med Atomwine !
Ja det var -10 av Paleo Rosso jag köpte.

MartinE

Medlem
Har hört att det kan vara stor flaskvariation på Grongnet, och när du beskriver din -04a som ung stärks den tesen. Den -04a jag drack på nyår kändes klart utvecklad med mogen gul frukt och lite sherrytoner - på intet vis överårig, men kanske på bortre änden av platån. Dock kraftfullt och väldigt gott, åtminstone för en Jura-fantast :)
Jag håller med om att flaskvariationen hos Grongnet är stor. Jag tror dessutom att de degorgerar sina flaskor vid olika tidpunkter, vilket så klart förstärker intrycket.

• Like
Reactions: Beo

gece

Man vänjer sig.
Igår korkades det (återigen) upp en flaska 1994 Montecillo Gran Reserva och det är ett härligt vin, med en tjock och koncentrerad doft av lingon, tranbär och svarta vinbär... och främst av allt, kork. Förbannade jävla barkelände.

Som nödlösning fick det istället bli 2013 Domaine du Pélican Arbois Trois Cépage, alltså Pinot Noir, Poulsard och Trousseau. Ungdomlig, inte mycket tanniner men en syra som borde kunna få de flesta vitviner att skämmas. Under det finns det ganska lättillgänglig grädde, syrliga körsbär, ospecificerade kryddor, pennväss, krutrök och någon enstaka liten doft av champinjon. Känns ganska lättsamt när det dricks men å andra sidan inser jag när jag tittar på mina noteringar att det har hygglig komplexitet. Oavsett vilket är det ganska gott (88p för den som bryr sig), dock ska nästa flaska ska få ligga till sig ett eller flera år innan konsumtion.

Mattias Schyberg

Administratör
Var på en fantastisk födelsedagsmiddag igår där värden bjöd på sju helblinda flighter under em/kvällen/natten. Middagen avslutades typ 03 på natten. Väldigt trevliga viner :):):)

Visa bifogad bild 3694

Visa bifogad bild 3695

Visa bifogad bild 3696

Visa bifogad bild 3697

Visa bifogad bild 3698

Visa bifogad bild 3699

Visa bifogad bild 3700
Så mycket kul och enbart "väldigt trevliga viner" som omdöme. :eek: Några ord om utfallet hade varit trevligt om du har tid och lust. :)

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Var på en fantastisk födelsedagsmiddag igår där värden bjöd på sju helblinda flighter under em/kvällen/natten. Middagen avslutades typ 03 på natten. Väldigt trevliga viner :):):)

Visa bifogad bild 3694

Visa bifogad bild 3695

Visa bifogad bild 3696

Visa bifogad bild 3697

Visa bifogad bild 3698

Visa bifogad bild 3699

Visa bifogad bild 3700
-Å gamle Graham Beck dyker upp som vanligt... Lite som fågeln i Kalle Anka på julafton...
Väntar med spänning på hur den stod sig mot LGA och Comtes? :)

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Övervägde att signa upp men det blev inte så :)
låter som att man ska få arslet ur vagnen om det blir en nästa gång (blir det en nästa gång?).
Vi har satt 3 oktober som nästa datum.

Den totala listan av viner är som följer:
J.L Vergnon Confidence Brut Nature -07
P-Y Colin-Morey Chassagne Montrachet 'La Maltroie' -09 mgn
Sandhi Rita's Crown Chardonnay -12
Littorai Hirsch Vineyard Pinot Noir -12
George Ceremonial Vineyard Pinot Noir -12
Cuvée Winston Churchill -02
Seghesio San Lorenzo Zinfandel -99 mgn
Philip Togni Napa Valley Cabernet Sauvignon -05
Forman Napa Valley Cabernet Sauvignon -05
Barbeito Madeira Malvasia 2000

Jag provade bara av grejerna snabbt innan service och allt gick åt. Men Jag hade några små skvättar av Seghesio, Togni och Forman som fick stå ett gäng timmar. De blev bara bättre och bättre. Så goda grejen. Alla vinerna var toppen. :) Inte en korkad flarra bland dem.

tobbe81

Medlem
Sovmorgon och champangelunch det kan bara betyda att kocken är ledig idag och äter en lätt ensamlunch här hemma nu. Fantastiska skaldjur från Melanders och ljuvlig champangen från franskavinlistan. Champangen har en härlig doft utav jäst och nybakat bröd tokiga ostron mineraltoner oxiderat brända mandlar. I munnen lite tunt men kan hitta vitpersika och litchi frukt som bäst beskrivning bra syra och balans i avslutningen man känner verkligen att denna flaska har 20-år. En trevlig ny bekantskap från ett nytt hus som jag aldrig har prövat eller druckit förrut. Köpte deras blandlåda med en flaska vardera från 95-96-99 ger denna flaska 96P
11083657_10155385365165008_3661012204583077411_n.jpg
11110176_10155385365050008_8740170431365617958_n.jpg

Last edited:

Larseman

Medlem
Sovmorgon och champangelunch det kan bara betyda att kocken är ledig idag och äter en lätt ensamlunch här hemma nu. Fantastiska skaldjur från Mellanders och ljuvlig champange från franskavinlistan. Champange har en härlig doft utav jäst och nybakat bröd tokiga ostron mineraltoner oxiderat brända mandlar. I munnen lite tunt men kan hitta vitpersika och litchi frukt som bäst beskrivning bra syra och balans i avslutningen. En trevlig ny bekantskap från ett nytt hus som jag aldrig har prövat eller druckit förrut. Visa bifogad bild 3701 Visa bifogad bild 3702
Och själv åt man köttbullar till lunch, livet kan inte alltid vara rättvist o_O

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Sovmorgon och champangelunch det kan bara betyda att kocken är ledig idag och äter en lätt ensamlunch här hemma nu. Fantastiska skaldjur från Mellanders och ljuvlig champange från franskavinlistan. Champange har en härlig doft utav jäst och nybakat bröd tokiga ostron mineraltoner oxiderat brända mandlar. I munnen lite tunt men kan hitta vitpersika och litchi frukt som bäst beskrivning bra syra och balans i avslutningen. En trevlig ny bekantskap från ett nytt hus som jag aldrig har prövat eller druckit förrut. Visa bifogad bild 3701 Visa bifogad bild 3702
Gött!

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
I fredags;

2005, Coto de Imaz Gran Reserva (76375)
Luftades i vinkaraff i fyra timmar. Till en början kändes vinet ganska stängt, doft av multna löv. Öppnar upp sig mer efter en stund i glaset. och går mot lite hallon, tranbär och kanel. Medefylligt med en bra balanserad syra. 13.5% alkoholhalt. Kryddig eftersmak. Gott. Kan absolut köpa igen, men kanske inte något att imponera på gästerna med. Blev sugen på att testa denna efter att ha läst @StefanAkiko smaknot här 88p

upload_2015-3-30_18-11-47.jpeg

Mats Petri

Österlen
2012 Heymann-Löwenstein, Stolzenberg, Grosse Lage. Köpt på AtomWine.
Sååå underbar! Första sniffen berättar om koncentration, Piggelin, bivax och en aning bränt gummi. Mosel när det är som bäst!
Behaglig syra och exakt så mycket sötma som behövs för balansen. Den lilla beskan på slutet smälter ihop med honungen och berättar att det här kommer att bli finfint till maten. 90/100.
FullSizeRender.jpg

Toppen